Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke "vite" noe mer enn at denne familien lever under fattigdomsgrensen og har det vanskelig - egentlig. Det handler om å være medmenneske mer en dommer over andre,.

Anonymkode: 656fe...d79

Ut fra de veldig sparsomme opplysningene i artikkelen vet vi jo faktisk ikke engang om hun lever under fattigdomsgrensen.

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er skremmende hvor uvitende og dømmende folk her er.. 

Anonymkode: 788e2...dae

Sitter du med fasiten? Vet du alt? 

Det er forskjell på kritisk og dømmende. Artikkelen denne tråden baserer seg på, gir null relevant informasjon.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Kommentaren var kanskje flåsete, men det kan godt være hun må se på prioriteringene sine. 

Ja. Det er nok vanskelig og provoserende for mange å høre, men mye «fattigdom» i dag handler om dårlige prioriteringer og mangel på økonomisk forståelse.

I tillegg, hvis man bestemmer seg for å få fire barn, bør man ha en solid økonomisk plan for hva man gjør om ting skulle endre seg drastisk, som å bli alene eller ufør. Sparing, forsikring etc. Har man dårlig/ikke så god økonomi i utgangspunktet er det uansvarlig å få fire barn. Uansett.

Anonymkode: 240a8...fb9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle meningene i denne tråden, men lest artikkelen.

Umiddelbart tenker jeg at 4000 er knapt for en voksen og 4 barn (riktig er den ene barnet også voksen, 18 år, og kunne få seg en jobb). Men som uføretrygdet selv, med aleneomsorg for 2 barn, savner jeg mer info om hvilket regninger det refereres til (det står at de har 4000 igjen etter at alle regninger er betalt).

Moren har uføretrygd, pluss barnebidrag, pluss barnetrygd for ett barn xtra. Det blir en del penger av det. Så hvilket regninger er det som betales : husleie, strøm, mobil, trening, kredittkort, abonnement på avis, blader, netflix ? Som hovedregel har de fleste et sted de kan stramme inn. F eks bytte mobilabonnement, kjøpe mindre klær og sko, avslutte abonnement osv.

Syns artikkel blir for lettvint i favør den uføre og hennes barn. Det er fullt mulig å ha et godt liv, også økonomisk, fordi om en er uføretrygdet. Men det krever at man vurderer nøye hvor pengene går, og tar det ansvaret og den jobben det er å vurderer priser opp mot hverandre før man handler.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats enslig ufør er 18 965,- brutto (ung ufør nevnes vel ikke) pluss barnetillegg (minst 6000,-) pluss barnetrygd for 5, pluss barnebidrag. 

Anonymkode: 9c80d...8af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MorTil2 skrev:

Jeg har ikke lest alle meningene i denne tråden, men lest artikkelen.

Umiddelbart tenker jeg at 4000 er knapt for en voksen og 4 barn (riktig er den ene barnet også voksen, 18 år, og kunne få seg en jobb). Men som uføretrygdet selv, med aleneomsorg for 2 barn, savner jeg mer info om hvilket regninger det refereres til (det står at de har 4000 igjen etter at alle regninger er betalt).

Moren har uføretrygd, pluss barnebidrag, pluss barnetrygd for ett barn xtra. Det blir en del penger av det. Så hvilket regninger er det som betales : husleie, strøm, mobil, trening, kredittkort, abonnement på avis, blader, netflix ? Som hovedregel har de fleste et sted de kan stramme inn. F eks bytte mobilabonnement, kjøpe mindre klær og sko, avslutte abonnement osv.

Syns artikkel blir for lettvint i favør den uføre og hennes barn. Det er fullt mulig å ha et godt liv, også økonomisk, fordi om en er uføretrygdet. Men det krever at man vurderer nøye hvor pengene går, og tar det ansvaret og den jobben det er å vurderer priser opp mot hverandre før man handler.

🙌

Anonymkode: 066e1...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke det? Kjenner veldig mange som får utbetalt ca 25000 pr måned og mindre. De klarer seg helt fint, barna også.

Jeg blir provosert når folk her inne på ramme alvor påstår at månedsutbetalinger som tilsvarer en halv mill i årslønn er så lite at man er fattig. Det er absurd, og ikke lite arrogant.

Svært mange nordmenn hadde jublet om de hadde tjent 500k.

Økonomi handler om å ha et forbruk etter hvor mye man får inn. Har man ikke råd til å bosette seg i byen og betale 15000 i husleie, så får man bo et annet sted. 

Tjener man 1 mill må man betale ca 400k i skatt, og har dermed utbetalt ca 50k pr måned. Bruker man 35k av disse på husleie så kan selv en millionær bli "fattig".

Anonymkode: f37cd...c97

Men kan noen snart si meg hvor disse 30000 kommer inn i bildet? HVEM er det som får dette utbetalt? Og har vedkommende sagt at det er lite, og at de er fattige? Og hvorfor diskuterer vi en som evt får 30000, og som vi ikke vet hvem er eller noe annet om vedkommende. Er det ikke damen i artikkelen vi snakker om? Står ingen steder at hun får 30000. Minste sats for uføretrygd er veldig, veldig mye mindre enn 30000. Plusser man på barnetrygd osv så kommer man heller ikke opp i den summen. Langt derifra. Nå vet vi heller ikke om hun får minstetakst. Men vi vet at de har 4000 å leve av i måneden.

Anonymkode: b9d56...023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss snu på det - hvor mye sitter DU Igjen med hver mnd, og føler DU Deg fattig? 

 

Personlig har jeg aldri lagt skjul på at vi er priviligerte økonomisk så for meg er de 4000 under klesbudsjettet mitt, MEN det betyr ikke at jeg ikke evner skjønne at dette er lite for en familie å leve for. OG jeg la merke til at noen mente 18 åringen kunne få seg en jobb - hva med studiene? En 18 åring bør gå på skole og fokusere på det, ikke jobbe for å bidra til å forsørge sine søsken. 

Endret av Carrot
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter du med fasiten? Vet du alt? 

Det er forskjell på kritisk og dømmende. Artikkelen denne tråden baserer seg på, gir null relevant informasjon.

Anonymkode: 066e1...a9b

Kan ikke si jeg vet alt, men etter mange år under fattigdomsgrensen så vet jeg ganske godt hva som fører til fattigdom. Er ikke bare svart /hvitt. Synest det fks er dømmende å kommentere kostnader på bleket hår, hva vet vi? Min siste frisørtime ble betalt som bursdagsgave, ellers klipper jeg det selv.. Vil bare fram til at det er mange nyanser i noens liv.. 

Anonymkode: 788e2...dae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kan noen snart si meg hvor disse 30000 kommer inn i bildet? HVEM er det som får dette utbetalt? Og har vedkommende sagt at det er lite, og at de er fattige? Og hvorfor diskuterer vi en som evt får 30000, og som vi ikke vet hvem er eller noe annet om vedkommende. Er det ikke damen i artikkelen vi snakker om? Står ingen steder at hun får 30000. Minste sats for uføretrygd er veldig, veldig mye mindre enn 30000. Plusser man på barnetrygd osv så kommer man heller ikke opp i den summen. Langt derifra. Nå vet vi heller ikke om hun får minstetakst. Men vi vet at de har 4000 å leve av i måneden.

Anonymkode: b9d56...023

Tallet dukket opp i form av et noe obskurt regnestykke. Ingen vet hva denne damen får, men enkelte synes å mene at det er umulig å leve for 30000 med fire barn. Da er man fattig.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet og aleneforsørger for 1 barn. Jeg har utbetalt 30500kr pr måned; ung ufør tillegg, grunnstønad 1, kommunal og statlig bostøtte, barnetilleg og barnebidrag. Jeg vil si jeg har god økonomisk sans, etter mange år på laveste sats AAP før uføretygd ble innvilget. Jeg tørte såvidt å få 1  barn, etter mange års fattigdom. Jeg tør kanskje å få 1 til, siden barnefar har god økonomi. Men, dama i artikkelen fikk kanskje barn før hun fikk dårlig råd, kanskje har eksmannen svindlet henne, kanskje mistet hun alt pga naturkatastrofe - vi vet ikke. Det som er synd er barna som må vokse opp i elendighet. Og tro meg, å vokse opp som fattig er fælt. Særlig når foreldre heller ikke har energi eller andre ressurser til å veie opp. Jeg syns vi som samfunn burde ta oss råd til å ha mer gratisordninger for barn. De skal få slippe å lide under foreldres dårlige økonomiske sans og sykdom og uflaks.

Anonymkode: 11b4d...687

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke si jeg vet alt, men etter mange år under fattigdomsgrensen så vet jeg ganske godt hva som fører til fattigdom. Er ikke bare svart /hvitt. Synest det fks er dømmende å kommentere kostnader på bleket hår, hva vet vi? Min siste frisørtime ble betalt som bursdagsgave, ellers klipper jeg det selv.. Vil bare fram til at det er mange nyanser i noens liv.. 

Anonymkode: 788e2...dae

Det er mange nyanser. Diskusjonen dukker opp når man egentlig ikke får noe informasjon. 

Dersom jeg, med min over gjennomsnittlige lønn, bruker masse penger på strengt tatt unødvendige ting, kan jeg og barna mine også ende opp med mindre enn 4000 å leve for.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får hun jo ikke noen stønader lenger for 18 åringen. Men går 18 åringen på videregående, så er jo mor fortsatt forsørgerpliktig. 

Jeg har selv 2 barn, ene 18 år, ufør på laveste sats, får da barnetillegg for 1 barn, så har utbetalt ca 18000 kr, får ikke bostøtte. Regner med at det får heller ikke hun i artikkelen. Så får jeg barnetrygd på 2000 kr i måneden, og bidrag på 3000 kr i mnd. Bor også i Drammen, og her er det svært dyrt å leie. Skal du ha 3 soverom, må du gjerne ut med 15 000 kr. 

Jeg anser meg selv som fattig. Men jeg så jo og hvor drastisk det gikk ned da eldste barnet ble 18 år, for jeg mistet da barnetillegg på 3300 kr, barnetrygd på 1000 kr, og bidrag på 3500 kr. Men jeg må jo fortsatt forsørge 18 åringen, det siste året på videregående.

Anonymkode: 4e7ff...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet og aleneforsørger for 1 barn. Jeg har utbetalt 30500kr pr måned; ung ufør tillegg, grunnstønad 1, kommunal og statlig bostøtte, barnetilleg og barnebidrag. Jeg vil si jeg har god økonomisk sans, etter mange år på laveste sats AAP før uføretygd ble innvilget. Jeg tørte såvidt å få 1  barn, etter mange års fattigdom. Jeg tør kanskje å få 1 til, siden barnefar har god økonomi. Men, dama i artikkelen fikk kanskje barn før hun fikk dårlig råd, kanskje har eksmannen svindlet henne, kanskje mistet hun alt pga naturkatastrofe - vi vet ikke. Det som er synd er barna som må vokse opp i elendighet. Og tro meg, å vokse opp som fattig er fælt. Særlig når foreldre heller ikke har energi eller andre ressurser til å veie opp. Jeg syns vi som samfunn burde ta oss råd til å ha mer gratisordninger for barn. De skal få slippe å lide under foreldres dårlige økonomiske sans og sykdom og uflaks.

Anonymkode: 11b4d...687

Jeg imponeres stadig av de som er uføre som både har og planlegger flere barn.

Anonymkode: 917fe...ae2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Carrot skrev:

La oss snu på det - hvor mye sitter DU Igjen med hver mnd, og føler DU Deg fattig? 

 

Personlig har jeg aldri lagt skjul på at vi er priviligerte økonomisk så for meg er de 4000 under klesbudsjettet mitt, MEN det betyr ikke at jeg ikke evner skjønne at dette er lite for en familie å leve for. OG jeg la merke til at noen mente 18 åringen kunne få seg en jobb - hva med studiene? En 18 åring bør gå på skole og fokusere på det, ikke jobbe for å bidra til å forsørge sine søsken. 

Enig i dette. Det virker også som mange på KG tror at det er uhyre enkelt for en 18-åring å få jobb.

18-åringen skal konsentrere seg om å fullføre utdanning, for så etterhvert å kunne forsørge seg selv. Vedkommende skal ikke måtte jobbe nå, noe som potensielt går ut over skolegang, som kan føre til at vedkommende havner i samme problem.

I denne tråden og artikkelen den er basert på, er det likevel ikke noe informasjon om hva utbetalingen til denne kvinnen er. Det savnes et regnestykke.

 Kanskje hun har alt på et minimum, og prioriterer virkelig barna sine i ett og alt, og ender med 4000. Det er trist.

Kanskje føler hun at  frisør én gang, og to byturer i måneden med drinker med venninner er det minste hun skal ha, og ender derfor på 4000. Det er trist for barna, men da er det ikke hennes utbetaling som er feil, men hvordan hun prioriterer.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har minimum 25-30k utbetalt. Ufør-skatt+barnetillegg+barnetrygd+bidrag. 

Forbruksgjeld regnes ikke som godkjent utgift, så om dette er med på å gjøre at restsum er 4000, har hun egentlig mer.  

Anonymkode: 9c80d...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får hun jo ikke noen stønader lenger for 18 åringen. Men går 18 åringen på videregående, så er jo mor fortsatt forsørgerpliktig. 

Jeg har selv 2 barn, ene 18 år, ufør på laveste sats, får da barnetillegg for 1 barn, så har utbetalt ca 18000 kr, får ikke bostøtte. Regner med at det får heller ikke hun i artikkelen. Så får jeg barnetrygd på 2000 kr i måneden, og bidrag på 3000 kr i mnd. Bor også i Drammen, og her er det svært dyrt å leie. Skal du ha 3 soverom, må du gjerne ut med 15 000 kr. 

Jeg anser meg selv som fattig. Men jeg så jo og hvor drastisk det gikk ned da eldste barnet ble 18 år, for jeg mistet da barnetillegg på 3300 kr, barnetrygd på 1000 kr, og bidrag på 3500 kr. Men jeg må jo fortsatt forsørge 18 åringen, det siste året på videregående.

Anonymkode: 4e7ff...10c

Har hun søkt om stipend/støtte fra Lånekassen?

Anonymkode: 066e1...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hun søkt om stipend/støtte fra Lånekassen?

Anonymkode: 066e1...a9b

Det får hun ikke, da fars inntekt regnes med. Og man skal ikke tjene så mye før man ikke får det.

Anonymkode: 4e7ff...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får hun ikke, da fars inntekt regnes med. Og man skal ikke tjene så mye før man ikke får det.

Anonymkode: 4e7ff...10c

Men far er jo bidragspliktig etter fylte 18, siden hun går på VGS?

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kunne spart mye ved å ikke bleke håret sitt blondt da, noe som mest sannsynlig er gjort hos frisør og da snakker vi fort 2000+ PR gang.

(Hvis dere ser bildet av hun i artikkelen)

Anonymkode: 2072c...219

Eeh, det er ikke et tydelig nok bilde av henne til å si at hun farger håret sitt! Mitt hår kan se farget ut for det er veldig variasjon i fargene, men det er helt naturlig! Og hvorfor antar su at hun isåfall gjør dette hos en frisør? Hjemmefarging er fullt mulig å gjøre!

 

I tillegg så får ikke uføre bostøtte dessverre! Vi får akkurat litt for mye utbetalt til at vi kan få det...

Anonymkode: e78d7...b15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...