Gå til innhold

Kvinnelig Elitestyrke.

Fremhevede innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

"Elitesoldat" er ikke vitenskapelig definert. En elitesoldat kan ha fullstendig forskjellig funksjon, avhengig av muskelmasse. Du finner f.eks ikke en mann på over 70 kg som kommer til å vinne et maratonløp - EVER. Din Jason Bourne - altmuligsupermann eksisterer ikke.

Elitesoldat er forsvarets spesialkommando eller hærens jegerkommando. Det er disse to disse kvinnene ikke klarer kravene til å komme inn i. Dette er styrker som gjør oppdrag hvor krav til fysisk styrke og utholdenhet så vel som mental styrke er så ekstrem at ingen kvinne, selv den best trente toppidrettsutøver kunne klart det. Vi snakker her om menn som er svært sterke OG svært utholdene. Tenk deg selv å bære en sekk på 90! kg i flere timer i tøfft terreng. NITTI KG. Og ikke bare skal du bære denne sekken i timesvis, du skal også være i stand til å utføre et oppdrag etterpå. Jeg anbefaler deg, trente kvinne, å prøve å fylle opp sekken din til 90kg og traske 2 mil i skauen.

Poenget er ikke bare at kravene for å klare OPPTAKET er vanskelige nok. Når du er ferdig med utdanningen så er du i hundre ganger bedre form. Selve utdanningen er så slitsom og krevende at kun 1/100 menn som KLARER opptaket, klarer å gjennomføre. VI snakker her om de færreste mennesker på planeten - alle menn, med topp fysikk, samt topp mentale evner, og FÅ begrensninger mtp hva man ikke tør eller ikke klarer. Du må klare alt.

Så elitesoldat er ikke noe diffust begrep. Elitesoldat er elitesoldat.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Neida, kvinner som består inntaksgrensen bør kunne trenes opp uten problem til å løfte det de trenger med styrketrening. Menn sin maksimale styrke fordel er bare noe man trenger å ta hensyn til på toppidrettsnivå i vektløfting.

Utstyr veier fra 25 til 30kg der mye er spredt over kroppen. Har man gode tropp sammensetninger altså soldater fra 70-80 kg i en tropp og 90-100kg i en annen tropp. Så greier en trent jente å bære en skadd person på 100kg(inkludert utstyr) i brannmannsløft i en god lengde.

Anonymous poster hash: 4d6e2...b83

90kg består utstyret gjerne av. ikke 25-30kg. Bare glem det. FSK eller HJK er hverken for kvinner eller menn flest. Poenget er heller ikke at ei godt trente jente rent teoretisk klarer å slepe en 100kgs mann (inkludert utstyr) noen meter. Poenget er at hun må slepe en mann som veier 100kg uten utstyr og 130-140kg med i en skuddsone i høy fart. Det er ingen som kan vente på at hun skal vri og vrikke på en skadet mann når kulene flyr forbi.

• Liker 3
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg har så sterke følelser om dette at jeg velger å skrive under nick.

Selv er jeg en kvinne som har hatt en brennende lidenskap og interesse for det norske Forsvaret siden jeg bare var jentungen. Kvinnekvotering og slike opplegg som dette setter sterke følelser i sving hos meg, og de som kjenner meg vet at jeg ellers har en svært tålmodig og tolerant personlighetstype.

Hun jenta for en stund siden som sutret og klaget over at hun måtte bade naken sammen med femti andre gutter traff meg allerede(selv om jeg valgte å ikke uttale meg noe om det), og det faktum at Forsvaret måtte synke så lavt som å be om unnskyldning - det synes jeg bare var leit, rett og slett. På toppen av det hele velger det norske Forsvaret å opprette en egen kvinnelige elitetropp. Jeg kan ikke si jeg føler meg trygg på den retningen utviklingen tar.

Kvinne eller mann - i Forsvaret er vi alle soldater. Og vi trenger skikkede soldater. Det har ingenting med kjønnsdiskriminering å gjøre. Det er greit nok at vi har gått så langt som å opprette en egen Kvinnelig Elitestyrke, men selve utviklingen bekymrer meg. Jeg er enig med mye av det mange av guttene skriver her.

Det er ikke så mye bare jeg kan gjøre, annet enn å skrive et innlegg av et hjertens sukk og få ut litt frustrasjon. Ingenting vil noen gang forandre mitt forhold til Forsvaret. Vi gjør og tar valg hele tiden, og jeg håper bare for hele nasjonens skyld at disse valgene ikke vil gi... konsekvenser for våre fantastiske samfunnsborgere, den flotte kulturen, tradisjonene og ikke minst naturen vi har så kjær når det viktigste står på spill.

For hva er det viktigste?

Jeg er stolt av det norske Forsvaret. Og jeg håper så inderlig at jeg fortsatt kan si dette om tyve år.

Nettop. Og jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner her tar det så personlig at kvinner ikke klarer å bli elitesoldater. 99,99% av oss menn klarer heller ikke det. Folk tror nesten at dersom du klarer jogge 3km, dykke til 2 meter og løfte 60 i benken, så kan du bli elitesoldat.

• Liker 6
Skrevet

Det er nettopp det som er kvotering!

Bli elitesoldat selv da.

Det er ingen som sier at en kvinnelig soldat ikke kan gjøre en meget god jobb, selv om kravene på skolen var senket.

Er ganske så sikker på at hun kunne forsvart seg selv, samt deg mye bedre enn det du kunne ha gjort.

Hvorfor spør du? Hun har hatt opplæring og er meget godt trent.

NÈI! NEI OG ATTER NEI! Kvotering er når du gir en gruppe FORDELER fremfor andre for å oppnå noe, som f.eks en jobb. Det å oppfordre menn til å SØKE er ikke å gi fordeler (annet en kanskje psykisk), det er IKKE kvotering.

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for upassende innlegg samt siteringer/svar til dette

Sophie-Ann, mod

Skrevet (endret)

Jeg vil bare dele min erfaring av elitestyrkene, eller faktisk ikke elitestyrkene en gang, men de førstegangstjeneste rekruttene som ble sendt til min bataljon fordi de enten ikke orket mer eller ikke fikk være med etter rekrutten.

Dette var folk som "skremte" meg. Her var det snakk om mannfolk som løp en 5-6 km etter middag med 30kg oppakning fordi det "var gøy". 50 pushups etter hverandre, null stress.

Jeg var i 2 bataljon, og mitt kompani kvittet seg med nesten 50% av mannfolkene som kom inn i rekrutten. Det vil si at vi tok kun med oss videre de 50% beste av 120 mann, og dette var etter seleksjon på sesjon og sessvollmoen, altså langt over gjennomsnittet av norske gutter ble igjen.

Til tross for at vi kompaniet mitt stort sett var harde, godt trente mannfolk var jeg "redd" for gutta som ikke klarte å komme inne i HJK. De utklasserte oss på ALT. Det er en egen rase mennesker, og det er en grunn til at damer ikke klarer å komme inn.

Jeg sier ikke at det ikke finnes damer som kommer inn, men de havner i toppidrett, ikke jegerkommandoen.

red: srikveleif

Endret av Corvo
  • Liker 5
Skrevet

Jeg vil bare dele min erfaring av elitestyrkene, eller faktisk ikke elitestyrkene en gang, men de førstegangstjeneste rekruttene som ble sendt til min bataljon fordi de enten ikke orket mer eller ikke fikk være med etter rekrutten.

Dette var folk som "skremte" meg. Her var det snakk om mannfolk som løp en 5-6 km etter middag med 30kg oppakning fordi det "var gøy". 50 pushups etter hverandre, null stress.

Jeg var i 2 bataljon, og mitt kompani kvittet seg med nesten 50% av mannfolkene som kom inn i rekrutten. Det vil si at vi tok kun med oss videre de 50% beste av 120 mann, og dette var etter seleksjon på sesjon og sessvollmoen, altså langt over gjennomsnittet av norske gutter ble igjen.

Til tross for at vi kompaniet mitt stort sett var harde, godt trente mannfolk var jeg "redd" for gutta som ikke klarte å komme inne i HJK. De utklasserte oss på ALT. Det er en egen rase mennesker, og det er en grunn til at damer ikke klarer å komme inn.

Jeg sier ikke at det ikke finnes damer som kommer inn, men de havner i toppidrett, ikke jegerkommandoen.

red: srikveleif

Så du sier at 2.bataljon er rimelig umulig for ei jente?

Anonymous poster hash: 49b78...4a7

Gjest New_Girl
Skrevet

Kan vi ikke bare for en gang skyld akseptere at kvinner ikke passer til alt som menn gjør? Hvis det er noen kvinner som klarer opptaksprøvene for den "vanlige" elitestyrken: Flott! Hvis ikke så finner du på noe annet å gjøre.

Det er nå bare min ydmyke mening :)

• Liker 9
Skrevet (endret)

Så du sier at 2.bataljon er rimelig umulig for ei jente?

Nope, vi hadde et par jenter faktisk. Noen av dem var der fordi de var awesome, noen fordi de var "kvotert" for å være helt ærlig, men de var klar over det, og det gikk veldig fint. De gjorde de oppgavene i felt som passet dem.

red: Så er det også forskjell på kompaniene innad i 2.bataljon. Ta panserbataljonen f.eks, der tar de rekrutter som ikke e "gode nok" fra en eskadron(kompani) og setter over i et annet hvor kravene er lavere

Endret av Corvo
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Les artikkelen!

Nå er den lest. Og kravene er latterlig lave. For hver kvinne som greier dem, finnes 100 menn som også gjør det.

Og for hver kvinne som har psyke til å komme gjennom, finnes 100 menn som også gjør det.

Hvordan kan da en "kvinneeliteavdeling" være bedre for forsvaret enn en tradisjonell eliteavdeling?

Skrevet

Jeg synes allerede jeg hører en kommende nyttårstale.. "ja og nå deltar kvinnene på lik linje med menn også innenfor de tøffeste grenene i forsvaret, spesialstyrkene... *host* vi måtte bare senke kravene litt *kremt* "

Flott for kvinnene det gjelder, men jeg tviler på at dette blir noe mer enn en '2. divisjon' hva operative formål angår.

Skrevet

Nope, vi hadde et par jenter faktisk. Noen av dem var der fordi de var awesome, noen fordi de var "kvotert" for å være helt ærlig, men de var klar over det, og det gikk veldig fint. De gjorde de oppgavene i felt som passet dem.

red: Så er det også forskjell på kompaniene innad i 2.bataljon. Ta panserbataljonen f.eks, der tar de rekrutter som ikke e "gode nok" fra en eskadron(kompani) og setter over i et annet hvor kravene er lavere

Er det stor sjanse for at ei jente vil klare å komme inn i KPC eller Skarpskyttertroppen?

Skrevet

Er det stor sjanse for at ei jente vil klare å komme inn i KPC eller Skarpskyttertroppen?

Komme inn er nok ikke så vanskelig, å få bli igjen er verre. Skarpskytter troppen har kommet til etter min tid så jeg vet ikke. Selv var jeg i KPC og da hadde vi 4-5 damer med oss.

Jeg vil ANTA at hvis du klarer å komme inn KPC (fysiske krav) så burde du fint kunne komme inn i skarpskyttertroppen også rett og slett fordi damer som er like gode som menn fysisk ofte er bedre på andre områder.

Skrevet

Komme inn er nok ikke så vanskelig, å få bli igjen er verre. Skarpskytter troppen har kommet til etter min tid så jeg vet ikke. Selv var jeg i KPC og da hadde vi 4-5 damer med oss.

Jeg vil ANTA at hvis du klarer å komme inn KPC (fysiske krav) så burde du fint kunne komme inn i skarpskyttertroppen også rett og slett fordi damer som er like gode som menn fysisk ofte er bedre på andre områder.

Takk for svar. Hva er de fysiske kravene for KPC? Og er det virkelig så mye action som det blir fremstått i videoer og som folk snakker om?

Skrevet

Takk for svar. Hva er de fysiske kravene for KPC? Og er det virkelig så mye action som det blir fremstått i videoer og som folk snakker om?

Kravene husker jeg ikke, det er ingen 100% krav for å for bli, selv klarte jeg ikke "standard" kravene til forsvaret som er det du testes på. Hovedsaklig pga vekt og pullups. For mye vekt i beina i forhold til armene, men jeg fikk bli igjen fordi befalet likte meg, og jeg (kapteinens ord) er ganske smart.

Alle kan trenes opp til å oppnå fysikken befalene vil ha av deg, det er verre med hodet.

Som jeg vanligvis sier til folk når jeg diskuterer det året i militæret; 70% er bare dritt og "hat"(dvs at du hater alt) mens 30% er så konge at du aldri glemmer det. Stå opp kl 6 hver dag for å vaske dassene som 40 mann driter på er lite kult, men når du er ute i skogen og adrenalinet kicker mens du sklir ned en skråning med full-autp på våpenet og løs-ammo i magasinet er det en følelse du ALDRI glemmer.

Så ja, det er mye action, men det er mye hat og kjedsomeht også. Sitte å pusse våpen og utstyr i flere timer er dritt, men det kan bli kjekt etterhvert når dere kan prate og ha på musikk osv. Det er øvelsene som avgjør hvor mye "ekte" action du får. Mitt kompani var "fiender" under natoøvelsen, så vi ble angrepet 6-7 ganger på like mange dager, noe som gjorde at jeg omtrent levde på adrenalin i flere dager. Å høre angrepshelikoptre som kommer flygende rett over tretoppene for så å "styrte" rett bak teltet ditt, slippe av utenlandske fiender er også noe av det sykeste jeg har opplevd.

problemet med videoene er at de ikke viser at du skal ligge på magen på isen å ta push-ups uten hansker fordi en løk glemte å ta dem med ut (alle skal være like), eller dass vasken, flere timer med marsjering uten mål og mening, utskjellingen helt uten grunn osv. Men alt som er dritt det året glemmer du etter hvert, eller så tenker du tilbake på det med gode minner plutselig. Ganske utrolig.

Så er det også en helt spesiell følelse å knytte et så sterkt bånd til de du er der med. Etter 4 uker ble 3 av 6 på rommet mitt sendt vekk. Dette var folk jeg aldri hadde møtt før, og hadde antageligvis ikke blitt kjent med i det sivile, men etter å kjent dem i 4 uker satt alle 6 med tårer i øynene når de 3 måtte dra. Du kommer aldri igjen til å få et slik forhold til andre mennesker.

• Liker 2
Skrevet

For mye Rambo på deg, nærkamp med blankvåpen skjer omtrent aldri i moderne tid. Om man utrolig nok skulle havne i slike situasjoner(om man er så uforsiktig og klønete..) benyttes pistol.

Anonymous poster hash: 4d6e2...b83

Igjen, her snakker vi ikke om "grunts". Om du hadde kunnskap om den lille informasjonen og rapportene som har kommet fra norske spesialsoldater på skarpe oppdrag i Afghanistan ville du visst at det du sier ikke stemmer.

I tillegg til å dårlig forsøk på hersketeknikk presterer du attpåtil å vise at du ikke har det fnugg innsikt i hva du prater om - søtt :D

Anonymous poster hash: a3c95...432

• Liker 2
Skrevet

Ja, men overflødig muskelstyrke trengs ikke. Greier Nord Korea å ha kvinnelige spesialstyrker bør Norge greie det også.

Nord-Koreas informasjon om sine militære egenskaper er ren propaganda, og sannsynligvis enda mindre sann enn det du leser om hva man gjør i det norske forsvaret i materiell som skal tiltrekke rekrutter.

Anonymous poster hash: 2d97e...bcc

Skrevet

Utrolig mange dårlige argumenter her, som om "klarer du selv kravene" og at man "ikke trenger så mye fysisk kapasitet som før".

Jeg tror dere bør sette dere litt inn i hva en eliteavdeling skal representere og hva man potensielt kommer borti av situasjoner. Det handler ikke primært om kjønn, men at man skal være skikket til å gjøre jobben langt utover minstekravene. Når man er på spesialoppdrag trenger man muligens ikke å benytte seg av sin fysiske kapasitet, det handler om hva oppdraget går ut på. Men dette er også hvis oppdraget er vellykket.

Men når ting går dårlig og man f. eks oppdages av fiendens styrker så kan det handle om å overleve og å redde andre på laget ditt. Det handler om evnen til å være dagesvis uten nok mat og vann og samtidig ha nok fysisk og mental kapasitet til å redde både deg selv og lagkameraten din. Man skal samtidig ha nok styrke til å overvinne en motstander som også kan tenkes å være elitesoldat både i "ranged combat" og nærkamp. Det handler om å overleve motstandere som driter i om du er kvinne eller mann og det handler om at man skal ha en fysisk og mental kapasitet som er mye høyere enn det de aller fleste greier å prestere, derfor kan man heller ikke senke kravene.

Anonymous poster hash: f75c1...938
  • Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Poenget her er jo at minstekravet for menn er der for å luke ut de som er for dumme til å ikke skjønne at de aldri vil klare den første dagen en gang. De som klarer å utdanne seg til spesialstyrker i Norge klarer nok det dobbelte av kravene. Det er kun de beste av de beste som kommer igjennom. 2-3% av de som kommer inn fullfører, og de fysiske kravene er bare èn del av det hele. Svært god mental styrke, svært god evne til å gjøre ting under press og stress. Svært god koordinasjon. Svært gode mentale evner. Svært god til å samarbeide. Svært god til å ta ordre. Generelt svært god til alt.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 4
Skrevet

Poenget her er jo at minstekravet for menn er der for å luke ut de som er for dumme til å ikke skjønne at de aldri vil klare den første dagen en gang. De som klarer å utdanne seg til spesialstyrker i Norge klarer nok det dobbelte av kravene. Det er kun de beste av de beste som kommer igjennom. 2-3% av de som kommer inn fullfører, og de fysiske kravene er bare èn del av det hele. Svært god mental styrke, svært god evne til å gjøre ting under press og stress. Svært god koordinasjon. Svært gode mentale evner. Svært god til å samarbeide. Svært god til å ta ordre. Generelt svært god til alt.

Det er jeg helt enig i, ser ut til at mange her ikke skjønner det. Opptaksprøvene er bare den første filtreringen og man kan ikke regne med å gå videre dersom en bare klarer minimumskravene. Som oftest er de reelle kravene mye høyere fordi de som vanligvis går videre greier en god del mer utover minimumskravene. Ikke bare når det gjelder testene, men generell prestasjon under opptrening og opplæring.

Og det er selvfølgelig helt på sin plass at det er slik. Det er ikke søndagsskolen man søker seg inn på men en styrke som har oppdrag av en karakter der du risikerer å legge ditt eget liv i hendene på lagkameratene og motsatt. Da bør både motivasjonen og kapasiteten være en del høyere enn det som er vanlig i det ordinære yrkeslivet.

Anonymous poster hash: f75c1...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...