Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Siterer meg selv.

Jeg fikk tilbud om et seks uker langt vikariat i butikken som søker en fast ansatt i 100% stilling, noe jeg takket ja til da det andre vikariatet var i ferd med å utløpe. Er fortsatt kandidat til stillingen, men den er lyst ut på nytt med søknadsfrist i slutten av måneden og jeg har ikke kjempestore forhåpninger om å få den, men har jo et lite håp om at jeg gjør et godt inntrykk mens jeg jobber der. Er så lei av å søke jobb uten hell og må innrømme at jeg er skuffet over at jeg heller ikke denne gangen nådde opp.:sad:

Anonymkode: 0100d...18a

Høyreregjeringen har gjort det lettere å ansette folk i midlertidige stillinger....Ikke stem på dem. Jeg er i en lignende posisjon som deg, har søkt jobber i seks måneder, har et kort vikariat i en jobb jeg elsker, men med mindre håp enn deg om å få fast jobb.

Anonymkode: aa848...006

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest skrev (På 14.11.2020 den 22.13):

Du får prøve deg på å unndra informasjon om at du er gravid, ha videointervju og møte opp gravid i et vikariat. Meld gjerne tilbake om hvordan du har opplevd arbeidsforholdet når du da går ut i permisjon 🙂 

Da er jeg klar for å fortelle deg om hvordan jeg opplevde arbeidsforholdet. Jeg kom godt overens med både de andre ansatte og sjefene mine. De likte meg så godt at det ble opprettet en fast stilling, så jeg har noe å komme tilbake til etter permisjonen. En foreldrepermisjon varer bare 8-9 mnd og det er ingenting i en lang yrkeskarriere. Heldigvis skjønner arbeidsgivere også det. 

Anonymkode: 09ef7...970

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jobber for et bemanningsbyrå (Adecco) som tjener en del penger på meg, får bare avslag på jobbintervju ( aldri skjedd tidligere ) og mistenker de gir meg dårlig referanse med vilje, ( beholde meg)

Evig vikar til dårlig lønn, kommer meg ikke inn på boligmarkedet (ikke fast jobb ) og lider under dette, hva kan jeg gjøre?

Har ingen referanser jeg kan stole på, som om de nesten gjør det de kan for å ødelegge for meg, høres helt utrolig ut men det er sant.

Anonymkode: 7988d...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 23.44):

Siterer meg selv.

Jeg fikk tilbud om et seks uker langt vikariat i butikken som søker en fast ansatt i 100% stilling, noe jeg takket ja til da det andre vikariatet var i ferd med å utløpe. Er fortsatt kandidat til stillingen, men den er lyst ut på nytt med søknadsfrist i slutten av måneden og jeg har ikke kjempestore forhåpninger om å få den, men har jo et lite håp om at jeg gjør et godt inntrykk mens jeg jobber der. Er så lei av å søke jobb uten hell og må innrømme at jeg er skuffet over at jeg heller ikke denne gangen nådde opp.:sad:

Anonymkode: 0100d...18a

Siterer nok en gang meg selv.

Det gikk som jeg fryktet - avslag. Har jobbet der i noen uker nå og har fått ros fra både kunder og kolleger for at jeg yter super service og har mye kunnskap om varene, så hadde et bittelite håp om at det kanskje kunne gå veien. Den gang ei.

Da jeg var inne til samtale med butikksjefen var hun opptatt av at hun ønsket å ansette en voksen person med bransjeerfaring, to kriterier jeg oppfyller. Til min store overraskelse har hun valgt å ansette en 21-åring med null bransjeerfaring, fordi hun ønsker å få inn litt "ungt blod" i teamet. Samtlige deltidsansatte er studenter, de fleste tidlig i 20 årene. Butikksjefen og assisterende butikksjef er de eneste "godt voksne", de er 45+ begge to. Begrunnelsen henger ikke på greip for meg, rett og slett.

Siter veldig med motivasjonen for å komme meg gjennom de siste ukene av vikariatet nå, men må jo bare bite tenna sammen.

Anonymkode: 0100d...18a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siterer nok en gang meg selv.

Det gikk som jeg fryktet - avslag. Har jobbet der i noen uker nå og har fått ros fra både kunder og kolleger for at jeg yter super service og har mye kunnskap om varene, så hadde et bittelite håp om at det kanskje kunne gå veien. Den gang ei.

Da jeg var inne til samtale med butikksjefen var hun opptatt av at hun ønsket å ansette en voksen person med bransjeerfaring, to kriterier jeg oppfyller. Til min store overraskelse har hun valgt å ansette en 21-åring med null bransjeerfaring, fordi hun ønsker å få inn litt "ungt blod" i teamet. Samtlige deltidsansatte er studenter, de fleste tidlig i 20 årene. Butikksjefen og assisterende butikksjef er de eneste "godt voksne", de er 45+ begge to. Begrunnelsen henger ikke på greip for meg, rett og slett.

Siter veldig med motivasjonen for å komme meg gjennom de siste ukene av vikariatet nå, men må jo bare bite tenna sammen.

Anonymkode: 0100d...18a

De har ansatt de unge, fordi de er billigst i drift. Altså holde lave lønninger. 

Anonymkode: b6663...f5b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Siterer nok en gang meg selv.

Det gikk som jeg fryktet - avslag. Har jobbet der i noen uker nå og har fått ros fra både kunder og kolleger for at jeg yter super service og har mye kunnskap om varene, så hadde et bittelite håp om at det kanskje kunne gå veien. Den gang ei.

Da jeg var inne til samtale med butikksjefen var hun opptatt av at hun ønsket å ansette en voksen person med bransjeerfaring, to kriterier jeg oppfyller. Til min store overraskelse har hun valgt å ansette en 21-åring med null bransjeerfaring, fordi hun ønsker å få inn litt "ungt blod" i teamet. Samtlige deltidsansatte er studenter, de fleste tidlig i 20 årene. Butikksjefen og assisterende butikksjef er de eneste "godt voksne", de er 45+ begge to. Begrunnelsen henger ikke på greip for meg, rett og slett.

Siter veldig med motivasjonen for å komme meg gjennom de siste ukene av vikariatet nå, men må jo bare bite tenna sammen.

Anonymkode: 0100d...18a

Det er ikke lov til å ekskludere noen grunnet alder, her sier hun rett ut at hun vil ha unge folk «ungt blod». Det er kun i spesielt særskilte tilfeller dette er OK. 

Du kan melde inn til Arbeidstilsynet.

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/2015/arbeidsmiljolovens-forbud-mot-aldersdiskriminering/

Anonymkode: 6576c...3bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Siterer nok en gang meg selv.

Det gikk som jeg fryktet - avslag. Har jobbet der i noen uker nå og har fått ros fra både kunder og kolleger for at jeg yter super service og har mye kunnskap om varene, så hadde et bittelite håp om at det kanskje kunne gå veien. Den gang ei.

Da jeg var inne til samtale med butikksjefen var hun opptatt av at hun ønsket å ansette en voksen person med bransjeerfaring, to kriterier jeg oppfyller. Til min store overraskelse har hun valgt å ansette en 21-åring med null bransjeerfaring, fordi hun ønsker å få inn litt "ungt blod" i teamet. Samtlige deltidsansatte er studenter, de fleste tidlig i 20 årene. Butikksjefen og assisterende butikksjef er de eneste "godt voksne", de er 45+ begge to. Begrunnelsen henger ikke på greip for meg, rett og slett.

Siter veldig med motivasjonen for å komme meg gjennom de siste ukene av vikariatet nå, men må jo bare bite tenna sammen.

Anonymkode: 0100d...18a

Dette er jo ikke greit. Du når kvalifikasjonene og blir diskriminert på grunnlag av alder. Jeg ville som en over her sier, meldt det til Arbeidstilsynet. Er du medlem av en fagforening?

Anonymkode: 09ef7...970

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært flere år i en jobb jeg mistrivdes i, så fikk jeg omsider drømmejobben. Jeg har jobbet her en stund nå og er så fornøyd. Vil bare minne alle på å fortsette å holde håpet oppe.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 21.01):

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jobber for et bemanningsbyrå (Adecco) som tjener en del penger på meg, får bare avslag på jobbintervju ( aldri skjedd tidligere ) og mistenker de gir meg dårlig referanse med vilje, ( beholde meg)

Evig vikar til dårlig lønn, kommer meg ikke inn på boligmarkedet (ikke fast jobb ) og lider under dette, hva kan jeg gjøre?

Har ingen referanser jeg kan stole på, som om de nesten gjør det de kan for å ødelegge for meg, høres helt utrolig ut men det er sant.

Anonymkode: 7988d...861

Har du forsøkt å kontakte de du har fått avslag på  for å høre årsaken til avslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (1 time siden):

Etter å ha vært flere år i en jobb jeg mistrivdes i, så fikk jeg omsider drømmejobben. Jeg har jobbet her en stund nå og er så fornøyd. Vil bare minne alle på å fortsette å holde håpet oppe.

takk jeg trengte det du sier nå. Nesten som du beskriver meg og mine erfaringer... og jeg brukt tiden godt til å tenke igjennom mens jeg er nå arbeidsledig. 

Anonymkode: 35476...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

takk jeg trengte det du sier nå. Nesten som du beskriver meg og mine erfaringer... og jeg brukt tiden godt til å tenke igjennom mens jeg er nå arbeidsledig. 

Anonymkode: 35476...87d

Krysser fingrene for at du snart får en jobb du virkelig trives med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sendt ut en søknad og skal sende ut en til. Håper jeg får napp :) Har bare hatt nåværende jobb i snart ett år men har lyst til å prøve noe annet, så vil jeg bytte by. Min samboer har enda etter ett år ikke fått jobb her vi bor, så håper jeg at han får i den andre byen jeg også søker jobb til. Vi krysser fingrene 🤞

Anonymkode: 23d87...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jobbintervju nylig, men usikker på om det er dit jeg skal flytte likevel? Jeg har en annen kompetanse jeg heller vil satse å få jobb innen. Derfor sendte jeg på fredag åpne søknader til bedrifter jeg kan relatere til, samt at det er en liten stykker her jeg bor nå. 

Vært arbeidsledig i 3 måneder. 

Håper på god lønn og hus kjøp. 

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har vært i andregangsintervju i 2 stillinger og venter på svar på begge. Den ene plassen, som hadde vært en drøm, ringte i dag for å spørre om referanser. Jeg dauer, er så spent.

 

Herregud så tungt det er å stå i dette...! Har ikke hodet med meg overhodet og føler meg så stressa..!

Anonymkode: 704ff...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikk takk tikk takk.... Ingen referanser er ringt enda såvidt jeg vet.

Anonymkode: 704ff...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tikk takk tikk takk.... Ingen referanser er ringt enda såvidt jeg vet.

Anonymkode: 704ff...a1c

Det er utrolig, hvor lenge har referansene måtte vente? synes det er særdeles utaktisk av bedriften. 

Regner med du har vært på jobbintervju, og de fikk erfaring til hvem du er og deretter etterspurte referanser?

 

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er utrolig, hvor lenge har referansene måtte vente? synes det er særdeles utaktisk av bedriften. 

Regner med du har vært på jobbintervju, og de fikk erfaring til hvem du er og deretter etterspurte referanser?

 

Anonymkode: 35476...87d

Ja har vært på to andregangsintervju. Bedrift 1 har bedt meg om å oppgi referansene (selv om de står på cvn) med beskjed om at de skal kontaktes i dag mens bedrift 2 bare har ringt alle uten å si ifra til meg 🤪🤪

Anonymkode: 704ff...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke referanser som jeg kan benytte til neste jobb... i mellomtiden er jeg jobbsøker som innebærer at jeg flytter til nytt. 

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har referansene blitt oppringt fra begge plassene jeg har vært I andregangsintervju 🙈 altså jeg holder på å krepere, er så spent..

 

Er på målstreken nå...

Anonymkode: 704ff...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har referansene blitt oppringt fra begge plassene jeg har vært I andregangsintervju 🙈 altså jeg holder på å krepere, er så spent..

 

Er på målstreken nå...

Anonymkode: 704ff...a1c

Oiiii jeg fikk et tilbud, og den andre plassen skulle ringe meg ila dagen men lurte på hva jeg ønsket meg av lønn 🙈

Anonymkode: 704ff...a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...