Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig!

Det var han som insisterte på at hun skulle ha ny bil, selv om hun sa at hun ikke hadde råd til det, og da er det etter min mening også hans ansvar å si i fra om betingelser, dersom det følger med gaven.

 

Det er måten dette ble gjort på jeg reagerer på.

 

Hadde han sagt: "jeg liker ikke at du kjører en så dårlig bil.  Hvis du vil kjøpe en ny bil nå, kan min bursdagsgave til deg være at jeg betaler omregistrering, samt forsikring og lånekostnader det fførste året".  

Da hadde trådstarter selv kunnet velge prisklasse på bilen, samtidig som hun selv sto for driftskostnadene.

Ingen er vel uenige i at dette hadde vært en raus gave?

 

I stedet valgte han en bil i den prisklassen han syntes var passende, selv om han visste at dette var i overkant for trådstarters økonomi mtp å kjøpe ut bilen etter et år.

Han kom med noen vage kommentarer om hvordan de skulle gjøre det etter et år, for så å iverksette betingelser han ikke hadde avklart med trådstarter i forkant.

 

Det er ikke hva han har gjort som er problemet i mine øyne, men måten han har gjort det på.

TS visste godt at hun skulle overta alle kostnader når året var omme - også låneutgifter på billånet. Problemet hennes er at hun trodde at kjæresten skulle stå som ansvarlig for lånet og at hun skulle få de 60.000 som kjæresten hadde lagt inn kontant ved kjøpet. 

 

Ingen mennesker (noenlunde oppegående) velger å stå ansvarlig for andres lån - ei heller deler ut 60.000 som en ekstragave til en kjæreste. Når banken nekter å gi henne lån så sier det litt om hennes økonomi og det er ikke det minste rart at ikke kjæresten vil stå som ansvarlig for at lånet blir betalt hver måned. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

 

TS visste godt at hun skulle overta alle kostnader når året var omme - også låneutgifter på billånet. Problemet hennes er at hun trodde at kjæresten skulle stå som ansvarlig for lånet og at hun skulle få de 60.000 som kjæresten hadde lagt inn kontant ved kjøpet. 

 

Ingen mennesker (noenlunde oppegående) velger å stå ansvarlig for andres lån - ei heller deler ut 60.000 som en ekstragave til en kjæreste. Når banken nekter å gi henne lån så sier det litt om hennes økonomi og det er ikke det minste rart at ikke kjæresten vil stå som ansvarlig for at lånet blir betalt hver måned. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Trådstarter antok at hun skulle overta lånekostnadene etter ett år, uten at hun hadde fått et godt svar på dette fra kjæresten sin.  ("Vi får se hva vi gjør" er ikke et godt svar)

 

Jeg står fremdeles ved at dette kunne blitt løst på en annen måte fra kjærestens side.

 

Og hvor står det at banken ikke ønsker gi henne lån?

Jeg har kun lest at hun mener hun ikke har økonomi til å ta opp et så stort lån (noe trådstarters kjæreste også visste), men har ikke lest at hun har søkt og fått avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter antok at hun skulle overta lånekostnadene etter ett år, uten at hun hadde fått et godt svar på dette fra kjæresten sin.  ("Vi får se hva vi gjør" er ikke et godt svar)

 

Jeg står fremdeles ved at dette kunne blitt løst på en annen måte fra kjærestens side.

 

Og hvor står det at banken ikke ønsker gi henne lån?

Jeg har kun lest at hun mener hun ikke har økonomi til å ta opp et så stort lån (noe trådstarters kjæreste også visste), men har ikke lest at hun har søkt og fått avslag.

Hun skriver at hun har maks lån og kan derfor ikke søke om mer lån. Hvordan skal hun da kunne gå utifra at kjæresten ønsker å stå ansvarlig for lånet? Og de 60.000 han har lagt inn som egenkapital i bilen - er dette penger du mener at hun skal få av ham?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Hun skriver at hun har maks lån og kan derfor ikke søke om mer lån. Hvordan skal hun da kunne gå utifra at kjæresten ønsker å stå ansvarlig for lånet? Og de 60.000 han har lagt inn som egenkapital i bilen - er dette penger du mener at hun skal få av ham?

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Dette har jeg ingen mening om i det hele tatt, problemet jeg har med et slikt scenario er hvordan ting blir gjort.

 

Han mente at trådstarter skulle ha en annen bil, selv om hun var fornøyd med bilen hun hadde.

Han kjøpte en bil i den prisklassen han mente at trådstarters bil skulle være i, selv om trådstarter hadde kommunisert at hun ikke hadde økonomi til å kjøpe en bil i denne prisklassen.

Han lot være å formidle hvordan de skulle gjøre det etter at ett år var gått. 

 

Som jeg sa tidligere kunne han løst dette ved å si:

"Jeg liker ikke at du kjører en trafikkfarlig bil.  Hvis du ønsker å kjøpe en annen bil kan min bursdagsgave til deg være at jeg står for omregistrering og veiavgift, samt lånekostnader og forsikring i ett år".

Da hadde trådstarter selv kunnet velge om hun hadde ønsket å kjøpe en ny bil, eventuelt kjøpt en bil i den prisklassen hun ønsket.

 

Den feilen trådstarter har gjort her, er å ta i mot gaven uten å kreve et svar om hvordan det ble når året var omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ingen mening om i det hele tatt, problemet jeg har med et slikt scenario er hvordan ting blir gjort.

 

Han mente at trådstarter skulle ha en annen bil, selv om hun var fornøyd med bilen hun hadde.

Han kjøpte en bil i den prisklassen han mente at trådstarters bil skulle være i, selv om trådstarter hadde kommunisert at hun ikke hadde økonomi til å kjøpe en bil i denne prisklassen.

Han lot være å formidle hvordan de skulle gjøre det etter at ett år var gått. 

 

Som jeg sa tidligere kunne han løst dette ved å si:

"Jeg liker ikke at du kjører en trafikkfarlig bil.  Hvis du ønsker å kjøpe en annen bil kan min bursdagsgave til deg være at jeg står for omregistrering og veiavgift, samt lånekostnader og forsikring i ett år".

Da hadde trådstarter selv kunnet velge om hun hadde ønsket å kjøpe en ny bil, eventuelt kjøpt en bil i den prisklassen hun ønsket.

 

Den feilen trådstarter har gjort her, er å ta i mot gaven uten å kreve et svar om hvordan det ble når året var omme.

Og du vet selvsagt alt som er blitt sagt og gjort i denne saken?

 

TS nå være tidenes mest tafatte person dersom hun ikke kan stå opp for seg selv og si at "Nei, dette er ikke en bil jeg har råd til alene, så dersom du vil hjelpe meg med ny bil så må den ikke koste over 20.000".

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Og du vet selvsagt alt som er blitt sagt og gjort i denne saken?

 

TS nå være tidenes mest tafatte person dersom hun ikke kan stå opp for seg selv og si at "Nei, dette er ikke en bil jeg har råd til alene, så dersom du vil hjelpe meg med ny bil så må den ikke koste over 20.000".

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Så fremt du ikke er trådstarters kjæreste, og kan komme med ny informasjon, vet jeg like mye som alle andre som har lest denne tråden, inkludert deg selv.

Og trådstarter redegjorde ganske tidlig om hvordan dette skjedde, og hva som ble sagt.

 

Jeg har kommet med en påstand i denne tråden, og det er at om partene ikke har økonomisk fellesskap bør gaver som medfører kostnader avklares (grundig) med mottaker av gaven.

 

Er du uenig i denne påstanden?

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fremt du ikke er trådstarters kjæreste, og kan komme med ny informasjon, vet jeg like mye som alle andre som har lest denne tråden, inkludert deg selv.

Og trådstarter redegjorde ganske tidlig om hvordan dette skjedde, og hva som ble sagt.

 

Jeg har kommet med en påstand i denne tråden, og det er at om partene ikke har økonomisk fellesskap bør gaver som medfører kostnader avklares (grundig) med mottaker av gaven.

 

Er du uenig i denne påstanden?

Hun visste jo fra første stund at denne bilen ville hun ikke ha råd til å betale selv ... dermed burde hun selvsagt spart opp penger mens hun fikk kjøre gratis-bilen et helt år. At hun ikke har lagt vekk en krone til bil, ei heller har råd til å overta lånet slik avtalen var så har kjæresten bare en ting å gjøre - selge den til noen som faktisk kan betale.

 

Hun sier jo rett ut at hun trodde hun kunne betale låneutgiftene til ham. Altså at han skal sitte med det juridiske ansvaret for billånet, samtidig som hun mener at de 60.000 han har lagt inn i kontanter er noe hun bør få med seg. Dette skrev hun jo rett ut her tidligere. 

 

Så du mener fremdeles at kjæresten er en skurk? 

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Hun visste jo fra første stund at denne bilen ville hun ikke ha råd til å betale selv ... dermed burde hun selvsagt spart opp penger mens hun fikk kjøre gratis-bilen et helt år. At hun ikke har lagt vekk en krone til bil, ei heller har råd til å overta lånet slik avtalen var så har kjæresten bare en ting å gjøre - selge den til noen som faktisk kan betale.

 

Hun sier jo rett ut at hun trodde hun kunne betale låneutgiftene til ham. Altså at han skal sitte med det juridiske ansvaret for billånet, samtidig som hun mener at de 60.000 han har lagt inn i kontanter er noe hun bør få med seg. Dette skrev hun jo rett ut her tidligere. 

 

Så du mener fremdeles at kjæresten er en skurk? 

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Jeg har aldri sagt at kjæresten er en skurk.

Jeg tror han mente å være snill, men at måten ting ble gjort på ble feil.

 

Og jeg ser at du unngår å svare på spørsmålet mitt, selv om det er et enkelt ja/nei-spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Han mente at trådstarter skulle ha en annen bil, selv om hun

var fornøyd med bilen hun hadde.

 

- Hun kunne takket nei.

 

Han kjøpte en bil i den prisklassen

 

- Hun kunne takket nei

 

Han lot være å formidle hvordan de skulle gjøre det etter at

ett år var gått.

 

- Hun kunne ha spurt. Hun kunne ha spurt da hun fikk gaven. Og hver eneste dag i ett helt år.

 

Den feilen trådstarter har gjort her, er å ta i mot gaven uten å kreve

et svar om hvordan det ble når året var omme.

 

- TS tok i mot en gave hun ikke burde ha tatt i mot

- TS burde ha spart

- TS burde på et eller annet tidspunkt ha tatt opp saken.

- TS er like ansvarlig for å ta opp et vanskelig tema med kjæresten som han er.

- TS var den eneste som oppfattet at dette var uklart å noe å ta på

vei for. Han har sikkert ikke skjønt det enda at dette er et problem

for henne

 

Rart hvordan det er han som skal være ansvarlig for å rydde opp.

 

Jeg vil tro at han eller TS har fortalt om bilen til venner og familie og at det har blitt gjentatt ved en eller to anledninger etterpå.

 

Men ærlig talt?

Hvor ofte prater dere om bilen deres med andre? 

Eller andre verdisaker for den saks skyld? 

Hvor ofte er det naturlig å ta opp at du fikk en iPhone til jul av kjæresten?

Hvor ofte spør du selv andre hvem det er som har kjøpt bilen, iPaden, iPhonen, eller huset til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Rart hvordan det er han som skal være ansvarlig for å rydde opp.

 

 

Jeg er av den formening om at det ligger et større ansvar på giver  enn mottaker å formidle begrensninger og forpliktelser, ja.

 

Kanskje mener jeg det fordi jeg selv har vært på giversiden av en tilsvarende gave, og at jeg da tenkte mye på dette den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den formening om at det ligger et større ansvar på giver enn mottaker å formidle begrensninger og forpliktelser, ja.

Kanskje mener jeg det fordi jeg selv har vært på giversiden av en tilsvarende gave, og at jeg da tenkte mye på dette den gangen.

At jeg burde tenkt lenger er vel ingen tvil. Det er jeg fullstendig klar over selv. Men jeg mener du er inne på akkurat det jeg mener her-gaven ble gitt, som var fri bil, og en muntlig avtale om at etter et år skulle den skrives på meg. Den avtalen forandret seg, kanskje fordi han synes det ble for mye penger, ikke vet jeg. Men saken er at han er og har vært klar over hele veien at jeg ikke har råd til en såpass dyr bil. Derfor er jeg også av den oppfatning at å gi en gave, som etter en tid blir kraftige utlegg på, blir feil-med mindre det hadde vært avklart på forhånd. Noe det IKKE var. Og det er vel strengt tAtt ingen som sier han er skurk.

Og for de som mener jeg ikke får lån, det gjør jeg-men til en høyere rente enn jeg vil ha lån på, og dessuten vil jeg ikke bruke så mye penger på bil. Det skulle jeg tro var en ærlig sak.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet selvsagt alt som er blitt sagt og gjort i denne saken? TS nå være tidenes mest tafatte person dersom hun ikke kan stå opp for seg selv og si at "Nei, dette er ikke en bil jeg har råd til alene, så dersom du vil hjelpe meg med ny bil så må den ikke koste over 20.000". Anonymous poster hash: 000ae...513

Har du lest hele tråden? Ts har fortalt ganske mye om hva som ble sagt og gjort.

Anonymous poster hash: b7b35...0f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg burde tenkt lenger er vel ingen tvil. Det er jeg fullstendig klar over selv. Men jeg mener du er inne på akkurat det jeg mener her-gaven ble gitt, som var fri bil, og en muntlig avtale om at etter et år skulle den skrives på meg. Den avtalen forandret seg, kanskje fordi han synes det ble for mye penger, ikke vet jeg. Men saken er at han er og har vært klar over hele veien at jeg ikke har råd til en såpass dyr bil. Derfor er jeg også av den oppfatning at å gi en gave, som etter en tid blir kraftige utlegg på, blir feil-med mindre det hadde vært avklart på forhånd. Noe det IKKE var. Og det er vel strengt tAtt ingen som sier han er skurk.

Og for de som mener jeg ikke får lån, det gjør jeg-men til en høyere rente enn jeg vil ha lån på, og dessuten vil jeg ikke bruke så mye penger på bil. Det skulle jeg tro var en ærlig sak.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Du har tidligere skrevet at du kunne beholdt bilen dersom han beholdt lånet og du fikk med de 60.000 han hadde betalt kontant da han kjøpte. 

 

Så du mener faktisk at han skal sitte med den risikoen det er å stå ansvarlig for at andre betaler lånet punktlig?

Og som du har sagt før - du mener oppriktig at du skulle fått fratrekk for egenkapitalen hans?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lest hele tråden? Ts har fortalt ganske mye om hva som ble sagt og gjort.

Anonymous poster hash: b7b35...0f8

Ja, hele tråden - har du?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tidligere skrevet at du kunne beholdt bilen dersom han beholdt lånet og du fikk med de 60.000 han hadde betalt kontant da han kjøpte.

Så du mener faktisk at han skal sitte med den risikoen det er å stå ansvarlig for at andre betaler lånet punktlig?

Og som du har sagt før - du mener oppriktig at du skulle fått fratrekk for egenkapitalen hans?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Sånn i forhold til lånet hadde det ikke vært så vanskelig at hun betalte han og han betalte banken. Om han står som eier kunne han solgt bilen om noe tilsa det. Jeg synes uansett at det er giver som har størst ansvar for å klargjøre at den som får en gave med så mye "heftelser" forstår alle sammen og virkelig ønsker en slik gave.

Anonymous poster hash: 34ddb...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg burde tenkt lenger er vel ingen tvil. Det er jeg fullstendig klar over selv. Men jeg mener du er inne på akkurat det jeg mener her-gaven ble gitt, som var fri bil, og en muntlig avtale om at etter et år skulle den skrives på meg. Den avtalen forandret seg, kanskje fordi han synes det ble for mye penger, ikke vet jeg. Men saken er at han er og har vært klar over hele veien at jeg ikke har råd til en såpass dyr bil. Derfor er jeg også av den oppfatning at å gi en gave, som etter en tid blir kraftige utlegg på, blir feil-med mindre det hadde vært avklart på forhånd. Noe det IKKE var. Og det er vel strengt tAtt ingen som sier han er skurk.

Og for de som mener jeg ikke får lån, det gjør jeg-men til en høyere rente enn jeg vil ha lån på, og dessuten vil jeg ikke bruke så mye penger på bil. Det skulle jeg tro var en ærlig sak.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

 

virker som om du prater mer med fremmede på kg om dette enn han det gjelder...

Anonymous poster hash: 4d877...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

virker som om du prater mer med fremmede på kg om dette enn han det gjelder...

Anonymous poster hash: 4d877...96b

Med all respekt-hva vet vel du om det???

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kommentarer bidrar til inntrykket om at du er en gold digger.

Han er verdens snilleste til han ikke lenger gir deg ting gratis. 

 

 

 

 

 

 

Han lot deg kjøre en fin bil gratis i ett år. 

Han tilbød deg å kjøpe bilen for en god pris

Han tilbød deg et lån.

 

 

Han gikk fra å være grei til " vært den "snille" " og kontrollerende", enda den eneste forskjellen er at han betalte alle bilutgiftene dine i ett helt år utenom bensin/diesel.

Jøss.... Er du kanskje litt i overkant opptatt av denne tråden her...?

Anonymous poster hash: c4568...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med bilen og dette forholdet TS?

Anonymous poster hash: c60a4...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan TS kunne ta imot denne gaven uten å snakke med kjæresten om hva hun faktisk fikk. Det virker som om ingen av dem er i stand til å kommunisere. Jeg skjønner ikke hvordan et par kan være et par uten faktisk å være et par, et lag, samarbeidspartnere med åpen kommunikasjon.

Anonymous poster hash: 7c384...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...