Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hunden kan være utstoppet.

Den ser så levende ut i ansiktet, men den kan jo være det.

Kikker gjennom bildene og ser at noen fra vår tid har lagt ut bilder av døde dyr og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest crazycatlady

For en interessant tråd! Selv midf på natta, hehe. Litt creepy er dette, men også veldig fascinerende. Er sikker på at det henger sånne bilder på veggene i barndomshjemmet til mamma. Huset er fra 1700-tallet og bildene på veggene er fra 1800-tidlig 1900-tallet. Har lagt merke til at de ser tomme ut i blikket. Skal jaggu se ekstra nøye på dem neste gang jeg skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en interessant tråd! Selv midf på natta, hehe. Litt creepy er dette, men også veldig fascinerende. Er sikker på at det henger sånne bilder på veggene i barndomshjemmet til mamma. Huset er fra 1700-tallet og bildene på veggene er fra 1800-tidlig 1900-tallet. Har lagt merke til at de ser tomme ut i blikket. Skal jaggu se ekstra nøye på dem neste gang jeg skal dit.

Svært tvilsomt.

Anonym poster: b9b6bd728e6de9d3b4ff9ec171c8428b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj, klikket på den NRK-linken, skvatt litt, spesielt litt creepy med de som hadde øynene tegnet på!

Synes det er en litt trist tradisjon egentlig. På den tiden var det vel kanskje det eneste bildet avdøde noen gang hadde fått tatt. Skal nevne at min tante tok bilder av min avdøde farfar da han lå hos begravelses byrået. Hun bare tok frem kameraet og begynte å vise meg bildene. På den tiden synes jeg det var kjemperart. I ettertid har jeg tenkt at det kanskje er mer normalt, og fint for henne, kanskje?

Uansett veldig fascinerende og lese om :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Svært tvilsomt.

Anonym poster: b9b6bd728e6de9d3b4ff9ec171c8428b

Hvorfor det? Den skikken var faktisk i bruk i Norge også på 1800-tallet selv om det kanskje ikke var så vanlig her som i andre land. Dessuten er ikke alle bildene norske. Noen er tatt i USA av folk som emigrerte og fikk familie der. Vet ikke om det var vanlig der da. Utrolig interessant er det uansett og jeg vil ikke avskrive helt at det kan være noen post Mortem-bilder i det huset. Hadde vært gøy ihvertfall. Mange som har dødd i det huset ihvertfall. Dette er på en værhard øy i nord og det var ikke bare bare å få begravelse dit med en gang på den tiden.

Endret av RusaPåBrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en interessant tråd! Selv midf på natta, hehe. Litt creepy er dette, men også veldig fascinerende. Er sikker på at det henger sånne bilder på veggene i barndomshjemmet til mamma. Huset er fra 1700-tallet og bildene på veggene er fra 1800-tidlig 1900-tallet. Har lagt merke til at de ser tomme ut i blikket. Skal jaggu se ekstra nøye på dem neste gang jeg skal dit.

Det var ikke så veldig vanlig å gjøre i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Leste på Wikipedia at det var praksis i Norge også og at sånne bilder finnes i norske hjem. Dessuten er ikke alle bildene tatt i Norge, mange er tatt i USA av de som emigrerte og fikk familie der nede. Jeg sier ikke at bildene ER post Mortem, men jeg avskriver heller ikke at det KAN være det. Og det hadde jo vært litt stilig om det faktisk var det. Så skal ta en titt i gamle bilder neste gang jeg skal dit. Er masse gammelt fra 18 og 1900-tallet der. Uansett så er det interessant og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kanskje det bare rett og slett var praktisk at noen satt bak og holdt barnet på plass. I tillegg ser det jo ut som om ungen sitter på en slags trone, kanskje de mente det var fint sånn.

Det stemmer. Var nettopp en artikkel om det i en nettavis (husker ikke hvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mobil og har ingen favoritt-knapp. Beklager uinteressant innlegg men jeg må ha denne på mine. Kommer sterkere tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at dette er fascinerende!

Når dette er sagt så har jeg ett bilde hvor familie står samlet rundt min bestefars åpne kiste. Dette var vel på 80-tallet en gang, og i ett annet land med en helt annen kultur enn Norge. Dette er det eneste bildet jeg har sett av bestefaren min. Og siden jeg vet så lite om han og heller aldri har møtt han så setter jeg stor pris på det bildet. Da vet jeg ihvertfall hvordan han så ut sånn ca!

Anonymous poster hash: 2634f...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Veldig interessant (og creepy) fenomen. 

Anonymkode: bb0da...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 11.4.2017 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant (og creepy) fenomen. 

Anonymkode: bb0da...122

Enig. 

Anonymkode: 3ba45...b45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ligger å scroller meg rundt kg og venter på å sovne, også kommer jeg tilfeldigvis inn på denne tråden her og ser på bildene og blir mørkredd 😳

Viser alle bildene døde folk? Hva med de som står oppreist? 

Jeg er skrekkelig lettskremt fra før av, så dette gir meg ikke akkurat bedre søvn😶

Kom til å tenke på en festival de har i Mexico(?) der de graver opp sine kjære avdøde, kler de opp og bærer rundt på de mens de går i tog. Da er de fleste blitt til halvveis skjeletter.. 😐

 

Endret av Tough cookie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2012 den 20.23, Apocalypte skrev:

 

 

Kanskje derfor jeg syns det var det skumleste bildet da...

Hvilket bildet var det? Ble nysgjerrig nå :(

Anonymkode: cb5d2...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket bildet var det? Ble nysgjerrig nå :(

Anonymkode: cb5d2...b78

 

Dette, såvidt jeg husker.dying-girl.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tough cookie skrev:

Jeg ligger å scroller meg rundt kg og venter på å sovne, også kommer jeg tilfeldigvis inn på denne tråden her og ser på bildene og blir mørkredd 😳

Viser alle bildene døde folk? Hva med de som står oppreist? 

Jeg er skrekkelig lettskremt fra før av, så dette gir meg ikke akkurat bedre søvn😶

Kom til å tenke på en festival de har i Mexico(?) der de graver opp sine kjære avdøde, kler de opp og bærer rundt på de mens de går i tog. Da er de fleste blitt til halvveis skjeletter.. 😐

 

De som er oppreist holdes oppe av et slags stativ. Tenk om hele stativet hadde ramlet sammen da de drev og fotograferte :hoho: 

Anonymkode: 3ba45...b45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...