Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Rart ikke de døde satt...det må jo være mye enklere å få til enn det stativet...

Ser for meg at de rigger det til jeg da. Kler på, bærer kroppen bort, stiller den slappe kroppen opp, binder den opp med ståltråd og danderer og ordner med den døde for at liket skal se levende ut igjen...Må jo ha vært et kommærs!

Grøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja han i stolen ser man jo lever. han som står ser borte vekke ut. Ikke noe uttrykk i fjeset

Jeg trodde også dette med første øyekast, men reagerte litt på at han som sitter faktisk er klarere enn han som står og at det ser ut som at også han har et stativ bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Rart ikke de døde satt...det må jo være mye enklere å få til enn det stativet...

Ser for meg at de rigger det til jeg da. Kler på, bærer kroppen bort, stiller den slappe kroppen opp, binder den opp med ståltråd og danderer og ordner med den døde for at liket skal se levende ut igjen...Må jo ha vært et kommærs!

Grøss

og det er ikke respektløst??

Som sagt. det er greit de tok bilde av de i senger slik at man har illusjonen av at de sover, men å drive å styre og herje og rigge til likene slik at de skal se levende ut er ikke mye respektfullt altså. Den døde får ikke akkurat hvile da.

Endret av Niennas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg trodde også dette med første øyekast, men reagerte litt på at han som sitter faktisk er klarere enn han som står og at det ser ut som at også han har et stativ bak seg.

kunne ikke se noe stativ bak gutten og an var svært levende i blikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også dette med første øyekast, men reagerte litt på at han som sitter faktisk er klarere enn han som står og at det ser ut som at også han har et stativ bak seg.

Men de stativene er ikke nødvendigvis noe bevis, de ble også ofte brukt for at det skulle være lettere å holde hodet i ro, at den som ble tatt bilde av skulle ha et fast holdepunkt for å kjenne at han/hun var rolig nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er ikke respektløst??

Som sagt. det er greit de tok bilde av de i senger slik at man har illusjonen av at de sover, men å drive å styre og herje og rigge til likene slik at de skal se levende ut er ikke mye respektfullt altså. Den døde får ikke akkurat hvile da.

Nei det synes jeg ikke er respektløst, tvert imot. Dette var barn og voksne som kanskje aldri var blitt tatt bilde av, og de mintes dem for alltid ved å la dem bli fotografert. Det er ærefylt.

Endret av Niennas
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er utrolig fascinerende!

Jeg tør dessverre ikke gå inn på sånne nettsider, men post gjerne flere bilder som er ok å legge ut her :)

Anonym poster: 9ce5a50970b44b97f844f2e28657ca17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig fascinerende!

Jeg tør dessverre ikke gå inn på sånne nettsider, men post gjerne flere bilder som er ok å legge ut her :)

Anonym poster: 9ce5a50970b44b97f844f2e28657ca17

Den siden som er linket til i HI kan du trygt gå inn på, det verste bildet derfra er allerede postet her - det med den drepte familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj dette må være den rareste, ekleste, skumleste, kvalmeste og mest fasinerende tråden på KG!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er et av de skumleste. Man ser tydelig et dødsdrag over øynene til jenta.

dead81.jpg

Barnet er døende, i følge forholdsvis pålitelige kilder (The Thanatos archive som en annen bruker snakket om). Sannsynligvis ikke lenge igjen, heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er et av de skumleste. Man ser tydelig et dødsdrag over øynene til jenta.

Denne jenta er faktisk ikke død, men døende. Leste om det tidligere i dag.

Kommentar til noe annet: Har aldri skjønt det med at det er respektløst pga. de døde ikke får hvile? De er døde, kroppene deres har ingen bevissther som merker at "ånei, jeg får ikke hvile". Det er det å være død går ut på. Å vise respekt for de døde handler mer om de pårørende, og her er det jo faktisk de pårørendes ønske at disse bildene taes. Derfor vises det faktisk respekt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Barnet er døende, i følge forholdsvis pålitelige kilder (The Thanatos archive som en annen bruker snakket om). Sannsynligvis ikke lenge igjen, heller :(

ja det jeg og tenkte. Hun ser syk ut, ikke død ut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne jenta er faktisk ikke død, men døende. Leste om det tidligere i dag.

Kommentar til noe annet: Har aldri skjønt det med at det er respektløst pga. de døde ikke får hvile? De er døde, kroppene deres har ingen bevissther som merker at "ånei, jeg får ikke hvile". Det er det å være død går ut på. Å vise respekt for de døde handler mer om de pårørende, og her er det jo faktisk de pårørendes ønske at disse bildene taes. Derfor vises det faktisk respekt.

Jeg syns det er respektløst. Når jeg er død så foretrekker jeg at familien ikke leker med kroppen min rundt i et fotostudio.

Endret av Capricorn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de merker ikke om man skjender de heller, men likskjending er likevel ikke lov og er respektløst.

De pårørendes ønske er mindre viktig enn hva den døde selv ville ønsket.

Og de døde ville antagelig ikke hatt et problem med det, siden dette var normal praksis på tiden. Det er kulturelle normer som dikterer hva vi føler om denne saken, og de kulturelle normene da var annerledes. Og jeg mener fortsatt at gravskjending er respektløst pga. de levende som blir påvirket av det, men ikke at det er sammenlignbart, siden skjending og hyllest (som disse bildene er) er to helt forskjellige ting.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er respektløst. Når jeg er død så foretrekker jeg at familien ikke leker med kroppen min rundt i et fotostudio.

Jeg skjønner det, men mesteparten av disse bildene er fra 1800-tallet, og ikke i dag. Da hadde folk andre tanker om det. Det er svært lite sannsynlig at familien din ville fått slike bilder skulle du dø.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne jenta er faktisk ikke død, men døende. Leste om det tidligere i dag.

Kommentar til noe annet: Har aldri skjønt det med at det er respektløst pga. de døde ikke får hvile? De er døde, kroppene deres har ingen bevissther som merker at "ånei, jeg får ikke hvile". Det er det å være død går ut på. Å vise respekt for de døde handler mer om de pårørende, og her er det jo faktisk de pårørendes ønske at disse bildene taes. Derfor vises det faktisk respekt.

Kanskje derfor jeg syns det var det skumleste bildet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis familien min hadde følt behov for å få tatt et siste bilde av meg, så hadde det vært helt greit for meg. Om det så betydde ståltråd, stativer og herjing rundt i fotostudio - så lenge bildene ble fine.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Dette var en helt annen tid hvor døden var mye mer vanlig og tilstede i folks hverdag. Vi har gjemt bort døden og gjort den til noe mer skremmende enn det den egentlig er. Barnedødeligheten var svært høy, folk døde av diverse sykdommer som det idag fins kur for, og det var dyrt å ta bilde, så de ville jo ha et bevis på at denne personen faktisk hadde eksistert. Selv om det er morbid, sett med våre øyne, så syns jeg at det var en fin måte å minnes en person på. Er lett å dømme en tid/skikk med å kalle den respektløs, men det var totalt andre tider den gangen og det kan ikke sammenlignes med idag.. Vi har nå fått med oss at noen syns at det er respektløst, syns det blir trist hvis vi skal krangle om det, for DET syns jeg faktisk er respektløst overfor de som gjorde dette av sorg og kjærlighet til sine avdøde.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne tråden er faktisk interessant. Jeg håper enkelte kan la være å dra nivået ned til roping om "æsj", "fysj" og "ekkelt".

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...