Gå til innhold

Post mortem-fotografier


Stueloff

Anbefalte innlegg

Hvorfor kunne ikke mødrene bare være (synlige) med på bildet? Er jo mer forstyrrende å være tildekt.

Anonym poster: 9ce5a50970b44b97f844f2e28657ca17

Det er jeg enig i. Ihvertfall på de bildene de har gjort en dårlig jobb med å dekke henne til. Noen har bare slengt et teppe over hodet på henne. Da kunne hun like gjerne bare vært med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du synes de ikke passer inn her, så kan du godt legge dem der. Du bestemmer:-)

Ser at skribleriene mine ikke er 100% i tråd med tema, men tenkte det kunne være nyttig for å få en bedre forståelse for tiden post-mortem fotografier stammer fra.

Ok, da lar jeg det stå.

Niennas, mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Det er jeg enig i. Ihvertfall på de bildene de har gjort en dårlig jobb med å dekke henne til. Noen har bare slengt et teppe over hodet på henne. Da kunne hun like gjerne bare vært med.

Er og mulig at de tok betalt pr person som ble fotografert, så det ble dyrere med mor og barn synlig?

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, barnet til høyre har skjørt, ja... La nå merke til at barnet til høyre har hvit sløyfe og barnet til venstre har sort, tro hvorfor?

Jeg stusset litt på det samme, kanskje det er en jente?

Anonym poster: bea05d9c76164af817d5f91d16c698e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og mulig at de tok betalt pr person som ble fotografert, så det ble dyrere med mor og barn synlig?

Det er også mulig, men jeg tror heller på teorien (din?) om at det er en assistent de ikke gidder å ha med på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og teori, ifølge Thanatos (igjen) skal det være fakta at det i alle fall i mange tilfeller var assistenter e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns bildene hvor far holder det døde barnet er spesielle. Tradisjonelt sett var jo ikke far så involvert med de minste barna. Det var mødrenes oppgave. Far matet jo ikke eller skiftet bleier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er det minste rart at de ønsket bilde for å minnes sine kjære etter de var døde.

Vakre og triste bilder fra den siden ts linket til,følte nesten jeg trådde over en intimgrense ved å se på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over det på Thanatos.net nå i kveld, holdt på å ramle av sofaen når jeg så det. Tittelen på innlegget som linket til artikkelen var "standing post mortem 2012" eller noe sånt, så jeg forventet ikke akkurat å finne Uncle Lionel for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Snublet over det på Thanatos.net nå i kveld, holdt på å ramle av sofaen når jeg så det. Tittelen på innlegget som linket til artikkelen var "standing post mortem 2012" eller noe sånt, så jeg forventet ikke akkurat å finne Uncle Lionel for å si det sånn!

Nei det hadde ikke jeg heller trodd.

Gjør folk ofte slikt idag da? Ikke nødvendigvis fotografier, men stiller de opp på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er vel bare Uncle Lionel de siste 100 årene :P

Sannelig om jeg er sikker på om det er ham heller, eller om det er en voksfigur... Men nærbildet av hendene ser jo veldig ekte ut da... Snedig, hele greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

http://www.abcnyhete...-ut-som-en-stol

Her er forklaringen på jabx sitt bilde - ingen døde, bare mor som fungerer som stol :)

Tror det er gutten på høyre side, du kan zoome inn bildet ganske mye uten at det blir blurry, på barna ser du normale øyne, mens på gutten til venstre så er det grå aktig, akkurat som om øynene er malt på :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den guttungen på det øverste bildet så unaturlig ut så han var sikkert død, men tror ikke bildene av alle her er av døde.

Det er tydelig på alle bildene. Du ser f.eks. stativene som holder de oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så gjennom linken i hovedinnlegget nå, og det er noen av bildene der jeg ikke tror er Post Mortem. Sånn som dette, barnet ser ikke dødt ut her:

child.jpg

Øynene synes jeg ser påtegnet ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stativene kan like gjerne være markeringsstativer, altså ikke stativer som skal holde vekt, men stativer som gir holdepunkter for (den levende) modellen som skal stå stille under eksponeringstiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over det på Thanatos.net nå i kveld, holdt på å ramle av sofaen når jeg så det. Tittelen på innlegget som linket til artikkelen var "standing post mortem 2012" eller noe sånt, så jeg forventet ikke akkurat å finne Uncle Lionel for å si det sånn!

Oi, det har jeg ikke sett før, ikke med stativ.

Vet dog om eksempler på dem som har hatt ekstravagante begravelser med bilder i nyere tid også. Her kan man lese om og se bildet av Willie the Wimp, rik druglord på åttitallet som ble begravet i en "cadillac-kiste": http://www.srvrocks.com/lyrics-willie_the_wimp.htm

Ellers så har de vel mer kultur for likvaker på andre siden av dammen, og kan se for meg at det kanskje blir tatt noen bilder på slike. At de ikke ligger rundt overalt på nettet er vel en selvfølgelighet når nær familie fortsatt lever. Men det er nok ikke veldig vanlig, da den typen bilder har et helt annet stempel i dag. Det man kan finne er kjendiser:

elvis-paper.jpg

Men vær obs på at om dere søker etter moderne post mortem bilder kan det dukke opp treff av en litt annen karakter. Om noen tar bilder av en som er død i moderne tid er det gjerne obduksjonsbilder. De er tatt med et helt annet formål, og ser derretter annerledes ut. Tenk også over hvordan vedkommende kjendis døde før du trykker på en bildelink, det finnes bilder på nett av kjente draps- eller selvmordsofre som ikke nødvendigvis er fine å se på.

(Apropo kjente mennesker så har jeg noen gamle, mer tradisjonelle post mortems av historiske personer på lur, om det er interesse)

Post mortem-tradisjonen holdt seg gående mye lengre i Øst-Europa enn ellers i Europa og Amerika, men i hvilken grad det er i bruk i dag vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øynene synes jeg ser påtegnet ut.

De kan være skarpet opp i ettertid fordi bebisen ikke holdt dem stille og de var for blurry. Men jeg er ikke sikker altså, kun mine betraktninger.

Endret av Noir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...