Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er snakk om 2000 jenter. Selv om kravene er ikke akkurat er høye, så er det jo fortsatt en videre seleksjonsprosess de skal i gjennom. Jeg tror man vil få en gruppe veldig flinke soldater på slutten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er et paradoks at brukere som gang på gang i andre tråder sier de er for likebehandling, likestilling og like rettigheter totalt vender kinnet til slike prinsipper med en gang det er snakk om forandringer som disse som utvilsomt gagner kvinner på bekostning av menn. Snakk om å være konsekvent.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Synes det er et paradoks at brukere som gang på gang i andre tråder sier de er for likebehandling, likestilling og like rettigheter totalt vender kinnet til slike prinsipper med en gang det er snakk om forandringer som disse som utvilsomt gagner kvinner på bekostning av menn. Snakk om å være konsekvent.

Var den til meg? I så fall burde du kanskje ha lagt merke til at jeg er for feminisme når det gagner menn på kvinners "bekostning" også.. Selv om jeg absolutt ikke tror at dette tiltaket vil være på bekostning av noen som helst.

Kan også nevne at jeg har tatt min tid i Forsvaret, og en viktig grunn til det er at jeg finner det urettferdig at det kun er menn som må inn.

Endret av Badabing
Skrevet (endret)

Var den til meg? I så fall burde du kanskje ha lagt merke til at jeg er for feminisme når det gagner menn på kvinners "bekostning" også.. Selv om jeg absolutt ikke tror at dette tiltaket vil være på bekostning av noen som helst.

Neida, for spesialstyrkene og Forsvaret har jo ubegrenset ned ressurser, prioriteres et område, nedprioriteres et annet. I denne omgangen sikkert HJK. Hvis jeg skal søke samme yrkesretning må jeg som hankjønn bare prestere 8 ganger så bra i enkelte av styrkeøvelsene. Jeg vedder også fingeren min på at dette etterfølges av kvotering til FSK, for disse vil ikke ha en sjanse mot mannlige yrkessoldater og dem som kommer rett fra førstegangstjeneste i HJK på spesialjegeropptak.

Endret av meh
Skrevet

Neida, for spesialstyrkene og Forsvaret har jo ubegrenset ned ressurser, prioriteres et område, nedprioriteres et annet. I denne omgangen sikkert HJK. Hvis jeg skal søke samme yrkesretning må jeg som hankjønn bare prestere 8 ganger så bra i enkelte av styrkeøvelsene. Jeg vedder også fingeren min på at dette etterfølges av kvotering til FSK, for disse vil ikke ha en sjanse mot mannlige yrkessoldater og dem som kommer rett fra førstegangstjeneste i HJK på spesialjegeropptak.

Visste du at det finnes en feilslutning som kalles "slippery slope"? Det er en slektning til den mer kjente "reductio ad absurdum", hvor man forfølger en slutningsrekke til sin ekstreme konsekvens og kritiserer resultatet.

Det er det ikke alle som veit, men nå er du en av dem.

Skrevet

Visste du at det finnes en feilslutning som kalles "slippery slope"? Det er en slektning til den mer kjente "reductio ad absurdum", hvor man forfølger en slutningsrekke til sin ekstreme konsekvens og kritiserer resultatet.

Det er det ikke alle som veit, men nå er du en av dem.

De har invitert 2000 kvinner til å søke på opptak til en mindre styrke, og uten at jeg har sett noe konkret om hvilke seleksjonskriterier som kommer til å bli anvendt utover i utdanningen deres, så får man vel anta at de aller fleste vil falle fra etter hvert som det skrider frem, til man sitter igjen med de mest motiverte og egnede av dem. Du ser deg blind på minimumskravene for å søke. De har ingen relevans for det resultatet man sitter igjen med til slutt

Dette er jo også en slags slippery slope, bare at det går andre veien. Så strengt tatt så er også du en av dem som bruker denne argumentasjonsfeilen.

Anonymous poster hash: 87edb...1f4

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, samt svar til dette

Sophie-Ann, mod

Gjest Badabing
Skrevet

Om jeg ikke har misforstått helt, så er denne førstegangstjenesten noe tøffere og en slags klargjøring til å søke reelle spesialstyrker. De kravene som nevnes trenger ikke å være relevante videre, og å si at det kommer til å etterfølges med kvotering, blir jo bare spekulasjoner. Det har ikke foregått kvotering til nå, og dette ser ut som et tiltak for å slippe kvotering.

• Liker 1
Skrevet

De har invitert 2000 kvinner til å søke på opptak til en mindre styrke, og uten at jeg har sett noe konkret om hvilke seleksjonskriterier som kommer til å bli anvendt utover i utdanningen deres, så får man vel anta at de aller fleste vil falle fra etter hvert som det skrider frem, til man sitter igjen med de mest motiverte og egnede av dem. Du ser deg blind på minimumskravene for å søke. De har ingen relevans for det resultatet man sitter igjen med til slutt

Dette er jo også en slags slippery slope, bare at det går andre veien. Så strengt tatt så er også du en av dem som bruker denne argumentasjonsfeilen.

Anonymous poster hash: 87edb...1f4

Nei, det er det aldeles ikke. Og det er jeg slett ikke.

Man får ta hensyn til at dette er første gang man forsøker noe slikt med kvinnelige rekrutter i Norge, og at det derfor vil være av stor interesse å få så mye data som mulig, slik at man bestemme seg for seleksjonskriterier for fremtidige kull. Da gir det mye mening å invitere så mange som mulig til å søke, legge lista for seleksjon lavt, slik at man kan starte med et stort utvalg. Så øker man kravene etter hvert i retning av noe som gir mening militært og operasjonelt, og ser hva man sitter igjen med som de beste rekruttene.

Kanskje ender man da opp med at det som predikerer suksess, er at man presser mye i benk og tar mange pullups, og kanskje finner man ut at det er andre egenskaper som er viktigere. Men det vet man ikke før man har prøvd.

Det er fullt mulig at man vil finne at det er rekrutter som vokser med oppgaven og etter et år overgår dem som hadde Marit Bjørgens overarmer og sixpacken til Therese Johaug som sine største fortrinn. For det norske forsvaret er kvinnelige spesialister terra incognita, og det kan lønne seg å gå bredt ut med rekrutteringa i starten.

Skrevet

Om jeg ikke har misforstått helt, så er denne førstegangstjenesten noe tøffere og en slags klargjøring til å søke reelle spesialstyrker. De kravene som nevnes trenger ikke å være relevante videre, og å si at det kommer til å etterfølges med kvotering, blir jo bare spekulasjoner. Det har ikke foregått kvotering til nå, og dette ser ut som et tiltak for å slippe kvotering.

Nei, etter hva jeg har forstått fra militærets egne nettsider så skal denne nye styrken også ha selvstendige oppdrag som overlapper det den ordinære spesialstyrken har. Det er det som er bekymringsverdig, at man hadde brukt det som ren rekrutteringsbase hadde vært uproblematisk, men nå de skal ha tilsvarende oppdrag så bør man tenke over hva man driver med.

Man skal være både mentalt og fysisk rustet til den typen "bak fiendens linjer" oppdrag som en spesialstyrke utfører, for man møter på motstandere som ikke akkurat bryr seg om du er kvinne eller mann.

Anonymous poster hash: f75c1...938

Skrevet

Var den til meg? I så fall burde du kanskje ha lagt merke til at jeg er for feminisme når det gagner menn på kvinners "bekostning" også..

Og når er det da?

Få noen sitater fra deg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...