Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Jeg kom nylig over noe jeg synes er veldig interessant, og lurer på om noen deler min fascinasjon, evt. har noen andre tanker rundt det. Post mortem-portretter er et bilde av en avdød person, gjerne kledd i pene klær og satt på et stativ med øynene åpne (eller tegnet på i ettertid) for at vedkommende skal se levende ut, andre ganger liggende med lukkede øyne for at det skal forestille at personen sover. Denne skikken var vanlig (også i Norge) på 1800- og tidlig 1900-tallet. Det faktum at fotografier var så dyrt kombinert med høye dødstall blant barn gjorde at dette ofte var det eneste fotografiet familien hadde av barnet sitt, og det var ikke sett på som groteskt, men heller en måte å minnes den døde.

Eksempler:

post.jpgtwo-girls-one-dead.jpg

Dead+girl.jpg

Flere bilder her

Husker en gang jeg kom over et bilde hos mine besteforeldre av oldemoren min liggende i kista, og jeg syntes det var fryktelig merkelig at de hadde tatt bilde av henne slik, nå innser jeg jo at de kommer fra en tid hvor dette var vanlig, men jeg lurer på hvordan folk ville reagert hvis noen gjorde dette idag?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke at det siste minnet mitt av noen jeg er glad skal være av likene deres, men av hvordan de var i livet.

Huff, det var mye døde barn der...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må se det i sammenheng med sin tidsalder.

Skulle dette vært gjort i 2012 - ville det blitt ansett som groteskt

og sikkert vært en hel hurv av forbud og paragrafer mot en slik praksis

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle dette vært gjort i 2012 - ville det blitt ansett som groteskt

og sikkert vært en hel hurv av forbud og paragrafer mot en slik praksis

Neppe. Det er veldig vanlig å ta bilder av dødfødte barn, eller barn som dør.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var facinerende! Mange av dem ser jo sprell levende ut! Her kan begravelsesbyrå og helsepersonell sikkert ha noe å lære. Det kan være vanskelig å få den døde til å se presentabel ut i kisten, sett flere skremmende eksempler på det som har "brent" seg fast..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Det er veldig vanlig å ta bilder av dødfødte barn, eller barn som dør.

Njao.

Det skjer stort sett ved mislykkede fødsler.

Og da før de forlater sykehuset.

Ikke hos fotografen med åpne øyne

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildene er fascinerende på en rar og trist måte, forstår hvorfor de har tatt disse bildene og synes ikke at det er groteskt. I dag trenger heldigvis de fleste ikke å ta slike bilder, mange lever lange liv og det finnes gjerne mange fotografier av oss. Ser ikke helt behovet for å gjøre det i dagens samfunn, men kan forstå hvorfor de gjorde det før.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njao.

Det skjer stort sett ved mislykkede fødsler.

Og da før de forlater sykehuset.

Ikke hos fotografen med åpne øyne

Mislykkede fødsler faktisk. Det stemmer ikke helt, det er vanlig å ta bilder av barn som dør i mors liv, barn som dør etter fødsel og faktisk også barn som er litt relativt gamle før de dør. Flere og flere får fotograf til å komme og ta bildene, og små, døde babyer er det ikke uvanlig å ta med seg hjem. Men de fotograferes ikke med åpne øyne nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles Memento Mori bilder som betyr noe sånt som "husk du skal dø"på latin. Da min bestemor vokste opp på 1920-tallet var det fremdeles veldig vanlig, og vi har et slikt i familiealbumet av hennes søster. Da min mor vokste opp på 50-tallet var det ikke lenger vanlig, sannsynligvis fordi folk hadde kameraer selv om derfor ble folks liv dokumentert på film mye grundigere enn tidligere, og man hadde ikke behov for å dette ene bildet for å minnes en som hadde gått bort. Før tok man jo bilder 1-2 ganger i livet max, og om man da døde tidlig hadde familien ingen bilder for å minnes, derfor synes jeg denne tradisjonen var mer fin enn grotesk.

Jeg har jobbet mange år i fotobutikk, og det er veldig vanlig med bilder av spesielt avdøde spedbarn. Veldig sjelden når man dør eldre, men når det gjelder spedbarn eller dødfødte så er det veldig vanlig at de kles på noe pent og blir fotografert. Men ikke av fotograf da.

Anonym poster: fbb452d72a11b5ecd2cd8f4de170d87d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

På noen av bildene med flere personer så skjønner jeg ikke hele tiden hvem det er av de på bildet som er død..

Feks:

group.jpg

dead7.jpg

Og hvordan får de til at de døde står slik?

d796e_PM-girl.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. At det var vanlig å ta bilder av døde mennesker i kister før, det var jeg klar over. Men å stille dem opp slik? Hmm..litt fascinerende men litt merkelig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB #10 så handler disse bildene om memento mori. Litt i samme kategori som dødsmasker. Synes det er ganske fascinerende. Det var også vanlig å lime bilder av avdøde familiemedlemmer inn i nye familieportretter.

Jeg tok et fotografiemne da jeg gikk medievitenskap ntnu, og da var det mye rundt dette temaet. Kjempespennende. Finnes flere bøker som tar for seg tematikken også :)

Anonym poster: 311bfa4ea59c315191ff1f20f6aa0415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På noen av bildene med flere personer så skjønner jeg ikke hele tiden hvem det er av de på bildet som er død..

Feks:

group.jpg

dead7.jpg

Barna med øyne som helt tydelig er tegnet på...

Anonym poster: c179be8f397703fb213f2817a1092cf4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creepy, litt ekkelt, men spennende! Dette var jeg ikke klar over. Vet at det enda er veldig vanlig for de med dødfødte barn å ta bilder og kle opp ungen, noe som jeg alltid har tenkt har vært litt ekkelt. (Men hadde sikkert gjort det samme selv i den situasjonen, vanskelig å si), men at de stilte de opp på denne måten før i tiden, merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Har hørt om fenomenet tidligere, og som flere her sier, jeg synes ikke det er merkelig å gjøre dette i en tid der livet ikke var like godt dokumentert som det er i dag. Skulle man ha et minne da, så ble det jo gjerne et slikt bilde.

I dag er vel ikke behovet der, annet enn hos de med dødfødt/barn som døde i mors liv og lignende tilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

jeg hadde egentlig tenkt til å holde foredrag om sånne bilder da jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg fikk ikke lov av læreren :vetikke:

Syns de er vakre på en sånn creepy, facinerende måte

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Merker jeg blir så utrolig nysgjerrig på historien til de døde når jeg sitter å ser igjennom bildene..

Samme her!

Barna med øyne som helt tydelig er tegnet på..

Anonym poster: c179be8f397703fb213f2817a1092cf4

Enn at jeg ikke så det, var jo i grunn ganske tydelig. Men guttungen så utrolig creepy ut med det "blikket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan får de til at de døde står slik?

d796e_PM-girl.jpg

Såvidt jeg har forstått det så brukte de gjerne et slikt stativ (på bildet over kan du jo faktisk skimte stativet bak bena hennes) og at de hadde stålstrenger eller noe lignende inne i skjorteermene på den avdøde for å forme hvordan armene skulle stå.

Screenshot2012-07-02at115013PM.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...