Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så ofte jeg leser om familiemedlemmer som nekter å passe hverandres barn, eller ikke gir/får nok i gaver osv her på kg. Ikke overraska over at her dukket egoistene i vennegjengen opp! Hva skjer med å være litt rause da folkens? Himmel så glad jeg er for min familie og mine nærkontakter når jeg leser på kg, tok men nettopp i å riste på hodet over hvor mange grinebitere det er her inne, kan si det får meg til å føle litt ekstra takknemmelighet over min omgangskrets og familie.

Sikkert brukt langt over 50 timer ila de siste 3 årene på å gå gjennom skole/bachelor/masteroppgaver for venner på kveldstid. Bare hyggelig å gjøre andre glad tenker jeg da. I likhet med at de hjelper meg om det er noe jeg trenger. Vi hjelper hverandre og har det bra sammen. Kumbaya og alt det der✌️ 

Anonymkode: a9bc4...9a9

"Over 50 timer ila de siste tre årene"... Med ikke-grisete innearbeid du kan gjøre i ditt eget hjem på en valgfri tid av døgnet uten å bli isolert fra sosiale tilstelninger eller måtte bruke opp eller slite på dyrt forbruksmateriell eller utstyr...

Noe sier meg at du ikke aner hva slags og hvor omfattende vennetjenester folk faktisk forventer. 

Anonymkode: 99eb8...b61

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg spør veldig ofte om råd selv. Og mange spør meg om råd. Etter min erfaring så er folk veldig glad i å svare på spørsmål på ting de er god til. Men jeg ber de aldri om å gjøre noe. Jeg kan foreksempel spørre en fetter om hvordan jeg skal koble ledningen, eller en venn om hvordan den beste måten å bygge veranda er, men jeg ber de ikke komme å gjøre det. Jeg er kokk, og lager da selvsagt mye mat til familie og venner, svarer gjerne på alle spørsmål og gir råd, men hater det at når vi er en gjeng som skal lage mat sammen så ender jeg som oftest opp med å måtte gjøre alt selv "fordi jeg er jo kokken" 🙄 

Fikk et spørsmål en gang om jeg kunne jobbe dugnad på en konfirmasjon til en slekting av min tante (en jeg bare så vidt har møtt før) fordi de trengte en kokk. Jeg sa nei,(hadde andre planer den dagen, ikke at jeg ville ha gjort det uansett) og jeg har aldri sett min tante så fornærmet før.  Hun snakket ikke med meg på noen mnd.. 🙄

Anonymkode: 0995f...962

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes det blir mange bombastiske svar her. Det er vel ikke så rart, da det er store forskjeller i hva man mener med vennetjenester. Det er også stor forskjell på hvor mye tid og energi vi har.

Noen har bundet opp mye tid, enten det er foreninger, arbeid, reisetid, barn, barnas fritidsaktiviteter, oppfølging av eldre foreldre, ...

Andre har helseutfordringer som gjør at de knapt får hverdagen til å gå rundt. Det forundrer meg alltid at i tråder hvor uføretrygdede/AAP-mottakere diskuteres - så er det veldig mange som jobber som aldri har overskudd til noe annet enn jobb. I tråder som dette er det en selvfølge for mange å bruke mye tid for å hjelpe hverandre, ogtilsvarende lite forståelse for at ikke alle orker/klarer/ønsker å stille opp. 

Noen er flinke til å velge tid og sted å spørre. Noen klarer å finne en fin balanse der alle er på tilbudssiden. Andre forventer for mye, synes de har krav på ting og ser ikke selv at de er urimelige.

Selv er jeg veldig skeptisk til å spørre om hjelp da jeg sliter med å få gjort det jeg burde gjøre i eget hus. Jeg har ofte sagt ja og hjulpet andre når jeg kan., men jeg har strukket strikken litt for langt også. 

Anonymkode: 86410...468

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det blir mange bombastiske svar her. Det er vel ikke så rart, da det er store forskjeller i hva man mener med vennetjenester. Det er også stor forskjell på hvor mye tid og energi vi har.

Noen har bundet opp mye tid, enten det er foreninger, arbeid, reisetid, barn, barnas fritidsaktiviteter, oppfølging av eldre foreldre, ...

Andre har helseutfordringer som gjør at de knapt får hverdagen til å gå rundt. Det forundrer meg alltid at i tråder hvor uføretrygdede/AAP-mottakere diskuteres - så er det veldig mange som jobber som aldri har overskudd til noe annet enn jobb. I tråder som dette er det en selvfølge for mange å bruke mye tid for å hjelpe hverandre, ogtilsvarende lite forståelse for at ikke alle orker/klarer/ønsker å stille opp. 

Noen er flinke til å velge tid og sted å spørre. Noen klarer å finne en fin balanse der alle er på tilbudssiden. Andre forventer for mye, synes de har krav på ting og ser ikke selv at de er urimelige.

Selv er jeg veldig skeptisk til å spørre om hjelp da jeg sliter med å få gjort det jeg burde gjøre i eget hus og jeg føler jeg ikke kan gi noe tilbake. Jeg har uansett ofte sagt ja og hjulpet andre når jeg kan., men jeg har strukket strikken litt for langt også. 

Liten retting av meg selv :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Selv er jeg veldig skeptisk til å spørre om hjelp da jeg sliter med å få gjort det jeg burde gjøre i eget hus. Jeg har ofte sagt ja og hjulpet andre når jeg kan., men jeg har strukket strikken litt for langt også. 

Kloke ord☺️ja med ingen overskudd etter jobb, hvordan klarer man da å hjelpe så mye…?🤷‍♀️tror folk vrir og vrenger på ting ettersom det passer🥴

Anonymkode: d9ab1...870

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mysticgirl
Hårstrikk79 skrev (På 2021-8-8 den 15.30):

Helt enig. Enkelte mennesker skal ha betaling for den minste ting. Selv fra nærmeste venner og familie.

Ja, er jo helt sykt når man tenker på det. Jeg har hjulpet ei som nettopp er flyttet inn ved siden av meg, montert kommode og skap og hjulpet til med diverse flytteting. 

Her i nord jeg bor er vi veldig flinke å hjelpe hverandre, også ukjente. Det er jeg veldig glad for :) Fikk selv hjelp av en mann med å montere en innebygd oppvaskmaskin og koble på. Sånne ting i hverdagen som man kan hjelpe med, er gull verdt for meg ❤️ 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 12.29):

Det er så ofte jeg leser om familiemedlemmer som nekter å passe hverandres barn, eller ikke gir/får nok i gaver osv her på kg. Ikke overraska over at her dukket egoistene i vennegjengen opp! Hva skjer med å være litt rause da folkens? Himmel så glad jeg er for min familie og mine nærkontakter når jeg leser på kg, tok men nettopp i å riste på hodet over hvor mange grinebitere det er her inne, kan si det får meg til å føle litt ekstra takknemmelighet over min omgangskrets og familie.

Sikkert brukt langt over 50 timer ila de siste 3 årene på å gå gjennom skole/bachelor/masteroppgaver for venner på kveldstid. Bare hyggelig å gjøre andre glad tenker jeg da. I likhet med at de hjelper meg om det er noe jeg trenger. Vi hjelper hverandre og har det bra sammen. Kumbaya og alt det der✌️ 

Anonymkode: a9bc4...9a9

Å jeg er så glad jeg er i en krets hvor man ikke utnytter hverandre

Anonymkode: f908d...29a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes dette er sykt rart, jeg spør mine kompiser om hjelp til å flytte ting eller fikse ting hele tiden (og stiller selvsagt opp når de trenger hjelp). Hvorfor skal det plutselig bli mindre greit å spørre om hjelp av en venn bare fordi den du spør faktisk kan noe om det du spør om?

Jeg har forøvrig i alle år fått hjelp til småting av legevenner som f.eks en resept her og der, eller en kjapp titt på et sår som ser rart ut.

Samme folkene som har fått meg til å kjøpe og bygge PC’er for dem, sette opp smarthjem duppeditter osv.

Det er jo bare tragisk om man ikke kan bruke en time her og der på vennene sine, da tør jeg nesten hevde man ikke egentlig er venner i utgangspunktet…

Anonymkode: c1372...cba

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har forøvrig i alle år fått hjelp til småting av legevenner som f.eks en resept her og der, eller en kjapp titt på et sår som ser rart ut.

Samme folkene som har fått meg til å kjøpe og bygge PC’er for dem, sette opp smarthjem duppeditter osv.

Det er jo bare tragisk om man ikke kan bruke en time her og der på vennene sine, da tør jeg nesten hevde man ikke egentlig er venner i utgangspunktet…

Anonymkode: c1372...cba

Som venn har man ikke journalen, eller utstyr, eller en lab. Det er en grunn til at reseptbelagte medisiner er det. (det sagt, mannen fornyer ting han vet vi går på, så lenge det er relativt harmløse ting, som Nasonex, p-piller eller øyesalve. Det har også vært tilfeller der han rekvirerer ambulanse direkte for nær familie og venner) 

Som venn er det helt ødeleggende å se på noe i full fart, si at det ser greit ut, og så utvikler det seg til en alvorlig infeksjon veldig raskt, eller var en føflekk som burde vært fjernet. Han sier derfor konsekvent at man bør la fastlegen se på det. 

Anonymkode: 4306e...1b0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det kommer jo an på hvor mye tid som går med etc. Da jeg jobbet som servitør, spurte perifert bekjente om jeg kunne jobbe i bryllupene deres rett som det var. 

Siden det var utrolig sjelden med lørdagsfri (og jeg faktisk gikk glipp av den best betalte dagen i uken pga tips om jeg tok lørdagsfri), sa jeg alltid nei. 

Men en normal vennetjeneste som å hjelpe dem å planlegge mat, kjøreplan, hvor mye vin og hva slags vin etc, gjorde jeg gjerne. 

Anonymkode: f7426...ccf

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...