Alina X Skrevet 25. desember 2013 #281 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Ikke noe sted skrev du at det var spesifikt spesialstyrker du snakket om. Du snakket generelt om kvotering først også skrev du at kvinner liksom ble utestengt over alt menns menn har fritt frem. Jeg er ikke tenkeleser, hvis det er noe spesifikt du snakker om må du spesifisere det. Og hvis du vil holde deg til trådens tema så er det nettopp spesialstyrker i Norge som er temaet... Så hva i all verden er det du mener med dette da? (husk å vær spesifikk nå, ingen her leser dine tanker): Første utheving viser altså til "div studier og yrker" (ganske generelt det, ikke spesifikt spesialstyrker)Også andre utheving skriver du at menn har fritt frem for å velge og impliserer da at kvinner ikke har det. (igjen ikke noen spesifisering, så jeg må gå ut fra at det er det samme som du skrev om tidligere i innlegget som var "div studier og yrker")Hvordan i all verden kan man ut fra det trekke at det er spesifikt spesialstyrker, og på toppen av det ikke Norske du snakker om? Kanskje du heller skal begynne å tenke på dine egne kommunikasjonsevner enn at jeg skal "ta på meg lesebrillene". .......skrev et langt innlegg til deg,men slettet det:-) jeg blir litt sånn nevermind fordi jeg ser jo at du svarer på helt andre ting,unngår riktig tema,ute etter å kverulere osv så det gidder jeg ikke å forholde meg til. Men du får ha en fin jul der du sitter på din høye hest med alle de privilgeum som bare en hvit mann kan ha;) Endret 25. desember 2013 av Alina X
Gjest Lincoln Skrevet 25. desember 2013 #282 Skrevet 25. desember 2013 .......skrev et langt innlegg til deg,men slettet det:-) jeg blir litt sånn nevermind fordi jeg ser jo at du svarer på helt andre ting,unngår riktig tema,ute etter å kverulere osv så det gidder jeg ikke å forholde meg til. Men du får ha en fin jul der du sitter på din høye hest med alle de privilgeum som bare en hvit mann kan ha;) Som er en liten brøkdel av alle privilegiumene en hvit kvinne har God jul! 2
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #283 Skrevet 25. desember 2013 .......skrev et langt innlegg til deg,men slettet det:-) jeg blir litt sånn nevermind fordi jeg ser jo at du svarer på helt andre ting,unngår riktig tema,ute etter å kverulere osv så det gidder jeg ikke å forholde meg til. Men du får ha en fin jul der du sitter på din høye hest med alle de privilgeum som bare en hvit mann kan ha;) Som er en liten brøkdel av alle privilegiumene en hvit kvinne har God jul! Hvilke privilegium har hvite kvinner som hvite menn ikke har??
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #284 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Hvilke privilegium har hvite kvinner som hvite menn ikke har?? - Kvotering. - Mindre utsatt for alvorlig kriminalitet. - Mer fritid. - Lavere straffer for begått kriminalitet. - Høyere karakterer i skolen. - Ingen verneplikt. - Langt tryggere og mindre helsefarlig arbeid. - Beskyttelse mot omskjæring. Endret 25. desember 2013 av meh 3
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #285 Skrevet 25. desember 2013 (endret) - Kvotering. - Mindre utsatt for alvorlig kriminalitet. - Mer fritid. - Lavere straffer for begått kriminalitet. - Høyere karakterer i skolen. - Ingen verneplikt. - Langt tryggere og mindre helsefarlig arbeid. - Beskyttelse mot omskjæring. Kvotering er kjønnsnøytalt. Menn er de som oftest begår alvorlig kriminalitet. Menn er de som gjør minst i hjemmet, så den der må du argumentere for. Henger nok sammen med at kvinner sjeldent begår alvorlige forbrytelser. De fleste mordere er menn, f.eks. Menn kan for selv at de har dårlige karakterer på skolen. De gjør jo ikke skolearbeidet sitt. Da de innførte almenn verneplikt så var det ikke snakk om fra politisk hold om at det skulle innbefatte kvinner også. og tråden her er bevis på at menn selv er imot kvinner i forsvaret. Så den er vel grei. Menn står da fritt i å velge fra seg utrygge og helsefarlig arbeid. Kvinner rundt om på Afrikas Horn er ødelagte i underlivet pga omskjæring. Så hvor hen er argumentene dine om hvor hen kvinner har flere privilegium enn menn? Endret 25. desember 2013 av Gjest 2
Gjest New_Girl Skrevet 25. desember 2013 #286 Skrevet 25. desember 2013 - Kvotering. - Mindre utsatt for alvorlig kriminalitet. - Mer fritid. - Lavere straffer for begått kriminalitet. - Høyere karakterer i skolen. - Ingen verneplikt. - Langt tryggere og mindre helsefarlig arbeid. - Beskyttelse mot omskjæring. Mer fritid? Den får du nesten utdype. Og høyere karakterer er da ikke et privilegium. Det er da noe man jobber for. 2
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #287 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Kvotering er kjønnsnøytalt. Menn er de som oftest begår alvorlig kriminalitet. Menn er de som gjør minst i hjemmet, så den der må du argumentere for. Henger nok sammen med at kvinner sjeldent begår alvorlige forbrytelser. De fleste mordere er menn, f.eks. Menn kan for selv at de har dårlige karakterer på skolen. De gjør jo ikke skolearbeidet sitt. Da de innførte almenn verneplikt så var det ikke snakk om fra politisk hold om at det skulle innbefatte kvinner også. og tråden her er bevis på at menn selv er imot kvinner i forsvaret. Så den er vel grei. Menn står da fritt i å velge fra seg utrygge og helsefarlig arbeid. Kvinner rundt om på Afrikas Horn er ødelagte i underlivet pga omskjæring. Så hvor hen er argumentene dine om hvor hen kvinner har flere privilegium enn menn? Kvotering er i svært liten grad kjønnsnøytralt, menn kvoteres f.eks inn til to studier, kvinner til vel over hundre. Utlendinger begår oftere kriminalitet enn nordmenn også, i følge din logikk så burde vel alle innvandrere bare finne seg i kriminalitet. Menn jobber langt mer enn kvinner, selv når man regner med husarbeid som strengt tatt ikke burde regnes som noe tilsvarende uansett. Det du sier vedrørende verneplikt er bare tull, man hadde også behov for noen i hjemmet. Og ja, helt enig i at menn kan fint velge seg bort fra utrygt arbeid, men da må nesten den samme tankegangen gjelde for kvinners lønn, kvinners kropssfokus osv. Kvinner rundt Afrikas Horn er ikke hvite. Mer fritid? Den får du nesten utdype. Og høyere karakterer er da ikke et privilegium. Det er da noe man jobber for. Høyere karakterer for å være kvinne er et privilegium, jeg snakker om høyere karakterer for tilsvarende prestasjoner. Endret 25. desember 2013 av meh
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #288 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Kvotering er i svært liten grad kjønnsnøytralt, menn kvoteres f.eks inn til to studier, kvinner til vel over hundre. Utlendinger begår oftere kriminalitet enn nordmenn også, i følge din logikk så burde vel alle innvandrere bare finne seg i kriminalitet. Det du sier vedrørende verneplikt er bare tull, man hadde også behov for noen i hjemmet. Og ja, helt enig i at menn kan fint velge seg bort fra utrygt arbeid, men da må nesten den samme tankegangen gjelde for kvinners lønn, kvinners kropssfokus osv. Kvinner rundt Afrikas Horn er ikke hvite. Det kommer vel av andre grunner enn at kvotering ikke er kjønnsnøytralt. Og det at man trengte noen hjemme er ikke noe argument for kvinners privilegium. Snarere tvert imot. Resten får stå på menns regning, ikke kvinners. At kvinner rundt Afrikas horn ikke er hvite er ikke noe argument overhodet, siden vi aldri har omskåret hvite kvinner på den her delen av verden, ikke etniske norske menn heller. Så hva snakker du om???? Endret 25. desember 2013 av Gjest 1
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #289 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Det kommer vel av andre grunner enn at kvotering ikke er kjønnsnøytralt. Og det at man trengte noen hjemme er ikke noe argument for kvinners privilegium. Snarere tvert imot. Resten får stå på menns regning, ikke kvinners. At kvinner rundt Afrikas horn ikke er hvite er ikke noe argument overhodet, siden vi aldri har omskåret hvite kvinner på den her delen av verden, ikke etniske norske menn heller. Så hva snakker du om???? Tja, som at 2/3 av alle som tar høyere utdanning er kvinner allerede? Du kan ikke benekte at det er et privilegium uansett hvilken latterlig grunn man har for å drive med slik praksis. Når det er en differensiert praksis på basis av kjønn så er det per definisjon ikke kjønnsnøytralt. Bedre å bli drept enn å måtte passe på barna sine? Verneplikten illustrerer et område hvor kvinner har vært priviligerte. Omskjæring av gutter er fullt lov i Norge. Endret 25. desember 2013 av meh
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #290 Skrevet 25. desember 2013 Tja, som at 2/3 av alle som tar høyere utdanning er kvinner allerede? Du kan ikke benekte at det er et privilegium uansett hvilken latterlig grunn man har for å drive med slik praksis. Bedre å bli drept enn å måtte passe på barna sine? Verneplikten illustrerer et område hvor kvinner har vært priviligerte. Omskjæring av gutter er fullt lov i Norge. Hvilken praksis??? Det står jo menn fritt å jobbe på skolen og deretter ta høyere utdanning? Vernepliktens "privilegier" viser at menn har vært den som har hatt privilegium, samfunnet har regnet med dem, mens kvinnene ble satt igjen hjemme. Omskjæring av gutter er det ingen etniske nordmenn som gjør i Norge, dog er jeg enig med deg i at det er styggedom som vi som samfunn må gi klar beskjed om ikke er greit. Dog er det intet privilegium, det er en nødvendighet at kvinner ikke er omskårede. Hvor hen er argumentene dine om hvite kvinners privilegium hen???
Jalp Skrevet 25. desember 2013 #291 Skrevet 25. desember 2013 Nå er vel ikke jeg kjent for å sympatiserte veldig med feminismen, men jeg mener at en kvinnelig elitestyrke er bra. Det er og blir ganske idiotisk når det kun fokuseres på muskelstyrke når man vet at det så godt som alltid er det mentale som svikter i ekstreme situasjoner. Jeg var selv elitesoldat da jeg var i Forsvaret og det vi så på disse helvetesukene var at det alltid var det mentale som luket ut dem som ikke var egnet. En kvinnelig elitestyrke vil kunne besitte en betydelig kapasitet, forutsatt at de får riktig trening og utstyr og blir brukt på riktig måte. Forsvaret benytter høyteknologisk utstyr som må kunne behersker og det å ha en mental kapasitet i ekstreme situasjoner er ikke kjønnsbetinget. En annen effekt av flere kvinner inn i den skarpe enden av Forsvaret, er at man får en bedre forståelse hva det vil si å være i den typen tjeneste også hos kvinner. Det er bra i et likestillingsperspektiv da kvinner generelt har behov for å forstå mannsperspektivene bedre. I sum blir dette bra og det framstår som sjåvinistisk og fordummende å kun fokusere på muskelstyrke. 3
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #292 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Hvilken praksis??? Det står jo menn fritt å jobbe på skolen og deretter ta høyere utdanning? Vernepliktens "privilegier" viser at menn har vært den som har hatt privilegium, samfunnet har regnet med dem, mens kvinnene ble satt igjen hjemme. Omskjæring av gutter er det ingen etniske nordmenn som gjør i Norge, dog er jeg enig med deg i at det er styggedom som vi som samfunn må gi klar beskjed om ikke er greit. Dog er det intet privilegium, det er en nødvendighet at kvinner ikke er omskårede. Hvor hen er argumentene dine om hvite kvinners privilegium hen??? Tror jeg skal sitere definisjonen av "privilegium" ettersom at du åpenbart ikke vet betydningen av ordet: "Privilegium (fra latin Privus, en gruppe med særegne rettigheter). På norsk særlov eller særrett. Et privilegium vil si at en person eller gruppe utstyres med flere rettigheter enn det som gjelder folk forøvrig." Helt ærlig, hvis menn hadde fått velge, tror du de hadde dratt fra familie i krig hvis de ikke hadde blitt tvunget med trusler om henrettelse og/eller fengsling. Det å kunne bli tvunget ut i krig er ikke noe privilegium. Det at kvinner i mye større grad blir kvotert er også et privilegium. Nå er vel ikke jeg kjent for å sympatiserte veldig med feminismen, men jeg mener at en kvinnelig elitestyrke er bra. Det er og blir ganske idiotisk når det kun fokuseres på muskelstyrke når man vet at det så godt som alltid er det mentale som svikter i ekstreme situasjoner. Vennligst forklar hvordan det å utestenge halvparten av befolkningen fra denne jegertroppen gir FSK-HJK et bedre grunnlag for å ta inn folk som er sterke mentalt. Trenger man folk som kan løpe langt så lar man begge kjønn stille og tar inn de som kan dette, trenger man kloke hoder så lar man begge kjønn stille og tar inn de med høy intelligens. Endret 25. desember 2013 av meh
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #293 Skrevet 25. desember 2013 Tror jeg skal sitere definisjonen av "privilegium" ettersom at du åpenbart ikke vet betydningen av ordet: "Privilegium (fra latin Privus, en gruppe med særegne rettigheter). På norsk særlov eller særrett. Et privilegium vil si at en person eller gruppe utstyres med flere rettigheter enn det som gjelder folk forøvrig." Helt ærlig, hvis menn hadde fått velge, tror du de hadde dratt fra familie i krig hvis de ikke hadde blitt tvunget med trusler om henrettelse og/eller fengsling. Det å kunne bli tvunget ut i krig er faen ikke noe privilegium. Det at kvinner i mye større grad blir kvotert er også et privilegium. Seriøst, skal du diskutere med meg blir du nødt til å finnpusse teknikken din. Og jo, å bli tatt med i betraktning hvis det verste skulle skje, er et privilegium. 1
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #294 Skrevet 25. desember 2013 Seriøst, skal du diskutere med meg blir du nødt til å finnpusse teknikken din. Og jo, å bli tatt med i betraktning hvis det verste skulle skje, er et privilegium. Er det noen som burde finpusse noe som helst her er det du som burde finpusse ordforrådet ditt. Har du rett til å ikke kunne bli tvunget ut i krig mens store deler av befolkningen ikke har dette, så har du en særretighet/privilegium.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #295 Skrevet 25. desember 2013 Nå er vel ikke jeg kjent for å sympatiserte veldig med feminismen, men jeg mener at en kvinnelig elitestyrke er bra. Det er og blir ganske idiotisk når det kun fokuseres på muskelstyrke når man vet at det så godt som alltid er det mentale som svikter i ekstreme situasjoner. Jeg var selv elitesoldat da jeg var i Forsvaret og det vi så på disse helvetesukene var at det alltid var det mentale som luket ut dem som ikke var egnet. En kvinnelig elitestyrke vil kunne besitte en betydelig kapasitet, forutsatt at de får riktig trening og utstyr og blir brukt på riktig måte. Forsvaret benytter høyteknologisk utstyr som må kunne behersker og det å ha en mental kapasitet i ekstreme situasjoner er ikke kjønnsbetinget. En annen effekt av flere kvinner inn i den skarpe enden av Forsvaret, er at man får en bedre forståelse hva det vil si å være i den typen tjeneste også hos kvinner. Det er bra i et likestillingsperspektiv da kvinner generelt har behov for å forstå mannsperspektivene bedre. I sum blir dette bra og det framstår som sjåvinistisk og fordummende å kun fokusere på muskelstyrke. Godt innlegg.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #296 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Er det noen som burde finpusse noe som helst her er det du som burde finpusse ordforrådet ditt. Har du rett til å ikke kunne bli tvunget ut i krig mens store deler av befolkningen ikke har dette, så har du en særretighet/privilegium. Er ikke sånn at livet til de som er igjen hjemme er noe dans på roser. Endret 25. desember 2013 av Gjest
Gjest meh Skrevet 25. desember 2013 #297 Skrevet 25. desember 2013 (endret) Er ikke sånn at livet til de som er igjen hjemme er noe dans på roser for dem som er igjen hjemme. Nei vel, så hut deg til Syria og kjemp hvis det er så jævlig ille å sitte hjemme i fred. Endret 25. desember 2013 av meh
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2013 #298 Skrevet 25. desember 2013 Nei vel, så hut deg til Syria og kjemp hvis det er så jævlig ille å sitte hjemme i fred. He, he, he, og der bekreftet du det jeg skrev i #293. Ler og ler.
Jalp Skrevet 25. desember 2013 #299 Skrevet 25. desember 2013 Vennligst forklar hvordan det å utestenge halvparten av befolkningen fra denne jegertroppen gir FSK-HJK et bedre grunnlag for å ta inn folk som er sterke mentalt. Trenger man folk som kan løpe langt så lar man begge kjønn stille og tar inn de som kan dette, trenger man kloke hoder så lar man begge kjønn stille og tar inn de med høy intelligens. I praksis er kvinner utestengt fra andre eliteavdelinger i Forsvaret, så dette bør ikke være et problem. Denne debatten minner sterkt om debatten rundt kvinner i politiet. I dag er det særs uvanlig at noen mener at kvinner i politiet er et feilgrep. Stort sett dem som ikke har peiling på summen av ferdigheter som kreves. Det samme kan man si om Forsvarets eliteavdelinger. Det er behov for en rekke ferdigheter, spesielt da disse avdelingene i stor grad skal tjenestegjøre i kriseområder i utlandet, der sivilbefolkningen lider. Vi trenger mennesker med et sett av egenskaper og det er etter min mening dustete å ekskludere dyktige folk på grunn av muskelstyrke eller hvor fort og langt de kan løpe. Andre egenskaper og ferdigheter er vesentlig viktigere. 3
Alina X Skrevet 25. desember 2013 #300 Skrevet 25. desember 2013 I praksis er kvinner utestengt fra andre eliteavdelinger i Forsvaret, så dette bør ikke være et problem. Denne debatten minner sterkt om debatten rundt kvinner i politiet. I dag er det særs uvanlig at noen mener at kvinner i politiet er et feilgrep. Stort sett dem som ikke har peiling på summen av ferdigheter som kreves. Det samme kan man si om Forsvarets eliteavdelinger. Det er behov for en rekke ferdigheter, spesielt da disse avdelingene i stor grad skal tjenestegjøre i kriseområder i utlandet, der sivilbefolkningen lider. Vi trenger mennesker med et sett av egenskaper og det er etter min mening dustete å ekskludere dyktige folk på grunn av muskelstyrke eller hvor fort og langt de kan løpe. Andre egenskaper og ferdigheter er vesentlig viktigere. Ja,men for menn så er jo ikke kvinner dyktige nok,og argumentene er "det finnes ingen kvinner i elitestyrkene"vel,fordi de blir nektet å delta,ikke fordi de ikke kan/vil,men fordi de nektes...mannlig logikk til tusen hehehe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå