Gå til innhold

Post mortem-fotografier

Stueloff

Anbefalte innlegg

Peonjenta

Idag poster folk bilder av 3 åringen sin på potta og legger ut i detalj om avførings/tisse/gulpe/spy vanene deres. DET er respektløst det! Vi er dummere idag, uten tvil.

Endret av Niennas
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Det er nok derfor de sluttet med det. De syns vel det ble for mye av det gode de også.

Eller man fikk rett og slett bedre tilgang på fotografier, og trengte i mindre grad bilde av døde mennesker, fordi man hadde bilde av dem i live?

Det er jo også kommet opp her at foreldre med dødfødte barn, eller barn som døde i mors mage, ofte tar bilder av den døde babyen, nettopp for å ha et fotografisk minne om barnet sitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Wolfmoon

Bildet er av Carney L. Parsons, kone og tre barn som ble drept av Joseph Hamilton 12. oktober 1906. Hamilton var den siste som ble hengt i Houston.

http://en.wikipedia....uston,_Missouri

Jeg klarte faktisk å finne ut av hvem dette er. Og det stemmer faktisk at de ble drept. Det er dog ikke kulehull vi ser her, men andre skader. De ble slått i hodet med en pistol som ble ødelagt etter det første skuddet, som traff mannen i kneet.

Følgende tekst er skrevet på baksiden av bildet:

"This is a photograph of Carrie L. Parsons, wife and three children murdered by Joseph Hamilton about two miles east of Success, MO on Friday October the 12, 1906. Parsons had sold his crop to young Hamilton. On the day of the murder Parsons loaded his Family and household effects in his wagon and started for Miller Co, MO when about two miles east of Success at what is known as the old Vance Place he was murdered this was about 2 o'clock in the day. The wagon was then driven into thicket of brush and left until about midnight that night when young Hamilton returned hitched up Drove to Piney River and threw all of the Bodies into the water two of the children was found by Fishing Party with in one hour after were thrown in. Hamilton was arrested two Days later trying to make his escape. He made a full confession of his crime. He was tried at the November term of Court and Sentenced to be Hanged Dec the 21st. His Father came here and made quite an effort to have his sentence commuted to life imprisonment - but to no avail he was Hanged at 11 o'clock December 21st 1906 at Houston MO. Young Hamilton was 21 years old and a son of J. Bill Hamilton that is said to Preach at the New Church. This is a true likeness I was Present when it was Taken [signed] G.W.S"

Kilde: Thanatos Archive

Det står mer om saken for eksempel her: http://en.wikipedia....amilton_Murders og det finnes flere bilder av morderen ute på verdensveven, også fra da han ble hengt.

Takk for info. Interessant å få "historien bak", for jeg sitter ofte å lurer på hvem de var og historiene til persoenen i bildene, noe jeg forøvrig også gjør med bilder som ikke er post mortem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
charactouy

I mange tilfeller er det blitt tegnet øyne på gamle fotos i nyere tid, fordi øynene har vistes dårlig/vært bleke pga eksponering/lyssetting og ikke pga de har hatt øynene lukket/vært døde. De som har tegnet på, har trodd at de forbedret bildene ved å gjøre dette. Vi vet ikke når øynene har blitt tegnet på, det kan ha vært gjort av noen som trodde gutten var i live, og som ville forbedre bildet. Øynene som har blitt tegnet på like etter fremkalling, har som regelt blitt tegnet på av profesjonelle som fikk til et langt bedre resultat enn øynene til gutten med gyngehesten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest pærecider

Syns tråden er interessant, men hvis det skal bli en sånn 'isj, dette er så ekkelt' så syns jeg at man kan la være å si det gjentatte ganger. Vi har hørt det. Noen syns det er ekkelt, forståelig nok, men kan man ikke prøve å se litt utenfor sin egen boble og prøve å sette seg inn i disse menneskenes omstendigheter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Capricorn

Ærlig talt! Får vi ikke si meningen vår? Er alle som syns dette er ekkelt uønsket i tråden?

TS spør i startinnlegget om hvordan vi hadde reagert om dette hadde blitt gjort i dag. Er det forbudt av enkelte av dere å svare på det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

I mange tilfeller er det blitt tegnet øyne på gamle fotos i nyere tid, fordi øynene har vistes dårlig/vært bleke pga eksponering/lyssetting og ikke pga de har hatt øynene lukket/vært døde. De som har tegnet på, har trodd at de forbedret bildene ved å gjøre dette. Vi vet ikke når øynene har blitt tegnet på, det kan ha vært gjort av noen som trodde gutten var i live, og som ville forbedre bildet. Øynene som har blitt tegnet på like etter fremkalling, har som regelt blitt tegnet på av profesjonelle som fikk til et langt bedre resultat enn øynene til gutten med gyngehesten.

Det er jo i grunn ganske interessant. Jeg har også, etter å ha lest i denne tråden her, sett flere diskusjoner rundt en del bilder som blir hevdet å være post mortem, men som det ikke er beviser for at er det.

Et av argumentene jeg så for at det var post mortem var nettopp at øynene var tegnet på, men hvis dette uansett var relativt vanlig, så er det jo enda vanskeligere å si.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vampen

Det er nok derfor de sluttet med det. De syns vel det ble for mye av det gode de også.

Sannsynligvis hadde det ikke noe med det å gjøre. Hele samfunnet endret seg rundt denne tiden, dødeligheten gikk ned, også barnedødeligheten, og etterhvert ble også fotografering mer vanlig. Altså ble behovet for en slik praksis mindre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
charactouy

Det er jo i grunn ganske interessant. Jeg har også, etter å ha lest i denne tråden her, sett flere diskusjoner rundt en del bilder som blir hevdet å være post mortem, men som det ikke er beviser for at er det.

Et av argumentene jeg så for at det var post mortem var nettopp at øynene var tegnet på, men hvis dette uansett var relativt vanlig, så er det jo enda vanskeligere å si.

Vanlig og vanlig... Såpass vanlig at man ikke kan si at et bilde er PM bare pga påtegnede øyne - og man bør vel uansett ha flere indisier før man slår fast noe som et faktum :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dolce

Så spennende, det kan du jo sikkert finne ut om du har gamle slektninger. :)

Det er dessverre ingen gamle slektninger hos oss lenger.

Men jeg ble litt stressa av å se disse bildene i denne tråden, så foreløpig har jeg tatt ned noen av de gamle bildene som henger i stua. Det er mørkt og høst, og jeg er alene hjemme.....

Jeg tror jeg må sortere dem litt før jeg henger dem opp igjen - men i fullt dagslys. Hvis jeg finner ut at noen er litt tvilsomme, kan de få henge ute i entreen. Jeg er for pysete til å ha døde slektninger på veggen over sofaen.

Endret av Dolce
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Maria_Marihøne

Jeg syns det praktiske bak slike bilder er ganske ekkelt å tenke på.. Det at de blir stilt opp med stativ og tråder og det som er.

Men tanken bak bildene syns jeg er vakker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
charactouy

Jeg syns det praktiske bak slike bilder er ganske ekkelt å tenke på.. Det at de blir stilt opp med stativ og tråder og det som er.

Men tanken bak bildene syns jeg er vakker.

Jeg er glad jeg ikke hadde jobben med å stille dem opp, ja... Men tanken om å ha et minne om den man er glad i - og da som om de var i live - er jo fin :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HedvigR

Jeg synes det er helt forståelig at man synes bildene er ekle og creepy. Det jeg synes blir for dumt er å bastant mene at folkene bak bildene er respektløse og DUMME, og bruke nåtidens normer for å forklare hvorfor dette var fryktelig på 1800-tallet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Jeg er glad jeg ikke hadde jobben med å stille dem opp, ja... Men tanken om å ha et minne om den man er glad i - og da som om de var i live - er jo fin :)

Absolutt. Det hadde jo vært veldig synd om de ikke hadde hatt noen fysiske minner av de døde overhodet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marmot

Jeg synes det er trist at dere tenker på døde kropper som ekkelt. Jeg har sett mange døde kropper (jobbet på sykehjem) og jeg har også sett begge mine foreldre etter at de døde. Moren min var jeg med på å stelle rett etter hun døde, og det finnes ingenting ekkelt med det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
charactouy

Absolutt. Det hadde jo vært veldig synd om de ikke hadde hatt noen fysiske minner av de døde overhodet.

Ja... Det er noe med at de indre bildene svinner med tiden, og da er det godt å ha et fysisk foto å friske det opp med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest

En gang så fikk jeg et fotoalbum lagt i hendene på et helt ordinært kaffeslabberas uten forvarsel. Vertinnen slo opp i boka og viste meg bilder av et 31cm blodig lik. En sønn som døde i magen. Da må jeg innrømme at jeg hadde lyst til å kaste opp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Wolfmoon

Vanlig og vanlig... Såpass vanlig at man ikke kan si at et bilde er PM bare pga påtegnede øyne - og man bør vel uansett ha flere indisier før man slår fast noe som et faktum :)

Jada, et av indisiene var at de som hadde lagt ut bilde uten kilder hevdet at der var det :fnise:

Men jeg har aldri hørt om eller sett bilder med påtegnede øyne, før jeg begynte å se på (mulige) PM bilder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
charactouy

En gang så fikk jeg et fotoalbum lagt i hendene på et helt ordinært kaffeslabberas uten forvarsel. Vertinnen slo opp i boka og viste meg bilder av et 31cm blodig lik. En sønn som døde i magen. Da må jeg innrømme at jeg hadde lyst til å kaste opp.

Det kan jeg forstå, men hadde den samme lysten kommet over deg om barnet hadde vært stelt, påkledt og lå i en vugge/seng/mors armer?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...