Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om den lønnsinntekter er fra en stilling i det offentlige

Anonymkode: 7ab2a...762

En må gjøre en jobb for å få lønn, slik er det enten en jobber i det private eller i det offentlige. For å få uføretrygd yter en ingenting til gjengjeld.

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må jo ha ganske mye utbetalt i måneden? Jeg har minstesats ufør + barnetillegg på to barn, tilsammen litt over 20 000kr utbetalt+ tre barnetrygder og 3500kr i barnebidrag. Hadde jeg hatt to barn til hadde det jo vært hvertfall 8000kr til. Barnehagen betaler jeg nesten ingenting for, for de regner jo ikke med barnetrygd og barnebidrag som inntekt der... 

Anonymkode: 03576...1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, asterix skrev:

Det som er dumt er jo å ikke planlegge for at ting kan skje i livet. Dette er jo spesielt viktig før man setter barn til verden. Altså at man planlegger for hvordan man skal greie seg om man skulle bli syk og alene.

Da skulle aldri jeg ha fått barn da. For uføreforsikring fikk jeg avslag på da jeg var 20 år. Da jeg har noen kroniske sykdommer jeg fikk i barndommen. Men hadde jo ingen problemer med å jobbe 100%. Klarte meg helt fint så lenge jeg gikk på medisiner. Så ble jeg gravid på p-pillen to ganger, jeg ønsket egentlig ikke barn. Men klarte ikke å ta abort andre gangen. Og jeg var svært nøye med å ta p-pillen til samme tid hver dag. 

Skal folk ikke ha sex da, med mindre de har uføreforsikring, bra jobber, bolig, bil, flere hundre tusen på sparekonto? Skal det være sånn, vil det bli født svært få barn. 

Hva mener du jeg skulle gjort annerledes? 

Anonymkode: 4e7ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor søkte du/dere ikke på utvidet bidrag etter fylte 18?

Hun har gjort det helt nylig, så ikke fått svar. hun ble 18 år, for 1 mnd siden. Men de pengene for jo uansett hun nå. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skulle aldri jeg ha fått barn da. For uføreforsikring fikk jeg avslag på da jeg var 20 år. Da jeg har noen kroniske sykdommer jeg fikk i barndommen. Men hadde jo ingen problemer med å jobbe 100%. Klarte meg helt fint så lenge jeg gikk på medisiner. Så ble jeg gravid på p-pillen to ganger, jeg ønsket egentlig ikke barn. Men klarte ikke å ta abort andre gangen. Og jeg var svært nøye med å ta p-pillen til samme tid hver dag. 

Skal folk ikke ha sex da, med mindre de har uføreforsikring, bra jobber, bolig, bil, flere hundre tusen på sparekonto? Skal det være sånn, vil det bli født svært få barn. 

Hva mener du jeg skulle gjort annerledes? 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Men så lenge du jobber 100% har du da vel mulighet til å spare til dårlige tider?

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Thyra skrev:

Hvis kun de som visste at de fortsatt hadde god økonomi samme hva som skjedde i livet, hadde fått barn, ville det ikke blitt født mange barn... Hvor mange er det som kan si at de ikke ville slitt økonomisk om de f.eks. ble alvorlig syke og stod uten inntekt i en lang periode etter at arbeidsavklaringspengene tok slutt? Om de ble langvarig arbeidsledige og ikke lenger fikk ledighetstrygd? Hvem får ikke dårligere økonomi etter samlivsbrudd? Hvor mye penger skal man måtte ha i bakhånd for å kunne få barn, mener du? 

Men det går jo an å tenke gjennom hva man skulle gjort om man har fire stykket og det skjer noe ? Det er vel få av oss som helt uproblematisk kunne tatt oss av fire barn på uføretrygd. Det er dessverre barna dette går mest utover. 

Anonymkode: 063f4...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har gjort det helt nylig, så ikke fått svar. hun ble 18 år, for 1 mnd siden. Men de pengene for jo uansett hun nå. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Ja hun får pengene utbetalt men det gir henne mulighet til å hjelpe til med familie økonomien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NameDisplayed
8 hours ago, AnonymBruker said:

17000 i mnd etter alle regninger? Fattig???? 

Anonymkode: 6871a...c5d

Det er ikke unormalt mye, tror jeg? Føler meg fattig fordi jeg sparer ca 10000kr. Lever i praksis på 6-7000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge du jobber 100% har du da vel mulighet til å spare til dårlige tider?

Anonymkode: b7051...c00

Tror du alle friske folk i jobb med barn legger til side tusenvis hver måned i tilfelle de en dag skulle bli uføre??   Har jeg aldri hørt om noen som gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NameDisplayed skrev:

Det er ikke unormalt mye, tror jeg? Føler meg fattig fordi jeg sparer ca 10000kr. Lever i praksis på 6-7000kr.

Hvis du kan spare ti tusen i måneden er du rikere enn de fleste!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel ha barnebidrag og for 4 stk. Det er fort 8000 kr bare der. Hun må ha langt over 30 000 kr. Det får også en fagarbeider i full jobb utbetalt...

Er nok mye lån her ja og høy husleie. Må nok ut i arbeid om det er for lite.

Anonymkode: a19d8...a68

Ikke sikkert hun får en krone i bidrag. Selv får jeg skarve 3,000kr måneden til sammen for tre barn uten samvær.

Anonymkode: fb775...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja hun får pengene utbetalt men det gir henne mulighet til å hjelpe til med familie økonomien

Ja, da får hun selv betalt for sin idrett, telefon, busskort og lommepenger. Men jeg har det ikke så ille som hun i artikkelen. Her får barna mine det de trenger. Det er jeg som ikke bruker noe penger på meg selv. Men sånn mener jeg og det skal være når jeg har barn. Det viktigste er jo at de har det bra. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SupaWoman said:

Hvis du kan spare ti tusen i måneden er du rikere enn de fleste!

Tja. Jeg lever sparsomt. Har lavt forbruk. Lavere enn de fleste i min omgangskrets, og vi tjener vel rundt middels alle sammen (400 000-600 000kr). Bor svært enkelt. Har få klessplagg og sko. Reiser lite. Prioriterer nedbetaling av lån.

Anonymkode: 11b4d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men så lenge du jobber 100% har du da vel mulighet til å spare til dårlige tider?

Anonymkode: b7051...c00

Jeg jobbet 100%. Nå er jeg ufør. Og da jeg jobbet 100%, så hadde jeg ikke høy lønn, var i etableringsfasen med hus, bil, små barn. Ble ikke mye sparing da. Så ble jeg alene, og da var det virkelig ikke mulig å spare. Eller da vi var gift så var det vel sånn normal sparing, så vi hadde jo 50 000 på sparekonto. Men delt på 2, så er ikke det mye. 

Og jeg trodde jo virkelig ikke jeg skulle bli ufør. Jeg har alltid trent mye, og vært mye aktiv. Hatt mye energi, hatt en fysisk krevende jobb. Og alltid elsket å være aktiv. Så da tror man ikke at man skal bli syk, og varig ufør. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo ha ganske mye utbetalt i måneden? Jeg har minstesats ufør + barnetillegg på to barn, tilsammen litt over 20 000kr utbetalt+ tre barnetrygder og 3500kr i barnebidrag. Hadde jeg hatt to barn til hadde det jo vært hvertfall 8000kr til. Barnehagen betaler jeg nesten ingenting for, for de regner jo ikke med barnetrygd og barnebidrag som inntekt der... 

Anonymkode: 03576...1bf

Ja det er utrolig mange som skaffer seg barn kun fordi det er lønnsomt. Det er barnetrygd på 1000 + en ekstra barnetrygd på 1000, så kommer barnetilegg på 3000, så barnebidrag på 2000

= 7000kr ekstra i måneden for å ha et barn!

Er det rart at det er så mange uføretrygdede alenemødre med 3-4 unger?

Anonymkode: 2072c...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Leo said:

Folk later til å tro at man uansett har krav på (mer) støtte. Det har man ikke. Hvis man for eksempel betjener gjeld av noe slag så må dette skje med det som er beregnet at man skal ha til livsopphold. Sitter man igjen med mer enn veiledende livsoppholdssats etter at helt grunnleggende utgiftene som husleie, strøm og innboforsikring er betalt så får man ikke sosialhjelp. 

Ja, jeg vet det, det er jo derfor jeg skrev innlegget 🤔

Det er fremstilt som om hun ikke har tilstrekkelig til å kunne klare seg, for å illustrere hvor dårlig systemet er. 

Det finnes mange svakheter med systemet, man trenger ikke komme med slik idioti som dette.

Anonymkode: 6af48...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er utrolig mange som skaffer seg barn kun fordi det er lønnsomt. Det er barnetrygd på 1000 + en ekstra barnetrygd på 1000, så kommer barnetilegg på 3000, så barnebidrag på 2000

= 7000kr ekstra i måneden for å ha et barn!

Er det rart at det er så mange uføretrygdede alenemødre med 3-4 unger?

Anonymkode: 2072c...219

Hvis du mener det er noe å tjene økonomisk på å ha barn så tar du fullstendig feil.  Et barn koster deg mye mer enn du får i stønader i løpet av oppveksten. 

Anonymkode: 6c280...5f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man planlegger å bli syk og alene med barn? Er du virkelig så dum?

Da jeg fikk mine 2 barn, så var jeg gift, eide hus, bil, jobbet 100%, samme gjorde mannen min. Så ble jeg syk etter vi hadde fått 2 barn, mannen min taklet det dårlig, og gikk. Så ble jeg alene da, med 2 barn og syk. Det var da virkelig ikke noe jeg planla. Hadde noen kunne fortelle framtiden, og sagt hvor syk jeg skulle bli. Så hadde jeg da aldri fått barn. 

Hun i artikkelen, har og barn mellom 9-18 år, så mest sannsynlig fikk hun barn, før hun ble syk. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Ville/kunne ikke mannen din ha hovedomsorg for barna?

Anonymkode: 066e1...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 0.51, SupaWoman skrev:

Trodde at familier skulle ha en minstesats å leve for i mnd.  Spesielt når de har 4 barn, de spiser garantert ikke sunt når de lever på 4000 kr i mnd og hva gjør hun med klesbehovet?  Fryser barna hele vinteren da?

Kanskje de faktisk må bruke klærne til de er utslitte, det ville være bra isåfall. Ingen menneskerett å ha splitter nye moteklær slik mange ser ut til å tru.

Anonymkode: 7f851...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SupaWoman skrev:

Tror du alle friske folk i jobb med barn legger til side tusenvis hver måned i tilfelle de en dag skulle bli uføre??   Har jeg aldri hørt om noen som gjør.

Det bør de gjøre, evenetuelt skaffe seg forsikringer. Dessverre er det mange som ikke tenker frem i tid

Anonymkode: 7f851...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...