Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener du avslører at du mangler vesentlig innsikt i hvilke utfordringer våre soldater møter. Man skal operere blant mennesker og man vet ikke hvem som vil ramme deg. Da er du avhengig av kommunikasjonsevner og dialog og her må man besitte et vidt spekter av egenskaper. Hvis du tror at elitesoldater betyr løpe, hoppe, sprette, skyte - er fysikk avgjørende. Men det er altså ikke de egenskapene som er viktigst.

Jøss, så mye du vet om det å være soldat! Rart at ikke FSK og alle andre elitestyker har skjønt dette for lengst! Eller kan det tenkes at man vet veldig godt hvilke ekstreme fysiske krav som stilles til slike soldater?

Jeg velger å tro at alle verdens elitestyrker vet mye mer om hva som kreves av en soldat enn deg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,men for menn så er jo ikke kvinner dyktige nok,og argumentene er "det finnes ingen kvinner i elitestyrkene"vel,fordi de blir nektet å delta,ikke fordi de ikke kan/vil,men fordi de nektes...mannlig logikk til tusen hehehe...

Nei alle Norske elitestyrker har vært helt åpene for kvinner i mange år, men de har naturlig nok hatt samme fysiske krav for menn og kvinner (likestilling kalles det) og ingen kvinner har klart disse kravene hittil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

B- lag og sveklinger. Jeg har erfaring med både kvinner og menn i ekstreme situasjoner. Selv om mange menn er fysisk overlegne, ser jeg like ofte at det er en kvinne som presterer best. Tilnærmingen kan være annerledes men alt handler om hva som er lurt å gjøre, når alle andres tanker har låst seg. Og der ser jeg at kjønn ikke er viktig.

Noen ganger rå muskelstyrke uhensiktsmessig. Taktisk innsikt, psykologi og mental styrke er vesentlig viktigere.

Når kvinner stenges ute og møtes med så mye skepsis, er en ren kvinneavdeling et alternativ.

Hvor har du dette fra?

Jeg så blant annet på NRK programmet "Norges sterkeste" og hvilket av kjønnene tror du det var som satt seg ned å begynne å grine når det ble for tøft for dem? Du får null poeng for riktig svar da alle som ikke har levd i en boble hele livet allerede vet svaret.

Endret av flesvik
Skrevet

+ sykepleier, førskolelærere og en drøss med andre tradisjonelle kvinnelige yrker og studier.

Hvorfor driver du å lyver?

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Er du kvinne får du 2 kjønnspoeng hvis du søker:
bachelorutdanninger i ingeniørfag (bortsett fra kjemi)
5-årige masterstudier i Teknologi og ingeniørfag ved NTNU (bortsett fra kjemi- og bioteknologi og industriell design)
bachelorutdanninger i maritime fag ved Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen Stord/Haugesund
landbruksstudium ved Høgskolen i Hedmark
Er du mann får du 2 kjønnspoeng hvis du søker:
veterinærstudiet ved Norges Veterinærhøgskole
dyrepleierutdanning ved Norges Veterinærhøgskole

Skrevet

Les den her artikkelen.

og få med deg det jeg siterer:

Hun varsler at departementet nå vil undersøke grundig effekten av kjønnspoeng ved de ulike lærestedene. Men Aasland påpeker at det ikke er gitt at kjønnspoeng er svaret på å få flere menn i «kvinneyrker».

Flere av disse studiene har forholdsvis lave poengkrav for å komme inn. Jeg tror lønnsnivået i de tradisjonelle kvinneyrkene er en vel så viktig grunn til at så få menn velger dem, men det er det ikke bare jeg som rår over, sier Aasland.

Da skal ikke menn trenge og kvoteres inn, med mindre de har så lite poeng fordi de har sluntret unna på skolen da.

Skrevet

Hvorfor er så mange i denne tråden innbitte motstandere av at kvinner skal få prøve seg?

Er de ikke gode nok så er de ikke gode nok. Og er de gode nok så er vel det flott?

Ingen vet før det er prøvd.

De kan jo prøve seg slik det er i dag. Og det har de kunnet i mange år. Norske spesialstyrker har vært åpene for kvinner i mange år, men ingen kvinner har hittil klart kravene.

Det "vi" er motstandere er at kvinner skal få noen lave særkrav kun fordi de er kvinner selv om de skal gjøre samme jobben. Det blir jo som om en byggeplass trenger en kranbil som kan løfte 50 tonn, men så kommer Volvo og syns de er diskriminert fordi de ikke har noen kranbiler som kan løfte 50 tonn. Så da bestemmer myndighetene at Volvo får lov å komme med en kranbil som bare kan løfte 20 tonn, mens de andre fortsatt har 50 tonn kravet med det resultatet at betongelementet som skulle løftes ikke kan løftes opp når Volvo kommer.

Skrevet

Jøss, så mye du vet om det å være soldat! Rart at ikke FSK og alle andre elitestyker har skjønt dette for lengst! Eller kan det tenkes at man vet veldig godt hvilke ekstreme fysiske krav som stilles til slike soldater?

Jeg velger å tro at alle verdens elitestyrker vet mye mer om hva som kreves av en soldat enn deg :)

Ja, jeg har faktisk tjenestegjort som det dere kaller elitesoldater. Den beste soldaten i min tropp var ikke den fysisk sterkeste. Men han hadde egenskaper som bidro gjorde at vi alltid gjorde det rette. På opptak og i den såkalte helvetesuka så jeg mange ganger at de fysisk sterkeste bukket under for mentalt press. De tålte bl.a ikke smerte og det å fryse og være våt, sulten og tørst.

• Liker 2
Skrevet

Les den her artikkelen.

og få med deg det jeg siterer:

Da skal ikke menn trenge og kvoteres inn, med mindre de har så lite poeng fordi de har sluntret unna på skolen da.

Eller man kan avvikle den kjønnsdiskriminerende kvoteringen for begge kjønn. Det er flere av ingeniørfagene hvor kvinner får kjønnspoeng som heller ikke har så høye karakterkrav akkurat for å komme inn.

Og du har fremdeles ikke svart på hvorfor du driver og lyver om at menn på sykepleier, ol får kjønnspoeng når fakta er at de ikke gjør det.

Skrevet (endret)

Ja, jeg har faktisk tjenestegjort som det dere kaller elitesoldater. Den beste soldaten i min tropp var ikke den fysisk sterkeste. Men han hadde egenskaper som bidro gjorde at vi alltid gjorde det rette. På opptak og i den såkalte helvetesuka så jeg mange ganger at de fysisk sterkeste bukket under for mentalt press. De tålte bl.a ikke smerte og det å fryse og være våt, sulten og tørst.

Åja, så det fysiske var helt underordnet altså, det holdt å kunne løfte en håndveske og spasere en kilometer eller to :rolleyes: Så hvorfor har man disse ekstremt strenge fysiske opptakskravene for å komme inn i samtlige av verdens elitestyrker, hmmm? Det er jo fullstendig unødvendig, eller?

Gjør deg en tjeneste. Ikke svar mer i denne tråden, herr "eks-elitesoldat". Jeg blir flau av den lyginga di.

Endret av Lincoln
Skrevet

Jaha. Hvilken avdeling var det da?

Skrevet (endret)

Eller man kan avvikle den kjønnsdiskriminerende kvoteringen for begge kjønn. Det er flere av ingeniørfagene hvor kvinner får kjønnspoeng som heller ikke har så høye karakterkrav akkurat for å komme inn.

Og du har fremdeles ikke svart på hvorfor du driver og lyver om at menn på sykepleier, ol får kjønnspoeng når fakta er at de ikke gjør det.

Men det gjør de da. Vet om flere menn som kom inn på førskolelærerutdanning pga de fikk kjønnspoeng. Samme gjelder sykepleie (som jo går på omsorgsyrker, som det stod i artikkelen).

Endret av Gjest
Skrevet (endret)

Men det gjør de da. Vet om flere menn som kom inn på førskolelærerutdanning pga de fikk kjønnspoeng. Samme gjelder sykepleie (som jo går på omsorgsyrker, som det stod i artikkelen).

Nei nå driver du å lyver igjen.

Dette er fra samordna opptak (igjen). Altså Den norske skolens offisielle side for opptak til utdanning:

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

5-årige masterstudier i Teknologi og ingeniørfag ved NTNU (bortsett fra kjemi- og bioteknologi og industriell design)
bachelorutdanninger i maritime fag ved Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Ålesund og Høgskolen Stord/Haugesund
Endret av flesvik
Skrevet

Nei nå driver du å lyver igjen.

Dette er fra samordna opptak (igjen). Altså Den norske skolens offisielle side for opptak til utdanning:

Kanskje de har gjort om på reglene for de to fagene, men uansett kvinner får ikke kjønnskvoteringspoeng for flere hundre fag som meh hevder.

Skrevet (endret)

Kanskje de har gjort om på reglene for de to fagene, men uansett kvinner får ikke kjønnskvoteringspoeng for flere hundre fag som meh hevder.

Nei det har de ikke. Slik har det vært i mange mange år.

Og jo kvinner får kjønns poeng ved 139 fag. Ingeniør og sivilingeniør fag inneholder MANGE forskjellige studieretninger. En byggingeniør er ikke det samme som en elektroingeniør. Og de har ikke samme fag og går ikke i samme klasse, el. Det er to helt separate og uavhengige fag med helt forskjellig innhold, og slik er det med alle de forskjellige ingeniørutdanningene. Men det blir vel for mye å tru at du skal kunne forstå...

Endret av flesvik
Skrevet

Nei det har de ikke. Slik har det vært i mange mange år.

Og jo kvinner får kjønns poeng ved 139 fag. Ingeniør og sivilingeniør fag er MANGE forskjellige fag.

Skal man ta utgangspunkt i det du siterte, så er det ikke 139 fag nei, du skal se det har blitt gjort om på det også.

Skrevet (endret)

Skal man ta utgangspunkt i det du siterte, så er det ikke 139 fag nei, du skal se det har blitt gjort om på det også.

Hvor mange bachlor og mastergrad ingeniør utdanninger har vi tror du? Et lite tips: Du finner det også på samordna opptak sine sider.

Er en elektroingeniør det samme som en byggingeniør?

Endret av flesvik
Skrevet

Hvor mange bachlor og mastergrad ingeniør utdanninger har vi tror du?

Er en elektroingeniør det samme som en byggingeniør?

Og hvor hen er mannfolkene som skal fylle dem??? Jo, de kommer seg ikke igjennom allmenfag en gang.

Skrevet

Og hvor hen er mannfolkene som skal fylle dem??? Jo, de kommer seg ikke igjennom allmenfag en gang.

Også begynner gish gallopen din igjen ja. Med en gang du møter noe fakta så bytter du tema eller flytter målstolpen.

Hva har det med kjønnspoeng å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Også begynner gish gallopen din igjen ja. Med en gang du møter noe fakta så bytter du tema eller flytter målstolpen.

Hva har det med kjønnspoeng å gjøre?

Hva har det med kvinner i forsvaret å gjøre egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...