Gå til innhold

CamillaLor

Fremhevede innlegg

Skrevet
otilie skrev (Akkurat nå):

Jeg syns likevel det er ganske teit å legge ut om fødselen sin direkte på snap og i tillegg tjene flere hundretusen kroner på det. Lurer på om de hadde gjort det samme om det ikke hadde generert like mye i inntekt. De har jo tjent enormt på det. Men som du sier så skriver jo folk bøker og deltar på reality osv for å bli kjent og tjene penger på det. Så da har de nok gjort det av samme grunn også. Men de tjener jo sinnsykt mye mer enn de i vanlig jobb. Birgit Skarstein er også opptatt av å holde seg relevant og tjene penger på seg selv. Jeg syns egentlig folk/ kjendiser som desperat prøver å holde seg relevante er like teit omtrent uansett hva de gjør. Men snapchatfødsel er et ytterpunkt. Husker jo da hun C drev og tok avføringsmiddel på direkten også. Det blir for dumt synes jeg da. De er jo avhenhige av sosiale medier. 

Igjen C og J har delt fødselen, men hva de får for det har de ingenting de skulle sagt på, hadde ikke folk sett på og engasjert seg hadde de tjent 0, så det å jappe om summen er bare teit. Mange av de holder seg relevante fordi de driver med ting på si da da har en kanal til. Birgit jobber med Ai etter det jeg har skjønt å det stilles stadig spørsmål til henne om dette 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Undrende123 skrev (53 minutter siden):

Hadde folk skrevet selvbiografier om de ikke hadde tjent penger på det? Deltatt på reality-programmer? Blitt aksjemeglere eller jordmødre? 

Sannsynligvis ikke, men gjør det noe da? Det går an å tjene penger og samtidig mene at det man gjør bidrar til noe positivt. 

Å tjene penger på sitt eget barn er nederst på rangstigen 😔

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Mei88 skrev (14 minutter siden):

Igjen C og J har delt fødselen, men hva de får for det har de ingenting de skulle sagt på, hadde ikke folk sett på og engasjert seg hadde de tjent 0, så det å jappe om summen er bare teit. Mange av de holder seg relevante fordi de driver med ting på si da da har en kanal til. Birgit jobber med Ai etter det jeg har skjønt å det stilles stadig spørsmål til henne om dette 

Man må kvalifisere seg og fysisk skru på å få bli sånn "stjernebruker" på snap, så de har jo bevisst gått inn for å tjene penger på det. Hvis man ikke ønsker å tjene penger på snap så poster man som privatperson. Man må også opprettholde både antall snaps og lengde på videoer for å beholde denne "stjernebrukeren" og dermed tjene penger på det. Det er litt jobb med det og man må følge med på hvor mye man legger ut og opprettholde det. 

• Nyttig 5
Skrevet
elskersommer skrev (3 minutter siden):

De har ikke tjent 1 kr på barnet, de har tjent pengene på Camilla sin fødsel, hennes kropp og hva den er i stand til 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
elskersommer skrev (3 minutter siden):

De tjener jo ikke penger på barna, men på sine egne, voksne opplevelser. 

Det er ikke slik at idet vi kvinner blir mødre, mister vi fullstendig autonomi over vårt eget liv, fordi alt ved vårt liv indirekte også er barnas liv. 

Slik er det heldigvis ikke. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Undrende123 skrev (7 minutter siden):

De tjener jo ikke penger på barna, men på sine egne, voksne opplevelser. 

Det er ikke slik at idet vi kvinner blir mødre, mister vi fullstendig autonomi over vårt eget liv, fordi alt ved vårt liv indirekte også er barnas liv. 

Slik er det heldigvis ikke. 

Hva med alle de video og bilder de har vist etter fødsel med barnet i monitor.. det er ikke så nøye kanskje? Eller nei det vises jo bare hode så det er jo ikke så nøye.🤔

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Hva med alle de video og bilder de har vist etter fødsel med barnet i monitor.. det er ikke så nøye kanskje? Eller nei det vises jo bare hode så det er jo ikke så nøye.🤔

Men temaet har vært fødselen og ikke tiden etter, da må du faktisk presisere det når du skriver at du mener tiden etter å ikke selve fødselen 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Mei88 skrev (9 timer siden):

De har ikke tjent 1 kr på barnet, de har tjent pengene på Camilla sin fødsel, hennes kropp og hva den er i stand til 

En fødsel dreier seg naturligvis også om et barn. Ja, man kan fint fokusere på hva kroppen får til. Men alle skjønner at fødsel er interessant å følge med på fordi det kommer et barn ut på slutten. 

Når Camilla har snappet i ukesvis med stadige oppdateringer som hinter om at fødselen starter snart så handler det ikke om å vise fram hva kroppen klarer. Det handler om å bygge opp spenning for å skape engasjement og dermed mer penger i kassa. Jo mer dramatikk og spekulasjoner, jo mer engasjement. Kommer barnet til å bli prematurt? Blir det igangsettelse? Ender det i keisersnitt? Har barnet noen medisinske problemer?

Skjønner du hvor jeg vil hen? Det er fint og flott å gjemme seg bak "girl power" men faktum er at de selger sitt barns første øyeblikk ved å bevisst skape engasjement rundt usikkerheten som alltid er tilstede ved en fødsel.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

De to der er akkurat som andre influensere. De selger det de kan for å få penger. De er ikke noe bedre enn noen andre av den type folk.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Mei88 skrev (21 timer siden):

Men temaet har vært fødselen og ikke tiden etter, da må du faktisk presisere det når du skriver at du mener tiden etter å ikke selve fødselen 

Bare generelt - åpent til alle som mener dette er 100% fødekvinnens opplevelse og ikke fosteret:

Hvor skiller man på det? Barnet er jo der - inni kroppen.

Selve fødselen er en stor påkjenning for spedbarn.

Så kommer de gjerne først ut med hodet, deretter hele kroppen.

Så legges da mennesket på fødekvinnens bryst.

Når er dette KUN den gravides hendelsesforløp? Og når kan man si at barnet har en rolle?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Så her i helga at hun la ut som ett svar på en snap at hun aldri svarte folk frekt. Men bare de siste 2 ukene (?) har jeg sett hun har svart med å vise fingeren på bilde som en respons på det noen har skrevet, senest idag. Og jeg følger de ikke, bare slentrer innom når de dukker opp på utforsk... .det er jo en fryktelig lite sjarmerende egenskap 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Palmemor skrev (1 time siden):

Så her i helga at hun la ut som ett svar på en snap at hun aldri svarte folk frekt. Men bare de siste 2 ukene (?) har jeg sett hun har svart med å vise fingeren på bilde som en respons på det noen har skrevet, senest idag. Og jeg følger de ikke, bare slentrer innom når de dukker opp på utforsk... .det er jo en fryktelig lite sjarmerende egenskap 

Enig. Hun viser stadig finger til kommentarer hun er uenig i. Det er ikke frekke eller stygge kommentarer engang, men hun viser uenighet med langfinger. Moden og respektfull er hun ikke akkurat. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Piggsopp skrev (På 26.4.2026 den 8.41):

Jeg har også elsket alt av fødselspodcasts og tv-serier om fødsel. Men forskjellen på det og det Camilla og Julie driver med på snap er stor. En tv-serie er en stor produksjon med mange involverte. De innhenter samtykke fra de som er med på forhånd og de kan trekke seg underveis. Det er også lang tid mellom filming og sending. En Tv-kanal har også etiske retningslinjer som avgjør hva de mener er riktig å sende. 

De podcastene jeg har hørt om fødsel pleier vanligvis å be de som er med om å vente en viss periode etter fødsel slik at kvinnen får bearbeidet opplevelsen selv først.

Så ja, behovet er definitivt der. Men jeg mener at det å filme sin egen fødsel og sende det live er en dårlig idé. For det første er følelsen du har under og rett etter fødsel annerledes enn den du har senere. Adrenalinet forsvinner og du ser fødselen i et annet perspektiv når det har å gått litt tid. Kanskje følte du deg eksponert eller fikk grensene tråkket på. Da er ekstra ille å ha delt opplevelsen med hele verden som en positiv greie. Og hvis fødselen går dårlig med mor eller barn, hvordan skal man håndtere det når man har lagt opp til å filme alt?

Camilla sa også selv etter fødselen at det kostet for henne å sende fødselen live på snap, og at pengene var en viktig faktor som gjorde det «verdt» det for henne (ikk direkte sitat men slik jeg tolket henne). Og det syns jeg er kjernen i det jeg anser som problematisk - at pengene styrer deg til å ta valg og eksponere slike øyeblikk som du egentlig ikke er helt komfortabel med. 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Mads Hansen er på ballen! 
screen fra hans Instagram 

IMG_6394.jpeg

Endret av Anonym Frøken
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Den melkeproduksjonen hadde muligens ikke vært noe problem hvis mobiltelefonen og sosiale medier hadde vært lagt bort i et par uker, til ammingen var godt etablert. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
HMK skrev (2 timer siden):

Den melkeproduksjonen hadde muligens ikke vært noe problem hvis mobiltelefonen og sosiale medier hadde vært lagt bort i et par uker, til ammingen var godt etablert. 

Har lest noe om at Julie har ammet barnet også. Det er jo ikke akkurat det lureste for å få i gang melken/amming.. 

• Liker 4
Skrevet
-Turtle skrev (1 minutt siden):

Har lest noe om at Julie har ammet barnet også. Det er jo ikke akkurat det lureste for å få i gang melken/amming.. 

Hun fikk råmelk hun også, så ungen fikk det, men de har sagt hun ikke skal amme, ble lagt til puppen mens C tok seg en dusj/hvil eller noe sånn 

• Liker 3
Skrevet

Kvinnehat ja. Det er jo mange kvinner som kritiserer disse to. Hvorfor er det kvinnehat da? Om en mann hadde født og gjort akkurat samme greia hadde det vært det samme. Det er bare at menn kan ikke føde. Eller om en mann hadde lagt ut masse om sin kones fødsel. Det hadde også vært ganske uinteressant og teit om en mann la ut i det vide og brede i månedsvis og med masse detaljer om sin prostataoperasjon eller et annet medisinsk inngrep. Det er ganske kynisk å tjene penger på en skade eller en sykdom. "Følg meg og cellegiften minutt for minutt". "Influenser tjente 200 000 bare på en dag ved å livestreame hofteoperasjon". 

De må jo skjønne hvor dumt det er???

• Liker 5
Skrevet

Fint om de kan lære seg forskjell på kvinnehat og kritikk mot oversharing bare for å tjene penger.......altså sorry den må de lenger på landet med. Og at SET er på banen for å si at dette er for å sette mer fokus på barsel og fødsel......nei det er kun for å tjene penger. De fleste av oss som har født har nok med å faktisk føde og være tilstede uten å dele det med resten av verden.  De ønsker å være i the "limelight" ,men de takler ikke at det kommer negative tilbakemeldinger og kritikk på det de foretar seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg føler også at det blir litt mye «fri fra baby for å sove» produksjonen hadde nok kommet mer i gang med mer hud mot hud osv? Jeg er imponert over hvor rause de er med hverandre, og jeg savnet det i mine barseltider, men rett etter fødsel er det klistremerke som gjelder føler jeg?

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...