Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Nå har dette skjedd i vår kultur og med svært få generasjoner i mellom oss. Dette kunne gjerne ha skjedd med mine besteforeldre om de døde på den tiden. De var barn/ungdom i perioden det var vanlig. Derfor så føler jeg at dette er ganske nært meg på en måte.

De pratet aldri om bilder, men jeg vet at de hadde de døde hjemme hos seg helt til begravelsen. De ble stelt og lagt i sengen til alle hadde sett dem. Nå er ikke det så uvanlig fra det vi gjør i dag. Vi går jo gjerne til kapellet for å se dem ligge i kista.

Syns dette er interessant og jeg skal ta en prat med de gamle i familien. Kanskje dette ikke var så vanlig blandt middelklassen og de fattige? Det er også mulig det kun var deler av Norge som hadde dette som skikk.

Kunne ikke finne noe særlig historie om dette på nettet som rettet seg mot Norge.

Det er sant.:) Men samtidig tror jeg det er lurt å huske at selv om det ikke er snakk om SÅ mange år og generasjoner, så har det skjedd ekstremt mye på de årene. Tiden fra den verden, til dagens, har vært preget av en utvikling og endring som er ganske unikt i et historisk perspektiv. Den tiden disse bildene stammer fra, er jo også en tid hvor samfunnet ble snudd fullstendig på hodet. Og et viktig trekk er nettopp at dødeligheten, spesielt barnedødeligheten, sank veldig. Så selv om det kan føles nært og personlig, så er fortsatt noe av kjernen i denne praksisen noe som ligger veldig fjernt for oss i dag, nemlig en mye høyere dødelighet. Så jeg tror det er viktig å være bevisst på den historiske konteksten her.:)

Og jeg er helt enig i at det er interessant. Å prate med eldre slektninger kan gi en spennende innsikt i hvordan det var for noen generasjoner siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mørke hender som eneste indisie kan ikke gi en endelig konklusjon om at gutten er død, det kan f.eks være han hadde plikter som ga misfargede hender - eller kanskje han hadde lekt med blekk og det ble for dyrt å avbestille fotografen så de bare måtte gjøre det beste ut av det?

Jeg har likevel en følelse av at gutten kan være post mortem, hvis noen av dem er det så er det i alle fall han.

Personen under teppet trenger forøvrig ikke være moren, mange fotografer hadde assistenter som kunne holde barna der foreldrene ikke skulle være med i bildet og det kanskje var mest praktisk å ha mor bak kameraet - kanskje for at de små skulle fokusere i samme retning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hendene til gutten til venstre er jo helt mørke. I forhold til fargen i ansiktet.

Sant det. Jeg har ikke noen kilde på hvor bildet er fra eller hvem de er, så kan jo ikke si det sikkert. Men legg merke til at gutten står ganske avslappet, han ser ikke stiv ut. Slår meg ikke som at han er stilt opp slik. Legg også merke til lyskilden i bildet. Lyset kommer inn fra høyre, og gutten har dermed hendene i skyggen av knærne til personen under teppet.

Endret av Noir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spam, hets og avsporing.

Og et spørsmål direkte til Noir: Jeg har ikke slettet innleggene dine som er slightly OT, ønsker du at jeg skal flytte de til dagboken din?

Niennas, mod.

Hvis du synes de ikke passer inn her, så kan du godt legge dem der. Du bestemmer:-)

Ser at skribleriene mine ikke er 100% i tråd med tema, men tenkte det kunne være nyttig for å få en bedre forståelse for tiden post-mortem fotografier stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Sant det. Jeg har ikke noen kilde på hvor bildet er fra eller hvem de er, så kan jo ikke si det sikkert. Men legg merke til at gutten står ganske avslappet, han ser ikke stiv ut. Slår meg ikke som at han er stilt opp slik. Legg også merke til lyskilden i bildet. Lyset kommer inn fra høyre, og gutten har dermed hendene i skyggen av knærne til personen under teppet.

Men de to andre barna har blikket i en annen retning enn gutten til venstre som stirrer rett i kameraet.

Og vil fargen være så jevn på begge hender hvis det er skygge? I tillegg ser fingerneglene ut til å være lyse.

Jeg aner ikke jeg altså :gjeiper: Uansett er barnet til høyreen jente :klo: Tenkte automatisk at det var gutt, mensr da ut til at det har skjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, barnet til høyre har skjørt, ja... La nå merke til at barnet til høyre har hvit sløyfe og barnet til venstre har sort, tro hvorfor?

Endret av charactouy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Jøss, barnet til høyre har skjørt, ja... La nå merke til at barnet til høyre har hvit sløyfe og barnet til venstre har sort, tro hvorfor?

Det så jeg også, når jeg først hadde oppdaget at de ikje var likt kledd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, barnet til høyre har skjørt, ja... La nå merke til at barnet til høyre har hvit sløyfe og barnet til venstre har sort, tro hvorfor?

Det så jeg også, når jeg først hadde oppdaget at de ikje var likt kledd :fnise:

Tror ingen av dem er døde jeg. All så levende ut i øynene. Det eneste rare er hendene til barnet på høyre side, men det behøver som noen andre nevner ikke å bety så mye. Syns bare de er litt vel mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Sant det. Jeg har ikke noen kilde på hvor bildet er fra eller hvem de er, så kan jo ikke si det sikkert. Men legg merke til at gutten står ganske avslappet, han ser ikke stiv ut. Slår meg ikke som at han er stilt opp slik. Legg også merke til lyskilden i bildet. Lyset kommer inn fra høyre, og gutten har dermed hendene i skyggen av knærne til personen under teppet.

Med din tanke ang skygge, ville vel armen lengst til venstre vært noe lysere? Og fargen er i mine øyne for konstant til å skulle være en skygge.

Sånn ellers så er jo dette et fantastisk spennende tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers så er jo dette et fantastisk spennende tema!

Enig! Dette har jeg ikke visst om. Og selv om jeg er pysete nok til å ha tatt ned diverse gamle bilder fra stueveggen i går kveld, lover jeg dere at bildene skal gjennomgås nøye!

Se ikke bort i fra at jeg poster noen "tvilsomme" her i tråden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Sant... Men lurer på om det er tatt etter at rigor mortis har gått ut. Han virker litt slapp i kroppen, og blikket er annerledes enn de andres, og som noen påpekte, neglene er ganske lyse. Ville de ikke vært mørke hvis det var skygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant... Men lurer på om det er tatt etter at rigor mortis har gått ut. Han virker litt slapp i kroppen, og blikket er annerledes enn de andres, og som noen påpekte, neglene er ganske lyse. Ville de ikke vært mørke hvis det var skygge?

Men herre.....BILDET ER IKKE ET PM-BILDE! Se linken jeg la inn noen innlegg lenger opp.

*prøver å børste av seg usynlighetsstøv*

Endret av Petra75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herre.....BILDET ER IKKE ET PM-BILDE! Se linken jeg la inn noen innlegg lenger opp.

*prøver å børste av seg usynlighetsstøv*

At det er et eksempel på et skjult-mor bilde, trenger ikke bety at ingen av dem kan være døde. Jeg vet om minst ett skjult-mor bilde der barnet er dødt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Men herre.....BILDET ER IKKE ET PM-BILDE! Se linken jeg la inn noen innlegg lenger opp.

*prøver å børste av seg usynlighetsstøv*

Fins flere bilder hvor det både er en usynlig mor og døde barn på. Det ene utelukker ikke det andre. Her er et mulig PM bilde hvor moren er blitt klippet ut. De har også malt kinnene på barnet røde for at det skal se levende ut.

6091341032_714977d991_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce: Jaaa, post bilder!!

Utrolig spennende at du kanskje har slike, hadde nok i likhet med deg valgt å ta de ned, er litt for husredd av meg. Men veldig spennende. Har lyst å saumfare alle bilder vi har hjemme nå, men tror ikke vi har bilder som er gamle nok dessverre hjemme, men skal høre etter med foreldrene mine. Veldig spennende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er en link til en diskusjon ang. post mortem bilder og 'hidden mothers' med flere bilder og interessante kommentarer. http://ridiculouslyi...ographs-or-not/

Det var et av bildene på den linken som vel også har vært i denne tråden tidligere? Eller på en av de andre sidene det er linket til.

70987%252C1298377330%252C10.jpg

Jeg er 99,9999% sikker på at dette barnet ikke lever ihvertfall. Til tross for moren i bakgrunnen. For det første tror jeg du skal slite godt å lenge for å få et så lite barn til å sitte med folda hender og en slik oppsats på hoder, så lenge, uten at det blir krøll. Men det er også et drag over leppene og øynene som ser livløst ut.. Så jeg tror ikke PM og hidden mother, automatisk utelukker hverandre.

Dette bildet var forøvrig et av de jeg la mest merke til tidligere også.. for det var et eller annet med det som "traff", fordi jeg av en eller annen grunn synes dette er et av de bildene hvor barnet ser mest tydelig livløst ut..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne ikke mødrene bare være (synlige) med på bildet? Er jo mer forstyrrende å være tildekt.

Anonym poster: 9ce5a50970b44b97f844f2e28657ca17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere var det ikke alltid mødrene som var under teppet, det kan også ha vært fotografens assistent - eller for den del en tjenestepike. Altså noen du ikke vil ha avbildet sammen med barnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...