Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette har blitt lagt frem på en utrolig dum måte.

Denne jegertroppen vil bestå av vernepliktige kvinner, og målet er at flest mulig av de skal klare å gjennomføre opptaket til spesialstyrkene og bli operatører. Kall det et utdanningsår, om du vil, men de vil naturligvis bare ha motiverte og godt kvalifiserte. Det blir som tjenesten som fallskjermjeger, sett bort fra at dette er skreddersydd for kvinner.

Andre profesjonelle avdelinger har for lengst sett verdien i å ha med kvinnelige, operative soldater ut på oppdrag i fremmede land. Spesialstyrkene har også sett denne fordelen, og jobber nå mot å få kvinner inn som operatører, men de kommer ikke til å fire på opptakskravene.

Det er ikke påfunn fra regjeringen, men fra FSK selv. Og som de fleste med litt kjennskap til FSK vet, så styrer de stort sett showet som de vil. Dette handler ikke om mangfold eller feminisme, de handler om det faktum at det finnes mange land hvor Norge opererer hvor kvinner vil få innpass i grupper hvor menn ikke har adgang. Derfor er det en fordel å ha kvinnelige operatører.

Målet med denne jegertroppen, slik jeg ser det, er å gi motiverte kvinner målrettet trening og best mulig forutsetning for å klare opptaket i FSK 2015.

Vernepliktige er ikke elitesoldater og kommer nok heller aldri til å bli det.

Anonymous poster hash: b08dd...5a6

Ja, men artikkelen skriver også at "De 2000 som nå er valgt ut, må nå gjennom den beryktede og ofte brutale utvelgsesprosessen til spesialstyrkene. Og ofre blod, svette og tårer. Selv om det er egne krav til kvinner, blir det langt fra enkelt. "

Greit nok at det er 2000 som er valgt ut allerede, men det skrives jo også at det er egne krav for kvinner til å kvalifisere videre til spesialstyrkene. Det er ingen som sier at det ikke er nyttig med kvinner i tjeneste, blant annet i forhold til eksempelet du nevner, men man kan ikke ha et lavere krav på grunn av det, da får man heller finne andre løsninger på det. Uansett hvilke tilpassede oppdrag spesialsoldater skal ha, så har de alltid større risiko for å havne i ganske alvorlige situasjoner bak fiendens linjer, det er derfor dagens krav til gutta er såpass tøffe. Det er jo selv de færreste menn som får mulighet til å bli spesialsoldat, hvorfor skulle det bli så mye enklere for kvinner?

Anonymous poster hash: f75c1...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingenting i mot kvinner i Forsvaret, men nå synes jeg den politiske korrektheten har gått for langt. De fysiske forskjellene mellom kvinner og menn er jo åpenbare. Langt større forskjeller er det nok på det psykiske plan. Mens jeg i sin tid i Forsvaret var i stand til å sloss videre med brukket arm og knivstikk i kroppen, bør en spesialsoldat kunne holde tarmene på plass med ene armen mens den andre fremdeles er på avtrekkeren. Vi snakker her om pitbuller - ikke tøffe menn. Vi snakker her om ekstremvarianter med ganske så "syke" psykologiske profiler.

Skal en kvinne fungere på dette nivået er oppskriften følgende: Man tar et genetisk misfoster av en kvinne, forer henne med bol og speed. Etter et år med fysisk og psykisk mishandling sleppes hun så løs i en skarp krigssituasjon. Så sperres hun inne i en polstret celle når tjenesteperioden er over.

Noen bedre forslag?

• Liker 1
Skrevet

Dæven. Halve FSK ser ut til å ha profil på KG.

Skrevet

Ja, og samtidig tør å si at man er en pingle i visse sammenhenger :fnise:

Skrevet

Nei, men det er noen av oss som kjenner folk som har vært der og som har fortalt en del om det og hva det innebærer i praksis. Å senke kravene for en gruppe vil være en fallitterklæring. Det handler ikke om kjønn, men om å være kapabel til å takle de situasjonene som kan oppstå som soldat i en slik styrke og da må man nødvendigvis ha ganske høye krav. Som skrevet tidligere må man også tenke på at minimumskravene bare er de første kravene i en første sortering. I praksis vil kravene være en del høyere da mange av de man konkurrerer mot sannsynligvis vil være kapabel langt utover minimumskravene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er noen av oss som kjenner folk som har vært der og som har fortalt en del om det og hva det innebærer i praksis. Å senke kravene for en gruppe vil være en fallitterklæring. Det handler ikke om kjønn, men om å være kapabel til å takle de situasjonene som kan oppstå som soldat i en slik styrke og da må man nødvendigvis ha ganske høye krav. Som skrevet tidligere må man også tenke på at minimumskravene bare er de første kravene i en første sortering. I praksis vil kravene være en del høyere da mange av de man konkurrerer mot sannsynligvis vil være kapabel langt utover minimumskravene.

Nei, jeg sverger, hver gang man diskuterer disse tingene, så tyter det frem den ene brukeren etter den andre, som tydeligvis kunne danket ut SEAL team 6 når det skal være.

"Da jeg var i...... så var det sånn at....."

Respekter min autorita!

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg sverger, hver gang man diskuterer disse tingene, så tyter det frem den ene brukeren etter den andre, som tydeligvis kunne danket ut SEAL team 6 når det skal være.

"Da jeg var i...... så var det sånn at....."

Respekter min autorita!

Det bør ikke akkurat være noen overraskelse over at det er høye krav til å være medlem av FSK.

• Liker 2
Skrevet

Ja, men artikkelen skriver også at "De 2000 som nå er valgt ut, må nå gjennom den beryktede og ofte brutale utvelgsesprosessen til spesialstyrkene. Og ofre blod, svette og tårer. Selv om det er egne krav til kvinner, blir det langt fra enkelt. "

Greit nok at det er 2000 som er valgt ut allerede, men det skrives jo også at det er egne krav for kvinner til å kvalifisere videre til spesialstyrkene. Det er ingen som sier at det ikke er nyttig med kvinner i tjeneste, blant annet i forhold til eksempelet du nevner, men man kan ikke ha et lavere krav på grunn av det, da får man heller finne andre løsninger på det. Uansett hvilke tilpassede oppdrag spesialsoldater skal ha, så har de alltid større risiko for å havne i ganske alvorlige situasjoner bak fiendens linjer, det er derfor dagens krav til gutta er såpass tøffe. Det er jo selv de færreste menn som får mulighet til å bli spesialsoldat, hvorfor skulle det bli så mye enklere for kvinner?

De henviser nok til opptak hos denne kvinnelige jegertroppen. FSK, HJK eller MJK kommer ikke til å senke krava, det kan du være sikker på. :)

Anonymous poster hash: b08dd...5a6

Skrevet (endret)

Kvinner klarer ikke opptakskravene i konkurranse med mannlige rekrutter.

Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke så at elitestyrkene tar opp ett visst antall hvert år, og at de tar de med best resultater på opptaksprøvene? Da stenger man automatisk de fleste kvinner ut. I Norge, alle kvinner, så langt.

The proof of the pudding is in the eating.

Nå sier da stadig vekk folkene i FSK/MJK at så lenge en klarer minstekravene - som en godt trent kvinne fint kan klare, så har man i prinsippet god nok fysikk til å skulle klare opptaket. De fleste som dropper ut etter grovuttaket gjør det frivillig siden de ikke har viljen til å fortsette, det er sjeldent at instruktørene ber noen forlate. Det er tydeligvis ikke bare de som ved første øyekast som tilsynelatende har best fysiske forutsetninger for å klare opptaket som fullfører, men først og fremst de som har viljen til å fullføre. Eirik Kristoffersen f.eks er jo ikke spesielt kraftig bygd skal man tro bilder, og burde fint være oppnåelig med muskelstyrke for både kvinner og menn.

Krigføring kan være så mangt.

I Afghanistan var en vesentlig del av krigføringen å sitte og prate med stammefolkene ute på landet, og bygge et nettverk. Og det fins antakelig tider og steder og omstendigheter der en kvinne kan gjøre ting en mann ikke kan. Kjekt da, om man har noen kvinner.

Absolutt, men er det ikke litt "overkill" å danne en egen kvinnelig styrke siden man trenger noen til å prate med kvinnelige sivile? Bare å headhunte noen fra kvinner fra etteretningsbataljonen eller lignende som er spesielt utdannet i språk, kultur og kommunikasjon hvis dette behøves. Vi snakker tross alt om å kalle in 2,000 stykker først og fremst med begrunnelsen om at man trenger enkelte kapasiteter i urbane miljøer, som bare er en brøkdel av spesialjegerdisiplinene.

Endret av meh
Skrevet

Nå sier da stadig vekk folkene i FSK/MJK at så lenge en klarer minstekravene - som en godt trent kvinne fint kan klare, så har man i prinsippet god nok fysikk til å skulle klare opptaket. De fleste som dropper ut etter grovuttaket gjør det frivillig siden de ikke har viljen til å fortsette, det er sjeldent at instruktørene ber noen forlate. Det er tydeligvis ikke bare de som ved første øyekast som tilsynelatende har best fysiske forutsetninger for å klare opptaket som fullfører, men først og fremst de som har viljen til å fullføre. Eirik Kristoffersen f.eks er jo ikke spesielt kraftig bygd skal man tro bilder, og burde fint være oppnåelig med muskelstyrke for både kvinner og menn.

Absolutt, men er det ikke litt "overkill" å danne en egen kvinnelig styrke siden man trenger noen til å prate med kvinnelige sivile? Bare å headhunte noen fra kvinner fra etteretningsbataljonen eller lignende som er spesielt utdannet i språk, kultur og kommunikasjon hvis dette behøves. Vi snakker tross alt om å kalle in 2,000 stykker først og fremst med begrunnelsen om at man trenger enkelte kapasiteter i urbane miljøer, som bare er en brøkdel av spesialjegerdisiplinene.

Jeg tror det kunne være en god ide om man lot militæret utdanne det personellet de syns de trenger, jeg.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har ingenting i mot kvinner i Forsvaret, men nå synes jeg den politiske korrektheten har gått for langt. De fysiske forskjellene mellom kvinner og menn er jo åpenbare. Langt større forskjeller er det nok på det psykiske plan. Mens jeg i sin tid i Forsvaret var i stand til å sloss videre med brukket arm og knivstikk i kroppen, bør en spesialsoldat kunne holde tarmene på plass med ene armen mens den andre fremdeles er på avtrekkeren. Vi snakker her om pitbuller - ikke tøffe menn. Vi snakker her om ekstremvarianter med ganske så "syke" psykologiske profiler.

Skal en kvinne fungere på dette nivået er oppskriften følgende: Man tar et genetisk misfoster av en kvinne, forer henne med bol og speed. Etter et år med fysisk og psykisk mishandling sleppes hun så løs i en skarp krigssituasjon. Så sperres hun inne i en polstret celle når tjenesteperioden er over.

Noen bedre forslag?

En livlig fantasi har du ihvertfall...

Flere her i tråden ser jo ut til å tro at en jeger må være den verste ramboen som har en 12,7 mitraljøse i hver hånd, en 100 kg sekk på ryggen og en 100 kg kammerat over hver skulder samtidig som han løper i 20 km/t i milevis.....

Nei realiteten er at man behøver ikke å være noen muskelbunt for å bli jeger. Faktisk er det heller en ulempe da en kropp med mye muskler krever mer mat for å holdes i gang og man har generelt også dårligere utholdenhet pga den ekstra vekta av musklene. Og jegerutdanningen går mye mer på utholdenhet og psykisk styrke enn brutal muskelkraft. Faktisk så endte begge de to fra mitt kull som hadde "bodybuilder kropper" som prøvde seg på å bli marinejeger med å feile ganske fort og jeg møtte dem begge to igjen rett etter rekrutten.

Typiske folk som blir jegere er vel etter det jeg har hørt bondegutter og "naturmennesker" som går mye i skogen. Ofte er de som blir "jegere" (som i MJK, KJK, FSK, ol) i millitæret også "jegere" (som i går på jakt) i det sivile før det.

Og nei spesialsoldater går ikke rundt med 80-100 kg sekker, ikke i nærheten en gang. Det vil bare gjøre han til en helt ubrukelig soldat med null mobilitet. For det meste har man kjøretøy som frakter utstyret og når ikke det er mulig kan man droppe inn forsyninger med fly eller man har en tilbaketrukket base med det utstyret man trenger og tar bare med seg lett oppakning på oppdrag.

Endret av flesvik
Skrevet

Men HVORFOR skal man på død og liv bruke et ukjent antall millioner/milliarder på dette? Hvorfor er det så ufattelig viktig å ha kvinner inn i spesialstyrkene? Hvilket fortrinn vil det gi (bortsett fra det evinnelige feministiske mantraet "mangfold")?

Fordi forsvaret ser det som hensiktsmessig, slik de fleste som har beveget seg i miljøer med overtall av ett kjønn gjør. Og da regner jeg med at de vet mer om dette enn en gjennomsnittlig knowhow på KG som skryter på seg 90kgs oppakning og erfaring fra gud-vet-hva.

Anonymous poster hash: 276d2...5b9

• Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet

Ser ikke noe galt i dette. De slipper som sagt ikke inn i FSK uten videre. Dette er et slags opptreningsår. Og uavhengig av hvordan det går med dem der så har de fått verdifull kunnskap som de kan bruke videre i forsvaret uavhengig av hvor de havner. ( hvis militær erfaring kan kalles verdifull :P )

Og TMB'en er ikke en elitestyrke som en eller annen ser ut til og tro. Bare fordi du (husker ikke navnet ditt) klarte og gnikke rompa di inn der og har et behov for og være stor mann så er det ikke en elitestyrke. :P

• Liker 1
Skrevet

Fordi forsvaret ser det som hensiktsmessig, slik de fleste som har beveget seg i miljøer med overtall av ett kjønn gjør. Og da regner jeg med at de vet mer om dette enn en gjennomsnittlig knowhow på KG som skryter på seg 90kgs oppakning og erfaring fra gud-vet-hva.

Anonymous poster hash: 276d2...5b9

Jeg tror snarere at det er en politiker eller to som har ansett dette som hensiktsmessig. Du kan gjerne forklare meg hvordan det skal hjelpe en spesialstyrke å få inn medlemmer som er svakere på alle mulige måter.

Skrevet (endret)

Jeg tror det kunne være en god ide om man lot militæret utdanne det personellet de syns de trenger, jeg.

Noe sier meg at det ikke er bare disse som har hatt en finger med i spillet, man har jo fra politisk hold gått inn for 20% kvinner i Forsvaret - og når man som et virkemiddel for dette duller med og særbehandler kvinner i alle andre forsvarsgrener så var det vel bare et spørsmål om tid før også spesialstyrkene måtte innrette seg.

Endret av meh
Skrevet

Og nei spesialsoldater går ikke rundt med 80-100 kg sekker, ikke i nærheten en gang. Det vil bare gjøre han til en helt ubrukelig soldat med null mobilitet. For det meste har man kjøretøy som frakter utstyret og når ikke det er mulig kan man droppe inn forsyninger med fly eller man har en tilbaketrukket base med det utstyret man trenger og tar bare med seg lett oppakning på oppdrag.

"Under en av disse operasjonene brukte norske spesialsoldater to dager på 2,5 kilometer for å nærme seg det de misstenkte å være en treningsleir for Taliban. Stridsrasjoner, batterier, radioer, våpen, ammunisjon, nattkikkerter, soveposer. Hver soldat bar opptil 86 kilo oppakning med 30 liter vann. Fra en skråning observerte de leiren i seks dager. Fotograferte. Filmet.

På dagtid lå styrken skjult under kamuflasjenett, en pocketbok ble delt opp for at flest mulig kunne lese boken samtidig, og etter hvert som den ble lest ferdig ble papiret brukt som dopapir.

Alt, også avføring, ble tatt med tilbake for ikke å legge igjen spor. På nattestid var styrken inne i leiren for å hente informasjon. Åstedsgranskning."

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1543822.ece

Skrevet

Noe sier meg at det ikke er bare disse som har hatt en finger med i spillet, man har jo fra politisk hold gått inn for 20% kvinner i Forsvaret - og når man som et virkemiddel for dette duller med og særbehandler kvinner i alle andre forsvarsgrener så var det vel bare et spørsmål om tid før også spesialstyrkene måtte innrette seg.

Det er litt vanskelig å diskutere dine antakelser om at dette kommer fra noe politisk hold, så det hadde sikkert vært kjekt om du kunne underbygge påstanden om at dette er noe de militære har fått prakket på seg mot sin vilje.

Skrevet

Jeg tror snarere at det er en politiker eller to som har ansett dette som hensiktsmessig. Du kan gjerne forklare meg hvordan det skal hjelpe en spesialstyrke å få inn medlemmer som er svakere på alle mulige måter.

Fælt så nesevis du var da...

Jeg er totalt enig i at det er idioti og skape en liksom elitestyrke....det er jo ingen elitestyrke,det sier jo seg selv, men for de av dere som mener kvinner ikke hører til i forsvaret,hvorfor det? Er det virkelig for dere ingen situasjoner hvor det faktisk kan være "bedre"med en kvinne enn en mann? Dere snakker som om dere har vært medlemmer i div tropper hele gjengen, vet dere da at militæret handlet ikke kun om å løpe rundt nede i krigsherjede land og plaffe ned befolkningen? Det handler like mye om å bidra med nødhjelp i land med naturkatastrofer. Det handler også om å være tilstede i land med indre konflikter og å være tilstede i land som mangler nødvendige overlevelseselementer, det burde dere vite, siden dere alle har jo vært elitesoldater tydeligvis....

Skrevet (endret)

Fælt så nesevis du var da...

Jeg er totalt enig i at det er idioti og skape en liksom elitestyrke....det er jo ingen elitestyrke,det sier jo seg selv, men for de av dere som mener kvinner ikke hører til i forsvaret,hvorfor det? Er det virkelig for dere ingen situasjoner hvor det faktisk kan være "bedre"med en kvinne enn en mann? Dere snakker som om dere har vært medlemmer i div tropper hele gjengen, vet dere da at militæret handlet ikke kun om å løpe rundt nede i krigsherjede land og plaffe ned befolkningen? Det handler like mye om å bidra med nødhjelp i land med naturkatastrofer. Det handler også om å være tilstede i land med indre konflikter og å være tilstede i land som mangler nødvendige overlevelseselementer, det burde dere vite, siden dere alle har jo vært elitesoldater tydeligvis....

Nå har jo faktisk de fleste menn faktisk vært i militæret. Og det er flere stillinger som det like godt kan være kvinner som menn i, slik som i stab og støtte. I en operativ spesialstyrke har kvinner ingenting å bidra med. Så enkelt og brutalt er det. Det blir som om man skulle kvotert inn kvinnespillere på herrelandslaget i fotball. Endret av Lincoln
Skrevet (endret)

Nå har jo faktisk de fleste menn faktisk vært i militæret. Og det er flere stillinger som det like godt kan være kvinner som menn i, slik som i stab og støtte. I en operativ spesialstyrke har kvinner ingenting å bidra med. Så enkelt og brutalt er det. Det blir som om man skulle kvotert inn kvinnespillere på herrelandslaget i fotball.

Feil.jeg er sikker på at om en kvinne VIRKELIG ønsker det så kan hun bli med i en slik spesialstyrke. Det står på viljen, men pr idag er det ingen kvinne som har dukket opp med denne viljen, kanskje fordi kvinner ikke har lett for å drepe slik som menn har?

Hva er "fleste"menn? Det er så mange av dem som slipper militæret nå til dags,og enda flere som ikke er der frivillig,men som til stadig har så vondt i vilja. Dette er ikke tøffe menn som skal forsvare landet,men guttevalper som egentlig ikke gidder.

Endret av Alina X

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...