Xtend Skrevet 19. desember 2013 #141 Skrevet 19. desember 2013 Hvem sier at du i en krigssituasjon hele tiden skal bære 90 kg på ryggen i timesvis? Hvor kommer det arbeidskravet fra? Hadde det ikke da vært lurere å bære et maskingevær, istedenfor alle disse rakettkasterene? Elitesoldater opererer i små grupper bak fiendens linjer i opptil flere uker av gangen, hvor etterforsyning av mat, vann og ammo kan være svært vanskelig eller umulig.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #142 Skrevet 19. desember 2013 Hvem sier at du i en krigssituasjon hele tiden skal bære 90 kg på ryggen i timesvis? Hvor kommer det arbeidskravet fra? Hadde det ikke da vært lurere å bære et maskingevær, istedenfor alle disse rakettkasterene? Nå briljerer du! Anonymous poster hash: bddca...8ae 4
Gjest Lincoln Skrevet 19. desember 2013 #143 Skrevet 19. desember 2013 Hvem sier at du i en krigssituasjon hele tiden skal bære 90 kg på ryggen i timesvis? Hvor kommer det arbeidskravet fra? Hadde det ikke da vært lurere å bære et maskingevær, istedenfor alle disse rakettkasterene? Ja, ærlig talt altså. Har de ikke hørt om HMS? Selv om det er krig så skal det tilrettelegges for at handikappede også kan delta. Også skal det være ti minutters pause hver annen time, og en halvtimes lunsj. Man skal selvsagt kun krige 7.5 timer om dagen, og etterpå skal det tilrettelegges for at man kan hente ungene i barnehagen. Ditt begrep om hvordan det fungerer å være i militæret og i en stridssituasjon er så fullstendig på jordet at jeg tror det er best om du trekker deg stille tilbake fra diskusjonen. 5
Mann 42 Skrevet 19. desember 2013 #144 Skrevet 19. desember 2013 Nettop. Og jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner her tar det så personlig at kvinner ikke klarer å bli elitesoldater. 99,99% av oss menn klarer heller ikke det. Folk tror nesten at dersom du klarer jogge 3km, dykke til 2 meter og løfte 60 i benken, så kan du bli elitesoldat. Kvinner klarer ikke opptakskravene i konkurranse med mannlige rekrutter. Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke så at elitestyrkene tar opp ett visst antall hvert år, og at de tar de med best resultater på opptaksprøvene? Da stenger man automatisk de fleste kvinner ut. I Norge, alle kvinner, så langt. The proof of the pudding is in the eating. Men det vi er interessert i, er ikke hvordan puddingen smaker FØR vi har stekt den. Den må i ovnen før vi kan si om det er en god oppskrift. Så det man gjør her, er å slippe 2000 jenter til for å konkurrere om å delta i denne elitestyrken, og så gir man ett års trening til de beste av dem. Og så får man jo da se hva slags soldater som kommer ut i andre enden. Det er ikke sikkert at det blir så ubrukelig som mange av dere skal ha det til. 3
Mann 42 Skrevet 19. desember 2013 #145 Skrevet 19. desember 2013 Nå er den lest. Og kravene er latterlig lave. For hver kvinne som greier dem, finnes 100 menn som også gjør det. Og for hver kvinne som har psyke til å komme gjennom, finnes 100 menn som også gjør det. Hvordan kan da en "kvinneeliteavdeling" være bedre for forsvaret enn en tradisjonell eliteavdeling? Er det ikke litt tidlig å si noe om psyken til dem som kommer gjennom, all den tid dette opplegget ikke har trent sitt første kull enda? 1
Mann 42 Skrevet 19. desember 2013 #146 Skrevet 19. desember 2013 Kravene er vel der av en god grunn. Så lenge jenter har lov til å komme inn om de hadde bestått de samme kravene som gutta, så ser jeg ikke poenget i å senke dem bare for å lage "jenteteam". Er ikke det ganske åpenbart? Man tar de sterkeste av dem som klarer minimumskravene, og da sier det seg vel nesten selv at det ikke kommer til å være noen jenter blant dem dersom begge kjønn skal konkurrere på like fot. De sterkeste mennene vil alltid være sterkere enn de sterkeste kvinnene, som alle vet. Så om man er interessert i å teste hva resultatet blir hvis man kjører et kull med kvinner gjennom tilnærmet det samme treningsprogrammet, så må man lage et separat opplegg med egne opptakskrav. Jeg skjønner ikke helt at folk har så mye mot dette. Jeg syns det virker som et interessant eksperiment. 3
Gjest Lincoln Skrevet 19. desember 2013 #147 Skrevet 19. desember 2013 Er ikke det ganske åpenbart? Man tar de sterkeste av dem som klarer minimumskravene, og da sier det seg vel nesten selv at det ikke kommer til å være noen jenter blant dem dersom begge kjønn skal konkurrere på like fot. De sterkeste mennene vil alltid være sterkere enn de sterkeste kvinnene, som alle vet. Så om man er interessert i å teste hva resultatet blir hvis man kjører et kull med kvinner gjennom tilnærmet det samme treningsprogrammet, så må man lage et separat opplegg med egne opptakskrav. Jeg skjønner ikke helt at folk har så mye mot dette. Jeg syns det virker som et interessant eksperiment. Men HVORFOR skal man på død og liv bruke et ukjent antall millioner/milliarder på dette? Hvorfor er det så ufattelig viktig å ha kvinner inn i spesialstyrkene? Hvilket fortrinn vil det gi (bortsett fra det evinnelige feministiske mantraet "mangfold")? Dette eksperimentet kommer fra i ren tellefeminisme av god gammaldags 70-tallsårgang. Det er ingen grunn overhodet til å bruke ressurser på dette. Men det er nok noen opportunister som har fått en stjerne eller to ekstra på skulderen på grunn av dette tulleforslaget. 1
Gjest Eric of Hlathir Skrevet 19. desember 2013 #148 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Er det ikke litt tidlig å si noe om psyken til dem som kommer gjennom, all den tid dette opplegget ikke har trent sitt første kull enda? Hm, nei? For å utdype biittelitt, det finnes selvsagt ingen tvil om at det finnes kvinner som har psyken som trengs. Då kommer at jeg aldri har vært blant dem som tror kvinner og menn er likt oppbygd i nøtta, og tror flere menn enn kvinner er disponert for å velge/takle risikojobber. Derav utsagnet. Endret 19. desember 2013 av Eric of Hlathir
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #149 Skrevet 19. desember 2013 Dette har blitt lagt frem på en utrolig dum måte. Denne jegertroppen vil bestå av vernepliktige kvinner, og målet er at flest mulig av de skal klare å gjennomføre opptaket til spesialstyrkene og bli operatører. Kall det et utdanningsår, om du vil, men de vil naturligvis bare ha motiverte og godt kvalifiserte. Det blir som tjenesten som fallskjermjeger, sett bort fra at dette er skreddersydd for kvinner. Andre profesjonelle avdelinger har for lengst sett verdien i å ha med kvinnelige, operative soldater ut på oppdrag i fremmede land. Spesialstyrkene har også sett denne fordelen, og jobber nå mot å få kvinner inn som operatører, men de kommer ikke til å fire på opptakskravene. Det er ikke påfunn fra regjeringen, men fra FSK selv. Og som de fleste med litt kjennskap til FSK vet, så styrer de stort sett showet som de vil. Dette handler ikke om mangfold eller feminisme, de handler om det faktum at det finnes mange land hvor Norge opererer hvor kvinner vil få innpass i grupper hvor menn ikke har adgang. Derfor er det en fordel å ha kvinnelige operatører. Målet med denne jegertroppen, slik jeg ser det, er å gi motiverte kvinner målrettet trening og best mulig forutsetning for å klare opptaket i FSK 2015. Vernepliktige er ikke elitesoldater og kommer nok heller aldri til å bli det. Anonymous poster hash: b08dd...5a6 4
Gjest Summers Skrevet 19. desember 2013 #150 Skrevet 19. desember 2013 Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke så at elitestyrkene tar opp ett visst antall hvert år, og at de tar de med best resultater på opptaksprøvene? Nei, de har en list for hva de krever for å bli en spesialsoldat også lar de alle som klarer kravene slippe inn, om ingen klarer kravene så slipper ingen inn.
Gjest Summers Skrevet 19. desember 2013 #151 Skrevet 19. desember 2013 Det er ikke påfunn fra regjeringen, men fra FSK selv. Og som de fleste med litt kjennskap til FSK vet, så styrer de stort sett showet som de vil. Anonymous poster hash: b08dd...5a6 Hvor har du det fra at FSK får styre som de vil? Det kom jo nylig frem at ansatte i marinejegerkommandoen ble truet med avlytting og presset til å si de var enige med forsvarssjefens konklusjon om sammenslåing av FSK/MJK. Diesen har skrevet bok etter han gikk av som forsvarssjef hvor han sa han nå kunne gi uttrykk for hva han egentlig mente og ikke hva politikerne ville han skulle mene.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 20. desember 2013 #152 Skrevet 20. desember 2013 Kvinner klarer ikke opptakskravene i konkurranse med mannlige rekrutter. Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke så at elitestyrkene tar opp ett visst antall hvert år, og at de tar de med best resultater på opptaksprøvene? Da stenger man automatisk de fleste kvinner ut. I Norge, alle kvinner, så langt. The proof of the pudding is in the eating. Men det vi er interessert i, er ikke hvordan puddingen smaker FØR vi har stekt den. Den må i ovnen før vi kan si om det er en god oppskrift. Så det man gjør her, er å slippe 2000 jenter til for å konkurrere om å delta i denne elitestyrken, og så gir man ett års trening til de beste av dem. Og så får man jo da se hva slags soldater som kommer ut i andre enden. Det er ikke sikkert at det blir så ubrukelig som mange av dere skal ha det til. Det som kommer ut i andre enden er soldater som kanskje kan klare å være kystjegere. Det kommer ikke ut noen som kan klare å bli med i hverken HJK, telemark bataljon, og i hvert fall ikke FSK. Dersom man skal ha de beste av de beste menneskene for krigføring i en super-spesialtropp, så sier det seg selv at ingen av dem er kvinner. Hvorfor er det et problem? Ingen av dem er 99,99% av andre menn heller. Kvinner har ikke samme fysiske forutsetning som de beste menn. Bare se på alle verdensrekorder. Når vi snakker om soldater på det høyeste profesjonelle nivå som er mulig å oppdrive i verden (ja, Norge har kanskje verdens beste elitesoldater) så snakker vi mennesker med en pakke (mental og fysisk) som kanskje til og med overgår det ypperste innen toppidretten. Det finnes NULL rom for noe dårligere enn det absolutt beste. Her snakker vi ikke om soldater som kanskje får post traumatisk stress, eller som gjør noen småfeil, eller som bommer med geværet, eller som får mentalt sammenbrudd eller som får vondt i korsryggen eller kneet. TOP NOTCH.
Mann 42 Skrevet 20. desember 2013 #153 Skrevet 20. desember 2013 Nei, de har en list for hva de krever for å bli en spesialsoldat også lar de alle som klarer kravene slippe inn, om ingen klarer kravene så slipper ingen inn. Jeg vet at det er minstekrav. Men det er bare en første siling.
Mann 42 Skrevet 20. desember 2013 #154 Skrevet 20. desember 2013 Det som kommer ut i andre enden er soldater som kanskje kan klare å være kystjegere. Det kommer ikke ut noen som kan klare å bli med i hverken HJK, telemark bataljon, og i hvert fall ikke FSK. Dersom man skal ha de beste av de beste menneskene for krigføring i en super-spesialtropp, så sier det seg selv at ingen av dem er kvinner. Hvorfor er det et problem? Ingen av dem er 99,99% av andre menn heller. Kvinner har ikke samme fysiske forutsetning som de beste menn. Bare se på alle verdensrekorder. Når vi snakker om soldater på det høyeste profesjonelle nivå som er mulig å oppdrive i verden (ja, Norge har kanskje verdens beste elitesoldater) så snakker vi mennesker med en pakke (mental og fysisk) som kanskje til og med overgår det ypperste innen toppidretten. Det finnes NULL rom for noe dårligere enn det absolutt beste. Her snakker vi ikke om soldater som kanskje får post traumatisk stress, eller som gjør noen småfeil, eller som bommer med geværet, eller som får mentalt sammenbrudd eller som får vondt i korsryggen eller kneet. TOP NOTCH. Krigføring kan være så mangt. I Afghanistan var en vesentlig del av krigføringen å sitte og prate med stammefolkene ute på landet, og bygge et nettverk. Og det fins antakelig tider og steder og omstendigheter der en kvinne kan gjøre ting en mann ikke kan. Kjekt da, om man har noen kvinner.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 20. desember 2013 #155 Skrevet 20. desember 2013 Krigføring kan være så mangt. I Afghanistan var en vesentlig del av krigføringen å sitte og prate med stammefolkene ute på landet, og bygge et nettverk. Og det fins antakelig tider og steder og omstendigheter der en kvinne kan gjøre ting en mann ikke kan. Kjekt da, om man har noen kvinner. FSK sitter ikke å prater med noen. Jeg tror kanskje vi snakker litt over hverandre? At det trengs kvinnelige soldater i forsvaret har jeg aldri benektet. De er en fin ressurs i mange av grenene. Kvinner kan til og med være soldater, kjøre tanks, skyte med våpen og desarmere miner. For all del. Poenget er bare at kvinner IKKE kan være i elitestyrkene. Jeg snakker nå om de spesialtroppene som hopper fallskjerm ned i fiendtlig terretorium med 80-90kg oppakning, uten radiokontakt for å drive recon i dagesvis. Hele essensen ved disse styrkene er nettop det å stole 100% og ikke 99% på mannen ved siden av deg. Du skal vite at vedkommende garantert vil kunne gjøre for deg akuratt det du kan gjøre for ham. Tviler du ett sekund på det, så fungerer ikke gruppa optimalt. Men jeg diskuterer vel sannsynligvis rent hypotetisk, for med mindre ei kvinne hadde klart nøyaktig de samme utfordringene som de i spesialstyrkene, så hadde hun aldri fått bli med. Derfor skjønner jeg heller ikke helt at de skal ha denne "kvinnelige elitestyrken", for den er uansett dårligere enn både superduperstyrken FSK og de litt mindre superduperstyrkene HJK og telemark bataljon. Så hva skal da dens funksjon være? En "elitestyrke" som er dårligere enn alle de andre, men bedre enn vanlige cannon fodders?
Mann 42 Skrevet 20. desember 2013 #156 Skrevet 20. desember 2013 FSK sitter ikke å prater med noen. Jeg tror kanskje vi snakker litt over hverandre? At det trengs kvinnelige soldater i forsvaret har jeg aldri benektet. De er en fin ressurs i mange av grenene. Kvinner kan til og med være soldater, kjøre tanks, skyte med våpen og desarmere miner. For all del. Poenget er bare at kvinner IKKE kan være i elitestyrkene. Jeg snakker nå om de spesialtroppene som hopper fallskjerm ned i fiendtlig terretorium med 80-90kg oppakning, uten radiokontakt for å drive recon i dagesvis. Hele essensen ved disse styrkene er nettop det å stole 100% og ikke 99% på mannen ved siden av deg. Du skal vite at vedkommende garantert vil kunne gjøre for deg akuratt det du kan gjøre for ham. Tviler du ett sekund på det, så fungerer ikke gruppa optimalt. Men jeg diskuterer vel sannsynligvis rent hypotetisk, for med mindre ei kvinne hadde klart nøyaktig de samme utfordringene som de i spesialstyrkene, så hadde hun aldri fått bli med. Derfor skjønner jeg heller ikke helt at de skal ha denne "kvinnelige elitestyrken", for den er uansett dårligere enn både superduperstyrken FSK og de litt mindre superduperstyrkene HJK og telemark bataljon. Så hva skal da dens funksjon være? En "elitestyrke" som er dårligere enn alle de andre, men bedre enn vanlige cannon fodders? Visst faen prater de. Hearts and minds.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #157 Skrevet 20. desember 2013 Derfor skjønner jeg heller ikke helt at de skal ha denne "kvinnelige elitestyrken", for den er uansett dårligere enn både superduperstyrken FSK og de litt mindre superduperstyrkene HJK og telemark bataljon. Så hva skal da dens funksjon være? En "elitestyrke" som er dårligere enn alle de andre, men bedre enn vanlige cannon fodders? Klarer du ikke lese? Det er ikke en elitestyrke, det er en jegertropp, på lik linje med fallskjermjegerne. Det skal være en vernepliktig avdeling. Og det er strengt tatt ikke unikt for spesialstyrkene at man må kunne stole 100% på makkern sin, og det hindrer da ikke kvinner i å delta på lik linje som menn allikevel, med tillit fra resten av laget. Og da ikke bare hjemme med tørrtrening, men i skarpe situasjoner på bakken i Afghanistan. Anonymous poster hash: b08dd...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #158 Skrevet 20. desember 2013 Hvor har du det fra at FSK får styre som de vil? Det kom jo nylig frem at ansatte i marinejegerkommandoen ble truet med avlytting og presset til å si de var enige med forsvarssjefens konklusjon om sammenslåing av FSK/MJK. Diesen har skrevet bok etter han gikk av som forsvarssjef hvor han sa han nå kunne gi uttrykk for hva han egentlig mente og ikke hva politikerne ville han skulle mene. Wow, ett eksempel. Når det kommer til personell, øvelser, trening, osv, så får spesialstyrkene styre som de vil. Det kommer ikke inn noen i FSk som ikke har fortjent det. Anonymous poster hash: b08dd...5a6
Gjest FuturePrimitive Skrevet 20. desember 2013 #159 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Visst faen prater de. Hearts and minds. Nei. FSK driver sabotage og etteretningsvirksomhet bak fiendens linjer. Mulig noen oppdrag som hvor man gjør innhenting av informasjon og identifikasjon av matriell kan innebære kommunikasjon med innfødte. Men FSK er en skarp gruppe. De driver ikke med tillitsbygging osv. Det er det andre grener av forsvaret som tar seg av - f.eks telemark bataljon. Endret 20. desember 2013 av FuturePrimitive 1
flesvik Skrevet 20. desember 2013 #160 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Andre profesjonelle avdelinger har for lengst sett verdien i å ha med kvinnelige, operative soldater ut på oppdrag i fremmede land. Spesialstyrkene har også sett denne fordelen, og jobber nå mot å få kvinner inn som operatører, men de kommer ikke til å fire på opptakskravene. Det er ikke påfunn fra regjeringen, men fra FSK selv. Og som de fleste med litt kjennskap til FSK vet, så styrer de stort sett showet som de vil. Dette handler ikke om mangfold eller feminisme, de handler om det faktum at det finnes mange land hvor Norge opererer hvor kvinner vil få innpass i grupper hvor menn ikke har adgang. Derfor er det en fordel å ha kvinnelige operatører. Anonymous poster hash: b08dd...5a6 Hvorfor trenger "burkaransaker avdelingen" å bli utdannet som spesialsoldater/jegere? Vi gjør jo ikke det for andre slike nødvendige støttefunksjoner som tolker, ingeniører, osv. Hvorfor skal man bruke et par mill på jegerutdanning for en soldat hvis oppgave er å utføre ransaking av kvinner? og hvilken nytte har det? Skal vi da begynne å påspandere våre tolker jegerutdanning også? Endret 20. desember 2013 av flesvik
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå