Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke at det var lov med spekulasjoner på kg? Hele tråden er jo en eneste spekulasjon, helt fra hovedinnlegget. 

Anonymkode: c5a30...987

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at det var lov med spekulasjoner på kg? Hele tråden er jo en eneste spekulasjon, helt fra hovedinnlegget. 

Anonymkode: c5a30...987

Det blir sånn med artikler som egentlig ikke gir noe relevant informasjon som diskusjonsgrunnlag. 

Slike artikler er meningsløse, så lenge man ikke blir presentert et regnestykke. 

«Petter arbeider som sykepleier. Han har fire barn. Etter alle regninger betalt, har han  og barna 4000 kr å leve for»

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvis en legger dine tall til grunn- 28,000 netto i måneden.

Husleie for en 4 roms - 5 roms i Drammen? 13000-16000 tusen? 

Strøm, tv ,internett ,mobil, forsikringer  ? 4000-5000 ?

Transport -bil/buss/tog - 1000-2000 ?

Klær, nødvendige husholdningsprodukter ? 1500?

Mat? 5000 ?

Fritidsaktiveter for barna? Si en aktivitet pr unge? Utstyr til denne aktiviteten?

Når 4 stykk inviteres i barnebursdager hver måned og må kjøpe gaver ?

Ferier ?

Sykler til ungene? Akebrett? Ski? Skøyter? Pc? En ski som alle 4 kan dele ?

Legebesøk? Medisiner?

Skoleutstyr?

Barnehage? Sfo? Det skal automatisk kanseleres fordi hun er ufør? (da har hun mer enn nok energi til å ta vare på barna 24/7?) og barna hadde uansett ikke hatt godt av å være litt i barnehage/sfo ?

Bursdag og julegaver til egne barn?

Utgifter mammaen har - tannlege, lege, medisiner, ny vaskemaskin ? kaffetrakter? klær? frisør?

Har moren lov til å ta seg en kaffe og en baguett med venninner? 1 gang i måneden?

 

Snakk om å være jævelig urealistisk!

Jeg hadde likt å sett hvordan du fikk netto 28,000 pr måned (uten at du har en buffer/sparekonto å ta av) være nok til å dekke alt dette. 

Selvsagt er hun fattig og selvsagt lever de barna i barnefattigdom.

Du kan pinadø ikke være seriøs? 28000 utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på ca 500000. Da er man langt fra fattig.

Anonymkode: f37cd...c97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes andre byer enn Oslo som har tilsvarende tilbud med lavere leie og ok kollektivtransport. Klart hun sikkert må få hjelp av Nav dersom hun skal flytte, men det kan hende de er villig til å hjelpe hvis de ser prioriteringene er riktige 

Anonymkode: 38067...61a

Har jeg misforstått? Denne damen bodde jo ikke i Oslo. Og nei du, det er ikke slik at nav kan hende vil hjelpe, hvis prioriteringene er riktige. Nav følger sine lover og regler.

Anonymkode: b9d56...023

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Leo skrev:

Det er flere muligheter. Han kan for eksempel ha vært sykmeldt i mer enn 12 måneder og deretter ha fått avslag på AAP. Siden han er gift med noen som har normal inntekt har han ikke krav på sosialstønad. En annen mulighet er at han har gått ut maksperioden på AAP uten at NAV mener han er ferdig utredet/avklart og at han derfor ikke kan søke AAP på nytt før etter en karensperiode på 52 uker. Her er også alternativet sosialstønad som han da altså ikke har krav på. 

Jeg tror det er ganske mange som ikke aner hvilke økonomiske katastrofer som kan oppstå hvis man er så uheldig å bli syk i Norge pr. i dag. Hvor mange er det for eksempel som ikke vil merke en betydelig endring i økonomien hvis man etter ett års sykmelding plutselig står der uten inntekt fordi man ikke fyller inngangsvilkårene for å få AAP?

Nå kan som kjent hvem som helst bli syk i morgen, så man bør kanskje være litt forsiktig med å kritisere andre før man kjenner bedre til bakgrunnshistorien enn det som er tilfelle her. I stedet burde kanskje flere sette seg ned og tenke på hva som skjer med dem selv og økonomien deres hvis de blir så syke at de ikke kan jobbe. Mange tenker nok at vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men p.t. er det temmelig mange og store huller i det som bidrar til å skape fattigdom! 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste faktaopplysningen vi kjenner er at hun som mor til fire sitter igjen med 4000 som hun og barna skal "Leve for"  og jeg kjenner at jeg blir satt ut når folk drar inn hårfargen, frisøren osv som argumenter for at hun og barna ikke lever under fattigdomsgrensen, det vitner om uvitenhet, manglende forståelse og arroganse. 

Litt fakta:

  • I 2017 bodde nærmere 106.000 barn under 18 år i husholdninger med vedvarende lavinntekt
  • Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) finner at siden 2011 har andelen barn i lavinntektsfamilier økt hvert år, og at denne økningen er på 30.000 barn mellom 2011 og 2017
  • Fattigdomsgrensen er det minste inntektsnivået som anses nødvendig for å oppnå en tilstrekkelig levestandard i et gitt land.
    • Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196 000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200 000 fattige. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa for en husholdning i Norge 235 200 kroner i året (år 2008) (60% av medianinntekten), og gir 600 000 fattige.
  • ønsker noen mer kunnskap er det gratis å lete: 
  • Videre er det viktig å ta med at uføretrygd skattlegges på linje med lønn så en som er ufør "snylter" ikke og ansses like viktig som "en som er i arbeid" i så måte. Argumentet om å "få seg en jobb" bortfaller i son helhet.

Anonymkode: 656fe...d79

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan pinadø ikke være seriøs? 28000 utbetalt i måneden tilsvarer en årslønn på ca 500000. Da er man langt fra fattig.

Anonymkode: f37cd...c97

Som tilsvarer den lønnen folk med mastergrad gjerne kan ha, og som de før barna sine med....

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Videre er det viktig å ta med at uføretrygd skattlegges på linje med lønn så en som er ufør "snylter" ikke og ansses like viktig som "en som er i arbeid" i så måte. Argumentet om å "få seg en jobb" bortfaller i son helhet.

 

Skatten som betales av penger utbetalt av nav er jo der for at det skal bli rettferdig for alle, ikke for "at vi skal bidra til statskassa". Skulle vi gjort det burde vi heller sagt nei til pengene i utgangspunktet. Skatten vi betaler er jo bare en tilbakebetaling av penger vi allerede får fra nav. Men jeg må kanskje betale mindre skatt enn noen andre fordi jeg har mye lån, mens en annen må betale mer skatt fordi vedkommende er gjeldfri og eier hytte og båt i tillegg til huset. (Ja, det er faktisk mulig på ufør!)

Anonymkode: c31b1...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker forresten at med utbetalt over 30 000 så burdean vel gå det til å gå rundt på en eller annen måte? 

Anonymkode: 6871a...c5d

Du sier ikke det? Kjenner veldig mange som får utbetalt ca 25000 pr måned og mindre. De klarer seg helt fint, barna også.

Jeg blir provosert når folk her inne på ramme alvor påstår at månedsutbetalinger som tilsvarer en halv mill i årslønn er så lite at man er fattig. Det er absurd, og ikke lite arrogant.

Svært mange nordmenn hadde jublet om de hadde tjent 500k.

Økonomi handler om å ha et forbruk etter hvor mye man får inn. Har man ikke råd til å bosette seg i byen og betale 15000 i husleie, så får man bo et annet sted. 

Tjener man 1 mill må man betale ca 400k i skatt, og har dermed utbetalt ca 50k pr måned. Bruker man 35k av disse på husleie så kan selv en millionær bli "fattig".

Anonymkode: f37cd...c97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

  • Videre er det viktig å ta med at uføretrygd skattlegges på linje med lønn så en som er ufør "snylter" ikke og ansses like viktig som "en som er i arbeid" i så måte. Argumentet om å "få seg en jobb" bortfaller i son helhet.

Anonymkode: 656fe...d79

Du tuller nå? Så dersom du gir meg 100 000 og jeg gir deg 10 000 tilbake så er du like rik som om jeg bare gir deg 10 000?

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at man synser om utbetalt lønn brutto, netto osv når fakta handler om "4000 kroner å leve for med fire barn" 

Anonymkode: 656fe...d79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste faktaopplysningen vi kjenner er at hun som mor til fire sitter igjen med 4000 som hun og barna skal "Leve for"  og jeg kjenner at jeg blir satt ut når folk drar inn hårfargen, frisøren osv som argumenter for at hun og barna ikke lever under fattigdomsgrensen, det vitner om uvitenhet, manglende forståelse og arroganse. 

Litt fakta:

  • I 2017 bodde nærmere 106.000 barn under 18 år i husholdninger med vedvarende lavinntekt
  • Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) finner at siden 2011 har andelen barn i lavinntektsfamilier økt hvert år, og at denne økningen er på 30.000 barn mellom 2011 og 2017
  • Fattigdomsgrensen er det minste inntektsnivået som anses nødvendig for å oppnå en tilstrekkelig levestandard i et gitt land.
    • Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196 000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200 000 fattige. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa for en husholdning i Norge 235 200 kroner i året (år 2008) (60% av medianinntekten), og gir 600 000 fattige.
  • ønsker noen mer kunnskap er det gratis å lete: 
  • Videre er det viktig å ta med at uføretrygd skattlegges på linje med lønn så en som er ufør "snylter" ikke og ansses like viktig som "en som er i arbeid" i så måte. Argumentet om å "få seg en jobb" bortfaller i son helhet.

Anonymkode: 656fe...d79

Problemet er at man ikke vet noe om hvordan pengene blir prioritert hos disse familiene.

Dette er ikke en ny problemstilling. Jeg kan huske et nyhetsinnslag for va 20 år siden med to uføre foreldre som fortalte de ikke hadde råd til middag til barna. X antall brusflasker og nirøyking under intervjuet ga et inntrykk av at manglende middag ikke hadde vært et problem om foreldrene hadde prioritert noe annerledes.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? Så dersom du gir meg 100 000 og jeg gir deg 10 000 tilbake så er du like rik som om jeg bare gir deg 10 000?

Anonymkode: b7051...c00

KUN i forhold til at både du som får uføretrygd ogjeg som jobber skattlegges etter sakke satser. 

Det kan da umulig være noe særlig å leve som en som VIL finne noe å krangle på? 

Anonymkode: 656fe...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Låne av gjenbruksbutikk? Altså, tror du de finnes i hvert veikryss i dette landet? Skulle jeg dratt til nærmeste gjenbruksbutikk, måtte jeg reist 12 mil. En vei. Hadde jeg dårlig råd, hadde jeg neppe hatt økonomi til denne reisen. Og jo, forsikringer må man ha.

Anonymkode: b9d56...023

Nå er hun så heldig at hun bor i Drammen hvor det finnes intet mindre enn tre "buer" i området, altså steder man kan låne fritidsutstyr gratis.

Anonymkode: 2352c...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at man ikke vet noe om hvordan pengene blir prioritert hos disse familiene.

Dette er ikke en ny problemstilling. Jeg kan huske et nyhetsinnslag for va 20 år siden med to uføre foreldre som fortalte de ikke hadde råd til middag til barna. X antall brusflasker og nirøyking under intervjuet ga et inntrykk av at manglende middag ikke hadde vært et problem om foreldrene hadde prioritert noe annerledes.

Anonymkode: 066e1...a9b

Du trenger ikke "vite" noe mer enn at denne familien lever under fattigdomsgrensen og har det vanskelig - egentlig. Det handler om å være medmenneske mer en dommer over andre,.

Anonymkode: 656fe...d79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det står i artikkelen at hun er uføretrygdet og uflretrygd har en standard sats som gjelder alle. I tilegg så får alle med barn under 18år barnetrygd, og alle enslige får dobbel barnetrygd så det er jo ikke antageliser..

Anonymkode: 2072c...219

Du får bare for 1 ekstra barn, så hun får 5 ikke 8 så trekk fra 3

Anonymkode: 7ab2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Leo skrev:

Det er flere muligheter. Han kan for eksempel ha vært sykmeldt i mer enn 12 måneder og deretter ha fått avslag på AAP. Siden han er gift med noen som har normal inntekt har han ikke krav på sosialstønad. En annen mulighet er at han har gått ut maksperioden på AAP uten at NAV mener han er ferdig utredet/avklart og at han derfor ikke kan søke AAP på nytt før etter en karensperiode på 52 uker. Her er også alternativet sosialstønad som han da altså ikke har krav på. 

Jeg tror det er ganske mange som ikke aner hvilke økonomiske katastrofer som kan oppstå hvis man er så uheldig å bli syk i Norge pr. i dag. Hvor mange er det for eksempel som ikke vil merke en betydelig endring i økonomien hvis man etter ett års sykmelding plutselig står der uten inntekt fordi man ikke fyller inngangsvilkårene for å få AAP?

Nå kan som kjent hvem som helst bli syk i morgen, så man bør kanskje være litt forsiktig med å kritisere andre før man kjenner bedre til bakgrunnshistorien enn det som er tilfelle her. I stedet burde kanskje flere sette seg ned og tenke på hva som skjer med dem selv og økonomien deres hvis de blir så syke at de ikke kan jobbe. Mange tenker nok at vi har et godt sikkerhetsnett i Norge, men p.t. er det temmelig mange og store huller i det som bidrar til å skape fattigdom! 

Ja, det er rom for noe forbedringer i sikkerhetsnettet, men på den annen side så har vi egentlig aldri hatt det sikkerhetsnettet vi faktaik har per i dag. Man skal ikke så mange tiårene tilbake før det var helt andre boller, og det ikke fantes hverken AAP eller andre ordninger.

Man må på godt og vondt sørge for å a solid buffer i egen økonomi utover det NAV tilbyr, evt. kombinert med privat forsikring. Det kan være lurt å tegne helse/sykdomsforsikring slik at man har en ekstra sikkerhet utover folketrygden.Det er et økende behov for NAV tjenester i tråd med eldrebølge, slutten av oljealderen og mer arbeidsløshet i automatisering av arbeidslivet. I tillegg representerer også innvandring og integrering en ikke ubetydelig utgiftspost. Det vil sannsynligvis bli trangere kår i tiårene som kommer, så det personlige ansvaret for å sikre seg selv vil øke. 

Anonymkode: 708ae...df2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

KUN i forhold til at både du som får uføretrygd ogjeg som jobber skattlegges etter sakke satser. 

Det kan da umulig være noe særlig å leve som en som VIL finne noe å krangle på? 

Anonymkode: 656fe...d79

Teskjea må fram skjønner jeg :

Uføretrygd kommer fra staten og skatten er kun for å jevne ut slik at det blir rettferdig mellom uføretrygdede i forhold til ulike faktorer i deres økonomi. Denne skatten gir da selvfølgelig ikke staten en inntekt, kun en litt lavere utgift.

Skatt fra en med lønnsinntekt er ren inntekt for staten.

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke "vite" noe mer enn at denne familien lever under fattigdomsgrensen og har det vanskelig - egentlig. Det handler om å være medmenneske mer en dommer over andre,.

Anonymkode: 656fe...d79

Det er selvsagt interessant å vite om det er reelt. Kunne det vært 7000 dersom man hadde prioritert og disponert pengene annerledes? 

Folk flest har ikke særlig følelse av medmenneskelighet overfor mennesker med grei inntekt som lever over evne og ender som gjeldsslaver.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skremmende hvor uvitende og dømmende folk her er.. 

Anonymkode: 788e2...dae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...