Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest HunterLady

Huff så grusomt...! Fikk helt vondt av de døde barna. Synes det er groteskt å stille de opp som om de skulle vært levende.

Kan mer forstå bilder liggende i kiste der det er tydelig at de er død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor alt snakket om at man ønsker å minne mennesker slik de var i livet, om man må putte de i en kiste for å kunne ta bilde av de?

Jeg syns ikke det er det spor groteskt med tanke på tiden det er gjort i.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er "pene" i forhold til mange andre. De døde har blitt stelt og tatt vare på og en ser jo at det er gjort med respekt.

Og her kommer det en ADVARSEL MOT STERKE BILDER!

Det jeg har reagert på er disse

Skal ikke kommentere så mye ,men synes behandlingen av personer helt klart mangler respekt og ydmykhet for likene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en artikkel om disse for flere år siden, og har vært facinert siden. Jeg synes de er vakre, og skal jeg beskrive dem med ett ord, så er det ikke morbid eller grotesk, men trist. Jeg ser hvorfor noen bruker ord som morbid og grotesk, men det er ikke det som er tanken bak dem. De som har fått tatt bilder av døde familiemedlemmer har ikke gjort dette for å forhellige døden eller skape grufulle bilder. Dersom man ser på disse er det tydelig at mange av dem er iscenesatt for å etterligne liv. Å dokumentere at en som nå er død faktisk har levd, og minnes vedkommende. Selv på de bildene som er tatt av noen som ligger i en kiste er vakkert gjort. Husk på at disse kommer fra en tid der døden var en mye større del av det daglige liv enn det den er i dag, hvor folk døde av sykdommer vi i dag har vaksiner og medisiner mot, og hygienen var mye dårligere. Om en fikk 8 barn var det ikke uvanlig om kun 3 rakk å bli voksne. De aller tristeste bildene er kanskje de som også kan regnes som sørgebilder, der en ser levende i sørgeklær sitte sammen med døde barn.

Det ble også tatt slike bilder av mennesker som hadde råd til å ta fotografier gjennom livet, og som det fantes mange fotografier av. Et godt eksempel er en av viktoriatidens rikeste mennesker, selveste dronning Victoria. Bildet kan sees her: http://img230.images...44/mw13782.jpg. Dette bildet kan jeg se som romantisk, Victoria sørget dypt over sin mann, trakk seg tilbake og kledde seg i svart i 40 år. Dødsbildet av hennes mann prins Albert er plassert i en ramme bak henne, som om de hører sammen også i døden. Synes det er fint, jeg.

Fant ett bilde hvor det var bilde av en far med sine to sønner, under bildet sto det at bildet var tatt to år etter hans død og 5 uker før hans begravelse. Så var visst ikke noe hast med begravelser som det er nå.

Det var vanligere at folk ble balsamert på denne tiden. Å begrave kort tid etter at døden er inntruffet er noe man gjør pga. forråtnelse. Stopper man forråtnelsen er ikke en begravelse er nødvendig med en gang. Hvorfor de beholdt kroppen i over to år? Vet ikke sikkert, men det kan feks. tenkes at de ventet på et familiemedlem som var på reise? Ellers var det ikke uvanlig at de som døde mens det var frost ble balsamert og først begravet når det ble varmt nok til å grave en grav. Kan forøvrig sammenlignes med at mennesker i dag beholder urner med aske.

På noen av bildene med flere personer så skjønner jeg ikke hele tiden hvem det er av de på bildet som er død..

Disse bildene er som sagt iscenesatt for å etterligne liv. Noen ganger er det nesten umulig å se, men det er flere tegn man kan se etter. De som står er satt opp på stativer som holder dem oppe. Men man kan ofte kjenne igjen en unaturlig stivhet i måten kroppen er plassert. Se også på detaljer som hvordan hånden ligger etc. På noen bilder kan man se deler av stativet såvidt i bakgrunnen. Eller det er ting som feks. visnende blomster i bildet som symboliserer liv som ebber ut, eller andre objekter. Og bilder som dette: http://www.alemdaima...postmortem1.jpg, der en forelder tydelig sørger over barnet sitt.

Kan forøvrig anbefale å sjekke ut the Thanatos Archive for den som vil lære mer om post mortem-fotografi (og noen andre fenomener fra viktoriatiden), de har veldig mange bilder. Jeg er medlem der med samme brukernavn:-)

Endret av Noir
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasinerende dystert!

Lurer på hvor mange av barna døde av sykdommer som idag er borte? (Kopper f.eks)

Det ble også tatt slike bilder av mennesker som hadde råd til å ta fotografier gjennom livet, og som det fantes mange fotografier av. Et godt eksempel er en av viktoriatidens rikeste mennesker, selveste dronning Victoria. Bildet kan sees her: http://img230.images...44/mw13782.jpg. Dette bildet kan jeg se som romantisk, Victoria sørget dypt over sin mann, trakk seg tilbake og kledde seg i svart i 40 år. Dødsbildet av hennes mann prins Albert er plassert i en ramme bak henne, som om de hører sammen også i døden. Synes det er fint, jeg.

Om du tar bort punktumet i bildelinken, så funker den enda bedre.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Disse bildene er "pene" i forhold til mange andre. De døde har blitt stelt og tatt vare på og en ser jo at det er gjort med respekt.

Og her kommer det en ADVARSEL MOT STERKE BILDER!

Det jeg har reagert på er disse

Skal ikke kommentere så mye ,men synes behandlingen av personer helt klart mangler respekt og ydmykhet for likene

Jeg reagerte ikke så mye på det, siden det jo er tydelige bilder fra obduksjoner. Bildene kan jo være brukt til dokumentasjon av det f.eks, men vi hadde neppe gjort noe lignende i dag og i alle fall ikke lagt det ut på nett. Litt av problemet med gamle bilder i en ny tidsalder kanskje?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er "pene" i forhold til mange andre. De døde har blitt stelt og tatt vare på og en ser jo at det er gjort med respekt.

Og her kommer det en ADVARSEL MOT STERKE BILDER!

Det jeg har reagert på er disse

Skal ikke kommentere så mye ,men synes behandlingen av personer helt klart mangler respekt og ydmykhet for likene

Har sett mye verre viktorianske obduksjonsbilder enn disse, og etter dagens standard er de jo ille. Men sier meg enig i vedkommende som kommenterte over her at disse bildene må jo sees som historiske dokumenter på en annen tid, der en hadde et annet syn på slikt. Ikke uvanlig på den tiden at medisinstudenter ble tatt bilde av sammen med obduserte lik med tekster som "She lived for others but died for us" eller lignende. Den tidens form for yrkesstolthet, kanskje?

Å sette dem i sammenheng med post mortem bildene blir på en måte litt feil også, da det er to forskjellige ting. Men de har det til felles at de begge viser for ettertiden at folk i viktoriatiden hadde et annet forhold til døden enn det vi har i dag. Et lik var nok ikke et uvanlig syn da, og derfor reagerte ikke folk slik vi gjør nå.

Endret av Noir
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er litt merkelig å se døde mennesker stilt opp slik så merker jeg at det er bildene av de døde som ligger i kister som får meg til å bli litt..tjaaa,redd. Det forbinder jeg med døden. Døden med sorgen og tomheten og alt det triste man forbinder med at noen går bort.

De andre bildene gjør meg mer nysgjerrig på et vis. Og ikke minst; fascinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det mest ekle bildet var det med faren som hadde vært død i 2 år, det var litt ekkelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

På noen av bildene med flere personer så skjønner jeg ikke hele tiden hvem det er av de på bildet som er død..

Feks:

group.jpg

Og hvordan får de til at de døde står slik?

Blikket til den ungen skremte livet av meg. :haar:

Jeg syns sånne bilde er fine men på en litt trist måte.

Endret av Mortem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg kom nylig over noe jeg synes er veldig interessant, og lurer på om noen deler min fascinasjon, evt. har noen andre tanker rundt det. Post mortem-portretter er et bilde av en avdød person, gjerne kledd i pene klær og satt på et stativ med øynene åpne (eller tegnet på i ettertid) for at vedkommende skal se levende ut, andre ganger liggende med lukkede øyne for at det skal forestille at personen sover. Denne skikken var vanlig (også i Norge) på 1800- og tidlig 1900-tallet. Det faktum at fotografier var så dyrt kombinert med høye dødstall blant barn gjorde at dette ofte var det eneste fotografiet familien hadde av barnet sitt, og det var ikke sett på som groteskt, men heller en måte å minnes den døde.

Eksempler:

post.jpgtwo-girls-one-dead.jpg

Dead+girl.jpg

Flere bilder her

Husker en gang jeg kom over et bilde hos mine besteforeldre av oldemoren min liggende i kista, og jeg syntes det var fryktelig merkelig at de hadde tatt bilde av henne slik, nå innser jeg jo at de kommer fra en tid hvor dette var vanlig, men jeg lurer på hvordan folk ville reagert hvis noen gjorde dette idag?

er alle de døde????

CREEPY. minner meg om filmen "the others". Makabert syns jeg. Men folk hadde vel et annet syn på døden i en tid der det var mer vanlig å dø unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Blikket til den ungen skremte livet av meg. :haar:

Jeg syns sånne bilde er fine men på en litt trist måte.

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

På noen av bildene med flere personer så skjønner jeg ikke hele tiden hvem det er av de på bildet som er død..

Feks:

group.jpg

dead7.jpg

Og hvordan får de til at de døde står slik?

d796e_PM-girl.jpg

den guttungen på det øverste bildet så unaturlig ut så han var sikkert død, men tror ikke bildene av alle her er av døde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nylig over noe jeg synes er veldig interessant, og lurer på om noen deler min fascinasjon, evt. har noen andre tanker rundt det. Post mortem-portretter er et bilde av en avdød person, gjerne kledd i pene klær og satt på et stativ med øynene åpne (eller tegnet på i ettertid) for at vedkommende skal se levende ut, andre ganger liggende med lukkede øyne for at det skal forestille at personen sover. Denne skikken var vanlig (også i Norge) på 1800- og tidlig 1900-tallet. Det faktum at fotografier var så dyrt kombinert med høye dødstall blant barn gjorde at dette ofte var det eneste fotografiet familien hadde av barnet sitt, og det var ikke sett på som groteskt, men heller en måte å minnes den døde.

Eksempler:

post.jpgtwo-girls-one-dead.jpg

Dead+girl.jpg

Flere bilder her

Husker en gang jeg kom over et bilde hos mine besteforeldre av oldemoren min liggende i kista, og jeg syntes det var fryktelig merkelig at de hadde tatt bilde av henne slik, nå innser jeg jo at de kommer fra en tid hvor dette var vanlig, men jeg lurer på hvordan folk ville reagert hvis noen gjorde dette idag?

Åh jeg har sett mange slike bilder, men blir aldri vant til dem... grøss, men likevel fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel til ettertanke mange av bildene er veldig vakre, særlig noen av de med barn som ligger fredelig med øynene lukket.

Endret av anónimo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på hva som skjedde med den familien med foreldre og tre døde barn. Ser ut som foreldrene er skutt i hodet. Står det noe om historiene bak bildene noe sted?

Anonym poster: abc5b10a5f0ac57de6c349bf5b04b4d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg lurer på hva som skjedde med den familien med foreldre og tre døde barn. Ser ut som foreldrene er skutt i hodet. Står det noe om historiene bak bildene noe sted?

Anonym poster: abc5b10a5f0ac57de6c349bf5b04b4d4

Det lurte jeg også på.

Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å lese mer om historien bak bildene.

BettyBoop: Det siste bildet, om jeg ikke husker feil, i linken i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...