Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange vil arrestere de på den tanken 🙂 For da tenker mange de at samfunnet går ikke rundt, og derfor tror noen de er berettiget høyere lønn enn andre også som tar byrden med å jobbe (da er det plutselig ikke en glede å ta jobben lenger, men en byrde, hehe) . Men jeg er enig i en ting: pengejaget er ikke viktig og et mål i seg selv🙂 Men det er for øyeblikket én nødvendighet siden alle er enige om det. 

Jeg tror det kreves holdning- og adferdsendring av yngre generasjoner for å fikse dette. Og man må tenke alternativt for å få alle i jobb. Jeg tenker ikke automatisk at det er slavearbeid, fordi jeg er en som ønsker å bidra. Men jeg reagerer likevel på urettferdigheten, og manglende innsikt hos folk. Det finnes pengegriske der ute som ikke tar hensyn til livene til folk, helt klart. Og utdanning burde ikke ha få stor plass i yrkeslivet på samme måte  som det har nå. 

Anonymkode: 8957d...c30

Fine refleksjoner, selv ønsker jeg også å jobbe litt. Men kun deltid.

Har jobbet i mange år, så har sett hvor galt det går med oss. Sosial dumping er helt vanlig i Norge dessverre.

Dårlig arbeidsforhold, presset økonomi. For det er penger vi lever av, ikke arbeid.

I dag er unge besatt av master, spesielt kvinner er opphengt i slike ting. Så tror ikke vi får endret så mye på dette, men etterhvert vil man kanskje ha mange ledige med høy utdannelse. Yrkesfag er jo noe av de viktigste vi har, men det har blitt snakket ned i mange år.

Anonymkode: 18e21...bd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 1.25):

Har akkurat fått tips om at drømmejobben min blir ledig fra august og venter bare på at stillingen skal utlyses så jeg kan søke på den. Har søkt på tilsvarende stilling i andre avdelinger av samme firma to ganger tidligere og kom til intervju begge gangene, men nådde ikke opp.

Den ene gangen ble jeg danket ut av en intern søker og gangen etter var det en med mer erfaring enn meg som trakk det lengste strået. Nå krysser jeg fingrene for at "third time's the charm" og håper det går veien denne gangen.🤞

Anonymkode: 0100d...18a

Da får jeg komme med en siste oppdatering om denne stillingen. Var ganske optimistisk da jeg sendte søknaden, da jeg kjenner kontaktpersonen fra før, jobbet for ham en periode og fikk bruke ham som referanse i etterkant, samt at jeg har vært til intervju for to tilsvarende stillinger i samme firma tidligere. 

Søknadsfristen var opprinnelig i slutten av mai, men ble utvidet til medio juni. I dag fikk jeg avslag uten å ha blitt innkalt til intervju en gang. Må innrømme at det svir veldig at jeg ikke engang var aktuell nok til at de ville snakke med meg denne gangen.:( 

Var forresten på intervju til en annen stilling i begynnelsen av juni, følte det gikk bra, hun som intervjuet meg ville ha to referanser og jeg vet at hun i alle fall ringte en av dem. Intervjuet var en tirsdag og jeg fikk beskjed om at jeg ville få tilbakemelding enten fredag den uka eller mandag/tirsdag uka etter. Hørte ingenting. Når det hadde gått 14 dager ringte jeg og etterlyste svar. "Whoops, glemte helt å gi beskjed jeg. Det ble ikke deg. Søk gjerne en annen gang." 

Nå må jeg innrømme at jeg føler meg ganske motløs. Har søkt mange stillinger i det siste, flere har jeg ikke fått noen form for tilbakemelding på og det irriterer meg. Hvor føkkings vanskelig er det å sende en e-post til de som ikke fikk jobb og gi beskjed om det? Så slipper man å gå å lure i evigheter. Etter intervju burde de i alle fall klare å gi beskjed synes jeg. 

Anonymkode: 0100d...18a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da får jeg komme med en siste oppdatering om denne stillingen. Var ganske optimistisk da jeg sendte søknaden, da jeg kjenner kontaktpersonen fra før, jobbet for ham en periode og fikk bruke ham som referanse i etterkant, samt at jeg har vært til intervju for to tilsvarende stillinger i samme firma tidligere. 

Søknadsfristen var opprinnelig i slutten av mai, men ble utvidet til medio juni. I dag fikk jeg avslag uten å ha blitt innkalt til intervju en gang. Må innrømme at det svir veldig at jeg ikke engang var aktuell nok til at de ville snakke med meg denne gangen.:( 

Var forresten på intervju til en annen stilling i begynnelsen av juni, følte det gikk bra, hun som intervjuet meg ville ha to referanser og jeg vet at hun i alle fall ringte en av dem. Intervjuet var en tirsdag og jeg fikk beskjed om at jeg ville få tilbakemelding enten fredag den uka eller mandag/tirsdag uka etter. Hørte ingenting. Når det hadde gått 14 dager ringte jeg og etterlyste svar. "Whoops, glemte helt å gi beskjed jeg. Det ble ikke deg. Søk gjerne en annen gang." 

Nå må jeg innrømme at jeg føler meg ganske motløs. Har søkt mange stillinger i det siste, flere har jeg ikke fått noen form for tilbakemelding på og det irriterer meg. Hvor føkkings vanskelig er det å sende en e-post til de som ikke fikk jobb og gi beskjed om det? Så slipper man å gå å lure i evigheter. Etter intervju burde de i alle fall klare å gi beskjed synes jeg. 

Anonymkode: 0100d...18a

Jeg er helt enig med deg. 

Jeg har nå 2 intervjuer hvor jeg ikke har fått svar. Det ene intervjuet var for 2 uker siden og jeg skjønner jo at jeg ikke har gått videre men allikvel så hadde det vært greit å få beskjed. Det virker som om mange ikke gir beskjed om at man ikke ble valgt videre, ikke blir sendt ut før hele prosessen er ferdig. Hva om den prosessen tar en måned? Hvorfor la folk vente på avslaget? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (På 21.6.2021 den 11.18):

Fortsatt ikke hørt noe etter intervjuet forrige uke!! Vil sååå gjerne komme til neste runde!!

Nå fant jeg stilling som jeg har søkt på tidligere i år men ikke kom inn til intervjurunden. Jeg ringte og presenterte meg selv og spurte om de trengee flere folk fordi jeg søkte på den tidligere i år. Han skrev ned navnet mitt og skulle se om han fant søknaden min. 

Eller skal jeg bare sende en ny søknad?

kan være kjekt å sende inn ny søknad basert på at du har fått mer erfaring siden sist du søkte på stillingen der. Kan være du forsterker betraktelig ved at den erfaringen du har nå kan supplere inn i det bedriften trenger nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (5 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. 

Jeg har nå 2 intervjuer hvor jeg ikke har fått svar. Det ene intervjuet var for 2 uker siden og jeg skjønner jo at jeg ikke har gått videre men allikvel så hadde det vært greit å få beskjed. Det virker som om mange ikke gir beskjed om at man ikke ble valgt videre, ikke blir sendt ut før hele prosessen er ferdig. Hva om den prosessen tar en måned? Hvorfor la folk vente på avslaget? 

jeg synes egentlig ikke du skal vente, bedrifter må også være i kappløp om deg, så jeg synes du skal kun fortsette å søke videre til flere bedrifter for å formidle din kandidatur. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissStiles skrev (På 24.6.2021 den 9.58):

Jeg er helt enig med deg. 

Jeg har nå 2 intervjuer hvor jeg ikke har fått svar. Det ene intervjuet var for 2 uker siden og jeg skjønner jo at jeg ikke har gått videre men allikvel så hadde det vært greit å få beskjed. Det virker som om mange ikke gir beskjed om at man ikke ble valgt videre, ikke blir sendt ut før hele prosessen er ferdig. Hva om den prosessen tar en måned? Hvorfor la folk vente på avslaget? 

Jeg føler rett og slett at det er respektløst ovenfor oss som søker at de som ansetter ikke tar seg bryet med å gi beskjed innen rimelig tid - og mange gir jo ikke beskjed i det hele tatt. Arbeidsgiverne burde ha mer respekt for søkerne, som faktisk legger tid og arbeid søknadene sine.

Som jobbsøker er man jo gjerne i flere søknadsprosesser samtidig og det er frustrerende når ting er uavklart. Selv om man kanskje skjønner hvilken vei det har gått er det jo greit å få det bekreftet før man avskriver en stilling helt. Særlig om det er snakk om en stilling man virkelig vil ha.

Og det er forresten ikke bare små firmaer som er dårlige på å gi beskjed. Jeg har det siste året søkt flere stillinger i en stor butikkjede  (100+ butikker) og har kun mottatt bekreftelser på at søknadene er mottatt. Har ikke hørt noe etter det på noen av stillingene.

Skjønner jo at jeg ikke er aktuell når jeg ikke hører noe, men synes det er dårlig at de ikke i det minste sender ut et standard avslag til alle som ikke er aktuelle. Typ: "Vi viser til din søknad på XXX stilling og beklager å meddele at du ikke er med videre i prosessen. Vi takker for interessen og ønsker deg velkommen til å søke på aktuelle stillinger hos oss ved en senere anledning."  

Anonymkode: 0100d...18a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissStiles skrev (På 24.6.2021 den 9.58):

Jeg er helt enig med deg. 

Jeg har nå 2 intervjuer hvor jeg ikke har fått svar. Det ene intervjuet var for 2 uker siden og jeg skjønner jo at jeg ikke har gått videre men allikvel så hadde det vært greit å få beskjed. Det virker som om mange ikke gir beskjed om at man ikke ble valgt videre, ikke blir sendt ut før hele prosessen er ferdig. Hva om den prosessen tar en måned? Hvorfor la folk vente på avslaget? 

Hvorfor sitter du på venter på et avslag?

Er helt vanlig å ikke gi lyd fra seg selv om man sier det skal skje.

Anonymkode: 18e21...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste frist for drømmejobben jeg har søkt på var på tirsdag. Enda ikke hørt noe.. sjekker mailen konstant... lærerstilling om det har noe å si. Har ikke fått tilsendt utvidet søkerliste heller, som jeg kryssa av på at jeg ønska... betyr det at de ikke har kommet så langt i prosessen da? Trodde de ville ha det i havn til sommeren... Er slaget tapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hobbykokken skrev (7 minutter siden):

Siste frist for drømmejobben jeg har søkt på var på tirsdag. Enda ikke hørt noe.. sjekker mailen konstant... lærerstilling om det har noe å si. Har ikke fått tilsendt utvidet søkerliste heller, som jeg kryssa av på at jeg ønska... betyr det at de ikke har kommet så langt i prosessen da? Trodde de ville ha det i havn til sommeren... Er slaget tapt?

Du må lære deg ha litt mer tålmodighet. 

Anonymkode: 06cd8...6ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ringt til bedrifter for å innhente meg noen informasjoner før jeg skriver selve søknaden, men til min store overraskelser svarte ingen av de to jeg ringte, ja, jeg har ringt flere ganger etterpå uten å få komme igjennom. Det er vel tydelig signal at det er ikke bedrift som jeg bør jobbe "enda  hardere" for å bli ansatt i?

Anonymkode: 35476...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble jeg oppringt fra en bedrift som søkte folk tidligere i år men prosessen med å ansette noen ble utsatt. Sikkert pga korona. Og nå var prosessen igang igjen så da ringte han for å høre om situasjonen min hadde endret seg. Jeg sa at jeg fortsatt var permittert og er ute etter nye utfordringer. Så da blir det intervju imorgen. 
 

Jeg sendte flere søknader igår men nå er det mange som har frist i slutten av juli/beg av august så da blir det kanskje litt roligere på jobbsøkefronten i juli….

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har skrevet før i denne tråden om at jeg har gitt opp med å søker jobber og at jeg bare sitter å gråter fordi jeg ikke får jobb. Jeg ville bare si at jeg fikk nettopp tilbud om stilling og jeg må klype meg fordi jeg trodde ikke på det.

Jeg ville bare si at dere må stå på! Dere kommer til å få jobb. Bare ikke gi opp! 😊😊😊

Anonymkode: 06cd8...6ef

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 11.43):

Jeg har skrevet før i denne tråden om at jeg har gitt opp med å søker jobber og at jeg bare sitter å gråter fordi jeg ikke får jobb. Jeg ville bare si at jeg fikk nettopp tilbud om stilling og jeg må klype meg fordi jeg trodde ikke på det.

Jeg ville bare si at dere må stå på! Dere kommer til å få jobb. Bare ikke gi opp! 😊😊😊

Anonymkode: 06cd8...6ef

Gratulerer❤

Anonymkode: d24b8...09f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 12.21):

Gratulerer❤

Anonymkode: d24b8...09f

Tusen takk! 😊 ♥️ 

Anonymkode: 06cd8...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg har søkt jobber siden jeg leverte bacheloren i mai i fjor, og fått bare ett intervju, ingen tilbud. Så for en uke siden fikk jeg tilsendt en screenshot fra en venn av en venn, der noen hadde bare skrevet en liten facebookstatus med "Er du en jævel i disse programmene? Da trenger vi deg litt i sommer!", jeg fikk en mailadresse og sendte en rar liten søknad (visste ikke noe om bedriften eller hva slags arbeid det var). Fikk en liten oppgave jeg måtte løse, og i dag har jeg min første arbeidsdag. De snakker allerede om at de vil ha meg utover vikariatet dersom jeg trives, og at de gjerne vil gi meg mulighet til å bygge opp min egen avdeling etter hvert.

Dette er en av de største netthandelaktørene i Norge.

Hva i helvete egentlig 😅 Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde, men jeg er veldig fornøyd! Deilig å tjene pengene mine fremfor å få dem av NAV.

Anonymkode: ac2e5...3fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blæh! Nå forlanger NAV at jeg skal søke fem jobber i uka. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til, har slitt med å få til to-tre søknader. Blir vel å søke på masse jobber jeg egentlig ikke er kvalifisert for da, bare for å tilfredsstille NAV. Synes det er helt håpløst at de kommer med dette nå, særlig siden det er midt i sommerferien. 

Noen som vet hvor strenge de er på det? Godtar de f.eks. at jeg søker tre jobber en uke og seks den neste? Eller må det være fem søknader sendt per uke?

Anonymkode: 0100d...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Blæh! Nå forlanger NAV at jeg skal søke fem jobber i uka. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til, har slitt med å få til to-tre søknader. Blir vel å søke på masse jobber jeg egentlig ikke er kvalifisert for da, bare for å tilfredsstille NAV. Synes det er helt håpløst at de kommer med dette nå, særlig siden det er midt i sommerferien. 

Noen som vet hvor strenge de er på det? Godtar de f.eks. at jeg søker tre jobber en uke og seks den neste? Eller må det være fem søknader sendt per uke?

Anonymkode: 0100d...18a

Fem jobber inkluderer alle former for arbeidsgiverkontakt. Du trenger derfor ikke bare å søke utlyste stillinger, men du kan ta kontakt med arbeidsgivere og dokumentere dette i aktivitetsplanen. Kan love deg at ingen veileder har tid til å fintelle antall søknader, så kan ikke skjønne at det ikke skal være ok med tre jobber en uke og seks neste (det hadde definitivt jeg godtatt!). 

Anonymkode: fd8b5...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 11.43):

Jeg har skrevet før i denne tråden om at jeg har gitt opp med å søker jobber og at jeg bare sitter å gråter fordi jeg ikke får jobb. Jeg ville bare si at jeg fikk nettopp tilbud om stilling og jeg må klype meg fordi jeg trodde ikke på det.

Jeg ville bare si at dere må stå på! Dere kommer til å få jobb. Bare ikke gi opp! 😊😊😊

Anonymkode: 06cd8...6ef

Ok, hvor lenge holdt du på å søke? Og hvor mange jobbsøknader ble det til slutt? Hvilken yrke er din profesjonalitet?

Anonymkode: 35476...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2021 den 20.11):

Ok, hvor lenge holdt du på å søke? Og hvor mange jobbsøknader ble det til slutt? Hvilken yrke er din profesjonalitet?

Anonymkode: 35476...87d

Jeg hadde søkt i over et år og det ble i hvert fall over 50 søknader. Jeg har egentlig mistet oversikten over hvor mange søknader jeg sendte fordi jeg ble deprimert, så jeg har mest fokusert på å gå til behandling. Jeg fikk kun avslag etter avslag. I juni ble jeg kalt inn til fire intervjuer  6 måender etter siste jobbintervju. Fikk avslag på tre, og  etter det siste jobbintervjuet fikk jeg jobbtilbud. Jeg har til sammen vært på 5 jobbintervjuer. Jeg har utdannelse innen sosialfag og fikk jobb på NAV, og jeg har betalt over 5000 kr for et kurs som gjorde meg mer attraktiv. Jeg anbefaler å kjøpe boken jobbsøkerkoden av Sverre Haugen. Jeg er så glad at jeg kjøpte boken. 

Anonymkode: 06cd8...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...