Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/buskerud/firebarnsmor_-_-vi-lever-pa-4000-kroner-i-maneden-1.14669880

Jeg skjønner ikke hvorfor de kaller seg for fattige. Alenemoren er altså uføretrygdet og har da ca 20500 kr brutto, kanskje 18000 netto utbetalt, i tillegg til dette kommer bostøtte på kanskje 1-2000, dobbel barnetrygd på alle barna = 8000 dvs at hun minst får utbetalt 28000kr i måneden på seg selv og sine 4 barn. Hvordan i alle dager kan de kalle seg fattige da? De kan umulige prioritere pengene særlig rett..

Anonymkode: 2072c...219

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/buskerud/firebarnsmor_-_-vi-lever-pa-4000-kroner-i-maneden-1.14669880

Jeg skjønner ikke hvorfor de kaller seg for fattige. Alenemoren er altså uføretrygdet og har da ca 20500 kr brutto, kanskje 18000 netto utbetalt, i tillegg til dette kommer bostøtte på kanskje 1-2000, dobbel barnetrygd på alle barna = 8000 dvs at hun minst får utbetalt 28000kr i måneden på seg selv og sine 4 barn. Hvordan i alle dager kan de kalle seg fattige da? De kan umulige prioritere pengene særlig rett..

Anonymkode: 2072c...219

Hvordan vet du hvor mye penger hun har? Du legger til grunn noe fu ikke vet. 

Anonymkode: 6871a...c5d

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dobbel barnetrygd, man kan få en barnetrygd mer enn antall barn. Og kan hende hun får for mye for bostøtte 

Anonymkode: 54cad...17c

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hvor mye penger hun har? Du legger til grunn noe fu ikke vet. 

Anonymkode: 6871a...c5d

Fordi det står i artikkelen at hun er uføretrygdet og uflretrygd har en standard sats som gjelder alle. I tilegg så får alle med barn under 18år barnetrygd, og alle enslige får dobbel barnetrygd så det er jo ikke antageliser..

Anonymkode: 2072c...219

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieprisene i Drammen er ikke av de billigste heller. Det er forresten 5270 hun får i barnetrygd OM hun får utvidet barnetrygd

Anonymkode: 54cad...17c

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det står i artikkelen at hun er uføretrygdet og uflretrygd har en standard sats som gjelder alle. I tilegg så får alle med barn under 18år barnetrygd, og alle enslige får dobbel barnetrygd så det er jo ikke antageliser..

Anonymkode: 2072c...219

Nei! Det er ikke dobbel barnetrygd! Det er en ekstra barnetygd! Altså ca 1k i mnd.

Anonymkode: f1897...72e

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at familier skulle ha en minstesats å leve for i mnd.  Spesielt når de har 4 barn, de spiser garantert ikke sunt når de lever på 4000 kr i mnd og hva gjør hun med klesbehovet?  Fryser barna hele vinteren da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/buskerud/firebarnsmor_-_-vi-lever-pa-4000-kroner-i-maneden-1.14669880

Jeg skjønner ikke hvorfor de kaller seg for fattige. Alenemoren er altså uføretrygdet og har da ca 20500 kr brutto, kanskje 18000 netto utbetalt, i tillegg til dette kommer bostøtte på kanskje 1-2000, dobbel barnetrygd på alle barna = 8000 dvs at hun minst får utbetalt 28000kr i måneden på seg selv og sine 4 barn. Hvordan i alle dager kan de kalle seg fattige da? De kan umulige prioritere pengene særlig rett..

Anonymkode: 2072c...219

Du har feil regnestykke. Det heter utvidet barnetrygd, og det gis altså EN ekstra barnetrygd i tillegg til de ordinære. Det er kun de med ett barn som kan si de får "dobbel". 

Dvs, 25000 ca inn hvis vi bruker dine andre tall. 

Husleie for en fireroms (som de bør ha med så mange barn) er vel fort 12.-15.000 vil jeg tro. = 10000 igjen. Så har de strøm, barnehage eller sfo (ofte må uføre ha dette fordi de er for syke til å ha barna hjemme. Hun får nok redusert foreldrebetaling, men likevel vil de utgjøre fort et par tusen for fire barn)

Dvs - 2000 i barnehage, - 1000 i strøm, - 500 internett, - 500 forsikring (kun innbo og mor tar jeg da utgangspunkt i), 200 telefon, altså 4200 i faste utgifter. Da er ikke transport for noen tatt med, jeg vil tro hun fort trenger bil pga fire barn som skal kjøres og hentes. Så la oss si 2700 for transport (det er summen sifo brukte sist jeg sjekket i driftutgifter på bil). 

10000 - 6900 = 3100. Da sitter man igjen med altfor lite til mat, klær, helse, fritid. Så joda, det er lett å ikke ha nok! 

Hun burde hatt minst 6000 til i måneden (hun oppgir jo 4000 igjen etter alt er betalt, så hun er nok flinkere med penger enn det jeg legger til grunn). 10000 til en voksen og fire barn vil jeg si er det absolutt minste man kan klare seg på, men det forutsetter at barna er under ti år, og dermed ikke spiser som voksne enda. 

Jeg håper hun søker om supplerende stønad fra Nav, for det kan hun få om hun ikke har nok igjen til nødvendig livsopphold. I tillegg håper jeg hun mottar noe barnebidrag fra far. 

Anonymkode: 7cb47...67b

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet 4000 er meningsløst så lenge ikke vi vet hva hun får utbetalt og hvilke regninger hun har betalt før det er 4000 igjen. Kanskje er noen av dem unødvendige eller ufornuftige. Det gir ikke noe grunnlag for å kunne påstå at satsene er for lave.

Det bør ikke være noen overraskelse at barnefattigdommen øker så lenge vi tar inn stadig flere personer som får mange barn og ikke har kvalifikasjonene som trengs for jobber med god lønn.

Anonymkode: 9ec48...308

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ha barnebidrag og for 4 stk. Det er fort 8000 kr bare der. Hun må ha langt over 30 000 kr. Det får også en fagarbeider i full jobb utbetalt...

Er nok mye lån her ja og høy husleie. Må nok ut i arbeid om det er for lite.

Anonymkode: a19d8...a68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tallet 4000 er meningsløst så lenge ikke vi vet hva hun får utbetalt og hvilke regninger hun har betalt før det er 4000 igjen. Kanskje er noen av dem unødvendige eller ufornuftige. Det gir ikke noe grunnlag for å kunne påstå at satsene er for lave.

Det bør ikke være noen overraskelse at barnefattigdommen øker så lenge vi tar inn stadig flere personer som får mange barn og ikke har kvalifikasjonene som trengs for jobber med god lønn.

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det står i artikkelen at hun er uføretrygdet og uflretrygd har en standard sats som gjelder alle. I tilegg så får alle med barn under 18år barnetrygd, og alle enslige får dobbel barnetrygd så det er jo ikke antageliser..

Anonymkode: 2072c...219

 

Det kommer vel an på om det er minstesats eller hva det er det, vel? 

Anonymkode: 6871a...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel ha barnebidrag og for 4 stk. Det er fort 8000 kr bare der. Hun må ha langt over 30 000 kr. Det får også en fagarbeider i full jobb utbetalt...

Er nok mye lån her ja og høy husleie. Må nok ut i arbeid om det er for lite.

Anonymkode: a19d8...a68

KG - nettforumet for bitre kjerringer. 

 

Anonymkode: 6871a...c5d

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel ha barnebidrag og for 4 stk. Det er fort 8000 kr bare der. Hun må ha langt over 30 000 kr. Det får også en fagarbeider i full jobb utbetalt...

Er nok mye lån her ja og høy husleie. Må nok ut i arbeid om det er for lite.

Anonymkode: a19d8...a68

En fagarbeider i jobb ville hatt 30 000 ubetalt + barnetrygd + bidrag for fire. Da er du oppe i 43 000, liten forskjell der. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SupaWoman skrev:

En fagarbeider i jobb ville hatt 30 000 ubetalt + barnetrygd + bidrag for fire. Da er du oppe i 43 000, liten forskjell der. 

Ikke alle fagarbeidere har 30 000 utbetalt. Jeg har bachelor og får ikke det. 

Anonymkode: 6871a...c5d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle fagarbeidere har 30 000 utbetalt. Jeg har bachelor og får ikke det. 

Anonymkode: 6871a...c5d

Det var et eksempel,poenget er at er man i jobb har man lønn, barnetrygd og bidrag på toppen. Man har ikke god lønn som uføre. Minstesatsen er nok ikke kjempehøy. 

Dette er uansett uansvarlig av den norske stat, de ungene har det ikke mye godt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det var et eksempel,poenget er at er man i jobb har man lønn, barnetrygd og bidrag på toppen. Man har ikke god lønn som uføre. Minstesatsen er nok ikke kjempehøy. 

Dette er uansett uansvarlig av den norske stat, de ungene har det ikke mye godt.

Ja, staten har skylda...

Anonymkode: 917fe...ae2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, staten har skylda...

Anonymkode: 917fe...ae2

Unger skal ikke lide fordi mor er ufør, de burde ha de samme mulighetene til å drive med fritidsaktiviteter, rett på varme klær og sunn man på lik linje med barn som har foreldre i jobb. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Unger skal ikke lide fordi mor er ufør, de burde ha de samme mulighetene til å drive med fritidsaktiviteter, rett på varme klær og sunn man på lik linje med barn som har foreldre i jobb. 

Hun kunne spart mye ved å ikke bleke håret sitt blondt da, noe som mest sannsynlig er gjort hos frisør og da snakker vi fort 2000+ PR gang.

(Hvis dere ser bildet av hun i artikkelen)

Anonymkode: 2072c...219

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har feil regnestykke. Det heter utvidet barnetrygd, og det gis altså EN ekstra barnetrygd i tillegg til de ordinære. Det er kun de med ett barn som kan si de får "dobbel". 

Dvs, 25000 ca inn hvis vi bruker dine andre tall. 

Husleie for en fireroms (som de bør ha med så mange barn) er vel fort 12.-15.000 vil jeg tro. = 10000 igjen. Så har de strøm, barnehage eller sfo (ofte må uføre ha dette fordi de er for syke til å ha barna hjemme. Hun får nok redusert foreldrebetaling, men likevel vil de utgjøre fort et par tusen for fire barn)

Dvs - 2000 i barnehage, - 1000 i strøm, - 500 internett, - 500 forsikring (kun innbo og mor tar jeg da utgangspunkt i), 200 telefon, altså 4200 i faste utgifter. Da er ikke transport for noen tatt med, jeg vil tro hun fort trenger bil pga fire barn som skal kjøres og hentes. Så la oss si 2700 for transport (det er summen sifo brukte sist jeg sjekket i driftutgifter på bil). 

10000 - 6900 = 3100. Da sitter man igjen med altfor lite til mat, klær, helse, fritid. Så joda, det er lett å ikke ha nok! 

Hun burde hatt minst 6000 til i måneden (hun oppgir jo 4000 igjen etter alt er betalt, så hun er nok flinkere med penger enn det jeg legger til grunn). 10000 til en voksen og fire barn vil jeg si er det absolutt minste man kan klare seg på, men det forutsetter at barna er under ti år, og dermed ikke spiser som voksne enda. 

Jeg håper hun søker om supplerende stønad fra Nav, for det kan hun få om hun ikke har nok igjen til nødvendig livsopphold. I tillegg håper jeg hun mottar noe barnebidrag fra far. 

Anonymkode: 7cb47...67b

Leiepris for en 4 roms i Drammen ligger på minimum 14000 til 15000. Ofte er prisen Høyere. 3 roms ligger noe lavere, men ikke mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...