Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår ikke helt hvordan du får det til å bli sånn. Ser det ikke på den måten i det helt tatt. Tenker mer at nå kom regningen for flybilletten. For om han nå vil ha så mye for bilen at han ikke har tapt noe, så er det jo ikke lenger en gave. Han har bare ordnet det sånn at utgiftene hun ettertrykkelig sa hun ikke hadde råd til, kom i fanget på henne et år senere, hvor han i et helt år har fortalt alle hvor snill han er som har gitt henne en bil. Er ikke det sært så vet ikke jeg.

Som tidligere sagt, så kunne det vært en fin gave å gi henne et år på å spare dersom hun plutselig sto uten bil og ønsket seg en ny og bedre men trengte et år på å spare. At han gjorde henne en tjeneste med å gi henne et år å spare på. Men det er ikke det som er tilfellet. Her skulle jo på en måte utleggene han hadde dette året være gaven,hun skulle bare overta betalingene etter et år. Men nå måtte hun plutselig betale alt, hvis ikke solgte han hele bilen. Og det har han jo gjort.

Jeg pleier i allefall ikke å måtte betale for mine egene gaver når det er gått en tid.

Jeg føler i alle fall veldig med ts. Ikke fordi hun må kjøpe ny bil selv, men fordi typen hennes er en dust.

Takk. Du oppsummerer greit hvordan jeg føler det også. Det er ikke noe problem for meg å forsørge meg selv, men jeg tror nå at en gave er en gave. Det er det slett ikke alltid.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble kanskje en smule engasjert på dine vegne ts. 😜 men har vært borti nok av folk som er så søte og snille, gir en masse du ikke har bedt om, og spiller ingen rolle om du ikke trenger osv. For de vil jo bare være hyggelige. Problemet kommer når de plutselig skal ha noe for det. Helt greit det, men da kan de ikke si at det er noe de ønsker å gjøre som en gave eller gest. Da må premissene på bordet. Ikke at jeg har opplevd noe så stort som deg da ts. Men irriterende like vel. Og kjæresten burde vært ekstra snill.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjøpte en bil du fikk disponere gratis i ett år. Når året var over kunne du ikke kjøpe bilen fordi du har brukt opp pengene, som du kunne ha brukt på bil, på deg selv og ferietur. Nå virker det som at du har lyst til å sverte omdømmet hans ved å fortelle hvor slem han har vært som har solgt bilen til eksen sin.

Hvordan er det han som ender opp som den store stygge ulven i denne historien?

Anonymous poster hash: 4d877...96b

Ts har skrevet tidligere at hun fikk 7-8000 for bilen hun solgte. Kommer ikke langt med det til en bil på godt over hundretusen.

Anonymous poster hash: b7b35...0f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått snakket med han?

Ja, men ikke skikkelig. Det gjør jeg i kveld. Han har forstått at jeg er sår og skuffet for måten dette ble gjort på, så tenker jeg vi tar det fra der.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke skikkelig. Det gjør jeg i kveld. Han har forstått at jeg er sår og skuffet for måten dette ble gjort på, så tenker jeg vi tar det fra der.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lykke til :hug:

Anonymous poster hash: a43a3...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss.Silver

Vel, det virker som at det er oppstått misforståelser her. Han sa et år, og du burde da spurt han hva som gjaldt etter det året, om du måtte kjøpe den ut osv. Ba han deg selge bilen din? Det at han aldri registrerte bilen på deg burde vært en tanke.

Det er selvsagt kjipt, men hvis du var klar over hva avtalen gikk ut på, og du unnlot å spørre noe mer og bare antok så syns jeg ikke det burde gå utover forholdet, og det å kalle han kontrollerende syns jeg er feil.

Han virker som en mann som har prøvd å hjelpe deg med å låne deg en bil i et år. Syns du burde være mer takknemlig.

Endret av Miss.Silver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? :hug:

Anonymous poster hash: a43a3...ef2

Hmm, jeg vet ikke helt om jeg er så veldig mye klokere. Jeg la det fram på en fornuftig måte ovenfor han, og han skjønte vel litt frustrasjonen min, uten at han synes han hadde vært annet en snill som holdt meg med fri bil i ett år. Hvilket jeg er enig i. Men så foreslo han at han kunne hjelpe meg å betale ny bruktbil som jeg nå ser etter, som bursdagsgave. Jeg er litt usikker på om jeg skal takke ja til det.

Men så, etter at vi hadde pratet litt, skulle jeg dra bort på butikken for å handle litt mat til oss. Der møtte jeg på eksen sin nye kjæreste, i bilen jeg har brukt i ett år.

Da jeg kom tilbake til kjæresten min, fortalte jeg det, og han ble litt rar. Jeg spurte hvor mye han hadde fått for bilen, og da kom det fram at han ikke har fått betalt enda, de måtte bare skaffe lån først. Da fikk jeg en litt ekkel magefølelse igjen, og føler at jeg faktisk ikke ble så mye klokere av dette..

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Hmm, jeg vet ikke helt om jeg er så veldig mye klokere. Jeg la det fram på en fornuftig måte ovenfor han, og han skjønte vel litt frustrasjonen min, uten at han synes han hadde vært annet en snill som holdt meg med fri bil i ett år. Hvilket jeg er enig i. Men så foreslo han at han kunne hjelpe meg å betale ny bruktbil som jeg nå ser etter, som bursdagsgave. Jeg er litt usikker på om jeg skal takke ja til det.

Men så, etter at vi hadde pratet litt, skulle jeg dra bort på butikken for å handle litt mat til oss. Der møtte jeg på eksen sin nye kjæreste, i bilen jeg har brukt i ett år.

Da jeg kom tilbake til kjæresten min, fortalte jeg det, og han ble litt rar. Jeg spurte hvor mye han hadde fått for bilen, og da kom det fram at han ikke har fått betalt enda, de måtte bare skaffe lån først. Da fikk jeg en litt ekkel magefølelse igjen, og føler at jeg faktisk ikke ble så mye klokere av dette..

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Hmmm, ingen selvkritikk på dårlig kommunikasjon, ingen erkjennelse av at måten han tok tilbake bilen på satte deg i en knipe? 

Han har bare vært snill, gjort alt riktig, og feilkommunikasjonen er ikke et ansvar begge deler?

 

Og du vurderer å la ham være "snill" igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ingen selvkritikk på dårlig kommunikasjon, ingen erkjennelse av at måten han tok tilbake bilen på satte deg i en knipe?

Han har bare vært snill, gjort alt riktig, og feilkommunikasjonen er ikke et ansvar begge deler?

Og du vurderer å la ham være "snill" igjen?

Nei, og det var jo det jeg sa til han, kjipt å måtte levere gaven etter et år. Så lo vi litt av det. Men jeg sa at jeg skal kjøpe bil, fordi den skal registreres på meg, da bestemmer jeg, og står ikke i gjeld til noen.

Men det jeg reagerte på var at bilen ble tatt tilbake fra meg fordi den skulle kjøpes ut, og det ble så plutselig veldig viktig. Men så når jeg spurte hvor mye han fikk for bilen av eksen og kjæresten, så hadde de faktisk ikke betalt for den. Enda. De måtte få lån først. Da følte jeg reglene ble forandret igjen, og jeg skjønner ikke engang hvilket spill vi spiller.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyblueeyes

Til TS:

 

 

Jeg synes at du skal kjøpe deg en ny bil med dine egne penger, og IKKE gå med på tullet hans igjen. Jeg får nesten inntrykk av at han har GITT BORT din lånte bil til eksen og samboeren hennes kun på pur faenskap.

 

Skulle ikke forundre meg om det er slik det ligger an.

 

 

Jeg håper at du klarer å kommunisere bedre med ham fremover, og hvis han virker det minste uklar, eller du ikke forstår hvor du har ham hen, så fortsetter du å kommunisere helt til han ikke har noen annen valg enn å uttrykke seg tydeligere. Skriv kontrakt hvis han skulle finne på å gi deg dyre gaver igjen, og du ikke klarer å motstå dem. Sikkert hyggelig å få litt ekstra oppmerksomhet, men hvis gavene hans alltid skal føre til slike episoder, da har du det faktisk bedre uten ham.

 

 

Synes det er litt kjipt at du har misforstått ham, men synes det er like ille at han hele tiden understreker hvor snill han er, hvor god han er, bla, bla, osv. Kanskje du rett og slett skal bryte med ham, og finne deg en bedre mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVORFOR kunne du ikke bare overta avdragene? 



Anonymous poster hash: c4568...4ba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men HVORFOR kunne du ikke bare overta avdragene?

Anonymous poster hash: c4568...4ba

Si det. Nå er det jo det, i beste fall, eksen gjør.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Jeg synes at du skal kjøpe deg en ny bil med dine egne penger, og IKKE gå med på tullet hans igjen. Jeg får nesten inntrykk av at han har GITT BORT din lånte bil til eksen og samboeren hennes kun på pur faenskap.

Skulle ikke forundre meg om det er slik det ligger an.

Jeg håper at du klarer å kommunisere bedre med ham fremover, og hvis han virker det minste uklar, eller du ikke forstår hvor du har ham hen, så fortsetter du å kommunisere helt til han ikke har noen annen valg enn å uttrykke seg tydeligere. Skriv kontrakt hvis han skulle finne på å gi deg dyre gaver igjen, og du ikke klarer å motstå dem. Sikkert hyggelig å få litt ekstra oppmerksomhet, men hvis gavene hans alltid skal føre til slike episoder, da har du det faktisk bedre uten ham.

Synes det er litt kjipt at du har misforstått ham, men synes det er like ille at han hele tiden understreker hvor snill han er, hvor god han er, bla, bla, osv. Kanskje du rett og slett skal bryte med ham, og finne deg en bedre mann?

Det er kanskje litt barnslig av meg, men det går greit-da jeg handlet den dagen jeg var nede hos han, ga han meg kortet sitt, så handlet jeg. Det kom på 337,- og jeg gav ham 168 kr igjen. Bare sånn at vi var skuls sa jeg, da han ikke skjønte hvorfor.

Og det er linjen jeg må kjøre på, altså at jeg takker nei til gaver og ikke minst hjelp til å kjøpe bil. Han ser ikke at han har gjort noe "galt", men faktisk at jeg burde være glad for fri bil i ett år.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyblueeyes

Og det er linjen jeg må kjøre på, altså at jeg takker nei til gaver og ikke minst hjelp til å kjøpe bil. Han ser ikke at han har gjort noe "galt", men faktisk at jeg burde være glad for fri bil i ett år.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

 

 

Jeg synes det er utrolig hyggelig å få gaver, men forstår også at når han har skuffet deg slik, selv om det har skjedd grunnet misforståelser mellom dere to, så er det like greit å slutte å ta imot noe som helst fra en slik mann.

 

Samtidig så lurer jeg på hvordan du klarer å være i lag med ham når tilliten din til ham er så skjør for tiden? Hvordan kommuniserer du med ham nå da? Er litt nysgjerrig, men du trenger ikke å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er utrolig hyggelig å få gaver, men forstår også at når han har skuffet deg slik, selv om det har skjedd grunnet misforståelser mellom dere to, så er det like greit å slutte å ta imot noe som helst fra en slik mann.

Samtidig så lurer jeg på hvordan du klarer å være i lag med ham når tilliten din til ham er så skjør for tiden? Hvordan kommuniserer du med ham nå da? Er litt nysgjerrig, men du trenger ikke å svare.

Det er klart at å ha det som dette går ikke i lengden. Diverse ting har gjort at vi ikke har tilbragt noe særlig tid sammen i det siste, dødsfall i hans familie på andre kant av landet, og nå i helgen er han bortreist. Men jeg treffer han i morgen, og vi må få dette ut av verden før jeg klarer å gå videre.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet dere, jeg tenkte faktisk å takke hver og en av dere som har kommet med innspill. Dette har opptatt tankene mine veldig i det siste, og jeg skjønner at det faktisk har plaget meg mer enn jeg kanskje trodde. Som dere kanskje har forstått så har vi en veldig skjevdeling i inntekt og formue, og nettopp derfor har det vært tungt for meg å skjønne at en gave ikke var en gave, ettersom han alltid har sagt at økonomi skal jeg ikke bekymre meg for. Jeg har som jeg klarer meg, det er ikke det.

Kanskje denne skjevdelingen betyr mer enn hva jeg trodde, og kanskje håpet, eller kanskje det bare er at han er en god gammeldags idiot. Eller, kanskje jeg rett og slett er hårsår, som synes at det blir feil at vi spiller cups(noen som husker friends?😂) der jeg er for dum til å forstå reglene? Jeg vet ikke. Men takk for innspill, det hjelper litt til å få perspektiv på ting.😊

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det virker som at det er oppstått misforståelser her. Han sa et år, og du burde da spurt han hva som gjaldt etter det året, om du måtte kjøpe den ut osv. Ba han deg selge bilen din? Det at han aldri registrerte bilen på deg burde vært en tanke.

Det er selvsagt kjipt, men hvis du var klar over hva avtalen gikk ut på, og du unnlot å spørre noe mer og bare antok så syns jeg ikke det burde gå utover forholdet, og det å kalle han kontrollerende syns jeg er feil.

Han virker som en mann som har prøvd å hjelpe deg med å låne deg en bil i et år. Syns du burde være mer takknemlig.

Hun trengte jo ikke hjelpen. Hun hadde bil. Bad han aldri om hjelp..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne skjevdelingen betyr mer enn hva jeg trodde, og kanskje håpet, eller kanskje det bare er at han er en god gammeldags idiot. Eller, kanskje jeg rett og slett er hårsår, som synes at det blir feil at vi spiller cups(noen som husker friends?) der jeg er for dum til å forstå reglene? Jeg vet ikke. Men takk for innspill, det hjelper litt til å få perspektiv på ting.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du viser til "Friends", og da vil jeg be deg rette oppmerksomheten på en annen episode som jeg synes passer bedre enn "Cups-episoden".

 

Se på Ross og Rachel like før den berømte "We were on a break"-episoden.

 

Rachel hadde ikke tid til å feire jubileum sammen med han, men han ønsket å feire sammen med henne. 

Han dukket opp på jobben hennes, selv om hun uttrykkelig hadde bedt ham la være.

Han laget mat på skrivebordet hennes, selv om hun ba ham om å gå.

Han ville jo bare være sammen med henne, ikke sant? 

At det ikke passet henne der og da, det er likegyldig, for det viktigste var jo hva som passet ham, og han ville jo bare være snill... 

Og da hun konfronterte ham med dette, var han uforstående.  Hva hadde han gjort galt?

Han anså seg for å være et offer for hennes krav.

 

(Og veldig mange seere mente Rachel var en "bitch".  Ross ville jo bare være snill,  Rachel burde sette pris på oppmerksomheten og gesten.  "Stakkars Ross".)

 

 

Slik ser jeg på kjæresten din i denne situasjonen også.

Han er snill og grei så lenge det går etter hans hode, men om noe går han i mot blir han et stakkars offer, "han ville jo bare være snill".

 

Han ville at du skulle ha en ny bil, selv om du allerede hadde en bil, og sa klart i fra om at du ikke hadde råd til å kjøpe deg en.

Da "kjøpte" han en ny bil til deg som du skulle få (disponere) i ett år fremover, og kommuniserte uklart hvordan dette skulle fungere etter ett år.

Da det etter et år ikke passet å gjøre "som han ville" (kjøpe ut bilen), ble han snurt, tok bilen, og solgte den videre.

Og etterpå skjønte han ikke hvorfor du ble så skuffet, for han mente jo bare å være snill.

 

 

Jeg liker egentlig ikke slike begreper som jeg kommer til å bruke nå, men jeg vil bruke det i denne sammenhengen for å beskrive hva jeg mener.

 

Ut i fra din beskrivelse ser jeg på kjæresten din som en "nice guy", en som er snill mot andre for å få fordeler tilbake, og om han ikke får fordeler av å være snill, blir han et stakkars "offer.

Dette er noe helt annet enn en "snill mann", som er snill bare for å gjøre andre glade.

Anonymous poster hash: bc81f...6cf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...