Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Fant ett bilde hvor det var bilde av en far med sine to sønner, under bildet sto det at bildet var tatt to år etter hans død og 5 uker før hans begravelse. Så var visst ikke noe hast med begravelser som det er nå.

Å, nå så jeg hvilket bilde du mente, hvis det var det som var på linken i hovedinnlegget?

Det er ikke en mann og hans to sønner, men en balsamert mann og to agenter fra begravelsesbyrået. Har sett det samme bildet på en annen side, og om jeg ikke husker helt feil ble han brukt som utstillingseksemplar for å vise ferdighetene til byrået. Det står vel noe om "undertakers" under bildet også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vampen: Oppstilling ble kanskje et feil ord. Men det jeg prøvde å komme fram til var at for de aller fleste i dag er denne praksisen veldig merkelig og rar, men den foregår jo fremdeles, da ved dødfødsler, og jeg skjønner absolutt behovet.

Har sett igjennom hele denne siden og blir mer og mer fasinert, aldri vært klar over at dette var vanlig, begynner nesten å lure på om vi har slike bilder i gamle familiealbum....

Synes det familiebildet ser ut de har blitt drept, ser jo ut som hull i hodet. Huff!

Klarer fremdeles ikke å se på alle bildene hvem det er som er død. Hadde jeg sett disse bildene i et familiealbum hadde jeg nok ikke tenkt over at de er døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som skjedde med den familien med foreldre og tre døde barn. Ser ut som foreldrene er skutt i hodet. Står det noe om historiene bak bildene noe sted?

Anonym poster: abc5b10a5f0ac57de6c349bf5b04b4d4

Fant samme bilde på en blogg hvor det sto at hele familien ble myrdet, men det var ikke noe kildehenvisning, så vet ikke om det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette:

family.jpg

Jeg klarte faktisk å finne ut av hvem dette er. Og det stemmer faktisk at de ble drept. Det er dog ikke kulehull vi ser her, men andre skader. De ble slått i hodet med en pistol som ble ødelagt etter det første skuddet, som traff mannen i kneet.

Følgende tekst er skrevet på baksiden av bildet:

"This is a photograph of Carrie L. Parsons, wife and three children murdered by Joseph Hamilton about two miles east of Success, MO on Friday October the 12, 1906. Parsons had sold his crop to young Hamilton. On the day of the murder Parsons loaded his Family and household effects in his wagon and started for Miller Co, MO when about two miles east of Success at what is known as the old Vance Place he was murdered this was about 2 o'clock in the day. The wagon was then driven into thicket of brush and left until about midnight that night when young Hamilton returned hitched up Drove to Piney River and threw all of the Bodies into the water two of the children was found by Fishing Party with in one hour after were thrown in. Hamilton was arrested two Days later trying to make his escape. He made a full confession of his crime. He was tried at the November term of Court and Sentenced to be Hanged Dec the 21st. His Father came here and made quite an effort to have his sentence commuted to life imprisonment - but to no avail he was Hanged at 11 o'clock December 21st 1906 at Houston MO. Young Hamilton was 21 years old and a son of J. Bill Hamilton that is said to Preach at the New Church. This is a true likeness I was Present when it was Taken [signed] G.W.S"

Kilde: Thanatos Archive

Det står mer om saken for eksempel her: http://en.wikipedia.org/wiki/Houston,_Missouri#Houston.27s_Last_Hanging:_The_Jodie_Hamilton_Murders og det finnes flere bilder av morderen ute på verdensveven, også fra da han ble hengt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt de siste to timene på fb-siden til Thanatos - sånn i stedet for å gjøre alt det jeg egentlig hadde tenkt å gjøre - så jeg mente å vite at det skulle være ekte og burde kunne finnes mer informasjon om hvis jeg bare googlet nok :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt de siste to timene på fb-siden til Thanatos - sånn i stedet for å gjøre alt det jeg egentlig hadde tenkt å gjøre - så jeg mente å vite at det skulle være ekte og burde kunne finnes mer informasjon om hvis jeg bare googlet nok :-)

Samme gjorde jeg, ble nyskjerrig. Dog ikke på facebook men thanatos.net. Både dette bildet, teksten og bilder fra henrettelsen ligger under VIP-delen der.

Endret av Noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra nå av kommer jeg til å bli livredd hver gang jeg ser slike gamle bilder. Kommer til å tenke. Ok lever de på dette bildet eller var de døde her?

Døde mennesker er ikke skumle eller farlige, men bare triste, siden de ikke lever lengre.

Farlige mennesker, det er de som er lys levende.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at på noen av bildene er det vanskelig å se hvem som er død. De var jo så stive og alvorlige på bilder før uansett.

Hvem er død her:

post.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at på noen av bildene er det vanskelig å se hvem som er død. De var jo så stive og alvorlige på bilder før uansett.

Hvem er død her:

post.jpg

Hun som står vil jeg tro.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som står. Hun har unaturlig mørke hender, unaturlig stilling på fingre/hender og ser generelt "stivnet" ut - i tillegg til et veldig tomt blikk. Hun som sitter har naturlig hudfarge på hendene og en naturlig fingerstilling - i tillegg til at de døde ikke kan holde et bilde som hun gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blah blah

I tillegg, hun som står hadde aldri klart å stå stille i den stillingen så lenge som det hadde vært nødvendig for å ta et bilde på den tiden.

Var jo ikke bare knips og ferdig den gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy fasan! Nå får jeg IALLFALL ikke sove. Æh, skikkelig, ordentlig creepy greier! (Kanskje det er natta og mørket som gjør det, men asså...æh!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fascinerende konsept. Ser ikke hva som skal være skummelt med disse bildene. Det er nok gjort av kjærlighet, og ikke av mangel på respekt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Syns i likhet med flere her at det i flere tilfeller er vanskelig å se hvem som er døde og ikke, men det hjelper når man bevisst ser etter mørkere hender og tenker på at man må være helt i ro over tid for å bli tydelig på bildet.

Syns forøvrig ikke det er noe skummelt eller respektløst over bildene - det viser jo tvert i mot at man var elsket nok til at noen spanderte på seg bryderiet og utgiftene til å få tatt et bilde så etterkommere skulle kunne vite hvordan man så ut, og så man ble husket. Men trist er det jo, særlig de mange barnebildene.

Jeg kommer forøvrig til å kikke litt ekstra på endel av de gamle bildene som er hjemme hos mine foreldre nå, jeg har ikke tenkt over at noen av de eldste bildene kan være av noen som alt er døde. Tenker særlig på et av en barneflokk der jeg vet at to aldri ble voksne...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt et veldig interessant fenomen, og det viser en forskjell mellom samfunnet på den tiden og samfunnet i dag. Jeg ville f.eks. synes det var helt horribelt om vi skulle ta oppstilte bilder av et dødt familiemedlem (ikke babyer). For meg føles det helt feil.

Om jeg derimot hadde levd på denne tiden hvor det var vanlig kan det hende at jeg hadde tenkt helt annerledes.

Jeg synes flere av bildene er vakre, triste, uhyggelige og morbide på én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Dette er absolutt et veldig interessant fenomen, og det viser en forskjell mellom samfunnet på den tiden og samfunnet i dag. Jeg ville f.eks. synes det var helt horribelt om vi skulle ta oppstilte bilder av et dødt familiemedlem (ikke babyer). For meg føles det helt feil.

Om jeg derimot hadde levd på denne tiden hvor det var vanlig kan det hende at jeg hadde tenkt helt annerledes.

Jeg synes flere av bildene er vakre, triste, uhyggelige og morbide på én gang.

Men i dag tar vi gjerne flere hundre bilder av hverandre fra den dagen vi blir født.

Den gang så hadde man som regel bare mulighet til å ta familiefotos et par ganger i løpet av livet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...