Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart opp en solid buffer, spart i bolig, og har flere gode forsikringer som blant annet ved mulig uførhet, midlertidig sykdom og arbeidsledighet. Dette gjorde jeg mens jeg var student. Jeg fører budsjett og regnskap over privatøkonomien. Jeg har heller ikke felles økonomi med samboer, siden det vil være problematisk ved et eventuelt brudd. Vi planlegger barn, men før den tid lages det hypotetiske budsjett for hvis jeg skulle ende opp alene med barn og permanent lav inntekt.

Det bør jo absolutt være vanlig å tenke over at slike ting kan skje, ellers vil man før eller siden gå på en voldsom smell i livet. Man har ikke råd til å være så naiv som det du beskriver. Hvorfor sitter det så langt inne å ta ansvar? Det er jo helt logisk at hver og en må ta ansvar for sitt eget liv når man er voksen. Er det barn inne i bildet er det jo uakseptabelt å ikke ta høyde for at livet kanskje ikke blir perfekt! Man kan ikke velge å få barn og samtidig bare la humla suse og tenke at «det ordner seg sikkert».

Anonymkode: 240a8...fb9

Dersom man skal ta høyde for alt som kan skje og sørge for at man likevel vil ha en solid økonomi, må man spare en veldig stor buffer. Skal man sørge for å ha nedbetalt hus og flere millioner på konto før man får barn, vil de aller fleste aldri kunne få råd til barn. Og ihvertfall ikke før det er for sent.... 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill, del hemmeligheten om hvordan man kjøper mat til fem for mindre enn 4000 i måneden.

Anonymkode: a3353...3ed

Sanking

Selv dyrking

Dumpster diving

Spe på med flaskepanting

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tiuren skrev:

Nå må jeg spørre fordi jeg ikke vet, ikke for å være vanskelig... Hvordan bærer man seg ad for å ikke få en krone i bidrag for 4 barn?

Antar at dersom barnefar er død så blir det ingenting, men da får man vel noe ekstra støtte fra NAV?

Er far død får en minstebidrag

Anonymkode: 7ab2a...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er far død får en minstebidrag

Anonymkode: 7ab2a...762

Hvis far er død får barna barnepensjon, ikke bidrag.

Anonymkode: b7051...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill, del hemmeligheten om hvordan man kjøper mat til fem for mindre enn 4000 i måneden.

Anonymkode: a3353...3ed

Lett om man bare prioriterer hardt nok. Mye mat som er billig, billigste brødet får man for en femmer, man kan lage mat man kan spise over flere dager slik som suppe eller lapskaus. Vann i springen er gratis.

Anonymkode: 7f851...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Sanking

Selv dyrking

Dumpster diving

Spe på med flaskepanting

 

Tenker du da at man skal gå rundt og samle flasker fra søppelkasser?

Anonymkode: c31b1...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ventet mitt første barn tok både jeg og mannen og skaffet oss livsforsikring. Det vil si at dersom vi blir ufør så blir vi ikke fattige. Hvorfor forsikrer ikke folk seg?! Ønsket vel den ekstra tusenlappen i måneden før hun ble ufør kan jeg tenke meg. 

Nei, har man barn og bolig så forsikrer man seg. Ikke forvent at staten skal ordne opp alt. Ja, de er et supert sikkerhetsnett, men får faen være grenser. 

Anonymkode: b8d3e...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er far død får en minstebidrag

Anonymkode: 7ab2a...762

Man får barnepensjon til barna hvis far er død. 40% av G til første barn og 25% av G til hvert av de neste barna. Dette legges sammen og deles på antall barn slik at barna får samme sum. Barnepensjonen gis kun til 18 år.

Dette er jo ikke voldsomme summer akkurat, så det er viktig å ha forsikring utenom i tilfelle det verste skulle skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2019 at 10:04 AM, AnonymBruker said:

Jeg imponeres stadig av de som er uføre som både har og planlegger flere barn.

Anonymkode: 917fe...ae2

Det er fullt mulig å ha jobb og fire barn for så å bli ufør hvis du ikke visste det.

Anonymkode: 9fb03...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å ha jobb og fire barn for så å bli ufør hvis du ikke visste det.

Anonymkode: 9fb03...fe8

Hvis man velger så mange barn må man jo ha en plan for hvordan man skal greie seg dersom noe slikt skulle skje.

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 1.29, SupaWoman skrev:

En fagarbeider i jobb ville hatt 30 000 ubetalt + barnetrygd + bidrag for fire. Da er du oppe i 43 000, liten forskjell der. 

30 000 som fagarbeider? Hvor får du de tallene fra? Det var veldig bra! Jeg har bachelor og får ikke det.. 

Anonymkode: 3cc1a...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, asterix skrev:

Man får barnepensjon til barna hvis far er død. 40% av G til første barn og 25% av G til hvert av de neste barna. Dette legges sammen og deles på antall barn slik at barna får samme sum. Barnepensjonen gis kun til 18 år.

Dette er jo ikke voldsomme summer akkurat, så det er viktig å ha forsikring utenom i tilfelle det verste skulle skje.

Ikke voldsomme summer, men mer enn minstebidrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man velger så mange barn må man jo ha en plan for hvordan man skal greie seg dersom noe slikt skulle skje.

Anonymkode: b7051...c00

Det er det jo ingen som kan forutse. Det kan være deg selv eller hvem som helst andre som blir påkjørt eller får en takstein i hodet i morgen. Håper selvfølgelig ikke det da.

Anonymkode: 7592c...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man velger så mange barn må man jo ha en plan for hvordan man skal greie seg dersom noe slikt skulle skje.

Anonymkode: b7051...c00

Det er ikke sikkert de valgte så mange barn. Det er ikke alltid prevensjon fungerer, og du må respektere at ikke alle ønsker å ta abort. Flerlingfødsler kan også forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ventet mitt første barn tok både jeg og mannen og skaffet oss livsforsikring. Det vil si at dersom vi blir ufør så blir vi ikke fattige. Hvorfor forsikrer ikke folk seg?! Ønsket vel den ekstra tusenlappen i måneden før hun ble ufør kan jeg tenke meg. 

Nei, har man barn og bolig så forsikrer man seg. Ikke forvent at staten skal ordne opp alt. Ja, de er et supert sikkerhetsnett, men får faen være grenser. 

Anonymkode: b8d3e...7a6

Livsforsikring, gjelder bare hvis dere dør. Har ingenting med uførhet å gjøre. Mener du uføreforsikring, så er den faktisk vanskelig å få. Søkte jeg og da jeg var 20 år, og fikk avslag, siden jeg hadde noen kroniske sykdommer. Var helt frisk med medisiner. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jo ingen som kan forutse. Det kan være deg selv eller hvem som helst andre som blir påkjørt eller får en takstein i hodet i morgen. Håper selvfølgelig ikke det da.

Anonymkode: 7592c...c22

Nettopp, det er jo det som er poenget. Man må ta høyde for uforutsette ting som kan skje. Folk dør, blir syke, blir uføre og mister jobben hver dag. Hvordan tør man å gå rundt og tro at «det skjer ikke meg»?

Anonymkode: 240a8...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp, det er jo det som er poenget. Man må ta høyde for uforutsette ting som kan skje. Folk dør, blir syke, blir uføre og mister jobben hver dag. Hvordan tør man å gå rundt og tro at «det skjer ikke meg»?

Anonymkode: 240a8...fb9

Og nettopp derfor er det rettferdig at de som ikke har hatt mulighet til å forberede seg på at noe sånt skjer, får hjelp. Ingen skal straffes for noe de ikke kan noe for.

Mener du at de som bli født uføre skulle forberedt en forsikring og gått på jobb, mens de lå inni magen også?

Anonymkode: 7592c...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden og mange av svarene her vitner om at det var lenge siden dere levde i fattigdom. Ha litt respekt for damen som klarer å oppdra 4 barn med en sykdom som påvirker henne så mye at hun ikke er arbeidsfør. Ingen velger fattigdom, dette er et resultat av mange uheldige faktorer. Synes det er tøft av henne og stå frem i avisen, tror dessverre det er mange som lever slik. Det må også være tøft og se på at ungene hennes ikke har like mye som andres, kanskje de må kutte ned på julekos osv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thyra skrev:

Ikke voldsomme summer, men mer enn minstebidrag. 

Man betaler skatt av barnepensjonen da, noe man ikke gjør av minstebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med velferdsstaten er at vi ikke skal trenge private løsninger som f.eks. forsikring og å vinne fødselslotteri ved å bli født inn i rik familie...

Anonymkode: 11b4d...687

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...