Gå til innhold

Firebarnsmor: – Vi lever på 4000 kroner i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 27.8.2019 den 7.05, Thyra skrev:

Jeg vet man ikke får støtte til gjeld. Sosialstøtte er ofte kun en midlertidig løsning. Å nedprioritere gjelden en kort periode, og så betale igjen når økonomien bedrer seg, er en ting (selv om gjelden ofte har vokst i mellomtiden). Men uføretrygd er ofte en varig ytelse. Om man har varig dårlig økonomi, er det ikke bare å "glemme" at man har gjeld. Det er et problem man ikke blir kvitt. 

Om en har varig dårlig økonomi og ikke rår med utgiftene, får man gjeldsordning. 

Anonymkode: 2e142...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om en har varig dårlig økonomi og ikke rår med utgiftene, får man gjeldsordning. 

Anonymkode: 2e142...2f3

Dvs at det trekkes en viss sum fra inntekten/trygden din hver måned i x antall år. Da skal man kunne sitte igjen med nok til å leve for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Dvs at det trekkes en viss sum fra inntekten/trygden din hver måned i x antall år. Da skal man kunne sitte igjen med nok til å leve for. 

Satsene er så høye at man lever svært godt på gjeldsordning i dag. 

Anonymkode: 917fe...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satsene er så høye at man lever svært godt på gjeldsordning i dag. 

Anonymkode: 917fe...ae2

Nå er det jo ulike opofatning av hva det vil si å leve "svært godt"... 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tydeligvis er hun ufør fordi hun ellers ikke orker å ta seg av 4 barn på ettermiddagen. Men seriøst, hvem orker å ta seg av 4 barn på ettermiddagen. Det er ekstremsport. Men, med mindre hun har to sett tette tvillinger, så må jo iaf to av barna være store nok til å hjelpe til mer enn de krever arbeid. Det handler mest om å lære barna å bidra uten å ha dårlig samvittighet for det. 4 barn er jo litt av en arbeidsstokk etterhvert egentlig. Dvs ikke barnearbeid for lønn, men å få familien til å gå rundt. Jeg har bare to barn, men allikevel er jeg sliten på ettermiddagene etter jobb. Ja jeg ligger langflat på lekematta og sier at "mamma orker ikke leke nå, men jeg er her". Noen dager er det bare sånn, når toddleren har nattefest osv. Jeg kan jo ikke uføretrygde meg selv om det er slitsomt med barn, full jobb etc. Men jeg skal aldri ha mer enn to barn heller, fordi det knapt nok er energi nok til de to jeg har. 4 er jo galskap om man er helt alene med de. 

Hvert barn kosten 1 mill i utgifter sa de for noen år siden. Sikkert mer nå. Så man skal ha råd til de også. 
Så jeg vet ikke, noen ganger synes jeg liksom folk graver sin egen grav på en måte. Å få fire barn er jo ikke bare uflaks som plutselig bare skjedde og man har null kontroll over. Ett eller til og med to uhell, kanskje. Men fire?  Kjedelig for barna rett og slett. 

På den annen side, en ting jeg er ganske overbevist over er at barna som lever i såkalt barnefattigdom fort kan komme til å stå mye sterkere som voksne enn alle de små som får og får med et ekstremt godt sikkerhetsnett rundt seg til enhver tid. Tror det er vanvittig mye fornuftig lærdom i å ha litt for lite. 

Anonymkode: d36c5...d87

Det hjelper ikke at du tror det, når forskning viser at barn som vokser opp i fattigdom får dårligere betingelser og så som voksen, har dårligere helse og gjør det dårligere på skolen, og at barn av uføre har større sannsynlighet for selv å bli uføre eller havne på sosialen.

Anonymkode: 4792d...1ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

Nå er det jo ulike opofatning av hva det vil si å øl eve "svært godt"... 

Det betyr ikke så mye hva oppfatningene er. Det er realitetene som teller.

Anonymkode: 917fe...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke så mye hva oppfatningene er. Det er realitetene som teller.

Anonymkode: 917fe...ae2

De jeg kjenner som har (hatt) gjeldsordning har ihvertfall hatt ganske stram økonomi. Og så tas det ikke nødvendigvis hensyn til ekstrautgifter. I regnestykket som er satt opp over hvor mye man skal ha igjen å leve for er det f eks satt opp kr 500 til strøm i måneden. Det skal godt gjøres å ikke bruke mer enn 500 kroner i strøm, spesielt på vinteren. Dvs at de pengene må tas fra andre ting, f.eks matbudsjettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

De jeg kjenner som har (hatt) gjeldsordning har ihvertfall hatt ganske stram økonomi. Og så tas det ikke nødvendigvis hensyn til ekstrautgifter. I regnestykket som er satt opp over hvor mye man skal ha igjen å leve for er det f eks satt opp kr 500 til strøm i måneden. Det skal godt gjøres å ikke bruke mer enn 500 kroner i strøm, spesielt på vinteren. Dvs at de pengene må tas fra andre ting, f.eks matbudsjettet. 

Det er de faktiske strømutgiftene som hensyntas. De setter ikke en fast pott på dette. Man kan også søke om å få beholde ekstra til nødvendige ekstrakostnader.

Anonymkode: 4792d...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er de faktiske strømutgiftene som hensyntas. De setter ikke en fast pott på dette. Man kan også søke om å få beholde ekstra til nødvendige ekstrakostnader.

Anonymkode: 4792d...1ea

Mulig jeg blander kortene. Kanskje det var sosialstøtte som budsjetterte med 500,- til strøm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

Mulig jeg blander kortene. Kanskje det var sosialstøtte som budsjetterte med 500,- til strøm? 

Nope. Nav dekker strøm. Som veileder på NAV har jeg betalt strømregninger på mange tusen kroner....

Anonymkode: 9490f...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

De jeg kjenner som har (hatt) gjeldsordning har ihvertfall hatt ganske stram økonomi. Og så tas det ikke nødvendigvis hensyn til ekstrautgifter. I regnestykket som er satt opp over hvor mye man skal ha igjen å leve for er det f eks satt opp kr 500 til strøm i måneden. Det skal godt gjøres å ikke bruke mer enn 500 kroner i strøm, spesielt på vinteren. Dvs at de pengene må tas fra andre ting, f.eks matbudsjettet. 

En "setter ikke av 500 kr til strøm" En ser på hva tidligere års strømforbruk har vært og lager en sum ut av dette. Og skulle det bli unormalt kaldt e.l slår ikke Namsmannen hånden av deg om strømforbruket har økt. H*n vet veldig godt at strømprisene og strømforbruket varierer fra år til år.

Til å kjenne flere som har hatt GO, har du satt deg forbausende dårlig inn i det.

Du kan se på nettet hva livsoppholdssatser på GO er. En lever meget godt på de satsene.

Anonymkode: 917fe...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe er mer stusslig når fattigfolk (FRP'ere og stemmekveget til Nicolay Astrup i Høyre) hakker på andre som har det vanskelig. Unner henne hver jævla krone hun mottar og håper barna får en god oppvekst som vi andre som har hjerte/hjerne kan bidra til gjennom skatten.

Erna og Siv prøver å kutte i pengene som denne dama får for å klare seg, og gi dem til svina som støtter Høyre/FRP med penger. Vil heller at skattepengene mine skal gå til henne enn til å tilbakebetale valgkampstøtta fra Rimi-Hagen gjennom skattekutt.

Anonymkode: bd8c6...d68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Da jeg ventet mitt første barn tok både jeg og mannen og skaffet oss livsforsikring. Det vil si at dersom vi blir ufør så blir vi ikke fattige. Hvorfor forsikrer ikke folk seg?! Ønsket vel den ekstra tusenlappen i måneden før hun ble ufør kan jeg tenke meg. 

Nei, har man barn og bolig så forsikrer man seg. Ikke forvent at staten skal ordne opp alt. Ja, de er et supert sikkerhetsnett, men får faen være grenser. 

Anonymkode: b8d3e...7a6

Altså.. Det er ikke alle som får forsikringer. Om du har en kronisk sykdom så kan du risikere å få avslag på uføre eller livsforsikringer. Har det også vært mange tilfeller av kroniske sykdommer i familien,overvekt, eller du røyker havner du også i samme kategori. Diabetes feks kan være nok til at du ikke får forsikring. En annen grunn kan være psykiske diagnoser som er dokumentert. Feks ADHD, aspergers, personlighets forstyrrelser etc. Det er ikke alle diagnosene som gir høyere risiko for dødelighet, men heller økt risiko for uførhet. Jo mer risiko.. jo mindre sjans er det for at du får forsikring.

Du skal være frisk idag for å få forsikring.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, tussi84 skrev:

Altså.. Det er ikke alle som får forsikringer. Om du har en kronisk sykdom så kan du risikere å få avslag på uføre eller livsforsikringer. Har det også vært mange tilfeller av kroniske sykdommer i familien,overvekt, eller du røyker havner du også i samme kategori. Diabetes feks kan være nok til at du ikke får forsikring. En annen grunn kan være psykiske diagnoser som er dokumentert. Feks ADHD, aspergers, personlighets forstyrrelser etc. Det er ikke alle diagnosene som gir høyere risiko for dødelighet, men heller økt risiko for uførhet. Jo mer risiko.. jo mindre sjans er det for at du får forsikring.

Du skal være frisk idag for å få forsikring.

Altså.. Da bør man kanskje la være å få barn...?

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Da bør man kanskje la være å få barn...?

Anonymkode: b7051...c00

Man bør vel også revurdere det å få barn når man er så tett som dette. 

Anonymkode: 9c80d...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man bør vel også revurdere det å få barn når man er så tett som dette. 

Anonymkode: 9c80d...8af

Nei, det smarte er vel å poppe ut unger man ikke greier forsørge selv og heller la staten ta regningen... 

Bra for disse at de vant i det store velferdslotteriet og ble født i Norge da...

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Da bør man kanskje la være å få barn...?

Anonymkode: b7051...c00

Eh. Det er ikke alle disse diagnosene som har noe å si for omsorgsevnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Da bør man kanskje la være å få barn...?

Anonymkode: b7051...c00

Akkurat ja, fint du tenker over om du har flere forfedre med diabetes, hjerteinfarkt, leddgikt, angst, kreft eller liknende, og at du svarer ærlig når du søker om forsikring. Og i tillegg tenker så langt at du har dette i genene dine, og at sjansen for at noe av dette også kan ramme deg er der, og at du dermed kan bli ufør. Og tenk hvis du ikke får utbetalt forsikring, fordi du har forfedre som har hatt samme sykdom, og forsikringsselskapene forsikrer ikke slike risikocase. Så da knasker du p-piller og har to kondomer på samtidig, slik at du ikke er risikerer å få barn? Makan.

Anonymkode: b9d56...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Da bør man kanskje la være å få barn...?

Anonymkode: b7051...c00

Da blir det ganske mange etter hvert som ikke bør få barn.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Da blir det ganske mange etter hvert som ikke bør få barn.... 

Det er da ingen menneskerett å få barn. Hvorfor skal samfunnet forsørge mennesker som "har lyst på barn"? Slik er det jo ikke ute i verden heller.

Anonymkode: b7051...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...