Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis du sitter sammen med en som jobber med det til daglig vel? 

Anonymkode: 29da9...217

Selv om man er lege har man verken sårvask, antibiotika, eller utstyr for crp måling hjemme. 

Anonymkode: 4306e...1b0

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøndere1

Dette løser jeg alltid greit. Jeg har informert alle at jeg kan hjelpe til med diverse. MEN skal de ha hjelp med tjenester som er jobben min så skal jeg ha betaling for det. Dette blir respektert av alle. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke helt forstå hvorfor det er et problem å gjøre små tjenester for venner og familie. Jeg er selv sykepleier og jobber tidvis veldig mye mer enn 100%, men kan ikke si jeg føler jeg er på jobb bare fordi jeg fjerner noen sting, gjør sårstell og ser på utslettene til folk på fritiden. Synes bare det er fint jeg :)

Anonymkode: 6e7ba...5e4

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vennetjenester er da vanlig? Mannen min er elektriker og har montert mye for venner av oss , men ikke gratis. Men såklart ikke like mye som vanlig. De sparer likevel penger om de må betale 6000 kr,  10 000 kr feks. Og han får noe ekstra kroner

Jeg er sykepleier. Skifter gladelig plaster og slikt for venner om de spør. Det skal jeg ikke ha noe for

Anonymkode: 6b180...2f4

Da håper jeg dere to er klar over at det dere gjør på fritiden i kraft av å være helsepersonell  kan få konsekvenser om dete gjør noe feil eller overser noe som burde fått behandling. Rådgivning og behandling som hp betyr at man er underlagt hploven også på fritiden. Så bommer du på utslettet i vurderingen og det egentlig er noe som skal ha behandling, så kan vedkommende klage deg inn. Jeg syns folk som er så plaget av utslett at de ikke kan kurere det selv med salve fra apoteket skal gå til fastlegen, ikke ta det opp med meg over bursdagskaken til 10 åringen eller på ost og vin med venninnegjengen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser enkelte kommentarer her. Selvsagt hjelper man venner! Hva er forskjellen på å hjelpe venner å flytte eller passe barn, og å bruke en time til å se på datamaskinen eller kikke på røropplegget hos en kompis? Tenker også at det er litt annerledes å se på et rør enn å be om en klipp. Men hvis en venninne hadde skamklipt luggen til sønnen, hadde jeg hvis jeg var frisør glatt hjulpet til med å rette opp fadesen. 

I mitt yrke får jeg mange spørsmål knyttet opp mot jobbrelaterte ting på fritiden, men det gjør meg ingen ting. Og når det gjelder å gjøre små tjenester for andre gratis, skiller jeg vanligvis mellom bekjente og venner. Venner ville jeg stilt opp for enten det var for å passe barn eller gjøre ting knyttet opp mot yrket mitt. Bekjente kunne jeg finne på å tilby en tjeneste, men jeg føler ikke på samme måte at jeg må si «ja» hvis de ber om hjelp. 

Anonymkode: c0aae...2da

Du bør være klar over at f.eks helsepersonell kan bli holdt ansvarlig for råd, tips o.l. som gis på fritiden. Gir du feil råd kan det slå tilbake på deg selv, og det er heller ingen muligheter for å journalføre hva du har sagt og i hvilken sammenheng. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke hvis du sitter sammen med en som jobber med det til daglig vel? 

Ingen har utstyr til å behandle infiserte sår med hjemme, ikke sterilt utstyr, mulighet for blodprøver og antibiotika. Har du et infisert sår så drar du til lege, du plager ikke venner på besøk. 

Anonymkode: 8a8ac...f85

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg spør av og til venner om hjelp. Men jeg sier alltid; «vil du ha en liten jobb? ingen hast med det» Jobb, altså, ikke tjeneste. Jeg arbeider innen bygg, så jeg hjelper andre også. Synest det er gøy å være med venner på den måten. Men har heller ikke problem med å si nei om det ikke passer/eller at jeg har dårlig erfaring med at de ikke hjelper tilbake. Hadde aldri bedt om penger for det, 

Noen vil, andre ikke, jeg har ikke noe problem med det. De vil ikke ta imot penger, men jeg kommer alltid med noe greier øl, vin, blomster etc

Anonymkode: 70462...f3f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trøndere1
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har bidratt som servitør i venninnes barns konfirmasjon. Vi var flere som hjalp på dugnad. Neste år skal tre av vennene hjelpe når min datter konfirmeres. Skulle den ene som jobber som servitør sagt nei? Burde alle sagt nei? Skal man hjelpe med alt man ikke gjør i jobben sin? Eller skal man ikke hjelpe venner med noe?

Anonymkode: 88d10...cca

Ikke utfør jobben din på fritiden gratis. Jeg krever det av andre og utfører det selv. Elektriker får betalt for elektrikerarbeid. Men samme mann kan æ spørre om å hjelpe til med å ta opp båt eller flytte på noe skrot. Jeg hjelper til, men ikke med det som er yrket mitt. Da vil jeg ha betalt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg ble invitert på middag, og ble bedt om å ta en hårklipp eller ligge under kjøkkenbenken for å skru rør, hadde jeg selvfølgelig sagt at det er uaktuelt, men at jeg kan fikse det en annen dag. Hvis det var mennesker jeg sto nær. At man tar det som en selvfølge at noen man møter i selskap eller liknende, skal ta en titt under panseret på bilen, er man bare frekk. Og en del mennesker er usedvanlig frekke, sånn er det bare. Det viktige er at man klarer å sette grenser for seg selv på en grei og hyggelig måte. 

Eksen min var rørlegger, og ble møkklei vennetjenester og "småjobber på si", og sa konsekvent nei. Han ville ha fri når han hadde fri, og det forstår jeg godt. Rørleggeryrket er tungt arbeid, og belastende på spesielt knær og ledd. Han ønsket å stå i jobben sin så lenge han var fysisk i stand til det, og ikke slite seg ut unødig på fritiden.

Anonymkode: f2ea2...2d3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mannen min som er hobbysnekker bytter tjenester med venner hele tiden, men ALDRI uten en gjentjeneste. Sette inn et vindu hos tannlegen = Gratis tannbleking. Ny terrasse hos mekaniker = Gratis fiks av bil. Kan ikke folk tilby en gjentjeneste så gir han dem en pris i svarte penger. 

Anonymkode: 14dac...30e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
miaw

Skjønner dere veldig godt.  Dere jobber hardt for å få spart opp nok penger, og gode venner støtter heller bedriften deres og gir dere lønn for arbeidet. Også er det ekstremt stor forskjell på å og svare på noen råd fremfor og klippe hår og skifte ut rør. 

Jeg kjenner en som har startet sin egen hundesalong. Han sier at det er veldig mange som hinter til å få hunden sin klippet der til "vennepris". Om han skulle ha gitt alle han kjenner rabbatert pris, hadde han gått konkurs og ikke fått igjen for strevet. Jeg vil heller støtte vennene mine og gi dem ordentlig betalt for jobben de gjør, så de får den lønna de fortjener. Rørleggere og frisører er underbetalte nok fra før, de fortjener i det minste ordentlig lønn for det.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hactar
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har helt rett, det er ikke det samme. Men begge deler handler om å gjøre det samme som man gjør på jobben på fritiden sin. 

Anonymkode: c26b8...e7d

En bedre sammenligning ville kanskje være om du ble invitert på kaffebesøk til et par venninner, men så spør de om ikke du kan ha et litt lærerikt opplegg med barnehagebarna deres underveis i besøket mens de sludrer videre. 

Tenker det handler mye om når man spør, hva man spør om og hvilken relasjon man har til den man spør. Kjappe råd her og der går fint. En og annen dypere samtale med en venn som har et problem, tar man gjerne selv om jobben også skulle bestå av slike samtaler. Praktiske tjenester til de nære er ok. Men det bør være en følelse av gjensidighet, og at relasjonen ikke er der bare fordi du har visse nyttige ferdigheter. 

Endret av Hactar
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Selv om man er lege har man verken sårvask, antibiotika, eller utstyr for crp måling hjemme. 

Sist jeg hadde infisert sår spurte jeg venninnen min hva jeg skulle gjøre og om jeg skulle ringe legevakt eller om det kunne vente til mandag og fastlegen. Det må være innenfor 

Anonymkode: 122be...b73

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Older millennial
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Jeg er lærer, og hver dag må jeg hjelpe ungene mine med lekser.... uten så mye som et takk en gang...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
n_97

Hvis det var en veldig kjapp kikk på et rør for en venn som jeg selv kunne bedt om en tjeneste hadde jeg ikke sagt nei. Stusse luggen blir noe annet, da er det jo faktisk jobb. Det hadde jeg ikke gjort dersom det ikke var en av mine aller nærmeste som selv har stilt opp mye for meg. Perifere bekjente ville fått høflig nei uansett. 

Dette er et ganske vanlig problem for folk med praktiske yrker, enten man er snekker eller datakonsulent. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Older millennial skrev (5 minutter siden):

Jeg er lærer, og hver dag må jeg hjelpe ungene mine med lekser.... uten så mye som et takk en gang...

Innlegget ditt er lite relevant for tråden, med mindre du også hjelper barna til venner og bekjente med leksehjelp.

Anonymkode: 51956...8b9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg syns samfunnet blir ganske trist hvis man ikke skal kunne få hjelp av venner som jobber med noe man trenger hjelp til. Man bør selvfølgelig takke på et vis (gave, middag,  tjenester i retur osv). Tjenester er utrolig dyrt i Norge og av og til er det veldig lite som skal til for å hjelpe venner til å spare store summer. Min mann er advokat og får ofte spørsmål fra venner og familie med juridiske problemstillinger. De fleste spørsmål er raske, men sparer folk for mye penger. Min bror er lege og har hjulpet en byggmester vi kjenner med gode råd med hans helseproblemer. Den samme byggmesteren brukte vi til å rådføre oss med når vi vurderte å kjøpe et eldre hus. Jeg er glad vi kan ha det sånn 😊

Anonymkode: dc4bf...e9c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sånn er det vel for de fleste yrker. Give and take 👍🏻❤️

Anonymkode: 4857a...bc4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle tatt seg ut om en venn hadde et infisert sår, og jeg skulle nekta å se på det fordi jeg hadde fri. Jeg syns det absolutt er sammenlignbart. 

Hva om du gjør en feil?

Anonymkode: 51956...8b9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Apis
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns samfunnet blir ganske trist hvis man ikke skal kunne få hjelp av venner som jobber med noe man trenger hjelp til. Man bør selvfølgelig takke på et vis (gave, middag,  tjenester i retur osv). Tjenester er utrolig dyrt i Norge og av og til er det veldig lite som skal til for å hjelpe venner til å spare store summer. Min mann er advokat og får ofte spørsmål fra venner og familie med juridiske problemstillinger. De fleste spørsmål er raske, men sparer folk for mye penger. Min bror er lege og har hjulpet en byggmester vi kjenner med gode råd med hans helseproblemer. Den samme byggmesteren brukte vi til å rådføre oss med når vi vurderte å kjøpe et eldre hus. Jeg er glad vi kan ha det sånn 😊

Anonymkode: dc4bf...e9c

Det er slik omgangskretsen min fungerer også, en slags symbiose til alles fordel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sist jeg hadde infisert sår spurte jeg venninnen min hva jeg skulle gjøre og om jeg skulle ringe legevakt eller om det kunne vente til mandag og fastlegen. Det må være innenfor 

Anonymkode: 122be...b73

Hvordan føles det for deg, og venninna di, om hun sier avvent. Så får du sepsis (blodforgiftning) i løpet av natta?

Er det greit å legge dette ansvaret på nære venner? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beeblebrox

:klo: 

Sjekke ett rør på kjøkken når man er på besøk, eller "stusse" en kompis/venninne nå i cerveza-sesongen? Uhørt å spørre om, altså 🤪Trodde det var helt normalt å gjøre ting for venner (og ønske det selv også), selv uten fagbrev eller utdannelse...  :sjokkbla: 

Er det flere typen som anser det som normalt  å maile rundt regning for økt strøm og vann konsum ved vennebesøk også eller? 

Synes det lukter litt trollerier av det hele her jeg... Enten det, eller det folk kaller "venner" her er mer eller mindre det jeg kaller "bekjente i det fjerne"🤔

Endret av Beeblebrox
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...