Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt forståelig at man synes bildene er ekle og creepy. Det jeg synes blir for dumt er å bastant mene at folkene bak bildene er respektløse og DUMME, og bruke nåtidens normer for å forklare hvorfor dette var fryktelig på 1800-tallet.

Det er jo det ts spør om! Hvordan hadde vi reagert hvis noe slikt hadde blitt gjort i vår tid? Da MÅ vi bruke dagens normer for å svare på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jeg forstå, men hadde den samme lysten kommet over deg om barnet hadde vært stelt, påkledt og lå i en vugge/seng/mors armer?

Nei, tror ikke det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at dere tenker på døde kropper som ekkelt. Jeg har sett mange døde kropper (jobbet på sykehjem) og jeg har også sett begge mine foreldre etter at de døde. Moren min var jeg med på å stelle rett etter hun døde, og det finnes ingenting ekkelt med det.

Jeg har også sett og holdt rundt døde familiemedlemmer. Det er ikke selve kroppen som er ekkel, men måten de er stilt opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det ts spør om! Hvordan hadde vi reagert hvis noe slikt hadde blitt gjort i vår tid? Da MÅ vi bruke dagens normer for å svare på det.

Jeg har ikke vært uenig i dette? Jeg snakker om de som mener det var groteskt og respektløst den gang da, den gang det var helt vanlig, og ment som en hyllest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Det er interessant å se de ulike responsene, sier vel litt om hvor gjemt bort døden er blitt idag. Nå dør folk gjerne på et sterilt sykehusrom, de blir overlatt til fremmede etterpå, og bare hvis man ønsker det, så kan man se den døde for å si farvel, det er ikke som før i tida hvor de døde gjerne ble stelt med av pårørende, noen ganger ble liket gjerne liggende i uthuset i flere måneder fordi det var for kaldt i bakken til å grave dem ned. Tydelig at mange er redde for døden, den har ingen plass i vårt moderne liv. Ser ingen forskjell mellom disse bildene og balsameringspraksisen man har idag på ulike begravelsesbyråer.

Og jeg syns bildene var verdige, tror de som jobbet med dette prøvde å gjøre dette med respekt, ikke som idag hvor de blir skuffet inn i et fryserom, nakne, med en upersonlig lapp på tåa.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes blir for dumt er å bastant mene at folkene bak bildene er respektløse og DUMME, og bruke nåtidens normer for å forklare hvorfor dette var fryktelig på 1800-tallet.

Du har så rett. Å se at noen omtaler dette som at folkene var dumme, er direkte trist å lese.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo liten tvil om at de er ekle, det kan være de syns det selv på den tiden også. Men når det da var den eneste måten man kunne minnes dem så de vel forbi det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Det er jo liten tvil om at de er ekle, det kan være de syns det selv på den tiden også. Men når det da var den eneste måten man kunne minnes dem så de vel forbi det...

Nja, Er ikke så sikker på at de syntes det var ekkelt den gangen. Nå er døden noe man skal unngå for enhver pris, og vil ha en minst mulig del av. Den gangen var døden mye mer naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er "pene" i forhold til mange andre. De døde har blitt stelt og tatt vare på og en ser jo at det er gjort med respekt.

Og her kommer det en ADVARSEL MOT STERKE BILDER!

Det jeg har reagert på er disse

Skal ikke kommentere så mye ,men synes behandlingen av personer helt klart mangler respekt og ydmykhet for likene

Bildene på akkurat den siden er jo obduksjonsbilder, men hvis man trykker på en av de andre 31 sidene der, så er det jo hundrevis av bilder av døde barn i kister.

Anonym poster: 5785457b4a76d12dc6f2d7a40a52865f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var dette vanlig i Norge? Har nemlig misstanke til et bilde som henger hos moren min. Jeg har alltid syns jenta på bildet ser "rar" ut. Vet hun døde veldig ung av spanskesyken, men har ikke fått resten av historien til bildet. Må spørre mamma.

Edit: Fant ut av det. Stemmer godt med tiden.

Endret av Capricorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærecider

Veldig vakkert bilde. Ser ut som om de bare sover søtt. Og likevel så trist. Kan ikke forestille meg hvordan det må være å miste et barn, og her er det jo to barn på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Når var dette vanlig i Norge? Har nemlig misstanke til et bilde som henger hos moren min. Jeg har alltid syns jenta på bildet ser "rar" ut. Vet hun døde veldig ung av spanskesyken, men har ikke fått resten av historien til bildet. Må spørre mamma.

Rundt midten av 1800- tallet og litt inn mot 1900 tallet, ble mindre vanlig da det ble billigere og enklere å ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanatos Archive har et bilde av premature firlinger i samme kiste. Vakkert og tragisk på samme tid :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rundt midten av 1800- tallet og litt inn mot 1900 tallet, ble mindre vanlig da det ble billigere og enklere å ta bilder.

Har aldri hørt om dette fenomenet i Norge? Var det kanskje mest vanlig blant rikfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men de har også en facebook-side med mange fine bilder - også noen der de er usikre på om det er post mortem eller ikke. Blant annet firlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt midten av 1800- tallet og litt inn mot 1900 tallet, ble mindre vanlig da det ble billigere og enklere å ta bilder.

Lurer på om det står noe et sted på bildet om at det er av en avdød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...