Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dårlig gjort av ham å ikke si noe da du fikk bilen, da kunne du jo brukt året på å spare litt til ny bil. Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å overlevere bilen, men tror ikke jeg hadde vært veldig medgjørlig fremover 😁 Regner med han ikke er interessert i å selge deg bilen til en litt god vennepris heller?

Joda, han kunne selvsagt gi meg en god pris. Det spiller ingen rolle, for det er over mitt budsjett uansett. Dessuten kjenner jeg det blir litt prinsippsak å ikke kjøpe den.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt uøkonomisk av han å kjøpe bil og selge året etter vel..? Kandidat for luksusfellen?

Neida, det er han garantert ikke...

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer dårlig ut av dette her på alle måter tror jeg..

Går du fra han så har du utnyttet han.

Blir du, så har du ingen bil og stemningen i forholdet har uansett forandret seg? Jeg antar at det er uaktuelt å få låne en av de to andre bilene hans.

Hva blir det neste, at du får bo sammen med han i ett år?

Anonymous poster hash: 30672...88f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer dårlig ut av dette her på alle måter tror jeg..

Går du fra han så har du utnyttet han.

Blir du, så har du ingen bil og stemningen i forholdet har uansett forandret seg? Jeg antar at det er uaktuelt å få låne en av de to andre bilene hans.

Hva blir det neste, at du får bo sammen med han i ett år?

Anonymous poster hash: 30672...88f

Haha, ja kanskje. Det er jo dette jeg føler også. Det blir vanskelig å fortsette et godt forhold nå. Og her jeg bor er litt avstander, så må ta buss og gå, uten at det er noe galt i det-det bare blir litt rart når han har biler så det rekker. Og satt meg i den situasjonen at jeg nå ikke har bil.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja kanskje. Det er jo dette jeg føler også. Det blir vanskelig å fortsette et godt forhold nå. Og her jeg bor er litt avstander, så må ta buss og gå, uten at det er noe galt i det-det bare blir litt rart når han har biler så det rekker. Og satt meg i den situasjonen at jeg nå ikke har bil.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

I tillegg, skal jeg fortsette forholdet, blir det en jobb ovenfor venner og familie og overbevise om at han egentlig er grei, liksom..?

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd meg før, men ikke med såpass dyre ting som bil. Satte meg også i en knipe og gav meg utgifter til nye ting. Heldigvis var situasjonen enklere fordi dette skjedde i forbindelse med et brudd han ikke ønsket, og derfor skulle jeg "straffes" med at gavene skulle returneres.

 

Han her høres ikke helt god ut. Dersom han mente at avtalen skulle vare kun et år, burde han jo gitt deg beskjed om akkurat det. Og hva hadde han i såfall tenkt du skulle gjøre når avtalen gikk ut? Kjøpe ny "utrygg" bil? Være uten? Kjøpe ut bilen du har lånt, sselv om han burde være klar over at du ikke kunne finansiere en såpass dyr bil?

 

Har han ikke sagt noe om hvordan han tenkte når han gav deg denne "gaven"? Her er det mye som skurrer.

 

Jeg hadde i alle fall avsluttet forholdet like enkelt og greit som han avsluttet bilavtalen...



Anonymous poster hash: ce037...d38
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har skjedd meg før, men ikke med såpass dyre ting som bil. Satte meg også i en knipe og gav meg utgifter til nye ting. Heldigvis var situasjonen enklere fordi dette skjedde i forbindelse med et brudd han ikke ønsket, og derfor skulle jeg "straffes" med at gavene skulle returneres.

Han her høres ikke helt god ut. Dersom han mente at avtalen skulle vare kun et år, burde han jo gitt deg beskjed om akkurat det. Og hva hadde han i såfall tenkt du skulle gjøre når avtalen gikk ut? Kjøpe ny "utrygg" bil? Være uten? Kjøpe ut bilen du har lånt, sselv om han burde være klar over at du ikke kunne finansiere en såpass dyr bil?

Har han ikke sagt noe om hvordan han tenkte når han gav deg denne "gaven"? Her er det mye som skurrer.

Jeg hadde i alle fall avsluttet forholdet like enkelt og greit som han avsluttet bilavtalen...

Anonymous poster hash: ce037...d38

Jo mer jeg tenker på hele opplegget, verre blir det. Han vet-utmerket godt, at jeg blir værende uten bil. Tydeligvis er det greit. Jeg burde selvsagt spart opp penger til å kjøpe meg en ny, men det har jeg ikke gjort. Dermed blir det nye joggesko i stedet, som skal få kjørt seg. Det han har sagt, var at han håpet jeg kunne kjøpe ut bilen nå. Det kan jeg ikke sa jeg. Jeg vil, men har ikke mulighet. Dermed skal han ha den tilbake, antagelig for å selge den, han har ikke bruk for den. Og hva da, neste gang han vil jeg skal komme bort til han feks? Jeg er dessverre så sliten og trett i bena at jeg orker ikke.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem gir noen en bil i gave? det høres jo ut som noen med eiertrang over deg, mulig psykopat der føler jeg.

Anonymous poster hash: cf89d...f41

Åpenbart ikke min kjæreste hvertfall. For han vil ha den tilbake.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du synes det hele ble ekkelt. Han gir deg en gave du ikke har bett om (som er både vanskelig å si nei takk til og ja takk til) og som medfører at du selger en bil du har nytte av. Uten å gjøre det klart at han har tenkt å ta tilbake gaven etter et år.

Det er ikke gitt at du får kjøpt deg en like grei bil som du hadde til samme pris nå, og noen ekstra omkostninger blir det uansett ved registrering/kjøp/salg av bil.

 

Jeg føler han på en måte har disponert dine ressurser (kanskje uten å forstå det), mens han har fått føle seg snill - og han har laget en maktubalanse i forholdet. Jeg synes det er manipulerende. Spesielt når han har nevnt det så mange ganger at han har vært så snill.

 

Om jeg var i din situasjon så ville jeg følt at det var nødvendig for å fortsette forholdet at han forstod at det han gjorde faktisk ble helt feil for meg.

 

Min erfaring med mennesker som disponerer andres tid, penger, ... er at de sjelden klarer å se det fran andre vinkler. De føler bare at de gir og gir og ikke får noe tilbake.

Jeg oppfatter at de gir egentlig fordi de vil ha noe tilbake. Enten det er takknemmelighet, beundring eller noen de kan forvente tjenester av fordi de har gitt så mye. Det er vanskelig å leve tett på slike mennesker. De utvikler ofte en bitterhet fordi de synes ting blir skjevt, men ser ikke at de har skapt ubalansen selv,



Anonymous poster hash: 34ddb...f09
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært gnisninger mellom dere den siste tiden sånn at han "straffer" deg ved å gjøre dette? Det høres veldig rart ut hvis dere er i et fint forhold at han plutselig skal selge bilen og gjøre ting problematisk for deg med vilje og uten at det er det aller minste nødvendig.. Han må jo skjønne at det ikke akkurat byr på god stemning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler han på en måte har disponert dine ressurser (kanskje uten å forstå det), mens han har fått føle seg snill - og han har laget en maktubalanse i forholdet. Jeg synes det er manipulerende. Spesielt når han har nevnt det så mange ganger at han har vært så snill.

 

Min erfaring med mennesker som disponerer andres tid, penger, ... er at de sjelden klarer å se det fran andre vinkler. De føler bare at de gir og gir og ikke får noe tilbake.

Jeg oppfatter at de gir egentlig fordi de vil ha noe tilbake. Enten det er takknemmelighet, beundring eller noen de kan forvente tjenester av fordi de har gitt så mye. Det er vanskelig å leve tett på slike mennesker. De utvikler ofte en bitterhet fordi de synes ting blir skjevt, men ser ikke at de har skapt ubalansen selv,

Anonymous poster hash: 34ddb...f09

 

 

Signerer AB over - slike mennesker anser seg selv som kun gode, snille og gavmilde. Dessverre kommer det for sent frem at gavene kun er gaver så lenge de selv føler at avtalen respekteres. Enten det er at de får jevnlig påfyll med ros og komplimenter for sin uselviskhet og godhet, eller om de får tilbakebetaling på andre måter, så trenger de alltid noe tilbake. Og det er da slike problemer oppstår.

 

En "gave" fra slike mennesker er aldri bare en gave. Dessverre. 

 

Hva TS`s kjæreste har tenkt er det umulig å vite, men som "gave" fungerte denne svært dårlig.

Moralen burde være at dersom man har mennesker i livet sitt som kun skaper problemer, så er det like greit å kutte dem ut av livet sitt. Uansett hvor greie de måtte være ellers.

Anonymous poster hash: ce037...d38

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med denne mannen? Ser du for deg en framtid sammen med han, få barn med han osv? Jeg synes oppførselen hans er direkte uakseptabel! Uavhengig av om du har misforstått han så setter han deg i en vanskelig situasjon. Det gjør man ikke med kjæresten! I alle fall ikke når man ikke trenger å gjøre det. Jeg hadde levert bilen og avsluttet forholdet. Hvis han eller andre spør hvorfor så er svaret enkelt: Man skaper ikke unødiger problemer for kjæresten sin. Og nå er det for seint for han å la deg beholde bilen litt lenger. Dette handler om hvordan man behandler kjæresten, og det er ikke forhandlingstema...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker på hele opplegget, verre blir det. Han vet-utmerket godt, at jeg blir værende uten bil. Tydeligvis er det greit. Jeg burde selvsagt spart opp penger til å kjøpe meg en ny, men det har jeg ikke gjort. Dermed blir det nye joggesko i stedet, som skal få kjørt seg. Det han har sagt, var at han håpet jeg kunne kjøpe ut bilen nå. Det kan jeg ikke sa jeg. Jeg vil, men har ikke mulighet. Dermed skal han ha den tilbake, antagelig for å selge den, han har ikke bruk for den. Og hva da, neste gang han vil jeg skal komme bort til han feks? Jeg er dessverre så sliten og trett i bena at jeg orker ikke.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Utrolig "lurt" av han å planlegge at du kjøper gaven etter ett år, samtidig som han får hele rosen for å være gavmild.

Tipper han synes det er kjipt at du ikke nå kan kjøpe bilen, fordi da må jo han forklare sin familie hvorfor du plutselig er uten bil.. Og med mindre de er like rare som han, så vil de også synes hele situasjonen er merkelig.

La han selge bilen, og selv stå for forklaringen ved beste foreldrebesøk..

Anonymous poster hash: 30672...88f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig "lurt" av han å planlegge at du kjøper gaven etter ett år, samtidig som han får hele rosen for å være gavmild.

Tipper han synes det er kjipt at du ikke nå kan kjøpe bilen, fordi da må jo han forklare sin familie hvorfor du plutselig er uten bil.. Og med mindre de er like rare som han, så vil de også synes hele situasjonen er merkelig.

La han selge bilen, og selv stå for forklaringen ved beste foreldrebesøk..

Anonymous poster hash: 30672...88f

Det er nok dette jeg kommer til å gjøre. La han hente bilen, og deretter blir det et problem for meg å komme meg både til han og andre steder. Jeg er veldig enig i mange av svarene jeg har fått. Han har i et helt år vært den"snille", nå står jeg plutselig uten bil, og har ikke tenkt å forklare så mye til hans foreldre eller andre. Avtalen var ikke at jeg skulle kjøpe den ut etter et år, og jeg spurte heller ALDRI om å få låne noen bil av han. Jeg hadde bil jeg.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen trolling. Jeg skjønner at dette er et i-landsproblem, men jeg får litt dårlig magefølelse på dette. Såklart har jeg snakket med han, han sier bare at jeg ikke fikk bilen, ett år var avtalen.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Og du fortalte han hvordan dette får seg til å føle seg, og hva du synes det gjør med forholdet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg dette ikke virker som en særlig bra mann. Han fikk deg til å selge din egen bil som han mente ikke var trygg nok, men jeg regner med den var EU-godkjent og dermed mer enn trygg nok, for å gi deg en bil han skulle ta tilbake etter et år og du står igjen med ingen bil/"utrygg" bil igjen. Det gir ingen mening. Helt ærlig ville jeg nok gått selv om resten av forholdet var bra, fordi det er lite sympatisk oppførsel. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og du fortalte han hvordan dette får seg til å føle seg, og hva du synes det gjør med forholdet?

Nei, men det skal jeg fortelle. Han har vært bortreist i helgen, kommer hjem i dag. Da tror jeg nok det er på tide med en prat.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg dette ikke virker som en særlig bra mann. Han fikk deg til å selge din egen bil som han mente ikke var trygg nok, men jeg regner med den var EU-godkjent og dermed mer enn trygg nok, for å gi deg en bil han skulle ta tilbake etter et år og du står igjen med ingen bil/"utrygg" bil igjen. Det gir ingen mening. Helt ærlig ville jeg nok gått selv om resten av forholdet var bra, fordi det er lite sympatisk oppførsel.

Jeg er enig, det gir liten mening. Spørsmålet blir vel om det er mulig å fortsette noe forhold, jeg føler vi kom i en veldig skjevdeling, og magefølelsen sier meg at dette har jeg vanskelig for å leve med.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det skal jeg fortelle. Han har vært bortreist i helgen, kommer hjem i dag. Da tror jeg nok det er på tide med en prat.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Jeg synes du bør fortelle hvordan du opplever dette, og få frem at du stusser over at han lot deg selge den gamle bilen din om det bare var meningen at du skulle få låne hans i et år. Ikke for det - et år med fri tilgang på bil er jo en flott gave! Du har spart mye penger, men han burde jo fått tydelig frem at du bare skulle få ha den i et år. Og jeg mener det bare er rimelig at han venter med å selge bilen til du har fått kjøpt deg en ny (billigere) bil. Kan hende han tror at du visste at det bare var snakk om å låne den et år, og dermed lar deg disponere den lengre når han skjønner at du misforstod - så du får ordnet deg med "ny" bil innen en viss tid? :)

Dere er jo tross alt kjærester. Om dette ikke bare er en misforståelse, så skjønner jeg ingenting...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør fortelle hvordan du opplever dette, og få frem at du stusser over at han lot deg selge den gamle bilen din om det bare var meningen at du skulle få låne hans i et år. Ikke for det - et år med fri tilgang på bil er jo en flott gave! Du har spart mye penger, men han burde jo fått tydelig frem at du bare skulle få ha den i et år. Og jeg mener det bare er rimelig at han venter med å selge bilen til du har fått kjøpt deg en ny (billigere) bil. Kan hende han tror at du visste at det bare var snakk om å låne den et år, og dermed lar deg disponere den lengre når han skjønner at du misforstod - så du får ordnet deg med "ny" bil innen en viss tid? :)

Dere er jo tross alt kjærester. Om dette ikke bare er en misforståelse, så skjønner jeg ingenting...

Ja, han skulle jo aldri latt henne selge bilen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...