Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bare klare seg. Da lever man jo i tortur hver eneste dag. Jeg skal ha det godt. Ikke spise junk og bli syk, bare pga noen hundrelapper spart. Da er det jo bedre å bli eremitt.

Anonymkode: 7592c...c22

Du har fortsatt mye å lære.

Anonymkode: 917fe...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, O.G. skrev:

Nå må du begynne å slutte. 

I like måte 😊

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

I administrasjonen ja, så jeg hadde ingenting med klientene å gjøre.

Ok. Men litt innsikt hadde du vel i regelverket? Regner med at du er glad du slapp å være saksbehandler.

Anonymkode: 7592c...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Men litt innsikt hadde du vel i regelverket? Regner med at du er glad du slapp å være saksbehandler.

Anonymkode: 7592c...c22

Ja, og det er også derfor jeg svarer som jeg gjør i slike tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har fortsatt mye å lære.

Anonymkode: 917fe...ae2

Det kan godt være, men på dette området nekter jeg å fire. Jeg liker god mat, og kvalitet. Har ikke hatt den forbanna forkjølelsen på snart 4 år. De andre i familien derimot, har hatt driten hvert år, og de kjøper billigst mulig. Alltid.

Anonymkode: 7592c...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er rom for noe forbedringer i sikkerhetsnettet, men på den annen side så har vi egentlig aldri hatt det sikkerhetsnettet vi faktaik har per i dag. Man skal ikke så mange tiårene tilbake før det var helt andre boller, og det ikke fantes hverken AAP eller andre ordninger.

Man må på godt og vondt sørge for å a solid buffer i egen økonomi utover det NAV tilbyr, evt. kombinert med privat forsikring. Det kan være lurt å tegne helse/sykdomsforsikring slik at man har en ekstra sikkerhet utover folketrygden.Det er et økende behov for NAV tjenester i tråd med eldrebølge, slutten av oljealderen og mer arbeidsløshet i automatisering av arbeidslivet. I tillegg representerer også innvandring og integrering en ikke ubetydelig utgiftspost. Det vil sannsynligvis bli trangere kår i tiårene som kommer, så det personlige ansvaret for å sikre seg selv vil øke. 

Anonymkode: 708ae...df2

Det er riktig, men også da var man avhengig av å bli forsørget av andre dersom man av en eller annen grunn ikke var i stand til å skaffe seg egen inntekt. Mange hadde eldre og uføre slektninger boende som de også forsørget. 

Og hvordan mener du at man skal kunne skaffe seg en "solid buffer i egen økonomi" dersom man for eksempel blir syk mens man er under utdanning? Mange tror også at de er nettopp forsikret når de tegner private forsikringer, men mange av dem er basert på at man har vedtak fra nav. Når man får avslag på AAP eller uføretrygd får man dermed heller ikke noe fra forsikringsselskapet. Hele poenget med Folketrygden er dessuten at det skal fungere som en forsikringsordning og det som har skjedd nå er at vilkårene strammes inn uten at premien er redusert

"Folketrygden er et nasjonalt, sosialt forsikringssystem som ble innført 1. januar 1967. Mesteparten av folketrygden administreres av arbeids- og velferdsetaten (NAV). Alle personer som er bosatt i Norge er pliktig medlem av folketrygden.

Lovens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall. Folketrygden skal videre bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkelte persons livsløp og mellom grupper av personer. Folketrygden skal også bidra til hjelp til selvhjelp".

Det som kanskje er særlig tvilsomt med tanke på de siste regelendringene er at man i forbindelse med innføringen av 52 ukers karenstid for å kunne søke AAP på nytt etter tre år faktisk blir kastet ut av folketrygden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Da trenger man ikke dytte barna sine foran.

100 kr her, 50 kr der, en brus til 20 kr....

De aller fleste av oss kan spare inn på unødvendigheter.

Anonymkode: 066e1...a9b

For alt vi vet kan hårfargen ha vært en gave eller noe hun fikk av en venn som ombestemte seg og ikke ville farge eget hår alikevel. 

Anonymkode: b352f...c41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Ja, og det er også derfor jeg svarer som jeg gjør i slike tråder.

Det er bra. Folk ser ut til å slenge ut den ene påstanden etter den andre her inne, uten å gidde å sette seg inn i ting. Og mange henger seg på.

Da er det godt at du kan avvise noen løgner.

Anonymkode: 7592c...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, asterix skrev:

Det svært mange glemmer å tenke på når de får barn er at de faktisk også må planlegge for hvordan de skal greie seg dersom noe skjer slik som arbeidsledighet, sykdom, samlivsbrudd, død og så videre. Man bør aldri få flere barn enn man kan forsørge, også gjennom og etter livskriser.

Hvis kun de som visste at de fortsatt hadde god økonomi samme hva som skjedde i livet, hadde fått barn, ville det ikke blitt født mange barn... Hvor mange er det som kan si at de ikke ville slitt økonomisk om de f.eks. ble alvorlig syke og stod uten inntekt i en lang periode etter at arbeidsavklaringspengene tok slutt? Om de ble langvarig arbeidsledige og ikke lenger fikk ledighetstrygd? Hvem får ikke dårligere økonomi etter samlivsbrudd? Hvor mye penger skal man måtte ha i bakhånd for å kunne få barn, mener du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man ha bil dersom man bor i Drammen?

Hun er ufør. Mulig hun trenger bil pga problemer med å bruke offentlig kommunikasjon, eller pga rullestol eller andre hjelpemidler hun trenger ha med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! Du har mer utbetalt i måneden enn min kone som er sykepleier med over 20 års erfaring og full ansiennitet! 

At folk våger å klage når de får utbetalt over 30k i måneden er så frekt og utidig at jeg ikke finner ord 😡

Anonymkode: f37cd...c97

Da har kona di usedvanlig dårlig lønn.

Anonymkode: 87f79...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har kona di usedvanlig dårlig lønn.

Anonymkode: 87f79...b73

UTBETALT 30500 kr i mnd er usedvanlig dårlig lønn? Hvilken verden lever du i??

Anonymkode: c31b1...103

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For alt vi vet kan hårfargen ha vært en gave eller noe hun fikk av en venn som ombestemte seg og ikke ville farge eget hår alikevel. 

Anonymkode: b352f...c41

Det kan godt være. Jeg er ikke så opptatt av hårfargen, og var ikke den som brakte den opp.

Poenget er at enkelte her synes det er veldig synd på denne damen, uten noen annen informasjon enn 4000 kr.

Som jeg tidligere har skrevet, er det selvsagt synd på barna uansett om mor «kniper inn» økonomisk, eller om mor har null økonomisk sans, og familien ender opp med 4000. 

Jeg må gjenta at artikkelen er mangelfull, alle svar i denne tråden er basert på synsing og føleri. 

Dersom saken hadde vært: «Beate arbeider som sykepleier, etter alle regninger er betalt, har hun og de fire barna 4000 kr å leve for”, hadde folk synes synd på ”Beate” i like stor grad?

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Thyra skrev:

Hvis kun de som visste at de fortsatt hadde god økonomi samme hva som skjedde i livet, hadde fått barn, ville det ikke blitt født mange barn... Hvor mange er det som kan si at de ikke ville slitt økonomisk om de f.eks. ble alvorlig syke og stod uten inntekt i en lang periode etter at arbeidsavklaringspengene tok slutt? Om de ble langvarig arbeidsledige og ikke lenger fikk ledighetstrygd? Hvem får ikke dårligere økonomi etter samlivsbrudd? Hvor mye penger skal man måtte ha i bakhånd for å kunne få barn, mener du? 

Dersom man jobber hardt når man kan, lever sparsomt også når ting går bra, styrer økonomien fornuftig og passer på å ha fornuftige forsikringer kan man faktisk ha ganske mange barn og likevel greie seg fint også når livet butter i mot. 

Selvfølgelig, dersom man blir ufør allerede som barn/ungdom er vel kanskje ikke det å få barn et lurt valg i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thyra skrev:

Hvis kun de som visste at de fortsatt hadde god økonomi samme hva som skjedde i livet, hadde fått barn, ville det ikke blitt født mange barn... Hvor mange er det som kan si at de ikke ville slitt økonomisk om de f.eks. ble alvorlig syke og stod uten inntekt i en lang periode etter at arbeidsavklaringspengene tok slutt? Om de ble langvarig arbeidsledige og ikke lenger fikk ledighetstrygd? Hvem får ikke dårligere økonomi etter samlivsbrudd? Hvor mye penger skal man måtte ha i bakhånd for å kunne få barn, mener du? 

Man kan selvsagt ikke gjøre noe med dette når man allerede har barn, men å velge å få barn under AAP, for eksempel, er ikke veldig smart. Man har sykdom som medfører at man ikke kan arbeide fullt, man vet ikke om man blir ufør, kanskje man kimmer i full jobb, kanskje man havner et sted midt i mellom. Å basere sitt valg og sitt livsgrunnlag på partners inntekt er også dumt. 

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NameDisplayed skrev:

Er det ikke sånn Stockphoto, da? Uansett, kan være hun er ekte blondine, da.

Problemet er at med generøse støtteordninger legger man til for at enkelte mister motivasjon for å komme seg ut i jobb og utdanning. Men om man har strenge ordninger, skjer sånt som dette: 4 barn + 1 voksen skal klare seg på 4000 etter faste utgifter ( og jeg som trodde jeg med 17000 til sparing og forbruk for 1 voksen og 1 barn var fattig....) Og spiller det noen rolle for  barna om mor sitter dårlig i det nå pga dårlige livsvalg eller om det er pga uforskyldte omstendigheter? Er det liksom greit at barna må lide dersom mor har tatt dårlige valg?

17000 i mnd etter alle regninger? Fattig???? 

Anonymkode: 6871a...c5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, commeilfaut skrev:

Hun er ufør. Mulig hun trenger bil pga problemer med å bruke offentlig kommunikasjon, eller pga rullestol eller andre hjelpemidler hun trenger ha med seg?

Mistenker at «rullestolbruker» hadde kommet frem dersom det var tilfelle. Vanligvis får man TT-kort for dette. Hvilke andre hjelpemidler er det som fordrer egen bil?

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, asterix skrev:

Dersom man jobber hardt når man kan, lever sparsomt også når ting går bra, styrer økonomien fornuftig og passer på å ha fornuftige forsikringer kan man faktisk ha ganske mange barn og likevel greie seg fint også når livet butter i mot. 

Selvfølgelig, dersom man blir ufør allerede som barn/ungdom er vel kanskje ikke det å få barn et lurt valg i det hele tatt.

Ett barn går helt sikkert greit. Det kan hende man drømmer om seks barn, men er nok best å la det være en drøm.

Anonymkode: 066e1...a9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at «rullestolbruker» hadde kommet frem dersom det var tilfelle. Vanligvis får man TT-kort for dette. Hvilke andre hjelpemidler er det som fordrer egen bil?

Mulig hun ikke ønsket å være lett å identifisere?

Rullator, krykker i kombo med null mulighet for å ta offentlig kommunikasjon?  Jeg kjenner ikke NAV reglene , men kan lett tenke meg problemer som gir et uført menneske behov for bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett barn går helt sikkert greit. Det kan hende man drømmer om seks barn, men er nok best å la det være en drøm.

Anonymkode: 066e1...a9b

Ja, dette er jo noe hver enkelt må vurdere før man får barn, og så ender man på det antallet man kan forsørge og i tillegg greier å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...