AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #41 Skrevet 18. desember 2013 Er dette kravene til kvinnene som søker seg til elitestyrken? Tror jeg ikke. Kan du komme med en kilde? Anonymous poster hash: 74fee...970 Samme opplysninger gis på forsvarets egne sider som i Dagbladets artikkel:http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/fsk-hjk/jegertroppen/Sider/Opptakskrav.aspx Anonymous poster hash: 86619...112
Gjest Lincoln Skrevet 18. desember 2013 #42 Skrevet 18. desember 2013 Det er nettopp det som er kvotering! Bli elitesoldat selv da. Det er ingen som sier at en kvinnelig soldat ikke kan gjøre en meget god jobb, selv om kravene på skolen var senket. Er ganske så sikker på at hun kunne forsvart seg selv, samt deg mye bedre enn det du kunne ha gjort. Hvorfor spør du? Hun har hatt opplæring og er meget godt trent. Elitestyrke er ment å være nettopp det - "elite". Når man senker på kravene slik at dårligere kvalifiserte kan bli kvotert inn så er det ikke en elitestyrke lenger. 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #43 Skrevet 18. desember 2013 Er ganske så sikker på at hun kunne forsvart seg selv, samt deg mye bedre enn det du kunne ha gjort. Hvorfor spør du? Hun har hatt opplæring og er meget godt trent. Det er en forskjell på å være "soldat" og på å være "elitesoldat" av en god grunn. Nettopp kravene som stilles til personen. De kravene stilles faktisk av en grunn og ikke bare fordi man synes at det er greit om folk er i noenlunde form og har rett mentalitet. Anonymous poster hash: 71020...265 1
Gjest Snuppi Skrevet 18. desember 2013 #44 Skrevet 18. desember 2013 Hvorfor denne personfokuseringen? Anonymous poster hash: dc10e...b3b Det ser ut som en del menn fnyser av opptakskravene til denne kvinnelige spesial styrken. Hva er vitsen med det? i tilfelle krig; skal menn fremdeles sitte å fnyse når spesial styrken kommer for å hjelpe? en del menn her inne viser 0 respekt ovenfor deres motsatte kjønn.
Gjest Snuppi Skrevet 18. desember 2013 #45 Skrevet 18. desember 2013 Det er en forskjell på å være "soldat" og på å være "elitesoldat" av en god grunn. Nettopp kravene som stilles til personen. De kravene stilles faktisk av en grunn og ikke bare fordi man synes at det er greit om folk er i noenlunde form og har rett mentalitet. Anonymous poster hash: 71020...265 I noen lunde form?? Du bør lese artikkelen!
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2013 #46 Skrevet 18. desember 2013 Har du sett dem? F.eks. Kroppsheving i bom (hang-ups): 1 stk Armhevninger (push-ups): 20 stk Det er jo helt latterlig lavt. Så godt som alle menn under 35 som ikke er overvektig vil klare dem selv om de aldri trener. Anonymous poster hash: 2d97e...bcc Jeg klarer dem også. Jeg trener.
Gjest Snuppi Skrevet 18. desember 2013 #47 Skrevet 18. desember 2013 Elitestyrke er ment å være nettopp det - "elite". Når man senker på kravene slik at dårligere kvalifiserte kan bli kvotert inn så er det ikke en elitestyrke lenger. Les artikkelen!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #48 Skrevet 18. desember 2013 Det ser ut som en del menn fnyser av opptakskravene til denne kvinnelige spesial styrken. Hva er vitsen med det? i tilfelle krig; skal menn fremdeles sitte å fnyse når spesial styrken kommer for å hjelpe? en del menn her inne viser 0 respekt ovenfor deres motsatte kjønn. Er det tilfeldig at både du og Gjest som er feminister spør om debattantene skal skal bli elitesoldater? Istedenfor å diskutere hvorfor kvinner skal ha lavere opptakskrav? Anonymous poster hash: dc10e...b3b 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #49 Skrevet 18. desember 2013 en del menn her inne viser 0 respekt ovenfor deres motsatte kjønn. Det er vel ikke noe nytt at folk ser det de selv har lyst til å se. Ingen her viser liten respekt ovenfor det motsatte kjønn. Det eneste som sies er at kravene bør være de samme for menn og jenter, men jeg kan jo godt skjønne at dette er respektløst. Jeg synest faktisk at det er ganske rasistisk og diskriminerende også når vi først er i gang. Det er INGEN som har sagt at jenter ikke kan bli gode soldater og at de ikke er i stand til å beskytte noen, for det er de nemmelig. Anonymous poster hash: 71020...265 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #50 Skrevet 18. desember 2013 I noen lunde form?? Du bør lese artikkelen! Det kan jeg hilse og si at jeg har, og kravene som stilles fysisk er barnemat og er alt for enkle til at de skal kunne kvalifisere deg til en spesialstyrke. Anonymous poster hash: 71020...265
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #51 Skrevet 18. desember 2013 Det er ingen som sier at en kvinnelig soldat ikke kan gjøre en meget god jobb, selv om kravene på skolen var senket. Det er ikke det som er poenget. Meget god jobb er ikke god nok. Om man ikke er like god som andre elitesoldater setter man sitt eget og andres liv i fare. Det er ikke godt nok å gjøre så godt man kan i denne bransjen. Anonymous poster hash: bddca...8ae 6
Gjest Lincoln Skrevet 18. desember 2013 #52 Skrevet 18. desember 2013 Det ser ut som en del menn fnyser av opptakskravene til denne kvinnelige spesial styrken. Hva er vitsen med det? i tilfelle krig; skal menn fremdeles sitte å fnyse når spesial styrken kommer for å hjelpe? en del menn her inne viser 0 respekt ovenfor deres motsatte kjønn. Grunnen til at det fnyses av opptakskravene er at de er latterlig lave. En hvilken som helst veltrent mann ville klart det mangedobbelte av hva som er opptakskravene til denne tullestyrken. I krig så er det ikke egne kvinneklasser slik som det er i idrett. Hvordan skal man respektere noen som må kvoteres inn og som det stilles lavere krav til? Hva blir det neste, spesialstyrke for handikappede? 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #53 Skrevet 18. desember 2013 Det er INGEN som har sagt at jenter ikke kan bli gode soldater og at de ikke er i stand til å beskytte noen, for det er de nemmelig. Selvsagt kan kvinner bli like gode soldater som vanlige soldater, men det er lite sannsynlig at de kan bli like gode som de virkelige elitesoldatene. Når det gjelder krevende fysisk aktivitet er det mye større forskjell på de beste mennene og de beste kvinnene enn mange tror. Sånn gikk det f.eks. da Venus og Serena Williams skrøt av at de kunne slå en hvilken som helst mann som var ranket dårligere enn 200 i verden: http://observer.theguardian.com/osm/story/0,,543962,00.html Anonymous poster hash: 2d97e...bcc
abcdefghi Skrevet 18. desember 2013 #54 Skrevet 18. desember 2013 Kvinner hører hjemme i en krigsstyrke, men innsatsområdet kan være annerledes. Hvis du ser på verdensrekordene på maraton, og korrigerer for fettprosent, så er kvinner like kjappe som menn. Kvinner har fysiske talenter, de også. Jeg er ikke sikker på om kvinner har noe reelt fortrinn, sammenliknet med en optimalt trent mann for samme innsatsområde. Men det er en teoretisk innvending som er uinteressant. Faktum er at de beste talentene velger toppidrett. Period. Deretter er det spm om hvem som kan rekrutteres til forsvaret, og hva slags jobb de kan gjøre. Her har jeg mer tro på motivasjon enn på mer eller mindre tilfeldige krav ved opptak. 1
abcdefghi Skrevet 18. desember 2013 #55 Skrevet 18. desember 2013 Det er ikke det som er poenget. Meget god jobb er ikke god nok. Om man ikke er like god som andre elitesoldater setter man sitt eget og andres liv i fare. Det er ikke godt nok å gjøre så godt man kan i denne bransjen. Anonymous poster hash: bddca...8ae "Elitesoldat" er ikke vitenskapelig definert. En elitesoldat kan ha fullstendig forskjellig funksjon, avhengig av muskelmasse. Du finner f.eks ikke en mann på over 70 kg som kommer til å vinne et maratonløp - EVER. Din Jason Bourne - altmuligsupermann eksisterer ikke. 1
Knekt1 Skrevet 18. desember 2013 #56 Skrevet 18. desember 2013 Det må være lov å være motstander av en så politisk korrekt særbehandling uten å bli kalt bitter. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #57 Skrevet 18. desember 2013 Selvsagt en fin måte om målet for forsvaret er å ha høy kvinneandel, men for hver krone som brukes på det blir det en mindre krone på å sikre best mulig spesialstyrker. Såvidt jeg kunne se av artikkelen skulle utvelgelsen skje blant de jentene som allerede er ikke til førstegangstjeneste, så neppe en veldig stor ekstrautgift.Anonymous poster hash: 87f6c...c8d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #58 Skrevet 18. desember 2013 Siden menn viste seg å være ganske dyktige til å jobbe i barnehage, selv om man måtte slå av litt på kravene til dem i begynnelsen, så bør vi også gi de her kvinnelige elitesoldatene en sjanse. Dør kollegaen om en mann i barnehagen evt ikke er like god som sitt kvinnelige motstykke? Kravene til Delta/HJK/FSK/MJK er der av en svært svært god grunn. De fleste opererer i grupper på to og to hvor man hele tiden skal vite at partneren skal kunne få deg ut av de verste situasjoner tenkelig. Som å bære en mann på 2 meter som veier 100 kg pluss 30 kg stridsutstyr ut et vindu og ned en stige eksempelvis. Alt mens man blir skutt på. Den psykologiske effekten av tvil rundt dine partnere er destruktiv utav en annen verden. Dette handler om fysiske begrensninger. Å bruke millioner av kroner som fører til dårligere opplæring av andre operatører i forsvaret på noe slikt blir som at man skulle benytte like mye for de mannfolka som ikke klarer å komme inn. Jeg driter en lang F i om det er en kvinne eller en mann som redder meg. Men jeg bryr meg svært mye om personen faktisk har den beste kompetansen og ikke er kvotert inn. Anonymous poster hash: a3c95...432 9
Gjest Summers Skrevet 18. desember 2013 #59 Skrevet 18. desember 2013 Såvidt jeg kunne se av artikkelen skulle utvelgelsen skje blant de jentene som allerede er ikke til førstegangstjeneste, så neppe en veldig stor ekstrautgift.Anonymous poster hash: 87f6c...c8d Det koster jo fortsatt mer å gi utdanning som kan gjøre dem aktuelle til spesialstyrker. Ikke er det sikkert at de hadde søkt førstegangstjeneste(ja det er frivillig for kvinner) og om de hadde søkt kunne det vært at de ble brukt til noe forsvaret faktisk har bruk for. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #60 Skrevet 18. desember 2013 Forsvaret har gått bort fra kun kondisjonsstyrke. Nå satser de en større del på muskelstyrke.: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mer-muskler-i-forsvaret-4075297.html#.UrIqj7SFfq0 Anonymous poster hash: dc10e...b3b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå