Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det er rart. 
 

OG FLAUT. 🙈

Anonymkode: 3f81c...bbe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er at du foreslår byttetjenester med førskolelæreren eller sykepleieren. "Selvfølgelig, da tar vel du deg en tur innom pappa senere og skifter bleier på han?"

Anonymkode: c266c...04c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er typiske yrker som blir utnyttet på fritiden. Og elektriker og snekker. Man får bare prøve å sette grenser så godt man kan, men vanskelig å si nei til venner. Antageligvis har ikke disse yrker som kan hjelpe dere heller:)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det 😂 Mannen er mekaniker, men sier andre yrker når vi er på fest.. Hvis ikke skal alle lage lyder de mener bilen har, eller dra ham ut. Fryktelig mange "kamerater" som KUN ringer når bilen streiker, men som aldri har tid når han spør om tjenester tilbake 😆 Pleier ikke si at jeg jobber i NAV på fest heller da siden alle tror jeg kan gå inn på deres fil og "rette opp i misforståelser" 

Anonymkode: 3b6f0...620

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du god til noe, så må du aldri gjøre det gratis.

Særlig dette med å feilsøke på data har jeg blitt misbrukt til masse. Antok det kun gjaldt PC, at folk har så lav terskel for å spørre, men fant senere ut at elektrikere og rørleggere misbrukes masse.

Man må bare sette grenser. Det kan man gjøre hardt eller mykt.

Jeg pleier å fortelle andre venner om en venn som prøvde å få meg til å jobbe gratis, og at jeg sa nei. Så slutter'em fort.
Eller om det er et fruentimmer som tror hun skal få en "frier" til å gjøre noe gratis hos seg, så sier jeg rett ut: "Fikser bare pc'er i bytte mot en vennetjeneste på blowjobs nivå og opp". Da blir det slutt på masinga da.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg vet ikke om folk skjønner at dere får sånne forespørsler hele tiden? Om dere hadde sagt ja hver gang så hadde dere kanskje knapt gjort annet og folk hadde garantert utnyttet det at dere hadde sagt ja til x person og derfor forventet at dere skulle gjort det for dem også. 

Jeg tenker at dere må si nei og heller ta kontakt med dere i arbeidstiden. Eventuelt å ta en kikk, men ikke fikse det for dem der og da. Be om betaling for å klippe. Tipper de holder kjeft da. 

Jeg kunne sikkert gjort sånt for noen få som var nære, men ikke halve slekta og alle vennene deres liksom. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at noen kan spørre om sånt.

Jeg kunne sikkert spurt om du hadde ledig time i nær framtid, fordi jeg trenger å stusse luggen. Men ikke å tro at du skal gjøre det for meg gratis.

Samme konseptet gjelder for rørlegger. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal love deg at vi med medisinsk kompetanse også jevnlig blir «brukt» av venner innen dette feltet også. Vi setter blodfortynnende etter operasjoner, hjelper til med sår, har lange samtaler ved venner som er bekymret for helsen til barnet/faren/broren/seg selv osv.
 

I tillegg er mannen min en datanerd (men har det som hobby) og med det vennegjengen og hele familiens it fyr. For oss er det helt greit og egentlig helt naturlig at vi bruker hverandres kompetanse, men da er det også naturlig å spørre elektrikervennen (om vi hadde hatt det) om han kunne sett på en liten ting, eller spørre frisørvenninnen hvilken shampo hun anbefaler eller spørre om hun vil fixe håret på ett vorspiel. Eller er det bare noen få yrkesgrupper som er skjermet her? 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlege og revisor her. 

Dette er helt vanlig, men stresser ikke med det. 

Svarer enten ut det de spør om raskt og greit. Eller "nei, det vet jeg ingenting om, vet du at det er forskjell på revisjon og skatteetaten, (eller) allmennmedisin og kirurgi". Eller "det hørtes jo ikke så greit ut, du kan jo ringe regnskapsførereren/fastlegen din på mandag?".  Eller (humoristisk) "nå skulle vi jo kose oss med vin og mat en fredag - er det virkelig mandag og jobb igjen allerede?". 

Anonymkode: 4306e...1b0

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stor forskjell på å se på et rør og klippe noen. Ser en rørlegger på røret, er det innforstått at han bare skal si hva som må gjøres. 

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som helsefagarbeider slipper jeg heldigvis dette! Er heller ikke mas om medisinske spørsmål! Men føler med deg! Har en mann som ofte blir spurt om han kan gjøre både det ene og det andre gratis. Han er elektriker og har jo ikke lov til å gjøre noe. Han kan se på det, og fortelle at det og det må gjøres, og be de booke Han inn via firma. Tror mam bare må si ifra og stå for det 

Anonymkode: d2db3...0c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer helt ann på vennskapet deres. De jeg kun møter på fest et par ganger i året, orker jeg ikke anstrenge meg på. Kan godt lese over CV'n din eller se raskt over ligningsoppgaven din, men kun nære venner jeg hjelper med innlevelse. Samme gjelder min mann som er håndverker. Har brent seg mange ganger på å hjelpe "kompiser", men som merkelige nok aldri har tid til å gjengjelde tjenester.... 

Men å hjelpe venner synes jeg er innafor. Du trenger ikke bruke 3 timer på farge og klipp, men å stusse en lugg gjør vel en frisør på noen minutter? 

Anonymkode: caefc...4cd

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En mulighet er at du foreslår byttetjenester med førskolelæreren eller sykepleieren. "Selvfølgelig, da tar vel du deg en tur innom pappa senere og skifter bleier på han?"

Anonymkode: c266c...04c

Skifte bleie på pappa? Du drar det ikke litt langt nå?  😮

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...