Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så du trodde at du fikk en gave til 120.000 til bursdagen?

At du etter året var omme kun skulle overta betaling av forsikring og veiavgift?

Jeg synes det var en fin gave - fri bil i et år så kan du få kjøpe den til en rimeligere pris enn han betalte etter året var omme. Dersom han har lån på bilen så koster det ham MYE hver måned. Jeg synes det er helt utrolig at du ikke har fått klarhet i dette tidligere når det tydeligvis aldri har vært aktuelt for deg å kjøpe en bil i den prisklassen.

Som jeg forstod så fikk du tilbud om å kjøpe den - men takket nei. Du har hatt en fantastisk mulighet til å spare penger dette året men har valgt å ikke gjøre det. Jeg synes det er utrolig å lese at folk kaller ham psykopat og at all medlidenhet ligger hos deg.

Anonymous poster hash: 000ae...513

Ikke så lett å spare opp til noe man ikke vet man må kjøpe. Synes uansett det er sært å gi en gave hvor man må betale den som har gitt gaven. Lett å være etterpåklok, men dette er en av tilfellene hvor man burde ha skrevet en kontrakt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så lett å spare opp til noe man ikke vet man må kjøpe. Synes uansett det er sært å gi en gave hvor man må betale den som har gitt gaven. Lett å være etterpåklok, men dette er en av tilfellene hvor man burde ha skrevet en kontrakt.

Hun fikk jo ikke bilen. Hun fikk disponere en bil til 120.000 i 1 år mot å betale drivstoff og bompenger. 

 

Jeg synes det er helt utrolig at hun ikke har klart å legge seg opp noen penger slik at hun kan kjøpe seg en egen bil om denne er for dyr. I tillegg har hun fått penger fra bilen hun solgte. Trodde hun virkelig at han vil fortsette å betale tusenvis i måneden i årevis for en bil til henne?

Anonymous poster hash: 000ae...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS hadde en bil, kjæresten maser om og er veldig opptatt av at hun må ha en sikker bil og kjøper til slutt en bil i "gave" til henne. TS selger den gamle bilen og kjæresten soler seg i glansen av å være den rause snille mannen som tar godt vare på sin elskede. Men ett år senere kommer han og krever bilen tilbake, vel vitende at TS har da ingen bil og ikke råd til å kjøpe en ny "sikker" bil.

Det er jo en mulighet at han er på vei ut og ville sikre at han fikk bilen uherpet tilbake, men jeg personlig synes han virker veldig kontrollerende og tenker at han gjør det for å få bedre kontroll over TS og muligens et pressemiddel for å få henne til å flytte kjappere inn hos ham; som han sier "kom til meg og JEG kan kjøre deg på jobb".. At han tror at TS er avhengig av bil for å få ting til å gå rundt og det var mye bedre hvis hun ble avhengig av ham i stedet..

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis skjedd en misforståelse. En veldig ubehagelig misforståelse. Han burde vært mer tydelig overfor TS, om at hun ikke fikk bilen, men at den bare var til låns. Når han nå er så prinsippfast på noe som var så uklart, så virker han bare hard og lite empatisk. Jeg ville ikke orket å ha noe mer med denne mannen å gjøre.



Anonymous poster hash: 64ab6...512
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk jo ikke bilen. Hun fikk disponere en bil til 120.000 i 1 år mot å betale drivstoff og bompenger.

Jeg synes det er helt utrolig at hun ikke har klart å legge seg opp noen penger slik at hun kan kjøpe seg en egen bil om denne er for dyr. I tillegg har hun fått penger fra bilen hun solgte. Trodde hun virkelig at han vil fortsette å betale tusenvis i måneden i årevis for en bil til henne?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Det er vel fordi hun ikke var klar over at hun trengte å spare opp til en bil, hun trodde hun hadde en bil til disposisjon fremover. Kjæresten har ikke gjort noe for å rette opp i den "misforståelsen", han har tvertimot badet seg i beundringen fra venner og familie som synes han er både snill og raus. Jeg tror ikke TS misforstod noe, jeg tror han har gått tilbake på sitt ord. Hun hadde dessuten allerede en bil og hadde sagt klart i fra at hun ikke hadde råd/anledning til å kjøpe seg en nyere bil, hva trodde kjæresten det skulle være godt for å ha en ny bil til disposisjon i ett år vs en gammel bil hele tiden?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi hun ikke var klar over at hun trengte å spare opp til en bil, hun trodde hun hadde en bil til disposisjon fremover. Kjæresten har ikke gjort noe for å rette opp i den "misforståelsen", han har tvertimot badet seg i beundringen fra venner og familie som synes han er både snill og raus. Jeg tror ikke TS misforstod noe, jeg tror han har gått tilbake på sitt ord. Hun hadde dessuten allerede en bil og hadde sagt klart i fra at hun ikke hadde råd/anledning til å kjøpe seg en nyere bil, hva trodde kjæresten det skulle være godt for å ha en ny bil til disposisjon i ett år vs en gammel bil hele tiden?

Det er vel akkurat som dette. Jeg hadde selvsagt tenkt å betale alle kostnader når det året var gått, jeg trodde bare ikke jeg skulle betale bilens verdi i tillegg. Men, spiller liten rolle nå. Jeg saumfarer finn etter rimeligere biler, så det ordner seg nok. Så har man vel lært da, at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det kanskje det...

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel fordi hun ikke var klar over at hun trengte å spare opp til en bil, hun trodde hun hadde en bil til disposisjon fremover. Kjæresten har ikke gjort noe for å rette opp i den "misforståelsen", han har tvertimot badet seg i beundringen fra venner og familie som synes han er både snill og raus. Jeg tror ikke TS misforstod noe, jeg tror han har gått tilbake på sitt ord. Hun hadde dessuten allerede en bil og hadde sagt klart i fra at hun ikke hadde råd/anledning til å kjøpe seg en nyere bil, hva trodde kjæresten det skulle være godt for å ha en ny bil til disposisjon i ett år vs en gammel bil hele tiden?

Det er også som dette. Jeg var ikke klar over at jeg skulle levere tilbake bilen etter et år, men at jeg da skulle betale kostnadene i form av forsikring, lån Etc. Jeg hadde en bil jeg, så hvorfor sa han ikke noe da jeg solgte den? Det er sånne små ting som skurrer for meg.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så du trodde at du fikk en gave til 120.000 til bursdagen?

At du etter året var omme kun skulle overta betaling av forsikring og veiavgift?

Jeg synes det var en fin gave - fri bil i et år så kan du få kjøpe den til en rimeligere pris enn han betalte etter året var omme. Dersom han har lån på bilen så koster det ham MYE hver måned. Jeg synes det er helt utrolig at du ikke har fått klarhet i dette tidligere når det tydeligvis aldri har vært aktuelt for deg å kjøpe en bil i den prisklassen. 

Som jeg forstod så fikk du tilbud om å kjøpe den - men takket nei. Du har hatt en fantastisk mulighet til å spare penger dette året men har valgt å ikke gjøre det. Jeg synes det er utrolig å lese at folk kaller ham psykopat og at all medlidenhet ligger hos deg. 

Anonymous poster hash: 000ae...513

 

Jeg synes faktisk ikke det var en fin gave. En fin gave - om han hadde råd og vilje til det og bekymret seg for at hun kjørte en bil som ikke var sikker nok - hadde vært å si noe som "jeg føler ikke du er trygg i den bilen, ønsker du en tryggere bil så vil jeg gjerne være med. Jeg kan sette av/gi deg x kr som tilskudd og så kan vi sette oss ned å lete etter en du har råd til å holde gående.

 

I en helt annen skala, men for meg samme mekanisme:

Han inviterer henne på en dyr restaurant,som en overraskelse og fordi han synes hun fortjener en opplevelse.

Ved desserten så kommer det frem at han ikke hadde tenkt seg å betale den, for hun har jo allerede fått så mye av ham. Han forventer at hun skal betale dessert for begge. Samtidig har han underveis snakket om den dyre forretten, den eksklusive hovedretten, den gode vinen,...

Hun fikk aldri være med å bestemme om det var slik hun ville bruke sine penger. Hun er redd for å bli oppfattet som grådig/utakknemmelig enten hun bruker penger hun egentlig ønsker å bruke på noe annet eller hun må si beklager, det har jeg ikke råd til.

 

Om han hadde invitert henne på en litt billigere en og gitt av glede, så hadde hun ikke blitt sittende i en klemme og føle at uansett valg så ble det feil for henne. Så enkelt er det egentlig.

 

Dersom man gir en gave med "heftelser", så bør man vøre klar på det - før man gir den. Og samtidig bør man gi mottaker mulighet til å si ja takk eller nei takk. Uten at den føler seg utakknemmelig.

 

 

Anonymous poster hash: 34ddb...f09

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk jo ikke bilen. Hun fikk disponere en bil til 120.000 i 1 år mot å betale drivstoff og bompenger.

Jeg synes det er helt utrolig at hun ikke har klart å legge seg opp noen penger slik at hun kan kjøpe seg en egen bil om denne er for dyr. I tillegg har hun fått penger fra bilen hun solgte. Trodde hun virkelig at han vil fortsette å betale tusenvis i måneden i årevis for en bil til henne?

Anonymous poster hash: 000ae...513

Omg, det er derfor man bør ha en kontrakt som spesifiserer bruken og hva som skal skje når tiden er ute. Så slipper man misforståelser.

Synes du virkelig ikke at det er teit å gi en gave uten å spesifisere hva som skal skje med gaven når tiden er ute? Har du vondt for å lese også? TS sier nemlig at hun trodde hun skulle fortsette å disponere bilen etter 1 år, men da betale for hele pakka. Det mente ikke typen hennes. Her har det enten blitt en misforståelse eller kommunikasjonen har sviktet hos den ene eller begge. Mye mulig begge deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ellers ingen unnskyldning at TS ikke har spart opp penger på egen bil i det her året som har gått.

Men hvorfor skulle hun det? Hun hadde jo allerede en bil som hun ville aldri solgt hvis hun var klar over at "gaven" var tidsbegrenset. Og hun sa klart ifra på forhånd at hun ikke hadde råd/anledning til å kjøpe en ny bil. Allikevel dukker han opp med bilen og ser henne selge den andre uten å si ett ord, vel vitende at hun da står uten bil når året er gått.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle hun det? Hun hadde jo allerede en bil som hun ville aldri solgt hvis hun var klar over at "gaven" var tidsbegrenset. Og hun sa klart ifra på forhånd at hun ikke hadde råd/anledning til å kjøpe en ny bil. Allikevel dukker han opp med bilen og ser henne selge den andre uten å si ett ord, vel vitende at hun da står uten bil når året er gått.

 

Fordi man skal alltid prøve å spare og nu ser det ut som at hun har trengt de sparepengene til bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke forstått det som at jeg måtte kjøpe bilen jeg heller ts. Og hvis det var på den måten ville jeg heller hatt de pengene som han har tapt, solgt min egen og fått en litt bedre bil i mitt navn. Tror ikke jeg hadde klart å se kjæresten min på samme måte etterpå. Og helt klart forståelige at du ikke ikke sa nei takk til å begynne med. Som andre også sier, utrolig vanskelig gave å få. Selvsagt er det fint å ha mer eller mindre gratis bil i et år, men det blir jo helt bak mål når det plutselig skal bli tatt fra deg uten forvarsel. Og egentlig ville jeg nok hatt min billige bil som var min, fremfor å låne en dyrere og ende opp uten.

Jeg håper du lar han lide litt nå, uansett om du velger å fortsette forholdet eller ikke. Og ikke minst ikke ta i mot noe som helst. Selv en middag ville jeg betalt selv nå, og lagt til at jeg ikke ønsker å plutselig måtte skylde han for den senere. Mulig det er litt smålig, men det synes jeg egentlig han har vært også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi man skal alltid prøve å spare og nu ser det ut som at hun har trengt de sparepengene til bil...

Men kanskje hun sparer til andre ting, eller har ikke anledning til å spare for tiden. Hun hadde uansett sagt klart ifra på forhånd at en ny(ere) bil var ikke noe hun ønsket å prioritere. Men nå sitter hun der allikevel med skjegget i postkassa..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

TS hadde en bil, kjæresten maser om og er veldig opptatt av at hun må ha en sikker bil og kjøper til slutt en bil i "gave" til henne. TS selger den gamle bilen og kjæresten soler seg i glansen av å være den rause snille mannen som tar godt vare på sin elskede. Men ett år senere kommer han og krever bilen tilbake, vel vitende at TS har da ingen bil og ikke råd til å kjøpe en ny "sikker" bil.

Det er jo en mulighet at han er på vei ut og ville sikre at han fikk bilen uherpet tilbake, men jeg personlig synes han virker veldig kontrollerende og tenker at han gjør det for å få bedre kontroll over TS og muligens et pressemiddel for å få henne til å flytte kjappere inn hos ham; som han sier "kom til meg og JEG kan kjøre deg på jobb".. At han tror at TS er avhengig av bil for å få ting til å gå rundt og det var mye bedre hvis hun ble avhengig av ham i stedet..

Veiene har blitt så mye bedre det siste året. FRP har brukt veldig mye penger på veisikkerhet, så nå trenger ikke TS en sikker bil. Hun kan kjøpe en god og moderne Lada. Ladaen koster sikkert 1000.000 rubler, men det er jo bare 10.000 norske kroner, så dette klarer TS.

Jeg er helt enig med mannen til TS. Han virker som en reflektert, omtenksom og kjærlig person. Det er helt vanlig å gi gaver som kun varer et år. I fjor kjøpte jeg et smykke til min gamle mor. I år skal jeg ta tilbake smykket og bruke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kanskje hun sparer til andre ting, eller har ikke anledning til å spare for tiden. Hun hadde uansett sagt klart ifra på forhånd at en ny(ere) bil var ikke noe hun ønsket å prioritere. Men nå sitter hun der allikevel med skjegget i postkassa..

 

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Selvsagt burde jeg spart. Det er det ingen tvil om. Men det har jeg ikke gjort, jeg trodde ikke det var noe spesielt jeg sparte til liksom. Du over som sa her at du ville betalt for middagen din selv, jeg er litt der jeg og. ☺️Nå blir alt delt 50/50, eller på krona slik det skal, flere misforståelser skal unngåes. Smålig eller ei.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene har blitt så mye bedre det siste året. FRP har brukt veldig mye penger på veisikkerhet, så nå trenger ikke TS en sikker bil. Hun kan kjøpe en god og moderne Lada. Ladaen koster sikkert 1000.000 rubler, men det er jo bare 10.000 norske kroner, så dette klarer TS.

Jeg er helt enig med mannen til TS. Han virker som en reflektert, omtenksom og kjærlig person. Det er helt vanlig å gi gaver som kun varer et år. I fjor kjøpte jeg et smykke til min gamle mor. I år skal jeg ta tilbake smykket og bruke det selv.

Sant det, jeg har også lagt merke til veiarbeid og Lada er jo en ålreit bil det!

Kanskje TS får også begynne å gi ham smykker og andre ting hun selv ønsker seg. Da slår hun to fluer i en smekk; gir fine gaver og fremstår som den rause og flotte gulldama samtidig som hun selv lever et nøkternt liv.. (Og ved neste bursdag er tingene uansett hennes.. 😜)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Sant det, jeg har også lagt merke til veiarbeid og Lada er jo en ålreit bil det!

Kanskje TS får også begynne å gi ham smykker og andre ting hun selv ønsker seg. Da slår hun to fluer i en smekk; gir fine gaver og fremstår som den rause og flotte gulldama samtidig som hun selv lever et nøkternt liv.. (Og ved neste bursdag er tingene uansett hennes.. )

Absolutt. Han kan få lease noen g-strenger og en damesykkel ett år. Hvis han setter pris på gaven, så bør varsellampene blinke. Hvis de er ubrukte, så er det bare win win. Høres ut som en meget god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...