Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vi har kommet til side 6 på dette er utrolig. Det kan ikke være noen som helst der ute som synes det er en god ide å lage en egen avdeling, med lavere krav, som skal utføre de samme oppgavene som elite-soldatene?

Hvis det er tilfellet hvorfor utdanner vi ikke "alle" menn til elitesoldater, hvis kravene som stilles idag ikke er så viktige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vi har kommet til side 6 på dette er utrolig. Det kan ikke være noen som helst der ute som synes det er en god ide å lage en egen avdeling, med lavere krav, som skal utføre de samme oppgavene som elite-soldatene?

Hvis det er tilfellet hvorfor utdanner vi ikke "alle" menn til elitesoldater, hvis kravene som stilles idag ikke er så viktige?

Det norske forsvaret blir tydeligvis mer og mer politisk styrt, det er visst ikke så viktig med det militærfaglige lenger.

Anonymous poster hash: f75c1...938

• Liker 1
Skrevet

Siden menn viste seg å være ganske dyktige til å jobbe i barnehage, selv om man måtte slå av litt på kravene til dem i begynnelsen, så bør vi også gi de her kvinnelige elitesoldatene en sjanse.

;)

Så menn klarte ikke kravene til å jobbe i barnehage? Hvilke krav var det?

Og hvorfor skulle kvinnene plutselig klare kravene som menn har i spesialstyrkene hvis de ikke klarer dem nå?

Skrevet

De klarer ikke kravene til den som er, derfor lager de sin egen :sjokkert:

Skrevet

De klarer ikke kravene til den som er, derfor lager de sin egen :sjokkert:

Da lurer jeg på hvilket mandat og oppdragskapasitet den nye skal ha. Om mandatet blir samme type oppdrag med potensielt like alvorlige situasjoner som den ordinære styrken så ville jeg tenkt meg godt om før jeg ville forsøkt å melde meg inn i noe slik.

Skrevet (endret)

Minner om skolevesenet i USA, hvor kantinene serverte altfor lite grønnsaker til at det skulle kunne kalles et sunt og balansert kosthold.

Hva gjorde man da? Jo, man definerte pizza som en grønnsak! Vips, så var man innenfor kravene.

Endret av Lincoln
  • Liker 1
Skrevet

Har du sett dem? F.eks.

Kroppsheving i bom (hang-ups): 1 stk

Armhevninger (push-ups): 20 stk

Det er jo helt latterlig lavt. Så godt som alle menn under 35 som ikke er overvektig vil klare dem selv om de aldri trener.

Anonymous poster hash: 2d97e...bcc

Uh - er det kravene for jenter? Er selv jente, og klarer godt over det dobbelte av det som står der :P Jeg trener heller ikke mye.

Anonymous poster hash: 22b86...447

Skrevet

Uh - er det kravene for jenter? Er selv jente, og klarer godt over det dobbelte av det som står der :P Jeg trener heller ikke mye.

Dette er i så fall minimumskravene, de reelle kravene vil normalt sett være en del høyere da man må regne med at de man konkurrerer mot på opptaksprøvene er betydelig sterkere enn bare å klare minimumskravet.

• Liker 1
Skrevet

Kravene er vel der av en god grunn.

Så lenge jenter har lov til å komme inn om de hadde bestått de samme kravene som gutta, så ser jeg ikke poenget i å senke dem bare for å lage "jenteteam".

• Liker 1
Skrevet

Dette er i så fall minimumskravene, de reelle kravene vil normalt sett være en del høyere da man må regne med at de man konkurrerer mot på opptaksprøvene er betydelig sterkere enn bare å klare minimumskravet.

Disse fysiske kravene som mange prater om er ikke absolutte. Som tidlgiere nevnt kom jeg i kontakt med flere som hadde vært på HJK opptaket, men ikke var med videre.

De hadde hatt en fyr (bærumsoss som de sa) som ikke nådde opp til noen av fysiske kravene utenom løpingen, men han fikk være igjen for han hadde psyke som gjorde at befalene hadde troen på ham alikevel. De fleste kan trenes til å oppnå "kravene" som stilles, men du kan ikke trene opp hjernen til å fungere slik de vil ha det i HJK.

Skrevet

Disse fysiske kravene som mange prater om er ikke absolutte. Som tidlgiere nevnt kom jeg i kontakt med flere som hadde vært på HJK opptaket, men ikke var med videre.

De hadde hatt en fyr (bærumsoss som de sa) som ikke nådde opp til noen av fysiske kravene utenom løpingen, men han fikk være igjen for han hadde psyke som gjorde at befalene hadde troen på ham alikevel. De fleste kan trenes til å oppnå "kravene" som stilles, men du kan ikke trene opp hjernen til å fungere slik de vil ha det i HJK.

Ja, jeg er klar over det, og det er derfor jeg skrev at de reelle kravene normalt sett vil være høyere. Har man spesielle egenskaper som er svært vanskelig å finne hos andre så vil det kunne være mulighet for at man ser bort fra de generelle kravene. Likevel skjer dette relativt sjelden i følge de jeg kjenner som har tjenestegjort i slike styrker. De hører med blant unntakene og med mindre man har fått en helt klar anbefaling fra noen som allerede tjenestegjør der (helst befalet som gjennomfører grunnleggende opplæring) så bør man nok ikke satse på det. De aller, aller fleste vurderes på grunnlag av de generelle kravene og man bør ta sikte på å prestere en del utover det.

Skrevet

Ja, jeg er klar over det, og det er derfor jeg skrev at de reelle kravene normalt sett vil være høyere. Har man spesielle egenskaper som er svært vanskelig å finne hos andre så vil det kunne være mulighet for at man ser bort fra de generelle kravene. Likevel skjer dette relativt sjelden i følge de jeg kjenner som har tjenestegjort i slike styrker. De hører med blant unntakene og med mindre man har fått en helt klar anbefaling fra noen som allerede tjenestegjør der (helst befalet som gjennomfører grunnleggende opplæring) så bør man nok ikke satse på det. De aller, aller fleste vurderes på grunnlag av de generelle kravene og man bør ta sikte på å prestere en del utover det.

Jepp, og som jeg sa tidligere, de guttene som ikke kom videre på HJK utklasset mitt kompani til de grader. Og vi var allerede "silt" ut gjennom sesjon og 50% av rekruttene ble sendt til andre kompanier for de nådde ikke opp til kravene for "vanlig" tjeneste.

• Liker 2
Skrevet

Jepp, og som jeg sa tidligere, de guttene som ikke kom videre på HJK utklasset mitt kompani til de grader. Og vi var allerede "silt" ut gjennom sesjon og 50% av rekruttene ble sendt til andre kompanier for de nådde ikke opp til kravene for "vanlig" tjeneste.

Stemmer godt meg egne erfaringer det. Var også noen av de "beste" hos oss som ikke egentlig var materiale for jegerkommandoen.

Og det er egentlig slik det er nå det bør være. Man skal ikke ta lett på potensiell tjeneste i spesialstyrkene, man kommer potensielt over mange situasjoner som man har mindre risiko for å komme over som "vanlig" soldat og en må stole 110% på både egne og sine lagkameraters evner. Det bør på ingen måte brukes som politisk verktøy for likestillingskampanjer og tilhørende stjerner i boka for politikerne.

• Liker 2
Skrevet

Hva er det dere ikke skjønner med opptakskrav? Dette er minimum av hva man må yte for å få lov til å være med å konkurrere om plassene. Og minste nivå man starter en eventuell trening på, i verste fall, men de som kommer inn vil jo være de beste, som vil ligge høyere.

Og sånn ellers, moderne krigføring handler ikke like mye om muskelkraft, og en viss blanding av kjønn er bra uansett hva man sysler med.

Anonymous poster hash: 276d2...5b9
Gjest New_Girl
Skrevet

Hva er det dere ikke skjønner med opptakskrav? Dette er minimum av hva man må yte for å få lov til å være med å konkurrere om plassene. Og minste nivå man starter en eventuell trening på, i verste fall, men de som kommer inn vil jo være de beste, som vil ligge høyere.

Og sånn ellers, moderne krigføring handler ikke like mye om muskelkraft, og en viss blanding av kjønn er bra uansett hva man sysler med.

Det vi reagerer på er jo at det lages egne opptakskrav for de som ikke klarer de som er nå. Hvis de likevel vil falle fra, hva er da vitsen?

Og hva med menn som ikke klarer opptaksprøven nå, men hadde klart den kvinnelige versjonen?

• Liker 3
Skrevet

Det norske forsvaret blir tydeligvis mer og mer politisk styrt, det er visst ikke så viktig med det militærfaglige lenger.

At man i det heletatt vurderte å innføre en eksperimentell "miljøammunisjon" og nektet stridende soldater å bruke tradisjonell da den viste seg å ødelegge både våpen og helse sier jo sitt.....

Anonymous poster hash: a3c95...432

• Liker 1
Skrevet

Spesialsoldater opererer direkte og skarpt - du tenker på klassiske soldater og støttefunksjoner.

Skrevet

Jo, infanteri bærer tyngre enn noensinne. Bare den skuddsikre vesten alle bærer veier ca16kg, som er mer enn hele uniformen, våpen og ammo en soldat bar under andre verdenskrig. I tillegg kommer Stridsvest, våpen, ammo, nattopptikk, hjelm, gps, samband, kart, lys etc etc. Dette er kun for ola soldat i førstegangstjenesten eller heimevernet. En elitesoldat bærer vesentlig mer.

Jeg tjener selv i heimevernets innsatsstyrke som er nivåmessig hakket over speidern, men likevell mer enn nok for mitt nivå. Vi har noen jenter med, de er nok de tøffeste jentene jeg kjenner og de hører hjemme blant oss. MEN det er noen ting som gjør at disse aldri hadde blitt med i strid. Bla tissepauser, av en forflyttning på 1 time vil vi bruke minst 8 minutter på at jenta i laget mitt skal finne et sted å tisse. Dette er bare en liten ting blant mange småting som hemmer oss i ganske stor grad.

Jentene har allerede sin egen divisjon, nemlig lottene http://www.lottene.no/

Anonymous poster hash: d5240...0d1

• Liker 1
Skrevet

Elitesoldat er forsvarets spesialkommando eller hærens jegerkommando. Det er disse to disse kvinnene ikke klarer kravene til å komme inn i. Dette er styrker som gjør oppdrag hvor krav til fysisk styrke og utholdenhet så vel som mental styrke er så ekstrem at ingen kvinne, selv den best trente toppidrettsutøver kunne klart det. Vi snakker her om menn som er svært sterke OG svært utholdene. Tenk deg selv å bære en sekk på 90! kg i flere timer i tøfft terreng. NITTI KG. Og ikke bare skal du bære denne sekken i timesvis, du skal også være i stand til å utføre et oppdrag etterpå. Jeg anbefaler deg, trente kvinne, å prøve å fylle opp sekken din til 90kg og traske 2 mil i skauen.

Poenget er ikke bare at kravene for å klare OPPTAKET er vanskelige nok. Når du er ferdig med utdanningen så er du i hundre ganger bedre form. Selve utdanningen er så slitsom og krevende at kun 1/100 menn som KLARER opptaket, klarer å gjennomføre. VI snakker her om de færreste mennesker på planeten - alle menn, med topp fysikk, samt topp mentale evner, og FÅ begrensninger mtp hva man ikke tør eller ikke klarer. Du må klare alt.

Så elitesoldat er ikke noe diffust begrep. Elitesoldat er elitesoldat.

Hvem sier at du i en krigssituasjon hele tiden skal bære 90 kg på ryggen i timesvis? Hvor kommer det arbeidskravet fra? Hadde det ikke da vært lurere å bære et maskingevær, istedenfor alle disse rakettkasterene?

Skrevet

Spesialsoldater opererer direkte og skarpt - du tenker på klassiske soldater og støttefunksjoner.

Det er vel noe skyting og tenking hos spesialsoldater også, du.

Minimumet for menn til opptak på spesialstyrke er forøvrig inntil 35 kg på ryggen på "lange marsjer i ulendt terreng" og hverken det eller en 16 kilos vest bør være et problem for en medium trent kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...