Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det her du ville jeg skulle lese:

Hun varsler at departementet nå vil undersøke grundig effekten av kjønnspoeng ved de ulike lærestedene. Men Aasland påpeker at det ikke er gitt at kjønnspoeng er svaret på å få flere menn i «kvinneyrker».

Flere av disse studiene har forholdsvis lave poengkrav for å komme inn. Jeg tror lønnsnivået i de tradisjonelle kvinneyrkene er en vel så viktig grunn til at så få menn velger dem, men det er det ikke bare jeg som rår over, sier Aasland.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menn kvoteres til veterinær - og dyrepleierstudiet. Kvinner kvoteres til vel over hundre studier.

Kvinner har ikke mer taktisk innsikt og mental styrke enn menn, ergo er det et fullstendig kontraproduktivt tiltak å stenge menn ute fra store deler av rekrutteringspoolen hvis man behøver disse egenskapene.

Hvor hen blir menn utestengt fra å søke i forsvaret`??????

Skrevet

Menn kan jo bare søke seg til FSK hvis de mener seg mentalt tøffe.

Haha, hva i f har det med saken å gjøre?

Skrevet

Haha, hva i f har det med saken å gjøre?

Det må du fortelle, det er du som er helt fra deg at menn er avskåret fra å ikke få søke på greier i forsvaret.

Skrevet

Du klarte ikke å forstå poenget mitt. Dersom man skal ha en såkalt elitestyrke der styrke og utholdenhet ikke skal være en faktor, så må man jo lage et opptak hvor man lemper på disse kravene og hvor BÅDE kvinner og menn kan delta.

Og jeg har aldri hørt om noe som tyder på at kvinner er bedre i "taktisk innsikt, psykologi og mental styrke".

Du forstår det, at i krig er det ikke en egen kvinneklasse.

Jeg synes du nedvurderer kvinner. Akkurat på samme måten som feminismen som setter kvinner i en evig offer-rolle som må hjelpes med krykkeløsninger i ett og alt. Det er ikke slike kvinner jeg kjenner. De kvinnene jeg kjenner er oppegående, selvstendige og mange ganger de beste i ekstreme situasjoner.

Du beskriver eliteavdeling for kvinner som problemet. Det er feil. Problemet er at kvinner er utestengt fra Forsvarets øvrige eliteavdelinger. Menn vil ikke ha dem med fordi de feilaktig mener de ikke holder mål. Akkurat samme argumentasjon som ble benyttet når vi fikk kvinner i politiet.

Det kan godt være at en egen kvinneavdeling ikke er det optimale. Men det er i så fall et symptom på at de øvrige eliteavdelingene i Forsvaret styres av sjåvinister.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes du nedvurderer kvinner. Akkurat på samme måten som feminismen som setter kvinner i en evig offer-rolle som må hjelpes med krykkeløsninger i ett og alt. Det er ikke slike kvinner jeg kjenner. De kvinnene jeg kjenner er oppegående, selvstendige og mange ganger de beste i ekstreme situasjoner.

Men likevel må de altså ha en egen "elitestyrke" fordi de beviselig ikke kan konkurrere med menn. Det er nettopp det som er krykkeløsning, Einstein.

Det høres ikke ut som noen som er oppegående og selvstendige. Det høres rett og slett stakkarslig ut. Du vil uten tvil støtte en "elitestyrke" for handikappede også?

Det er du som nedvurderer kvinner, i og med at du tar det som en selvfølge at de ikke kan konkurrere med menn. Og da vil jeg gjerne at du forklarer meg hva i h--- vi skal bruke denne tullestyrken til.

Endret av Lincoln
Skrevet

Du beskriver eliteavdeling for kvinner som problemet. Det er feil. Problemet er at kvinner er utestengt fra Forsvarets øvrige eliteavdelinger.

Så kan man jo spørre seg hvorfor folk som relativt sett har dårlige fysiske forutsetninger ikke slipper inn i disse avdelingene. 1200 søkte seg til HJK forrige opptak, 28 fikk plass - når svært få menn kommer gjennom, da er det naturlig at kvinner med 5-10% av menns testestoronnivå ikke når opp. Spesialstyrker operer ofte i mindre patruljer og da må det ofte bæres tungt. Man har hatt eksempler på operasjoner hvor spesialjegere hatt oppakning på opp mot 80kg i dagesvis, da kan man ikke ha folk med middelmådig fysikk.

Skrevet (endret)

Hvor hen blir menn utestengt fra å søke i forsvaret`??????

Meh, dette var vel i overkant DUMT fra din side? Denne jegertroppen opprettes fordi forsvaret ønsker en kontingent kvinnelige spesialsoldater. Slik jegertroppens tiltenkte funksjon er beskrevet, så er det ikke vanskelig å se at det vil være omstendigheter der det å være kvinne i seg selv vil være en fordel når det gjelder å få jobben gjort.

Jeg har tittet på denne tråden med stigende undring, for det later til at det som er "problemet" for mange av dem som har slaktet ideen, er at disse kvinnelige spesialsoldatene ble kalt "elite". Og det faller visst mange tungt for brystet.

Jeg ser det mer sånn: Spesialsoldater og spesialkommandoer er til for å få jobben gjort. Og noen ganger er en kvinne med spesiell opplæring, akkurat det som trengs for å få jobben gjort. Og da er det temmelig idiotisk å berøve seg selv den ressursen fordi det finnes folk med en så prepubertal pikkmålingsmentalitet at de klikker over at noen bruker ordet "elite" om styrken som opprettes.

Denne diskusjonen har vært omtrent like konstruktiv som en krangel om kommafeil.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Skrevet

B- lag og sveklinger. Jeg har erfaring med både kvinner og menn i ekstreme situasjoner. Selv om mange menn er fysisk overlegne, ser jeg like ofte at det er en kvinne som presterer best. Tilnærmingen kan være annerledes men alt handler om hva som er lurt å gjøre, når alle andres tanker har låst seg. Og der ser jeg at kjønn ikke er viktig.

Noen ganger rå muskelstyrke uhensiktsmessig. Taktisk innsikt, psykologi og mental styrke er vesentlig viktigere.

Kvinner har ikke mer taktisk innsikt og mental styrke enn menn, ergo er det et fullstendig kontraproduktivt tiltak å stenge menn ute fra store deler av rekrutteringspoolen hvis man behøver disse egenskapene.

Jalp skriver at det like ofte er en kvinne som presterer best.

Ikke at kvinner generelt presterer best.

Hvorfor er så mange i denne tråden innbitte motstandere av at kvinner skal få prøve seg?

Er de ikke gode nok så er de ikke gode nok. Og er de gode nok så er vel det flott?

Ingen vet før det er prøvd.

• Liker 1
Skrevet

Meh, dette var vel i overkant DUMT fra din side? Denne jegertroppen opprettes fordi forsvaret ønsker en kontingent kvinnelige spesialsoldater. Slik jegertroppens tiltenkte funksjon er beskrevet, så er det ikke vanskelig å se at det vil være omstendigheter der det å være kvinne i seg selv vil være en fordel når det gjelder å få jobben gjort

Nei, den er opprettet fordi rødgrønne politikere har vedtatt at det skal være minst 20 % kvinner i alle forsvarets grener.

Jeg vil gjerne at du beskriver en krigssituasjon hvor det er fordel å være kvinne.

Skrevet

Nei, den er opprettet fordi rødgrønne politikere har vedtatt at det skal være minst 20 % kvinner i alle forsvarets grener.

Jeg vil gjerne at du beskriver en krigssituasjon hvor det er fordel å være kvinne.

Tja, kanskje en situasjon der det er behov for å overvåke og innhente informasjon i urbane omgivelser med spesielle metoder. For å sitere forsvarets side om troppen. Kanskje hvis man trenger å infiltrere steder der en mann ville vekke oppmerksomhet, men der en kvinne ville bli oversett. Urban krigføring. Etterretningsoppgaver.

• Liker 1
Skrevet

Jaja. Det er bare å lene seg tilbake og bevitne en fullstendig fiasko. Sponset av skattebetalerne.

Skrevet (endret)

Meh, dette var vel i overkant DUMT fra din side? Denne jegertroppen opprettes fordi forsvaret ønsker en kontingent kvinnelige spesialsoldater. Slik jegertroppens tiltenkte funksjon er beskrevet, så er det ikke vanskelig å se at det vil være omstendigheter der det å være kvinne i seg selv vil være en fordel når det gjelder å få jobben gjort.

I enkelte omstendigheter er det absolutt en fordel å være kvinne, men her snakkes det om å reservere halve primærrekrutteringspoolen til FSK for vernepliktige kvinner. I mine øyne høres dette ekstremt rart ut om man bare trenger noen kvinner til et fåtall oppgaver som bare omfatter en brøkdel av spesialjegerdisiplinene. Man har i tillegg en god del voksne kvinner i Forsvaret med utdanning fra FSES som nok burde være skreddersydde for oppgavene hvor det er en fordel å være kvinne, f.eks kontakt med kvinnelige sivile, etteretning osv. Hvorfor ikke tilby noen av disse plass på opptaket i FSK i stedet for å ta inn 1200 18-19 årige jenter som hvis man skal tro mininumskravene bare trenger styrken til en gjennomsnittlig 14-15 årig gutt?

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

I enkelte omstendigheter er det absolutt en fordel å være kvinne, men her snakkes det om å reservere halve primærrekrutteringspoolen til FSK for vernepliktige kvinner. I mine øyne høres dette ekstremt rart ut om man bare trenger noen kvinner til et fåtall oppgaver som bare omfatter en brøkdel av spesialjegerdisiplinene. Man har i tillegg en god del voksne kvinner i Forsvaret med utdanning fra FSES som nok burde være skreddersydde for oppgavene hvor det er en fordel å være kvinne, f.eks kontakt med kvinnelige sivile, etteretning osv. Hvorfor ikke tilby noen av disse plass på opptaket i FSK i stedet for å ta inn 1200 18-19 årige jenter som hvis man skal tro mininumskravene bare trenger styrken til en gjennomsnittlig 14-15 årig gutt?

"Primærrekrutteringspoolen"? Var det et ord som du fant på nå nettopp? De har invitert 2000 kvinner til å søke på opptak til en mindre styrke, og uten at jeg har sett noe konkret om hvilke seleksjonskriterier som kommer til å bli anvendt utover i utdanningen deres, så får man vel anta at de aller fleste vil falle fra etter hvert som det skrider frem, til man sitter igjen med de mest motiverte og egnede av dem. Du ser deg blind på minimumskravene for å søke. De har ingen relevans for det resultatet man sitter igjen med til slutt.

• Liker 3
Skrevet

Nå gjør du deg dummere enn du er. Hvilke oppdrag er det vi bruker disse styrkene? Jo i konfliktområder i utlandet der FN ber oss om å delta. Og hva er typisk for disse konfliktområdene? Jo, det er sivile som lider, altså menn, kvinner og barn. Og i noen av disse kulturene er det viktig at kvinnene har kvinner i henvende seg til. Altså kulturbetingede utfordringer. Da er det en stor fordel at vi også har kvinnelige soldater.

Det vanskeligste oppdraget man kan få er å operere i områder der det er sivile med skjør infrastruktur. Det er mye vanskeligere når man samtidig skal ivareta sivile når fienden opererer blant dem. En slagmark er vesentlig enklere sånn sett. Skyt på alt som rører seg.

Jeg mener du avslører at du mangler vesentlig innsikt i hvilke utfordringer våre soldater møter. Man skal operere blant mennesker og man vet ikke hvem som vil ramme deg. Da er du avhengig av kommunikasjonsevner og dialog og her må man besitte et vidt spekter av egenskaper. Hvis du tror at elitesoldater betyr løpe, hoppe, sprette, skyte - er fysikk avgjørende. Men det er altså ikke de egenskapene som er viktigst.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner jo det at en fyr som deg som ikke en gang vil klare kravene forsvaret setter for kvinnene en gang vil ha et problem med at de kvinner som får det til skal få sjansen til det. Smålig er du.

Ingen fare, jeg knuser de latterlige kravene som settes for kvinner. Jeg er jo mann.

Skrevet

Jeg har tittet på denne tråden med stigende undring, for det later til at det som er "problemet" for mange av dem som har slaktet ideen, er at disse kvinnelige spesialsoldatene ble kalt "elite". Og det faller visst mange tungt for brystet.

Jeg ser det mer sånn: Spesialsoldater og spesialkommandoer er til for å få jobben gjort. Og noen ganger er en kvinne med spesiell opplæring, akkurat det som trengs for å få jobben gjort. Og da er det temmelig idiotisk å berøve seg selv den ressursen fordi det finnes folk med en så prepubertal pikkmålingsmentalitet at de klikker over at noen bruker ordet "elite" om styrken som opprettes.

Denne diskusjonen har vært omtrent like konstruktiv som en krangel om kommafeil.

Tja, kanskje en situasjon der det er behov for å overvåke og innhente informasjon i urbane omgivelser med spesielle metoder. For å sitere forsvarets side om troppen. Kanskje hvis man trenger å infiltrere steder der en mann ville vekke oppmerksomhet, men der en kvinne ville bli oversett. Urban krigføring. Etterretningsoppgaver.

Så du vil altså gå inn for en spesialjegerstyrke for handikappede også da regner jeg med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...