Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Han trodde oppriktig han skulle få hjelp tilbake

Kjenner meg igjen i dette, jeg var også den som alltid stilte opp på fritiden. Men etterhvert så jeg hvor enveis det ble, at jeg bare ble utnyttet. Jeg liker jo å hjelpe folk og synes det er en fin ting, men det må jo gå begge veier.

Anonymkode: 60142...739

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen i dette, jeg var også den som alltid stilte opp på fritiden. Men etterhvert så jeg hvor enveis det ble, at jeg bare ble utnyttet. Jeg liker jo å hjelpe folk og synes det er en fin ting, men det må jo gå begge veier.

Anonymkode: 60142...739

Og så sitter kanskje disse etterpå på KG og klager på at ingen vil ha dem, for de er jo så snille. 🙈

Anonymkode: 3f81c...bbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at de har mindre respekt for dere. Siden dere bare er frisør og rørlegger. Ikke veldig høystatus.

Anonymkode: 46545...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig at de har mindre respekt for dere. Siden dere bare er frisør og rørlegger. Ikke veldig høystatus.

Anonymkode: 46545...9ba

Virker ikke akkurat som du har noe særlig respekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Jeg brukte denne. 

Jaja jeg kan se på det. Fikser du ny vegg i kjelleren i morgen? Nei. Okay da tar vi det en annen gang. Dette gjør jeg med alle som spør. 

Jeg skal ha en større tjeneste fra deg om du ber om en når jeg har fri.

Anonymkode: 38b34...03a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (1 time siden):

Føler vel at det er forskjell på å spørre om noe som kan besvares muntlig, og å fysisk måtte stå med rørtang eller saks og jobbe.

Da har du lite forståelse for jobbene våre.

Jeg blir typisk spurt om bistand med utfylling skattemelding. Det er faktisk en jobb, selv om jeg ikke trenger saks eller rørtang. 

Om noen spør meg hva skattesatsen er, en kort muntlig avklaring, er det selvfølgelig noe annet. Men det er ikke akkurat det vi diskuterer i denne tråden. 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men toppen er egentlig noe jeg hørte fra ei venninne av meg som er veterinær - om hun kunne tømme analkjertlene til katten når hun først var der, spørsmål stilt over aperitiffen, i et middagsselskap. 

Anonymkode: 4306e...1b0

Hahahaha! Den tok kaka, ja. Men dette burde hun nesten sagt ja til, tipper det hadde blitt siste gang de spurte om sånt ifm et middagsselskap! (Hint:Det lukter like ille som det høres ut.) 

Anonymkode: c27dd...73a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennetjenester er da vanlig? Mannen min er elektriker og har montert mye for venner av oss , men ikke gratis. Men såklart ikke like mye som vanlig. De sparer likevel penger om de må betale 6000 kr,  10 000 kr feks. Og han får noe ekstra kroner

Jeg er sykepleier. Skifter gladelig plaster og slikt for venner om de spør. Det skal jeg ikke ha noe for

Anonymkode: 6b180...2f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde aldri falt meg inn å spørre venner om gratis tjenester, og jeg har familie og venner som jobber som tannleger og leger innen forskjellige felt + frisører og andre praktiske yrker. Jeg har aldri sett på det som naturlig å spørre noen om å gjøre jobben sin utenfor sin arbeidstid kun fordi jeg kjenner dem, mulig jeg bare er rar da 😐

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenker det er helt innafor, jeg har ikke problemer med å gi medisinske råd, se på et sår m.m.

Anonymkode: ce4a6...6f0

Ja. Det samme jeg skulle skrive 👍😁

Anonymkode: 29da9...217

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer oppsøker meg på døren, bekjente av bekjente ringer, folk ber om vanedannende medikamenter på resept, og ønsker henvisninger hit og dit. 

Anonymkode: 788ec...8a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som veileder i NAV. Jeg har fått mange spørsmål om folks saker og hvordan de skal gå frem osv. De frekkeste spør om jeg kan se hvordan saken ligger an ol, noe som selvfølgelig er helt uaktuelt da det vil gå som snoking. Men jeg svarer på det de spør om og jeg kan gi generelle råd, men siden jeg kun vet deres side av saken så blir det generelt. Det går helt fint det, men jeg sitter ikke å hører på hvor dritt NAV er. Det får de gå til noen andre å klage over. For de vil ikke høre grunner til at ting er som de er uansett. 

Anonymkode: 8c95a...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vennetjenester er da vanlig? Mannen min er elektriker og har montert mye for venner av oss , men ikke gratis. Men såklart ikke like mye som vanlig. De sparer likevel penger om de må betale 6000 kr,  10 000 kr feks. Og han får noe ekstra kroner

Jeg er sykepleier. Skifter gladelig plaster og slikt for venner om de spør. Det skal jeg ikke ha noe for

Anonymkode: 6b180...2f4

Så svart arbeid altså? Ikke akkurat bra det da..

Anonymkode: 81435...3e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (16 timer siden):

Ja, det er typiske yrker som blir utnyttet på fritiden. Og elektriker og snekker. Man får bare prøve å sette grenser så godt man kan, men vanskelig å si nei til venner. Antageligvis har ikke disse yrker som kan hjelpe dere heller:)

Og bilmekaniker ikke minst. 

Anonymkode: 01cc4...8fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milky skrev (3 timer siden):

Dette er jo noe helt annet. Å gi råd kan alle gi, men å fikse på rørene eller klippe hår gratis er ikke greit. Det er å utføre en oppgave, ikke bare gi noen råd. Synes du ikke det hadde vært frekt om vennene dine spurte deg om å passe barna deres siden du er bhglærer?

 

Som sagt, å passe barn kan alle gjøre, men, så det hadde jeg syntes var rart. Men å bruke min kompetanse på barns utvikling og behov, det er en stor del av jobben min. Det er min hovedoppgave som pedagog. Ser du ikke forskjellen? 

Anonymkode: c26b8...e7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Vennetjenester bør da gå greit , så lenge det går begge veier. Da tenker jeg ikke på målt i minutter, men viljen til og hjelpe . Trenger du aldri tjenester selv? Jeg ser an, det det går en vei setter jeg ned foten, men virkelig venner hjelper jeg jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser enkelte kommentarer her. Selvsagt hjelper man venner! Hva er forskjellen på å hjelpe venner å flytte eller passe barn, og å bruke en time til å se på datamaskinen eller kikke på røropplegget hos en kompis? Tenker også at det er litt annerledes å se på et rør enn å be om en klipp. Men hvis en venninne hadde skamklipt luggen til sønnen, hadde jeg hvis jeg var frisør glatt hjulpet til med å rette opp fadesen. 

I mitt yrke får jeg mange spørsmål knyttet opp mot jobbrelaterte ting på fritiden, men det gjør meg ingen ting. Og når det gjelder å gjøre små tjenester for andre gratis, skiller jeg vanligvis mellom bekjente og venner. Venner ville jeg stilt opp for enten det var for å passe barn eller gjøre ting knyttet opp mot yrket mitt. Bekjente kunne jeg finne på å tilby en tjeneste, men jeg føler ikke på samme måte at jeg må si «ja» hvis de ber om hjelp. 

Anonymkode: c0aae...2da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som sagt, å passe barn kan alle gjøre, men, så det hadde jeg syntes var rart. Men å bruke min kompetanse på barns utvikling og behov, det er en stor del av jobben min. Det er min hovedoppgave som pedagog. Ser du ikke forskjellen? 

Anonymkode: c26b8...e7d

Du sammenligner å gi tips om barn med å klippe hår og fikse rør. Det er absolutt ikke det samme! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forsiktig med å be venner hjelpe gratis. Har en venninne som på dette feltet ikke eier skam. Hun får bilen sin fikset av samboeren til en venninne. Han e mekaniker og tør vel ikke si nei, siden hun er damas nærmeste venninne. Hun ber en annen venninnes mann som er snekker om hjelp til å montere kjøkken, og hun ber venninner om å gratis passe barna. Hun kan dessverre ikke bidra med noe tilbake for hun "er alene med barna", "vondt i ryggen" eller "vondt i hodet".

Anonymkode: 01cc4...8fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tatt seg ut om en venn hadde et infisert sår, og jeg skulle nekta å se på det fordi jeg hadde fri. Jeg syns det absolutt er sammenlignbart. 

 

Anonymkode: 29da9...217

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...