Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ser disse tingene diskutert blir jeg alltid litt nysgjerrig på hva man egentlig forventer skal gjøres? 

Det er bred enighet om at det skal lønne seg å jobbe. Hvis ikke blir det åpenbart alt for gunstig for mange grupper av mennesker å utnytte systemet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange spekulasjoner, fordommer og stygge ord i denne tråden. 

Men jeg er helt enig i at det er ganske meningsløst av media å kjøre frem denne type saker uten å skrive hva resten av utgiftene består av. Det er godt mulig at denne firebarnsmoren bruker inntekten sin kun på nødvendige regninger. Men det er også mulig at utgiftene også består av f.eks. nedbetaling av unødvendige forbrukslån, kredittkort, unødvendige abonnementer, medlemsskaper m.m. Et nært familiemedlem går inn under sistnevnte kategori. Hun klager over elendig økonomi. Hun har lite inntekt, ja. Men hun har også en hel haug med helt meningsløse utgifter. 

Anonymkode: 23eac...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Når jeg ser disse tingene diskutert blir jeg alltid litt nysgjerrig på hva man egentlig forventer skal gjøres? 

Det er bred enighet om at det skal lønne seg å jobbe. Hvis ikke blir det åpenbart alt for gunstig for mange grupper av mennesker å utnytte systemet. 

Ja hva skal gjøres? Hvordan skal samfunnet sørge for at de ikke jobber skal ha god råd til å fostre opp mange barn? Jeg synes jo ikke barn bør vokse opp i fattigdom men samtidig, hva skal man gjøre? Det kan ikke lønne seg å være hjemme med mange barn i stedet for å jobbe. (Vet det ikke er en reell alternativ i dette tilfellet med ufør firebarnsmor)

Anonymkode: df8ad...2f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville/kunne ikke mannen din ha hovedomsorg for barna?

Anonymkode: 066e1...a9b

Nei, vi avtalte først at vi skulle ha 50% hver. Men vi startet med at jeg hadde de mest, da minste barnet var 1,5 år. Men far giftet seg relativt raskt igjen, og ønsket å ha minst mulig med barna å gjøre. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Når jeg ser disse tingene diskutert blir jeg alltid litt nysgjerrig på hva man egentlig forventer skal gjøres? 

Det er bred enighet om at det skal lønne seg å jobbe. Hvis ikke blir det åpenbart alt for gunstig for mange grupper av mennesker å utnytte systemet. 

En ting de kan gjøre, er å la barn fra fattige familier holde på med idrett gratis. Jeg hadde selv en grusom barndom, og fattige foreldre, men den idretten jeg holdt på med, kostet nesten ikke noe, og jeg elsket det, og spilte for 2 lag, så jeg trente hele tiden. Og jeg er ganske sikker på at det reddet meg. Han som var bestevennen min i tenårene, som og slet hjemme. Han holdt ikke på med noe idrett, og døde grunnet rus for 5 år siden. 

Så vet jeg at noen steder, får barna kort som gir de noen gratis turer i svømmehallen, og gratis kino billetter. Litt av problemet med det, er at når de blir større, så synes de det er flaut, da vennene ser det.

Anonymkode: 4e7ff...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo klare seg på 4000kr når alt annet er betalt.

Anonymkode: f3613...9af

Da får jeg spørre deg også, kan du gi meg et matbudsjett til fem på under 4000 i måneden? Husk at det skal være noe til overs til klær og helse også.

Anonymkode: a3353...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg spørre deg også, kan du gi meg et matbudsjett til fem på under 4000 i måneden? Husk at det skal være noe til overs til klær og helse også.

Anonymkode: a3353...3ed

Alt annet var betalt skrev jeg. Klær trenger man ikke kjøpe ofte, det meste kan man få gratis på finn.no

Anonymkode: f3613...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt annet var betalt skrev jeg. Klær trenger man ikke kjøpe ofte, det meste kan man få gratis på finn.no

Anonymkode: f3613...9af

Da diskuterer du jo noe helt annet enn tema her. Artikkelen som var utgangspunktet sier at mat skal dekkes av de 4000, så hvorfor er det du sier relevant?

Anonymkode: a3353...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

UTBETALT 30500 kr i mnd er usedvanlig dårlig lønn? Hvilken verden lever du i??

Anonymkode: c31b1...103

http://www.godepenger.no/lonn-kalkulator/

https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/?_k=4e1h6e

 

Dersom du har en månedslønn på 45000 har du utbetalt ca 31000 pr mnd - det tilsvarer en årslønn på ca 540 000 forutsatt at du har tabelltrekk med tabell 7100 og jeg som deg finner det særdeles vanskelig å tro at noen på ufør eller utenfor arbeidslivet har en slik årslønn.

Sitat

Den maksimale pensjonsgivende som kan telle med er på 6 ganger gjennomsnittlig grunnbeløp(G), som i 2016 er på 550.440 kroner (ny G kommer fra 1.mai 2017).

Den høyeste uføretrygden er da 66 prosent av dette, som er 363.290 kroner.

Sitat

Grunnbeløpet (G) er per 1. mai 2019 er kr 99 858.

6 x 99585 = 599 148 - høyeste ufør på 66% er da 395.438 altså en differanse på nesten 145 000 som man da skal dekke inn via barnetrygd (max 12648 pr år inkl småbarnstillegg per barn x 4 barn = 50 592) så mangler vi likevel knapt 100 000 for å nå opp dit.. 

Anonymkode: 656fe...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt TOTALT 30500. Dvs INKL ung ufør tillegg, kommunalt og statlig bostøtte (er under overgangsordningen, så det kan kjapt bli borte), grunnstønad, barnetillegg, barnetrygd og barnebidrag. 

Dette er ikke en shitpost. 

Anonymkode: 11b4d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har utbetalt TOTALT 30500. Dvs INKL ung ufør tillegg, kommunalt og statlig bostøtte (er under overgangsordningen, så det kan kjapt bli borte), grunnstønad, barnetillegg, barnetrygd og barnebidrag. 

Dette er ikke en shitpost. 

Anonymkode: 11b4d...687

Det er ikke snakk om 30500 i BARE trygd, men MED tilleggsytelser, inkl høyt barnebidrag pga bf med høy lønn.

Anonymkode: 11b4d...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om 30500 i BARE trygd, men MED tilleggsytelser, inkl høyt barnebidrag pga bf med høy lønn.

Anonymkode: 11b4d...687

Altså har du bedre inntekt enn veldig mange i Norge:
image.png.3c33bd98f5e3d42fb64e9b2f084cc152.png

Anonymkode: 656fe...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Altså har du bedre inntekt enn veldig mange i Norge:
image.png.3c33bd98f5e3d42fb64e9b2f084cc152.png

Anonymkode: 656fe...d79

Det er også en god del lavere enn hva jeg ble utdannet til, før jeg ble trygdet. 

Anonymkode: 11b4d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man planlegger å bli syk og alene med barn? Er du virkelig så dum?

Da jeg fikk mine 2 barn, så var jeg gift, eide hus, bil, jobbet 100%, samme gjorde mannen min. Så ble jeg syk etter vi hadde fått 2 barn, mannen min taklet det dårlig, og gikk. Så ble jeg alene da, med 2 barn og syk. Det var da virkelig ikke noe jeg planla. Hadde noen kunne fortelle framtiden, og sagt hvor syk jeg skulle bli. Så hadde jeg da aldri fått barn. 

Hun i artikkelen, har og barn mellom 9-18 år, så mest sannsynlig fikk hun barn, før hun ble syk. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

Alle vet jo at man kan bli syk i løpet av livet. Alle vet at partner plutselig kan dra sin vei. Visse ting har man faktisk ikke kontroll over, og da må man ta høyde for at slike ting kan skje i stedet for å sutre om at staten skal ta regninga fordi det var «uventet».  Alle og enhver må ta ansvar for sitt eget liv, men alt for mange går rundt med puter sydd under armene og forventer at noen andre skal ta ansvar om ting går galt.

Man sikrer seg selv og egne barn økonomisk i tilfelle noe skulle skje. Har man ikke økonomiske midler til solid sparing og/eller forsikringer, da må man ta ansvar å ikke få flere barn enn en mulig fremtidig dårlig økonomi kan håndtere.

Jeg tror dette er en direkte konsekvens av at ingen lærer økonomi godt nok fra ung alder. Ansvarsfraskrivelsen er skremmende.

Anonymkode: 240a8...fb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle vet jo at man kan bli syk i løpet av livet. Alle vet at partner plutselig kan dra sin vei. Visse ting har man faktisk ikke kontroll over, og da må man ta høyde for at slike ting kan skje i stedet for å sutre om at staten skal ta regninga fordi det var «uventet».  Alle og enhver må ta ansvar for sitt eget liv, men alt for mange går rundt med puter sydd under armene og forventer at noen andre skal ta ansvar om ting går galt.

Man sikrer seg selv og egne barn økonomisk i tilfelle noe skulle skje. Har man ikke økonomiske midler til solid sparing og/eller forsikringer, da må man ta ansvar å ikke få flere barn enn en mulig fremtidig dårlig økonomi kan håndtere.

Jeg tror dette er en direkte konsekvens av at ingen lærer økonomi godt nok fra ung alder. Ansvarsfraskrivelsen er skremmende.

Anonymkode: 240a8...fb9

Hvilke forhåndsregler har du selv tatt? Det er så lett å lire av seg sånt pjatt du kommer med, men de fleste som er vant til et liv i medgang, regner med fortsatt medgang. Å regne med arbeidsledighet, sykdom og skilsmisse er slett ikke vanlig.

Anonymkode: 11b4d...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke forhåndsregler har du selv tatt? Det er så lett å lire av seg sånt pjatt du kommer med, men de fleste som er vant til et liv i medgang, regner med fortsatt medgang. Å regne med arbeidsledighet, sykdom og skilsmisse er slett ikke vanlig.

Anonymkode: 11b4d...687

Nå er jeg ikke den du siterte.

Jeg har vokst opp i en familie som har hatt god råd. Jeg har likevel lært måtehold med hensyn til penger. Jeg har alltid visst at det finnes et offentlig «sikkerhetsnett», men å basere seg på det og tenke at livsstandarden ikke forrringes, er naivt. 

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke forhåndsregler har du selv tatt? Det er så lett å lire av seg sånt pjatt du kommer med, men de fleste som er vant til et liv i medgang, regner med fortsatt medgang. Å regne med arbeidsledighet, sykdom og skilsmisse er slett ikke vanlig.

Anonymkode: 11b4d...687

Jeg har spart opp en solid buffer, spart i bolig, og har flere gode forsikringer som blant annet ved mulig uførhet, midlertidig sykdom og arbeidsledighet. Dette gjorde jeg mens jeg var student. Jeg fører budsjett og regnskap over privatøkonomien. Jeg har heller ikke felles økonomi med samboer, siden det vil være problematisk ved et eventuelt brudd. Vi planlegger barn, men før den tid lages det hypotetiske budsjett for hvis jeg skulle ende opp alene med barn og permanent lav inntekt.

Det bør jo absolutt være vanlig å tenke over at slike ting kan skje, ellers vil man før eller siden gå på en voldsom smell i livet. Man har ikke råd til å være så naiv som det du beskriver. Hvorfor sitter det så langt inne å ta ansvar? Det er jo helt logisk at hver og en må ta ansvar for sitt eget liv når man er voksen. Er det barn inne i bildet er det jo uakseptabelt å ikke ta høyde for at livet kanskje ikke blir perfekt! Man kan ikke velge å få barn og samtidig bare la humla suse og tenke at «det ordner seg sikkert».

Anonymkode: 240a8...fb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet jo at man kan bli syk i løpet av livet. Alle vet at partner plutselig kan dra sin vei. Visse ting har man faktisk ikke kontroll over, og da må man ta høyde for at slike ting kan skje i stedet for å sutre om at staten skal ta regninga fordi det var «uventet».  Alle og enhver må ta ansvar for sitt eget liv, men alt for mange går rundt med puter sydd under armene og forventer at noen andre skal ta ansvar om ting går galt.

Man sikrer seg selv og egne barn økonomisk i tilfelle noe skulle skje. Har man ikke økonomiske midler til solid sparing og/eller forsikringer, da må man ta ansvar å ikke få flere barn enn en mulig fremtidig dårlig økonomi kan håndtere.

Jeg tror dette er en direkte konsekvens av at ingen lærer økonomi godt nok fra ung alder. Ansvarsfraskrivelsen er skremmende.

Anonymkode: 240a8...fb9

Hvis du hadde lest mer av hva jeg skrev, så fikk jeg avslag på ufør forsikring, søkte da jeg var 20 år. Og jeg ble gravid på p-pillen med nøye bruk 2 ganger, første gangen tok jeg abort. Andre gangen klarte jeg ikke å ta abort. Og jeg tenkte og at det ville gå bra, jeg var jo gift, vi jobbet begge 100%, eide hus og bil. Og vi fikk 2 barn, da vi ønsket søsken til barnet. 

Anonymkode: 4e7ff...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SupaWoman skrev:

Tror du alle friske folk i jobb med barn legger til side tusenvis hver måned i tilfelle de en dag skulle bli uføre??   Har jeg aldri hørt om noen som gjør.

Dessverre ikke. Men siden man med sikkerhet vet at det er 10% sjanse for at man ender opp som ufør, hadde det kanskje være en fordel å tenkt at det kunne skje...?

Anonymkode: 917fe...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Loff77 skrev:

Lide er vel å overdrive? Er ikke en menneske rett med merke klær osv. Man bør jo vurdere økonomi før man får 4 barn? I arbeid eller ikke så kan vel det bli trangt?

Er ikke snakk om merkeklær og luksusliv her. 

Personlig skjønner jeg ikke at noen velger å få 4 barn. 4 barn krever mye, både økonomisk og på andre måter. Men folk er forskjellige. Og hva vet vi? Kanskje hadde hun to barn, ble uplanlagt gravid og ikke klarte tanken på abort, eller kanskje det var for sent med abort. Og så var det tvillinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...