Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Gjest Malanthor
Skrevet

Forresten så er det bare en bitteliten knippe av menn som kvalifiserer seg i disse elitestyrkene,så å sitte å snakke om at menn er bedre kvalifiserte når så få faktisk er kvalifiserte og kvinner har ingen mulighet til å søke på disse styrkene faller på sin egen urimelighet. Samt at kravene i den norske elitejegerstyrken vs feks navy seals er såååå forskjellige fra hverandre, at de norske kravene blir ansett som barnemat og styrkekravene som oppvarming for gutta over dammen;) så vi kan jo konkludere med at vel 1-2% av alle norske menn ville blitt kvalifisert i amerikanske styrker. Spørsmålet er da: er norske menn svakere enn amerikanske? Er elitestyrken for svak?

Dette stemmer faktisk ikke.

FSK er på høyde med andre elitestyrker rundt omkring i verden.

Hvis du tenker på de rent fysiske kravene har disse så og si ingenting med selve opptaket og gjøre det er bare for og sørge for at folk som er i helt forferdelig form ikke prøver seg. :)

Klart kvinner kan klare opptak til diverse elitestyrker men det vil være en enda lavere prosent kvinner enn menn som vil være istand til og klare kravene grunnet fysiske forskjeller. Nå er det jo stort sett kun rå styrke som er den store forskjellen, da type bære såret partner og lignende, og der vil det same gjelde for småvokste menn. De vil også slite med en og bære med seg en vesentlig større og tyngre person.

Men by all means, jeg vil gjerne se flere kvinner i elitestyrker. Så lenge kravene forblir de samme for begge kjønn.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en to meter høy mann på over hundre kilo, ville jeg aldri lagt mitt liv i hendene på noen som har så lave krav til fysisk prestasjon.

Det handler ikke om at kvinner er dårligere enn menn, men at man har en jobb å utføre. Om jobber er å bære meg, med full oppakning (fort 150kg+), når jeg er dødvekt, i en kilometer eller to - så har kjønn intet å si. Det eneste som betyr noe, er om du klarer å gjøre jobben.

La oss sammenligne kravene.

Spesialjeger menn:

Push ups: 45

Kroppsheving i bom (pull-ups) overhåndsgrep: 8

Sit ups: 50 iløpet av to minutter

Rygghevinger: 25

Stepptest med 25kg sekk: 70 på hver fot.

400m svømming innen 11 minutter.

25m under vann.

4m dypt dykk.

32 runder på liten bane innen 10 min.

Feltmarsj 30km i løpet av 4 timer og 40 minutter.

Jegertroppen for kvinner:

Pullups: 1

Push ups: 20

Sit ups: 35 iløpet av to minutter

Rygghev: 20

Svøm 200m på 8 minutter.

7km landeveisløp med 15kg sekk på 54 minutter.

Det er ikke nok utstyr til å overleve og være stridsdyktig med en femtenkilos sekk.

Og om man skal ta argumentet "hvorfor er ikke du med?", så er svaret enkelt: alvorlig svekket kne - militæret ville ikke ha meg. Til tross for det har jeg trent slik at jeg nesten ville klart de mannlige fysiske kravene likevel. To måneder med kondisjonstrening så er den inne.

Nå er ikke opptakskravet her for å komme inn i spesialjeger-styrken, men for å bli med på denne prøverunden. Altså er dette et forsøk.

Gjest Malanthor
Skrevet

Nå er ikke opptakskravet her for å komme inn i spesialjeger-styrken, men for å bli med på denne prøverunden. Altså er dette et forsøk.

Enig. Og som et tileggsmoment vil jeg gjerne si at hvis vi først skal trekke inn 2 meter høye menn som veier hundre kilo, så vil enkelte små menn aldri klare det og bære dem heller uavhengig av hvordan form de er i. Da må vi enten sparke ut de små tassene eller nekte store tunge folk og bli med. ;)

Skrevet

Min personlige mening er at dette er en unik sjanse, og en god mulighet for å finne ut om kvinnene i dette programmet klarer å komme seg inn i Spesialstyrken. I artikkelen står det at de ikke er gitt å bli med videre etter forsøksåret, men at det tas vurderinger underveis og til slutt, med en avgjørelse.
Grunnen til forsøket - er for å se om de deltagende kvinnene har mulighet til å utføre samme oppdrag som gutta i Spesialstyrken.

Befalsskolen og Krigsskolen har begge opptak som skiller mellom kjønn når det kommer til opptakskrav. Av den enkle grunn at menn bygger muskler hurtigere og enklere enn kvinner.
Men jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at det ofte ikke er de fysiske forutsetningene som gir fasiten på hvem som står sterkest når utfordringene ligger der. Selvfølgelig gir det et godt grunnlag, men det er ikke alltid det holder.

Jentene jeg gikk Befalsskolen med, inkludert meg selv, var ved flere anledninger bedre på fysiske utfordringer enn gutta. Jeg har sett bedre ferdigheter og mer styrke, hva gjelder alt fra våpenhåndtering til fysiske oppdrag, til hodebryende oppgaver. Like ofte som jentene sliter, kommer gutta ofte til kort!

Jeg støtter avgjørelsen som er tatt til det fulle, og elsker at Forsvaret åpner øynene opp for nye muligheter!

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at minimumskravet er ulikt er at man skal hente inn de beste fra befolkningen. Og siden snittet i befolkningen er lavere hos kvinner enn hos menn vil inntakskravet måtte være tilsvarende lavere. Grunnen til at kvinner scorer lavere er både fysisk, men også kulturell, ved at hard trening ikke alltid har vært sett på som like feminint. Derfor er det interessant å se hva som skjer når man topptrener de beste kvinnene, og hvor nyttige de kan være, også sammenlignet med menn.

Så kan vi heller diskutere dette videre når forsøket er ferdig, resultatet foreligger og vi ser hva forsvaret vil bruke disse til. Og når det gjelder ressursbruk er det ganske mye vi bruker penger på som er mer tullete enn å finne ut hva som skjer når vi spisser kompetansen i 50% av befolkningen. Gevinsten kan være så enkel som at vi får en større gruppe å finne de beste i.

Anonymous poster hash: 276d2...5b9
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at minimumskravet er ulikt er at man skal hente inn de beste fra befolkningen. Og siden snittet i befolkningen er lavere hos kvinner enn hos menn vil inntakskravet måtte være tilsvarende lavere. Grunnen til at kvinner scorer lavere er både fysisk, men også kulturell, ved at hard trening ikke alltid har vært sett på som like feminint. Derfor er det interessant å se hva som skjer når man topptrener de beste kvinnene, og hvor nyttige de kan være, også sammenlignet med menn.

De vil være ganske ubrukelige sammenlignet med menn. Menn er fysisk sterkere pga biologiske forskjeller som aldri kan "trenes" vekk. Gitt at disse kvinnene ikke pumpes full av steroider, vil de være ubrukelige i forhold til operative spesialstyrker.

herrefred, en kvinnelig spesialstyrke. Norge blir jo klassens klovn i NATO...

Endret av tom1986
  • Liker 1
Skrevet

som en kuriositet, hvor mange kvinnelige "spesialsoldater" finnes det i verden i dag? har aldri hørt om kvinnelige spesialsoldater.

• Liker 1
Skrevet

Javel. Men slik tjeneste handler i ytterste konsekvens altså om liv. Både soldatens eget og de andre lagmedlemmene. I en konflikt kan suksessfull innhenting av slik også informasjon være avgjørende for de øvrige styrkenes evne til å operere, så i verste fall setter man liv i fare også utenfor spesialtroppen.

Anonymous poster hash: f75c1...938

Har du personlig erfaring med det her siden du er så på tuppa`?

Skrevet

Nå står det også på forsvarets egne sider at denne jegertroppen skal ha selvstendige oppdrag. Ikke bare fungere som en rekrutteringsplattform for spesialsoldatene.

Skrevet

Delta force: her fant jeg en kvinne som heter Mary Howe som er en av få kvinner som er kvalifisert til å jobbe som skyter hos Air force og opererer ac-130. Så delta force=ja.

Her blander du litt...

Mary Howe er skytter ombord på AC-130 i US Air Force. Hun er ikke en del av elitestyrken Delta Force som forøvrig er en del av US Army. En helt annen tjenestegren.

• Liker 1
Skrevet

Har du personlig erfaring med det her siden du er så på tuppa`?

Nei, men jeg kjenner noen som har vært der tidligere og deres vitnemål er i det minste mer troverdig enn en artikkel fra dagbladet. Samt at det som er skrevet på forsvarets sider også støtter premisset (at jegertroppen har selvstendige oppdrag, ikke bare rekrutteringsplattform).

• Liker 1
Skrevet

Nei, men jeg kjenner noen som har vært der tidligere og deres vitnemål er i det minste mer troverdig enn en artikkel fra dagbladet. Samt at det som er skrevet på forsvarets sider også støtter premisset (at jegertroppen har selvstendige oppdrag, ikke bare rekrutteringsplattform).

Jeg ser ikke problemet.

Skrevet

Min personlige mening er at dette er en unik sjanse, og en god mulighet for å finne ut om kvinnene i dette programmet klarer å komme seg inn i Spesialstyrken. I artikkelen står det at de ikke er gitt å bli med videre etter forsøksåret, men at det tas vurderinger underveis og til slutt, med en avgjørelse.

Grunnen til forsøket - er for å se om de deltagende kvinnene har mulighet til å utføre samme oppdrag som gutta i Spesialstyrken.

Befalsskolen og Krigsskolen har begge opptak som skiller mellom kjønn når det kommer til opptakskrav. Av den enkle grunn at menn bygger muskler hurtigere og enklere enn kvinner.

Men jeg snakker av egen erfaring når jeg sier at det ofte ikke er de fysiske forutsetningene som gir fasiten på hvem som står sterkest når utfordringene ligger der. Selvfølgelig gir det et godt grunnlag, men det er ikke alltid det holder.

Jentene jeg gikk Befalsskolen med, inkludert meg selv, var ved flere anledninger bedre på fysiske utfordringer enn gutta. Jeg har sett bedre ferdigheter og mer styrke, hva gjelder alt fra våpenhåndtering til fysiske oppdrag, til hodebryende oppgaver. Like ofte som jentene sliter, kommer gutta ofte til kort!

Jeg støtter avgjørelsen som er tatt til det fulle, og elsker at Forsvaret åpner øynene opp for nye muligheter!

Og det er flere av oss som har vært i forsvaret, men hva man personlig har opplevd er jo ikke særlig til bevis i stor grad. Selvfølgelig kan det hende du har opplevd at du har gjort det bedre enn mennene, men det er ikke så veldig relevant. Det som er relevant er at om man tar et stort utvalg av folk, deler inn i kvinner og menn, så vil det mest sannsynlig være flere menn enn kvinner som klarer å kvalifisere seg til å bli spesialsoldat, gitt de fysiske kravene.

At man har forskjellige krav på befalsskolen og krigsskolen har heller ikke så mye med saken å gjøre, de fleste offiserer fra krigsskolen kommer uansett ikke til å tjenestegjøre i spesialstyrkene. De skal ha helt andre oppgaver som ikke er like kjønnsavhengig.

Og jo, på forsvarets sider står det svart på hvitt at jegertroppen ikke bare skal fungere som et grunnlag for videre rekruttering men også ha selvstendige oppdrag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke problemet.

Problemet kan oppstå i en reell stridssituasjon. Laget fra jegertroppen blir oppdaget under et etterretningsoppdrag og må kjempe for livet. Man har en fiende som gir filla i om det er en mann eller kvinne, alt som teller er at man representerer en fiende styrke i deres øyne. Da bør man være rustet til å takle motstanden.

• Liker 1
Skrevet

Problemet kan oppstå i en reell stridssituasjon. Laget fra jegertroppen blir oppdaget under et etterretningsoppdrag og må kjempe for livet. Man har en fiende som gir filla i om det er en mann eller kvinne, alt som teller er at man representerer en fiende styrke i deres øyne. Da bør man være rustet til å takle motstanden.

Så det du sier er at kvinner ikke kan være etteretningsoffiserer?

Skrevet

som en kuriositet, hvor mange kvinnelige "spesialsoldater" finnes det i verden i dag? har aldri hørt om kvinnelige spesialsoldater.

Hvor ofte har de fått muligheten til å prøve seg?

I Russland under andre verdenskrig var også kvinnene med i styrkene, og den beste sovjetiske snikskytteren i historien var en kvinne: http://englishrussia.com/2012/03/08/outstanding-soviet-female-snipers-of-wwii

89 kvinner mottok også den høyeste orden i Sovjetubionen (Hero of the Soviet Union) for sin innsats under WW2 og nær 200K av de 800k som deltok fikk andre utmerkelser. Selv om de fleste var medisinsk personell tjenestegjorde de også som snikskyttere, piloter, partisaner osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_women_in_World_War_II

Og sånn på folkemunne ble det sagt at den mest fryktede motstander i krig er en kvinne som har mistet sin mann og sine barn til fienden.

Anonymous poster hash: 276d2...5b9

• Liker 2
Skrevet

Så det du sier er at kvinner ikke kan være etteretningsoffiserer?

Nei, ikke helt. Det jeg sier er at færre kvinner enn menn sannsynligvis vil være dårligere rustet for en tjeneste som spesialsoldat. Det er jo allerede de færreste menn som greier å bli spesialsoldat, til dels på grunn av styrkekravet, så det blir i alle fall ikke enklere for kvinner.

Det betyr ikke at kvinner ikke skal ha lov til å prøve der, men jeg mener det bør skje på akkurat samme premisser som for gutta.

Ordinære etterretningsoffiserer er mindre kjønnsuavhengig, men om du ser på forsvarets sider så er det ikke akkurat det som teksten tilsier. Der står det at jegertroppen skal rekognosere i og utenfor urbane områder, og det må nødvendigvis forstås som urbane områder i fiendens område. Ergo har man en reell risiko som spesialsoldat, så jeg ser ikke hvorfor kravene bør være lavere enn for menn.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke helt. Det jeg sier er at færre kvinner enn menn sannsynligvis vil være dårligere rustet for en tjeneste som spesialsoldat. Det er jo allerede de færreste menn som greier å bli spesialsoldat, til dels på grunn av styrkekravet, så det blir i alle fall ikke enklere for kvinner.

Det betyr ikke at kvinner ikke skal ha lov til å prøve der, men jeg mener det bør skje på akkurat samme premisser som for gutta.

Ordinære etterretningsoffiserer er mindre kjønnsuavhengig, men om du ser på forsvarets sider så er det ikke akkurat det som teksten tilsier. Der står det at jegertroppen skal rekognosere i og utenfor urbane områder, og det må nødvendigvis forstås som urbane områder i fiendens område. Ergo har man en reell risiko som spesialsoldat, så jeg ser ikke hvorfor kravene bør være lavere enn for menn.

Hjelpes, du har virkelig ingen peiling på hva du snakker om, stakkar. :fnise:

Skrevet

Skjønner selv at jeg satte sinnene i kok hos enkelte menn da hele 6 personer hadde sitert meg hehehe...men ingen av dem som vil diskutere det faktum at kvinner er utestengt fra i det hele tatt å prøve. Nei,det er viktigere å bare sitte å bable om hvor ukvalifiserte kvinner er,hehehe komisk;);)

Såklart stiller kvinner dårligere enn menn mtp styrke ol,men å si at en gruppe som er utestengt fra en aktivitet er det pga de ikke klarer det er jo litt morsomt må jeg si....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...