Gå til innhold

Hvorfor tror folk jeg og mannen vil jobbe gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er arkitekt, og har fått veldig mange spørsmål om små og store tjenester opp gjennom tidene. Jeg sier alltid at jeg har som prinsipp å ikke ta jobben med hjem, siden jeg jobber ekstremt mye i perioder. Jeg har tatt på meg jobb for venner og familie, men da med nesten samme timepris som jeg ellers ville tatt. Noen har selvsagt blitt sure på meg, men de fleste synes prinsippet mitt er helt greit å forholde seg til.

Anonymkode: 7e6ea...549

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pedagoger slipper ikke unna. Støtt og stadig får man spørsmål om hvordan håndtere denne atferden, tror du denne atferden kan være tegn på (sett inn diagnose) og til og med håndtering av barn der og da når foreldrene blir overveldet. Det gjør meg ingenting. De er venner. Hvorfor har man venner hvis man ikke kan gi og ta litt? 

Anonymkode: 0fc23...09b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AllahBallah

Du virker nå som ei litt bitter venninne.

Tenk over følgende du: Har du aldri spurt et annet menneske om råd, i lys av hva de jobber med / har kompetanse i?

I såfall har folk jobbet gratis for deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ops2

Jeg har ikke lest hele tråden, men svigerinna mi var frisør og ville klippe hele familien. Det var altså ikke vi som spurte henne.

Etter at hun skiftet yrke pga slitasje, så fortsatte hun å klippe innen familien.

Men nå har hun blitt syk, og aldri i verden om at jeg vil hinte om at hun skal klippe!!

Det gikk greit så lenge hun ringte selv og sa "Nå er sikkert xx veldig langhåret. Skal jeg komme innom med saksa?"

Tok med tenåringen til frisør, og det var første gang hun har vært på en frisørsalong. Dyrt? Litt kanskje. Men det var en lærling, så det ble ikke så dyrt som jeg trodde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg glemte å få med det viktigste - de fikk avkortet forsikringsoppgjør fordi de ikke hadde papirer på at arbeidet på badet var forskriftsmessig utført, og det var egenandelen+ denne avkortingen de mente at rørleggervennen skulle dekke.

Anonymkode: 3f219...aa1

Ja, det er nettopp det. Å blande store oppgaver inn som vennetjeneste kan fort slå tilbake hvis noe skjer, noe innlegget ditt er et eksempel på. Som håndverker står man ansvarlig for det man bygger, og det kunne ha vært kjipt hvis forliksrådet hadde pekt på at vennen som utførte det hadde hatt skylden. Man er jo heller ikke dekket av arbeidsgivers forsikringer når man tar på seg venneoppdrag privat, så det kan bli dyrt. 

Desto vanskeligere er det å forstå de som gir konkrete, medisinske råd til en venn, eller gir konkret behandling. Da stiller man svakt dersom det fører til en alvorlig hendelse. 

Snakker altså ikke om at man ikke kan hjelpe en venn iblant med diverse/flytting/ting som ikke krever fagkunnskap og godkjenning, men å stille seg i en posisjon der man i ytterste konsekvens gjør seg økonomisk ansvarlig uten forsikring som fagperson er egentlig galskap. 

Anonymkode: 569a2...001

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 21.23):

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Anonymkode: 67575...92b

Jeg er barnehagelærer og blir spurt om å sitte barnevakt for venninner. Får ikke betalt jeg heller.

Anonymkode: bd7b7...9b1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Beeblebrox skrev (10 timer siden):

Non of your bØzinezz, "AB-8fc"... 

Det er absolutt normalen å hjelpe venner med både smØtt og stort (og ønske det selv) - spesielt om man har "+pluss-kompetanse" til det. Om ikke, så tenker jeg at man ikke er "venner", som sagt...🤪

Tenker at du enten ikke er i jobb eller har en jobb som ikke er nyttig for venner? 

For ja, det er normalen å hjelpe venner med mye, særlig før man får familie. Men det er faktisk ikke greit å utnytte venner. En ting er å spørre om råd mens man drikker kaffe, det er null stress. Men å forvente og hinte om at man skal jobbe gratis for seg, skjult bak en kaffeinvitasjon det er så frekt. Men, noen eier ikke skam..

Anonymkode: 01cc4...8fc

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det er nettopp det. Å blande store oppgaver inn som vennetjeneste kan fort slå tilbake hvis noe skjer, noe innlegget ditt er et eksempel på. Som håndverker står man ansvarlig for det man bygger, og det kunne ha vært kjipt hvis forliksrådet hadde pekt på at vennen som utførte det hadde hatt skylden. Man er jo heller ikke dekket av arbeidsgivers forsikringer når man tar på seg venneoppdrag privat, så det kan bli dyrt. 

Desto vanskeligere er det å forstå de som gir konkrete, medisinske råd til en venn, eller gir konkret behandling. Da stiller man svakt dersom det fører til en alvorlig hendelse. 

Snakker altså ikke om at man ikke kan hjelpe en venn iblant med diverse/flytting/ting som ikke krever fagkunnskap og godkjenning, men å stille seg i en posisjon der man i ytterste konsekvens gjør seg økonomisk ansvarlig uten forsikring som fagperson er egentlig galskap. 

I dette konkrete tilfellet la forliksrådet vekt på at vitner hadde hørt at rørleggervennen hadde sagt :"jeg kan gjøre jobben,  men godkjenning må dere ordne med selv", og oppgitt kontaktinformasjon til rørleggermester som kunne gitt godkjenning (mot betaling).  Huseiere hadde ignorert det rådet fordi de ikke ville betale for det. 

Det er helt utrolig at så mange forventer at venner skal ta en slik risiko bare for at de selv skal spare penger, og det er helt utrolig at så mange fagpersoner tør å utsette seg for slikt ved å utføre svart arbeid/vennetjenester der de ikke er forsikret. 

Så klart skal man hjelpe venner, men i enkelte tilfeller kan det koste dyrt å se seg blind på kostnadene ved å la et firma gjøre (deler av) jobben.

Anonymkode: 3f219...aa1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dette irriterer meg. Jeg jobber som frisør, mannen min er rørlegger. Veldig mange av oss spør oss om såkalte vennetjenester. "Kunne du klipt håret til sønnen min,du som er frisør? Eller "Jeg trenger sårt og få stussa luggen min snart...hint hint." Eller når vi er hos noen venner på besøk og aner fred og ingen fare. Og plutselig "Hadde du hatt mulighet til å sjekke et rør på kjøkkenet?" Altså, vi jobber ikke gratis. Begge to jobber hardt og godt over hundre prosent om dagen, fordi vi har en drøm om å spare oss opp nok egenkapital til bolig. Når vi er hos venner har vi fri, hvorfor skal forventer folk at vi skal utføre gratise tjenester? Jeg spør da ikke om barnehagelærere  jeg kjenner kan passe på barnet mitt uten betaling? Eller om sykepleierne jeg kjenner kan passe på meg om jeg er syk? 

Slik er det overalt. 

Man skylder på vennetjenester. Men fakta er at det er kun du som gir, og får aldri noe igjen. 

Jeg jobbet innenfor taxibransjen som helgesjåfør, og ble nedringt hver eneste helg av venner, familie og slekt. Alle forventet at jeg skulle kjøre dem gratis, enten med drosjen på jobb eller privatbilen min når jeg var fri. Jeg var jo en "sjåfør" for dem uansett. 

Så du kan jo tenke på det heller. Tenk om du hadde fått bookinger i din frisørsalong hvor dem som booker deg forventer å ikke betale for det, selv om det er midt i arbeidstiden din. 

Jeg fikk aldri noe igjen fra noen. Verken med engang eller i ettertid. Folk er frekke som faen og tenker bare på seg selv. Og nei, det har ingenting med vennetjenester å gjøre. Det handler utelukkende om egoisme. 

Anonymkode: 271b9...6b8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
draug 75

Folk bør ha såpass til vett at de forstår forskjellen på å br om råd, en tjeneste, eller om de blir tilbudt hjelp.

Og skal man nå be om en vennetjeneste, så må man være der at man har noe vesentlig å tilby tilbake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg syns det er en uting å spørre om slikt, jeg :) Eneste unntaket jeg vet om, er hvis man selv har en tjeneste å bytte tilbake. Si min mann er elektriker og kompisen hans er rørlegger, så bytter de tjenester (vet om flere tilfeller dette skjer). Da er det mer ok å spørre. 

Vi har venner som er elektrikere, og har aldri tenkt på å spørre dem om å ordne noe for oss. Hvis vi HADDE spurt, så hadde vi krevd å kunne betale dem normal pris. Men vet det er strengt med tanke på dokumentasjon nå, så vi betaler heller for det. 

Anonymkode: 2faf5...201

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pedagoger slipper ikke unna. Støtt og stadig får man spørsmål om hvordan håndtere denne atferden, tror du denne atferden kan være tegn på (sett inn diagnose) og til og med håndtering av barn der og da når foreldrene blir overveldet. Det gjør meg ingenting. De er venner. Hvorfor har man venner hvis man ikke kan gi og ta litt? 

Anonymkode: 0fc23...09b

Hadde jeg vært pedagog hadde jeg bare elsket litt småprat rundt yrket mitt. 

Det er litt annerledes å bli bedt om å tømme analkjertelene til katten over aperitiffen, eller fikse rørene på kjøkkenet mellom for- og hovedrett.

Særlig når kravene utvides til dine 100+ perifere venner... 

Anonymkode: 4306e...1b0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde jeg vært pedagog hadde jeg bare elsket litt småprat rundt yrket mitt. 

Det er litt annerledes å bli bedt om å tømme analkjertelene til katten over aperitiffen, eller fikse rørene på kjøkkenet mellom for- og hovedrett.

Særlig når kravene utvides til dine 100+ perifere venner... 

VGD har blitt litt rar?

Anonymkode: 8a68c...c56

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobbet som trikkefører i noen år. I fylla var det en skolekompis som ringte om at jeg skulle komme ens ærend med trikken og plukke opp ham og en gjeng som skulle på nach 🙂

Anonymkode: a0928...00f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jobbet som trikkefører i noen år. I fylla var det en skolekompis som ringte om at jeg skulle komme ens ærend med trikken og plukke opp ham og en gjeng som skulle på nach 🙂

Anonymkode: a0928...00f

Det hadde jo faktisk vært litt stilig.

Anonymkode: 8a68c...c56

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har ikke lest alle svarene i tråden nå, så svarer nå ut ifra HI.

Jeg er maler og har fått mange henvendelser selv av venner og familie, som pleier å gå sånn som dette: 

"Kan du ta en kikk på dette hullet i veggen, kan det fikses og hvordan?"

"Har du tips til fargevalg i stuen?"

"Jeg har sopp i taket på badet, hva bør jeg gjøre før jeg maler?"

"Jeg skal pusse opp leiligheten, har du lyst å ta malerjobben? Mot betaling selvsagt"

Jeg ser ingen problem med slike henvendelser som dette, der folk ber om å få sett på noe og hva som kan/bør gjøres (som din mann som blir spurt om å "sjekke et rør"). Eller en litt mindre jobb der de tilbyr betaling eller en tjeneste. Om vennene dine vil stusse luggen eller klippe sønnen sin og du ikke vil jobbe gratis så bare be de bestille en time i salongen? 

Jeg har sagt til venner der jeg er usikker på hvilket type arbeid som må utføres eller som jeg ikke er 100% trygg på (fototapet, maling av hus utvendig f.eks) så ber jeg de ringe firma. Da får de riktig prisoverslag, garanti om ting går galt osv osv.

Anonymkode: 9f49e...501

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dyptvann
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 21.58):

Noen yresgrupper blir definitvt mer utnyttet enn andre yrkesgrupper. Mannen min får ihvertfall aldri fred fra "vennetjenester" (gratisarbeid) fra folk han kjenner, som ikke vil bruke penger på å betale noen for og se på rørene i huset. En akademiker har ikke samme problemet.

Jobber som jurist og folk ber om gratisråd hele tiden. Folk jeg ikke har snakket med på flere år, tar plutselig kontakt på Facebook og ber om juridisk veiledning. Selv syns jeg det er kjempefrekt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du lest enkelte av eksemplene på "hjelp", og hvem som ber om det, i denne tråden? 

Vi diskuterer ikke akkurat korte avklaringer, og mindre vennetjenester, i den nære bekjentskapskrets. 

Et eksempel som har gått igjen er klipping av lugg. Det er ikke store jobben, 5 min. Da jeg hadde lugg, kunne jeg stikke innom salongen uten time og frisøren min tok den mellom kunder, uten betaling. 

Anonymkode: 81435...3e0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvemsomhelst

Jeg har aldri våget å spørre naboen om å klippe meg, eller be noen om gratistjenester.  Jeg synes det var en uting at folk trodde de hadde krav på min hjelp med å gjøre hele skifteoppgjøret for noen, ta regnskap eller revisjon for dem osv. dette var ikke nære venner.  Jeg kunne gjerne gi dem råd om hva de kunne gjøre, ikke at de skulle dumpe hele problemet på meg for å slippe selv. I min jobb har vi aldri fått lov til å ha bi-inntekter innenfor det feltet vi jobbet med.

Det frekkeste var en som hadde fått problemer med skatten og blitt skjønnslignet. Han kom og satte fra seg to bæreposer med kvitteringer for alt fra vanlig dagligvare til det som gjaldt bedriften. Noe nytt og noe gammelt i et eneste rot. Jeg sendte ham hjem igjen og ba ham om å gå til et regnskapskontor.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Et eksempel som har gått igjen er klipping av lugg. Det er ikke store jobben, 5 min. Da jeg hadde lugg, kunne jeg stikke innom salongen uten time og frisøren min tok den mellom kunder, uten betaling. 

Anonymkode: 81435...3e0

Fungerer hvis man har veldig liten omgangskrets. Men har man litt større, så handler det ikke om den ene eller de to som ønsker å klippe luggen, men de 100+ som ønsker å gjøre det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...