Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke babyen på bildet over her ser død ut. Kroppen ser for levende ut, det ser ikke ut som en slapp kropp. Mammaen støtter jo f.eks ikke hodet, og det ser ikke ut som om noe annet støtter det heller. Det er en ting om man sitter lent mot noe, men her er det jo ikke noe bak hode og overkropp. Og om kroppen var stiv, så hadde det kanskje vært verre å dansere armene sånn? Det er jo en kortermet kjole, så det hadde jo vært synlig om det var noe som holdt armene.

Dette blir min synsing, men alt i alt synes jeg det ser ut som den kroppen har "muskelkontroll", den er ikke slapp og livløs. Om det var en død baby, så tror jeg hun måtte ha holdt den på en annen måte, f.eks inn mot kroppen, eller hatt noe som støtter opp på annen måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo steder i verden i dag med merkelige, for oss, ritualer rundt de døde. Hva med den der øyen eller hva det nå var der de døde oppbevares i kister i hjemmet gjerne i åresvis, frem til familien får råd til begravelse? Var det ikke andhøy og de der som var innom der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo steder i verden i dag med merkelige, for oss, ritualer rundt de døde. Hva med den der øyen eller hva det nå var der de døde oppbevares i kister i hjemmet gjerne i åresvis, frem til familien får råd til begravelse? Var det ikke andhøy og de der som var innom der?

Finnes nok uendelige variasjoner på ritualer gjennom tidene, og også i dag. Hvordan dødsritualet gjennomføres baseres jo på ting som tradisjon, religion og/eller verdenssyn, klasse, og ikke minst geografi. Hvordan skal man ta vare på kroppen når sjelen er borte? For egypterne var det viktig at kroppen ble bevart, på Kiribati beholdt familien den dødes hodeskalle og både sov og spiste sammen med den. For buddhister i Tibet drar sjelen videre, og en tom kropp er verdiløs og kan heller brukes som mat til andre sjeler. Hva gjør man ellers på et sted der jorden er umulig å grave i og det ikke finnes brensel?

Endret av Noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, takketvære denne tråden drømte jeg om døde små barn som sto rundt senga mi på stativ og kikka på meg med påtegnede øyne! :-O (reagerer ikke på bildene med æsj og fysj, synes de er "fine" på sin måte jeg altså, men da har jeg altså lært å ikke gå inn her etter klokka 19!)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ekkelt, Pixie!

Det jeg stusser på med babyen, er den mørke sløyfa. Vi kan jo ikke se om den virkelig var svart, men jeg synes likevel den er litt malplassert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig facinerende og creepy bilder!

Sett i sammenheng med hvor dyrt det var med fotograf på denne tiden, og hvor uvanlig det egentlig var med fotografier blant vanlige folk, så må vel disse bildene være tatt til ære for de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne se de bildene, Noir!

Utrolig fascinerende dette, selv om jeg ikke bør holde på med det så sent som dette egentlig men jeg blir litt hektet. Utrolig interessant å se hva ting har utviklet seg fra og jeg syns at bildene er både vakre og triste på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting. Er ikke disse bildene litt i strid med andre ritualer på denne tiden? Som at de måtte legge mynter over øynene så de døde ikke kunne se dem og gå igjen. Å ta slike bilder vil jo bryte disse skikkene.

Eller er jeg på forskjellig perioder her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Kom til å tenke på en ting. Er ikke disse bildene litt i strid med andre ritualer på denne tiden? Som at de måtte legge mynter over øynene så de døde ikke kunne se dem og gå igjen. Å ta slike bilder vil jo bryte disse skikkene.

Eller er jeg på forskjellig perioder her?

Skikken med å legge mynter på øynene til avdøde er svært gammel. Det var imidlertid mer vanlig å legge en mynt i munnen på avdøde i det gamle Hellas, så den avdøde kunne betale Charon, fergemannen for turen over elven Styx til dødsriket. Men overtro sa at det var og for å hindre at sjelen skulle vende tilbake. Skikken fantes i mange ulike varianter over hele Europa og Midt-Østen, oftest for at den avdøde skulle betale for overfarten til dødsriket/unngå at de skulle gå igjen. I Ungarn var det en skikk å legge sølvmynter i øynene på en nylig avdød for at man ikke skulle se den avdøde i øynene og se vår egen død i dem. Men myntene hadde og en praktisk funksjon, de ble og limt fast til øynene for å holde øyelokkene igjen fordi selv om man er død, så hender det at musklene kan få kramper, så det hendte at øyelokkene spratt opp igjen. Men kanskje Noir vet mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt med mamma angående slike bilder. Hun rakk nemlig å lære litt av dem som levde på slutten av 1800 tallet.

Det var ikke vanlig i vår del av landet (sør-øst) å ta bilder av de døde som hun hadde hørt.

Jeg har reagert litt på at det kun er bilde av min bestefars søster og ingen av de andre 10 barna. De rakk altså å ta bilde før hun døde. Årsaken var at de visste hun skulle dø så de skrapet sammen penger til et bilde. Hun ser frisk ut på bildet, men døde kort tid etter. Derfor finnes det altså kun bilde av henne og ingen barnebilder av de andre som levde opp.

Da er det logisk at mange barnebilder fra gammelt av er av døende barn. Barn som var friske ble det aldri tatt bilde av. Ihvertfall ikke i familier uten særlig penger.

Jeg syns bildet er veldig spesielt Det ser ut som hun kommer fra en rik familie med flotte møbler rundt seg. Jeg tror nok oldemor hadde brukt mye tid på kjolen hun hadde på seg også. De var ikke blant de fattigste, men det bildet har nok vært store greier den gangen. Så mye betydde det for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne se de bildene, Noir!

Utrolig fascinerende dette, selv om jeg ikke bør holde på med det så sent som dette egentlig men jeg blir litt hektet. Utrolig interessant å se hva ting har utviklet seg fra og jeg syns at bildene er både vakre og triste på en gang.

Jeg også Noir!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også Noir!

Da er vi hvertfall tre. Jeg er kjempefasinert av slike bilder,samt historiene bak når det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Da er vi hvertfall tre. Jeg er kjempefasinert av slike bilder,samt historiene bak når det er mulig

Da er jeg nummer 4 :) :)

Kjempespennende tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skikken med å legge mynter på øynene til avdøde er svært gammel. Det var imidlertid mer vanlig å legge en mynt i munnen på avdøde i det gamle Hellas, så den avdøde kunne betale Charon, fergemannen for turen over elven Styx til dødsriket. Men overtro sa at det var og for å hindre at sjelen skulle vende tilbake. Skikken fantes i mange ulike varianter over hele Europa og Midt-Østen, oftest for at den avdøde skulle betale for overfarten til dødsriket/unngå at de skulle gå igjen. I Ungarn var det en skikk å legge sølvmynter i øynene på en nylig avdød for at man ikke skulle se den avdøde i øynene og se vår egen død i dem. Men myntene hadde og en praktisk funksjon, de ble og limt fast til øynene for å holde øyelokkene igjen fordi selv om man er død, så hender det at musklene kan få kramper, så det hendte at øyelokkene spratt opp igjen. Men kanskje Noir vet mer;)

Kulturer som ikke egentlig har trodd på betaling til fergemannen har adoptert praksisen. Ting som begynner med myter går ofte over i å ha et praktisk formål. Når man dør vil også kroppen begynne å dehydreres, og øyehulene vil bli innsunkne. Mynter kunne skjule dette også. I dag legger de som jobber for begravelsesbyrået plastbiter inn under øyelokket og smører på en krem som gir fuktighet til øyelokket for å hindre at avdøde ser innsunken ut under vaken.

Hvordan overtroen om at en død med åpne øyne kan se ut den neste som skal dø er forenelig med PM-fotografi vet jeg dessverre ikke, men kan prøve å søke litt rundt for å se om jeg finner ut noe mer, evt. høre om det er noen på Thanatos-forumet som vet noe om det. Kan ikke huske å ha sett et bilde av noen med mynter over øynene, men har sett flere med både åpne og innsunkne øyne.

Spennende sprøsmål, Capricorn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geriljaleder Che Guevara:

p96414855-4.jpg

Rasputin, religiøs leder og elsker av den russiske tsarinaen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Dead_Rasputin.jpg (unngår img-tags rundt på denne, han ble skutt og har et kulehull i pannen)

Mahatma Gandhi:

AT-2-25-heroes1c.jpg

Martin Luther King:

Martin-Luther-King-Jr-Funeral-356x400.jpg

Malcolm X:

Corbis-42-24105496%2B%25282%2529.jpg

Abraham Lincoln:

Lincoln+postmortem.jpg

Lincolnatpeace2.jpg

Kong Edward VII, Victorias sønn

WA2128852.jpg

Prins Albert Victor, Edwards sønn:

Eddy154.jpg

Stalin:

post-stalin_6.jpg

Lenin:

tumblr_lfdy5qHfS31qap9gno1_400.jpg

(Lenin er forøvrig balsamert og på permanent utstilling....)

Mao:

MaoliesinstateinBeijingonSept121976.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuespiller og sexsymbol Rudolph Valentino:

Rudolph_Valentino_19.jpg

Forfatter Marcel Proust:

05333301.jpg

Leo Tolstoy:

Tolstoy%2527s+Deathbed.png

Henrik Ibsen:

ibsen_deathbed.jpg

Bela Lugosi's dead:

tumblr_kscwldvlsI1qa7rmho1_1280.jpg

Kunstner Frida Kahlo:

gallery_frida_12.jpg

Bankraner John Dillinger:

dead2.jpg

(legg merke til at de har sminket ham for å skjule skader i ansiktet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...