Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/buskerud/firebarnsmor_-_-vi-lever-pa-4000-kroner-i-maneden-1.14669880

Jeg skjønner ikke hvorfor de kaller seg for fattige. Alenemoren er altså uføretrygdet og har da ca 20500 kr brutto, kanskje 18000 netto utbetalt, i tillegg til dette kommer bostøtte på kanskje 1-2000, dobbel barnetrygd på alle barna = 8000 dvs at hun minst får utbetalt 28000kr i måneden på seg selv og sine 4 barn. Hvordan i alle dager kan de kalle seg fattige da? De kan umulige prioritere pengene særlig rett..

Anonymkode: 2072c...219

hun får ikke bostøtte, fordi de på uføretrygd får ikke bostøtte. 
Husleie har mye å si og kan ta en veldig stor del av inntekten. 

Anonymkode: 0d1d3...fbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Leo skrev:

Det er riktig, men også da var man avhengig av å bli forsørget av andre dersom man av en eller annen grunn ikke var i stand til å skaffe seg egen inntekt. Mange hadde eldre og uføre slektninger boende som de også forsørget. 

Og hvordan mener du at man skal kunne skaffe seg en "solid buffer i egen økonomi" dersom man for eksempel blir syk mens man er under utdanning? Mange tror også at de er nettopp forsikret når de tegner private forsikringer, men mange av dem er basert på at man har vedtak fra nav. Når man får avslag på AAP eller uføretrygd får man dermed heller ikke noe fra forsikringsselskapet. Hele poenget med Folketrygden er dessuten at det skal fungere som en forsikringsordning og det som har skjedd nå er at vilkårene strammes inn uten at premien er redusert

"Folketrygden er et nasjonalt, sosialt forsikringssystem som ble innført 1. januar 1967. Mesteparten av folketrygden administreres av arbeids- og velferdsetaten (NAV). Alle personer som er bosatt i Norge er pliktig medlem av folketrygden.

Lovens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall. Folketrygden skal videre bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkelte persons livsløp og mellom grupper av personer. Folketrygden skal også bidra til hjelp til selvhjelp".

Det som kanskje er særlig tvilsomt med tanke på de siste regelendringene er at man i forbindelse med innføringen av 52 ukers karenstid for å kunne søke AAP på nytt etter tre år faktisk blir kastet ut av folketrygden. 

Det stemmer, og med andre ord er det tross alt bedre nå, selv om det ikke er perfekt. De fleste slipper i det minste å bli forsørget av slektninger eller være totalt avhengig av familiemedlemmer. 

Jeg er ikke uenig i at det finnes rom for forbedringer, for eksempel kunne man ha hatt litt sterkere ordninger for de som eksempelvis er under 30 og som derfor ofte er under utdanning, og som i ennå større grad vil bli rammet økonomisk enn "godt voksne" som oftere har en bedre økonomisk buffer. Men poenget mitt er egentlig at vi dessverre nok likevel ikke kan forvente all verden av NAV i lys av de endringene som er på vei, og som til en viss grad allerede har startet. Vi vet allerede at eldrebølgen såvidt har startet, vi vet at behovet for olje og gass sannlygvis vil synke i tiårene som kommer. Vi får et stadig mer effektivisert arbeidsliv, og det som følger i kjølvannet er dessverre økt arbeidsledighet. Alt dette vil føre til at behovet for NAV-tjenester vil øke, man vil med andre ord måtte fordele ressursene på flere. 

Ja, "premien" i form av skatt og avgifter vil nødvendigvis måtte økes når det er færre som betaler inn kontra de som er mottakere av ytelsene, slik ville det også ha blitt i et privat forsikringsselskap. Jo flere forsikringssaker kombinert med færre betalende kunder, jo dyrere blir forsikringen. 

Man blir jo ikke kastet ut av folketrygden som helhet (det betyr jo at man ikke lenger har tilgang til noen av tjenester som f. eks. pensjon og helsevesen, som stort sett bare skjer hvis man flytter utenlands og ikke er frivillig medlem av folketrygden), men man kan få en karantene på en gitt tjeneste, som f. eks. AAP. 

Anonymkode: 708ae...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye her er luksusvarer. Forsikringer for 4000 kr. Hallo. Det tremger man ikke. Ikke tv heller. Og frisør?? Da får man klippe selv eller bruke venninner eller utenlandske. Ski, skøyter og sykler kan man få lånt av gjenbruksbutikker. Kafé er faktisk luksus og dyrt. Man må leve etter evne faktisk. 

Anonymkode: a19d8...a68

Posten på 4000 var  forsikringer, strøm, mobil , tv og internett osv!!

Men i din verden så bør man vel ikke ha tv, strøm , innboforsikring, internett eller mobil :ler:  Høres ut som en flott oppvekst for barna!

8 timer siden, Forumhei skrev:

Bil 1000/2000???😂😂 må nokk legge på noen lapper

Ja, det er i alle fall ikke satt for høyt :ler:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan pinadø ikke være seriøs? 28000 utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på ca 500000. Da er man langt fra fattig.

Anonymkode: f37cd...c97

Nei, ikke med hennes skatteprosent, særfradrag osv. - hun har ikke 500,000 brutto. Det er uansett nettoen som er interessant og da ser man med et halvt øye at 28,000 netto per måned ikke er nok til å forsørge seg selv og 4 barn.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye her er luksusvarer. Forsikringer for 4000 kr. Hallo. Det tremger man ikke. Ikke tv heller. Og frisør?? Da får man klippe selv eller bruke venninner eller utenlandske. Ski, skøyter og sykler kan man få lånt av gjenbruksbutikker. Kafé er faktisk luksus og dyrt. Man må leve etter evne faktisk. 

Anonymkode: a19d8...a68

Posten på 4000 var  forsikringer, strøm, mobil , tv og internett osv!!

Men i den verden så bør man vel ikke ha tv, strøm , innboforsikring, internett eller mobil :ler:  Høres ut som en flott oppvekst for barna!

8 timer siden, Forumhei skrev:

Bil 1000/2000???😂😂 må nokk legge på noen lapper

Ja, det er i alle fall ikke satt for høyt :ler:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan pinadø ikke være seriøs? 28000 utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på ca 500000. Da er man langt fra fattig.

Anonymkode: f37cd...c97

Nei, ikke med hennes skatteprosent, særfradrag osv. - hun har ikke 500,000 brutto. Det er uansett nettoen som er interessant og da ser man med et halvt øye at 28,000 netto per måned ikke er nok til å forsørge seg selv og 4 ba

 

Det finnes ganske mange jobber man har 28000 utbetalt, og kan forsørge barn.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tallet 4000 er meningsløst så lenge ikke vi vet hva hun får utbetalt og hvilke regninger hun har betalt før det er 4000 igjen. Kanskje er noen av dem unødvendige eller ufornuftige. Det gir ikke noe grunnlag for å kunne påstå at satsene er for lave.

Det bør ikke være noen overraskelse at barnefattigdommen øker så lenge vi tar inn stadig flere personer som får mange barn og ikke har kvalifikasjonene som trengs for jobber med god lønn.

Anonymkode: 9ec48...308

Jeg er enig i ditt første avsnitt.

I denne artikkelen er det presisert at mor er født og oppvokst i Norge.

Innvandring (antall, hvem ,når) kan få en annen tråd.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jr.Garcon skrev:

Posten på 4000 var  forsikringer, strøm, mobil , tv og internett osv!!

Men i din verden så bør man vel ikke ha tv, strøm , innboforsikring, internett eller mobil :ler:  Høres ut som en flott oppvekst for barna!

Ja, det er i alle fall ikke satt for høyt :ler:

Nei, ikke med hennes skatteprosent, særfradrag osv. - hun har ikke 500,000 brutto. Det er uansett nettoen som er interessant og da ser man med et halvt øye at 28,000 netto per måned ikke er nok til å forsørge seg selv og 4 barn.

28.000 er mer enn nok på 4 barn. Dersom hun kun har 4000 igjen til mat, klær og fritidsaktiviteter etter regninger er betalt så prioriterer hun fryktelig dårlig.

Anonymkode: 2072c...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss for guds skyld håpe dette blir strammet inn kraftig fremover, så folk forstår at de må ta mer ansvar for eget liv og legge det opp deretter.

Anonymkode: 917fe...ae2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker jo som om kvinnen i artikkelen er dum som et brød, og ikke har gått gjennom økonomien sin kanskje titalls ganger allerede, og kuttet inntil beinet alle steder der det går! Det vet du ingenting om, men du burde kanskje la tvilen komme henne til gode, og ikke gå ut fra at hun sitter og betaler for masse unødvendigheter. Hun er bare ufør, ikke blind og dum.

 

Anonymkode: fe3e1...e9e

Jeg etterlyser mer helhet i artikkelen. Jeg påstår ingenting om hennes konkrete utgifter. Men jeg savner mer info om hva som ligger i "når alle utgifter er betalt". Det står heller ingenting om fordelingen av samvær mellom henne og barnefaren, hva hun totalt har utbetalt osv. Opplevelsen av fattigdom kan være både subjektiv og objektiv. I dette tilfelle må leseren gå utifra hennes subjektive oppfatning om egen økonomi, ettersom vi ikke får nok fakta til å ha en objektiv tilnærming til det. Det er på ingen måte meningen å stille kvinnen i dårlig lys, men når NRK presenterer en slik sak i en landsdekkende mediekanal, ville det  vært til kvinnens fordel å få mer fakta frem.

Om man søker her på KG, er det uendelig mange tråder som omhandler "hvordan skal jeg klare meg på x kr?". Kan tenkes at mange ikke trenger mer penger, men mer hjelp til å finne ut av hvordan bruke de pengene man har mest mulig fornuftig. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

La oss for guds skyld håpe dette blir strammet inn kraftig fremover, så folk forstår at de må ta mer ansvar for eget liv og legge det opp deretter.

Anonymkode: 917fe...ae2

Hva mener du?

Anonymkode: 066e1...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg hennes historie, så mulig det er gode forklaringer, men jeg tror det er vanskelig å komme unna at om du er uføretrygdet og får fire barn alene vil du nødvendigvis slite økonomisk. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kunne spart mye ved å ikke bleke håret sitt blondt da, noe som mest sannsynlig er gjort hos frisør og da snakker vi fort 2000+ PR gang.

(Hvis dere ser bildet av hun i artikkelen)

Anonymkode: 2072c...219

Herregud.. de jeg kjenner som er uføre bleker og farger håret hjemme, frisør er ikke engang i tankene.. 

Anonymkode: f305f...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

Nå kjenner ikke jeg hennes historie, så mulig det er gode forklaringer, men jeg tror det er vanskelig å komme unna at om du er uføretrygdet og får fire barn alene vil du nødvendigvis slite økonomisk. 

 

Yngste er 9 år. Hun kan ha blitt ufør lenge etter yngste ble født. Må riste på hodet litt av at mange tror uførhet er noe en har hele livet, det er veldig mange som blir uføre etter en lang karrierere i arbeidslivet. Og ETTER å ha blitt mor. Min mor f.eks. Jobbet fullt siden hun var 15 år. Ufør da hun ble 45. Rakk å sette 3 barn til verden. 

Anonymkode: f305f...34d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yngste er 9 år. Hun kan ha blitt ufør lenge etter yngste ble født. Må riste på hodet litt av at mange tror uførhet er noe en har hele livet, det er veldig mange som blir uføre etter en lang karrierere i arbeidslivet. Og ETTER å ha blitt mor. Min mor f.eks. Jobbet fullt siden hun var 15 år. Ufør da hun ble 45. Rakk å sette 3 barn til verden. 

Anonymkode: f305f...34d

Rart svar med tanke på at jeg understreker at jeg ikke kjenner hennes historie og at det er mulig det er gode forklaringer. Gikk alt dette deg over hodet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sto mye sant i den artikkelen. 

«Hvis utviklingen ikke snur, risikerer vi å få et mindre velfungerende samfunn.»

Dette er svært viktig å ha med seg. Neste sannhet:

«Det handler om mine og dine barns skolekamerater. Vi gjør ikke noe med roten til problemet. Det handler om å få folk inn i arbeidslivet,...»

Tross dette slenges det på en siste sannhet,

«Vi vet at det kommer stadig flere innvandrere til Norge, som nærmest starter på null med språk og arbeid.»

Om vi ikke vil ødelegge dagens samfunn, må vi gire ned innvandringen, så lenge dagens samfunn er mettet, så kan vi ta inn flere når samfunnet vårt takler dette. 

Anonymkode: 6af48...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, SupaWoman skrev:

Unger skal ikke lide fordi mor er ufør, de burde ha de samme mulighetene til å drive med fritidsaktiviteter, rett på varme klær og sunn man på lik linje med barn som har foreldre i jobb. 

Lide er vel å overdrive? Er ikke en menneske rett med merke klær osv. Man bør jo vurdere økonomi før man får 4 barn? I arbeid eller ikke så kan vel det bli trangt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper hun er klar over retten til supplerende sosialhjelp. Om hennes faste utgifter alle er nødvendige utgifter, har hun rett på dette. Hun ville fått betraktelig mye mer penger utbetalt. 

Det er langt fra alle faste utgifter som er nødvendige utgifter. Det er ikke usannsynlig at hun feil prioriterer en del, og har en del unødvendige utgifter som sine faste utgifter, og derfor ikke har nok penger til mat? 

Hvorfor har ikke denne kvinnen supplerende sosialhjelp????

Anonymkode: 6af48...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper hun er klar over retten til supplerende sosialhjelp. Om hennes faste utgifter alle er nødvendige utgifter, har hun rett på dette. Hun ville fått betraktelig mye mer penger utbetalt. 

Det er langt fra alle faste utgifter som er nødvendige utgifter. Det er ikke usannsynlig at hun feil prioriterer en del, og har en del unødvendige utgifter som sine faste utgifter, og derfor ikke har nok penger til mat? 

Hvorfor har ikke denne kvinnen supplerende sosialhjelp????

Anonymkode: 6af48...142

Folk later til å tro at man uansett har krav på (mer) støtte. Det har man ikke. Hvis man for eksempel betjener gjeld av noe slag så må dette skje med det som er beregnet at man skal ha til livsopphold. Sitter man igjen med mer enn veiledende livsoppholdssats etter at helt grunnleggende utgiftene som husleie, strøm og innboforsikring er betalt så får man ikke sosialhjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ALLTID de som er uten noe som helst familie nettverk, som ender opp som alenemor til 3-5 barn, ......og blir uføretrygded? Spørr for en venn:-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Teskjea må fram skjønner jeg :

Uføretrygd kommer fra staten og skatten er kun for å jevne ut slik at det blir rettferdig mellom uføretrygdede i forhold til ulike faktorer i deres økonomi. Denne skatten gir da selvfølgelig ikke staten en inntekt, kun en litt lavere utgift.

Skatt fra en med lønnsinntekt er ren inntekt for staten.

Anonymkode: b7051...c00

Ikke om den lønnsinntekter er fra en stilling i det offentlige

Anonymkode: 7ab2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får hun jo ikke noen stønader lenger for 18 åringen. Men går 18 åringen på videregående, så er jo mor fortsatt forsørgerpliktig. 

Jeg har selv 2 barn, ene 18 år, ufør på laveste sats, får da barnetillegg for 1 barn, så har utbetalt ca 18000 kr, får ikke bostøtte. Regner med at det får heller ikke hun i artikkelen. Så får jeg barnetrygd på 2000 kr i måneden, og bidrag på 3000 kr i mnd. Bor også i Drammen, og her er det svært dyrt å leie. Skal du ha 3 soverom, må du gjerne ut med 15 000 kr. 

Jeg anser meg selv som fattig. Men jeg så jo og hvor drastisk det gikk ned da eldste barnet ble 18 år, for jeg mistet da barnetillegg på 3300 kr, barnetrygd på 1000 kr, og bidrag på 3500 kr. Men jeg må jo fortsatt forsørge 18 åringen, det siste året på videregående.

Anonymkode: 4e7ff...10c

Hvorfor søkte du/dere ikke på utvidet bidrag etter fylte 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...