Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er også som dette. Jeg var ikke klar over at jeg skulle levere tilbake bilen etter et år, men at jeg da skulle betale kostnadene i form av forsikring, lån Etc. Jeg hadde en bil jeg, så hvorfor sa han ikke noe da jeg solgte den? Det er sånne små ting som skurrer for meg.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

 

Omg, det er derfor man bør ha en kontrakt som spesifiserer bruken og hva som skal skje når tiden er ute. Så slipper man misforståelser.

Synes du virkelig ikke at det er teit å gi en gave uten å spesifisere hva som skal skje med gaven når tiden er ute? Har du vondt for å lese også? TS sier nemlig at hun trodde hun skulle fortsette å disponere bilen etter 1 år, men da betale for hele pakka. Det mente ikke typen hennes. Her har det enten blitt en misforståelse eller kommunikasjonen har sviktet hos den ene eller begge. Mye mulig begge deler.

Hun skriver jo over her at hun forstod hun skulle betale alle kostnadene etter 1 år - også lånet på bilen. Jeg lurer på hvem som har vanskelig for å lese?

 

Dersom hun var klar over at hun skulle overta lånet så forstår jeg ikke hva problemet er? Hun fikk jo tilbud om å overta bil og lån etter et år - men da hun ikke ville det så solgte han bilen til noen andre. Det hadde sannelig jeg og gjort om jeg var han. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

 

Hun skriver jo over her at hun forstod hun skulle betale alle kostnadene etter 1 år - også lånet på bilen. Jeg lurer på hvem som har vanskelig for å lese?

 

Dersom hun var klar over at hun skulle overta lånet så forstår jeg ikke hva problemet er? Hun fikk jo tilbud om å overta bil og lån etter et år - men da hun ikke ville det så solgte han bilen til noen andre. Det hadde sannelig jeg og gjort om jeg var han. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Problemet er vel at hun trodde hun skulle overta lånet, men at dette ikke var et alternativ for ham.

Han vil at hun skal kjøpe ut bilen, det vil si betale hele kjøpesummen på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at hun trodde hun skulle overta lånet, men at dette ikke var et alternativ for ham.

Han vil at hun skal kjøpe ut bilen, det vil si betale hele kjøpesummen på en gang.

Selvsagt er det dette som er casen. Jeg har ikke de pengene som skal til for å låne til å kjøpe ut bilen, men det er klart lettere å betale en sum i Mnd på lån, som ikke er spesielt stort, i tillegg til andre kostnader. Jeg har lånt Max på bolig, så jeg får ikke lån der, og forbrukslån er jeg ikke interessert i. Nettopp derfor kjørte jeg i utgangspunktet en eldre bil, uten lån.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det dette som er casen. Jeg har ikke de pengene som skal til for å låne til å kjøpe ut bilen, men det er klart lettere å betale en sum i Mnd på lån, som ikke er spesielt stort, i tillegg til andre kostnader. Jeg har lånt Max på bolig, så jeg får ikke lån der, og forbrukslån er jeg ikke interessert i. Nettopp derfor kjørte jeg i utgangspunktet en eldre bil, uten lån.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du vil få et billån med akkurat samme betingelser som han har på lånet sitt. Og dersom du sier at du hadde klart å betale hans lån så hadde du vel klart å betale ditt eget og? Ser rett og slett ikke forskjellen.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde jeg spart. Det er det ingen tvil om. Men det har jeg ikke gjort, jeg trodde ikke det var noe spesielt jeg sparte til liksom. Du over som sa her at du ville betalt for middagen din selv, jeg er litt der jeg og. ☺️Nå blir alt delt 50/50, eller på krona slik det skal, flere misforståelser skal unngåes. Smålig eller ei.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Ja, virker kanskje smålig å svare med at man er redd for å bli skyldig. Men det er helt seriøst den følelsen jeg hadde hatt. Lett å tenke at alle gaver o.l. er med en baktanke. Om det så er snakk om en 50 lapp. Lurer litt på hvordan denne fyren er ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at hun trodde hun skulle overta lånet, men at dette ikke var et alternativ for ham.

Han vil at hun skal kjøpe ut bilen, det vil si betale hele kjøpesummen på en gang.

Ja, hva er forskjellen. Hun tar opp et billån på samme måte som han har tatt opp et billån for å betale for bilen. Da betaler banken ut lånet til ham og belaster henne hver måned. Summen hun skal betale i måneden blir jo akkurat den samme.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få et billån med akkurat samme betingelser som han har på lånet sitt. Og dersom du sier at du hadde klart å betale hans lån så hadde du vel klart å betale ditt eget og? Ser rett og slett ikke forskjellen.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Forskjellen er at jeg ikke får lån i banken til en levelig rente? Kontra forbrukslån med en sinnsyk rente. I tillegg er lånet på ca halve verdien av bilen, men han ønsker å selge den for mer enn det. See?

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo over her at hun forstod hun skulle betale alle kostnadene etter 1 år - også lånet på bilen. Jeg lurer på hvem som har vanskelig for å lese?

Dersom hun var klar over at hun skulle overta lånet så forstår jeg ikke hva problemet er? Hun fikk jo tilbud om å overta bil og lån etter et år - men da hun ikke ville det så solgte han bilen til noen andre. Det hadde sannelig jeg og gjort om jeg var han.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Det var jo akkurat det jeg skrev? Hele pakka betyr også lånet. Men jeg forstod det slik at han ikke hadde lån på bilen, men at han ville at hun skulle betale 120 000,- for bilen. Da burde han faktisk sagt det med en gang sånn at TS kunne spart opp. Det er der jeg mener det har skjedd en misforståelse og/eller kommunikasjonssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at jeg ikke får lån i banken til en levelig rente? Kontra forbrukslån med en sinnsyk rente. I tillegg er lånet på ca halve verdien av bilen, men han ønsker å selge den for mer enn det. See?

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Ja, han vil selvsagt ha bilens verdi. Du mener vel ikke at du skal ha kontantsummen som han har lagt inn da han kjøpte bilen?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få et billån med akkurat samme betingelser som han har på lånet sitt. Og dersom du sier at du hadde klart å betale hans lån så hadde du vel klart å betale ditt eget og? Ser rett og slett ikke forskjellen.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Er ikke saken at hun ikke får lån? Enten betale på hans lån, eller klare å komme opp med alle pengene? Altså hun kunne tatt opp et lån for å kjøpe bilen av han, men får ikke lån utenom forbrukslån. Men hun kunne klsrt å betale lånet og alt anbet slik det står ned hans betingelser? misforsto jeg?

Edit:Og om han skal tjene på den/Ha igjen alt, hvor er da gaven? At hun bare måtte betale for det hele bare utsette det et år?

Endret av Alkymist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han vil selvsagt ha bilens verdi. Du mener vel ikke at du skal ha kontantsummen som han har lagt inn da han kjøpte bilen?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Nei, for jeg mener faktisk ikke å kjøpe bilen i det hele tatt-nettopp fordi jeg ikke har råd!

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke saken at hun ikke får lån? Enten betale på hans lån, eller klare å komme opp med alle pengene? Altså hun kunne tatt opp et lån for å kjøpe bilen av han, men får ikke lån utenom forbrukslån. Men hun kunne klsrt å betale lånet og alt anbet slik det står ned hans betingelser? misforsto jeg?

Hun skriver at lånet er på halve verdien av bilen. Det vil si at han betalte 60.000 kontant da han kjøpte bilen. Selvsagt vil han ha tilbake de pengene - det hadde jeg også. Han måtte jo vært temmelig dumsnill om han gav en kjæreste 60.000 uten videre. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Er ikke saken at hun ikke får lån? Enten betale på hans lån, eller klare å komme opp med alle pengene? Altså hun kunne tatt opp et lån for å kjøpe bilen av han, men får ikke lån utenom forbrukslån. Men hun kunne klsrt å betale lånet og alt anbet slik det står ned hans betingelser? misforsto jeg?

Edit:Og om han skal tjene på den/Ha igjen alt, hvit er gaven?

Det er slik jeg forstår det også.

 

Jeg ville reagert på nøyaktig samme måte som trådstarter om jeg var i hennes sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Og for å presisere det, jeg ba aldri om noen bil, han ville nok være snill, og kanskje at jeg kjørte litt standsmessig..

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

:huh:

Nei, bilen står i hans navn. Så at bilen rettmessig er hans, er det ingen tvil om. Men at jeg skulle disponere den. Uansett, vi er jo fortsatt kjærester, så jeg føler dette blir veldig rart.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Noe du har - i et helt år.

Tror ikke det var noe mer som var avtalen. Han sto for de kostnader, jeg sto for drivstoff og bompenger. Avtalen var at det skulle være et år. Jeg trodde dermed at jeg skulle betale de kostnader når året var gått, men neida, da vil han ha bilen tilbake.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du antok noe som ikke ble uttalt.

Jeg skjønner ikke hvordan du trodde at du skulle betale de kostnadene, når du ikke kan kjøpe bilen med de ikke-oppsparte-midlene og du sier at det var en alt for dyr bil. 

 

Det var aldri snakk om at den skulle registreres på meg da, fordi da hadde jo jeg fått kostnadene med den. Så jeg har ikke problemer med å se at den ikke er min. Men jeg trodde nok ikke at han skulle be om den tilbake heller, men at jeg kan betale kostnadene ved den, noe jeg ikke ville hatt noe problem med. Det føles liksom litt rart nå, når vi fremdeles er kjærester, og så lar han meg være uten bil. Når jeg i utgangspunktet hadde bil. Som jeg solgte.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du har fått kjøre en bil som koster 16 ganger det din egen bil kostet i et helt år.   

 

Han har faktisk flere biler.. Ja, tror nok han skal selge den. Han vil neppe bli sett i en yaris, selv om jeg synes den er kjempestilig. Jeg synes bare det blir så enormt rart.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Han kunne eid et fly, et hellikopter, en yacht og et dusin biler.

Jeg ser fortsatt ikke hvordan det skal være hans ansvar å sørge for at du kjører bil.

 

Bilen kostet 120000, den var ikke ny. Men god som ny.:-)han trenger ikke selge den Pga økonomi, han har så det rekker, for å si det sånn. Problemet her blir at jeg synes det blir rart å fortsette å være kjærester, når det liksom er en ok ting å gjøre. Han bryr seg åpenbart ikke om at jeg må gå til jobb, og andre steder, mens han da har totalt tre biler. Inntil han selger den jeg har "lånt".

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Leser du i det hele tatt hva det er du selv skriver?  :lete:

 

Det er jeg klar over. Men er det da rart av meg å tenke at det blir litt spesielt å fortsette å være happy couple når jeg føler meg bittelitt overkjørt? Jeg hadde en bil som han mente ikke var sikker nok. Han ga meg (tilgang til en )bil, og nå tok han den tilbake. Det betyr at jeg står uten bil, og det føles bare rart.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du synes ikke at det er ditt eget ansvar å sørge for at du kjører en bil som er trygg? 

 

Han er jo en grei fyr. Men jeg synes ikke dette er greit. Hadde han hatt bruk for bilen hadde jeg forstått det litt bedre, men han kommer ALDRI til å bruke den. For ikke å snakke om venner og familie som synes han var så snill som ga meg en så fin gave. Er gjerne ikke til hans fordel at jeg forteller dem at jeg måtte gi den tilbake igjen.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Herregud. Dette må jo være en tulletråd...

 

Joda, han kunne selvsagt gi meg en god pris. Det spiller ingen rolle, for det er over mitt budsjett uansett. Dessuten kjenner jeg det blir litt prinsippsak å ikke kjøpe den.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Et prinsippsak å ikke kjøpe en bil du ikke har råd til? :klo:

 

Haha, ja kanskje. Det er jo dette jeg føler også. Det blir vanskelig å fortsette et godt forhold nå. Og her jeg bor er litt avstander, så må ta buss og gå, uten at det er noe galt i det-det bare blir litt rart når han har biler så det rekker. Og satt meg i den situasjonen at jeg nå ikke har bil.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Satt deg i den situasjonen at du ikke har bil?

  • Du solgte bilen og brukte pengene på ferie.
  • Du har disponert en bil til 120.000,- men har hatt mindre utgifter enn hva et busskort ville ha kostet deg.

     

  • Du har ikke satt av ei krone til å kjøpe en ny bil, eller til å kunne kjøpe den bilen.

    (Som du sier at du trodde at du skulle kunne betale etter et år, enda ingenting tilsier at du skulle kunne klare nettopp det)

 

I tillegg, skal jeg fortsette forholdet, blir det en jobb ovenfor venner og familie og overbevise om at han egentlig er grei, liksom..?

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Da du fikk bilen, var han verdens beste, men nå som han skal selge bilen, er han kontrollerende og ugrei?

Nå tillegger du ham plutselig negative egenskaper, fordi du ikke lenger får disponere bilen hans gratis?

 

Of topic, men hvor ofte kan din bil være et samtaletema blant alle deres venner og familie?

Hvis det skal være din anledning til å vise verden hvilken drittsekk han egentlig er

 

Jo mer jeg tenker på hele opplegget, verre blir det. Han vet-utmerket godt, at jeg blir værende uten bil. Tydeligvis er det greit. Jeg burde selvsagt spart opp penger til å kjøpe meg en ny, men det har jeg ikke gjort. Dermed blir det nye joggesko i stedet, som skal få kjørt seg. Det han har sagt, var at han håpet jeg kunne kjøpe ut bilen nå. Det kan jeg ikke sa jeg. Jeg vil, men har ikke mulighet. Dermed skal han ha den tilbake, antagelig for å selge den, han har ikke bruk for den. Og hva da, neste gang han vil jeg skal komme bort til han feks? Jeg er dessverre så sliten og trett i bena at jeg orker ikke.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

:haar:

 

Det er nok dette jeg kommer til å gjøre. La han hente bilen, og deretter blir det et problem for meg å komme meg både til han og andre steder. Jeg er veldig enig i mange av svarene jeg har fått. Han har i et helt år vært den"snille", nå står jeg plutselig uten bil, og har ikke tenkt å forklare så mye til hans foreldre eller andre. Avtalen var ikke at jeg skulle kjøpe den ut etter et år, og jeg spurte heller ALDRI om å få låne noen bil av han. Jeg hadde bil jeg.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Vel, la oss håpe at han har lært til neste gang.

Fremtidige kjærester får nøye seg med en blomsterbukett.  :filer:

 

Selvsagt er det dette som er casen. Jeg har ikke de pengene som skal til for å låne til å kjøpe ut bilen, men det er klart lettere å betale en sum i Mnd på lån, som ikke er spesielt stort, i tillegg til andre kostnader. Jeg har lånt Max på bolig, så jeg får ikke lån der, og forbrukslån er jeg ikke interessert i. Nettopp derfor kjørte jeg i utgangspunktet en eldre bil, uten lån.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Jeg forstår ikke helt måten du tenker på. 
Jeg klarer ikke å forstå hvordan det er denne mannen sitt ansvar å sørge for at du har en bil. 
 
Hele problemstillingen er jo som hentet ut fra 50-60-tallet :blink:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg mener faktisk ikke å kjøpe bilen i det hele tatt-nettopp fordi jeg ikke har råd!

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Da må du kjøpe en bil du har råd til og slutte å sutre.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal si til typen at nå er ferien over så da vil jeg ha igjen de 10 000 jeg brukte på reisen vår, som var en bursdagsgave. Nå har vi jo vært der...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke saken at hun ikke får lån? Enten betale på hans lån, eller klare å komme opp med alle pengene? Altså hun kunne tatt opp et lån for å kjøpe bilen av han, men får ikke lån utenom forbrukslån. Men hun kunne klsrt å betale lånet og alt anbet slik det står ned hans betingelser? misforsto jeg?

Edit:Og om han skal tjene på den/Ha igjen alt, hvit er gaven?

Jo, og det er jo dette som blir problemet. Han vil ha bilens verdi, slik at han får dekket lån pluss det han la inn som egenkapital, og det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Slik det ble nå er jeg usikker på om jeg hadde gjort det selv om jeg hadde hatt mulighet. De kostnader han har hatt pr Mnd hadde jeg fint klart å betale, men ikke om jeg skal ta forbrukslån for å kjøpe den til høyere kostnad enn lånet er på i dag. Det er vel forståelig nok.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du kjøpe en bil du har råd til og slutte å sutre.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Jeg sutrer vel ikke, siter meg gjerne på hvor jeg har gjort det? Jeg holder på å lete etter bil, så det løser seg nok.:-)

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal si til typen at nå er ferien over så da vil jeg ha igjen de 10 000 jeg brukte på reisen vår, som var en bursdagsgave. Nå har vi jo vært der...

Det bør du absolutt gjøre. Jeg fikk en fin topp av venninnen min i fjor, tenkte å vaske den for å levere den tilbake, har hatt den i over et år nå.😱

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og det er jo dette som blir problemet. Han vil ha bilens verdi, slik at han får dekket lån pluss det han la inn som egenkapital, og det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Slik det ble nå er jeg usikker på om jeg hadde gjort det selv om jeg hadde hatt mulighet. De kostnader han har hatt pr Mnd hadde jeg fint klart å betale, men ikke om jeg skal ta forbrukslån for å kjøpe den til høyere kostnad enn lånet er på i dag. Det er vel forståelig nok.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lånet idag er så lavt fordi han har lagt inn 60.000 av sine egne penger da han kjøpte bilen. Det er klart han ikke gir deg 60.000. Trodde du virkelig det?

 

Og du trenger ikke forbrukslån for å kjøpe bil. Du får deg et billån som er betraktelig lavere rente enn et forbrukslån. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...