Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Lykke til, alle sammen! Jeg er sikker på at dere får noe til slutt!

Noen generelle tips fra meg:

- Kun 40% av jobbene legges ut på Finn, se på alle mulige nettsider og plakater, evt ring rundt og gå innom steder med CV

- Still godt forberedt til intervju! Øv deg på hva du skal si. Hva kan akkurat du bidra meg, som kanskje veier opp for lite erfaring/utdannelse? Fortell om tanker, refleksjoner og motivasjon, det teller mye! Ha en god holdning, smil og still spørsmål om bedriften og vis at du er interessert. Spesielt hvis bedriften har spesielle prosjekter, trekk det frem.

- Ring før du sender søknad, og Finn på noe du kan spørre om, si at det høres veldig interessant ut og henvis til telefonsamtale i søknaden. 

- Ta det du får, og bruk det til å bygge opp CVen. Har du hatt andre jobber før? Trekk frem på intervjuet hva du har lært av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Marie 1234 skrev:

Lykke til, alle sammen! Jeg er sikker på at dere får noe til slutt!

Noen generelle tips fra meg:

- Kun 40% av jobbene legges ut på Finn, se på alle mulige nettsider og plakater, evt ring rundt og gå innom steder med CV

- Still godt forberedt til intervju! Øv deg på hva du skal si. Hva kan akkurat du bidra meg, som kanskje veier opp for lite erfaring/utdannelse? Fortell om tanker, refleksjoner og motivasjon, det teller mye! Ha en god holdning, smil og still spørsmål om bedriften og vis at du er interessert. Spesielt hvis bedriften har spesielle prosjekter, trekk det frem.

- Ring før du sender søknad, og Finn på noe du kan spørre om, si at det høres veldig interessant ut og henvis til telefonsamtale i søknaden. 

- Ta det du får, og bruk det til å bygge opp CVen. Har du hatt andre jobber før? Trekk frem på intervjuet hva du har lært av den.

Er det så mye som 40% som legges ut på finn da? Trodde det heller var rundt 20%?

Ringe før man sender søknad er ikke et godt tips lengre, for det kan bli bare irriterende for den som har dårlig tid fra før. Og HVIS man allikevel skal ringe så må man i hvert fall ha et skikkelig godt spørsmål å komme med som ikke står i utlysningsteksten. 

Anonymkode: f81c4...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er det det. Det er ingen mennskerett å bo på østlandet. Eller jeg må omformulere meg jeg også: rundt Oslo. For det er vel det du tenker på? Regner med du ikke har noen store ønsker om å flytte til Tynset eller Vinstra, for eksempel. 🙄 Men ja, det er helt vanlig at man må flytte på seg for å få jobb som nyutdannet, ikke bare lærere. Jeg flyttet selv til Nord-Norge for å få jobb. Finnes ikke synd på meg. 

Anonymkode: 032ab...eca

Jeg er ikke nyutdannet. Jeg har erfaring. Søker ikke i Oslo. Søker i fire kommuner som ligger i nærheten av hverandre. Søker også på jobber på bygda, og søker på jobber opp til en time å pendle fra der vi bor. 

Men du mener at kjæresten min bør si opp jobben og flytte med meg til nord Norge eller en eller annen bygd? Hva om han ikke får jobb? Han har som sagt en fast og trygg jobb der vi vil bo. Vi har hatt avstandsforhold en stund nå, fordi jeg fikk jobb langt vekke og jobbet der ett år. De trengte meg ikke mer etter vikariatet. Hadde jeg mast og vært litt mer på kunne jeg nok fått noe videre, men vi satset egentlig på at med erfaring ville jeg lett få jobb «hjemme».  Vi ønsker jo hus og barn etter hvert så orker ikke avstandsforhold i evigheter. Han er veldig imot å flytte på seg og si opp jobben da han trives veldig godt. Jeg kjenner jo at jeg er i mot det selv. Han jobbet i firma i tre år før han fikk fast.

Det hele er litt rotete.

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslag på en av to søknader, den andre fikk jeg ganske enkelt ikke svar på :a034:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke nyutdannet. Jeg har erfaring. Søker ikke i Oslo. Søker i fire kommuner som ligger i nærheten av hverandre. Søker også på jobber på bygda, og søker på jobber opp til en time å pendle fra der vi bor. 

Men du mener at kjæresten min bør si opp jobben og flytte med meg til nord Norge eller en eller annen bygd? Hva om han ikke får jobb? Han har som sagt en fast og trygg jobb der vi vil bo. Vi har hatt avstandsforhold en stund nå, fordi jeg fikk jobb langt vekke og jobbet der ett år. De trengte meg ikke mer etter vikariatet. Hadde jeg mast og vært litt mer på kunne jeg nok fått noe videre, men vi satset egentlig på at med erfaring ville jeg lett få jobb «hjemme».  Vi ønsker jo hus og barn etter hvert så orker ikke avstandsforhold i evigheter. Han er veldig imot å flytte på seg og si opp jobben da han trives veldig godt. Jeg kjenner jo at jeg er i mot det selv. Han jobbet i firma i tre år før han fikk fast.

Det hele er litt rotete.

Anonymkode: a039c...582

Tja, min samboer måtte si opp fast jobb for å flytte etter meg til Nord-Norge. Sånn er det av og til...

Anonymkode: 032ab...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, min samboer måtte si opp fast jobb for å flytte etter meg til Nord-Norge. Sånn er det av og til...

Anonymkode: 032ab...eca

Men hadde han da jobb som ventet på han i Nord-Norge, eller ble han arb.søker der?

Det er jo like ille å flytte et sted der den ene av er arb.ledig som det er der man bor fra før der den andre er arb.ledig? Det koster å flytte også. 

Anonymkode: f81c4...91e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.5.2018 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Synd at man helst må flytte til nord for å få lærerjobb. Er det sånn i mange andre yrker og, mon tro? 

Anonymkode: a039c...582

Nåja.

Nordvestlandet er ikke akkurat Finnmark da ;) 

Anonymkode: 3bde2...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye som 40% som legges ut på finn da? Trodde det heller var rundt 20%?

Ringe før man sender søknad er ikke et godt tips lengre, for det kan bli bare irriterende for den som har dårlig tid fra før. Og HVIS man allikevel skal ringe så må man i hvert fall ha et skikkelig godt spørsmål å komme med som ikke står i utlysningsteksten. 

Anonymkode: f81c4...91e

hvis du ikke kjenner noen i bedriften, og kun leser stillingsannonse og ikke har noen formening hvem som er i posisjon til å ansette eller hvem du kommer til å bli kollega sammen vil jeg jo si er risiko. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Monstrum skrev:

Avslag på en av to søknader, den andre fikk jeg ganske enkelt ikke svar på :a034:

bare å ringe til bedriften om hvor du står i søknaden, fordi det er jo selvsagt du må engasjere deg såpass for å vite om søknaden i det hele tatt har vært i betraktning. Du skal ikke bare være en sandkorn eller en luft uten identitet men vise ansvar for en jobb som du virkelig ville ha! Fordi den jobbe du virkelig vil ha trenger man selvsagt å være entusiasme til. Og selv om vedkommende på andre siden av røret er nedlatende og likegyldig så vil du også forstå veldig godt at ddet er jo ikke der du skal jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men hadde han da jobb som ventet på han i Nord-Norge, eller ble han arb.søker der?

Det er jo like ille å flytte et sted der den ene av er arb.ledig som det er der man bor fra før der den andre er arb.ledig? Det koster å flytte også. 

Anonymkode: f81c4...91e

Det er det jeg tenker også. Der han har jobb kjenner vi folk og jeg har familie. Vi trives veldig godt. Skal begge to flytte langt vekk, vil vi ikke kjenne noen, og det blir bare slitsomt, syns vi. Han er i tillegg fra ett av de andre skandinaviske landene, så vi er litt redd for om det blir konsekvenser om han blir arbeidsledig som gjør ting verre for oss. Jeg vet ikke om andre skandinavere har rettigheter i Norge om de blir arbeidsledig og ønsker å bli i Norge. Han har ikke norsk statsborgerskap. Ikke at vi har undersøkt det der så veldig, det kan hende det er lettere enn vi tror. Men vi har altså så fryktelig lite lyst til å flytte veldig langt, fordi vi bare ikke har lyst, og fordi det blir så usikkert og styrete for han. I tillegg vil vi ha barn og kjøpe hus/leilighet også. Vi har egenkapital og har egentlig sett for oss å kjøpe noe om ett års tid. Vi har også fått tilbud fra foreldrene mine om å bygge på deres tomt, et veldig bra tilbud der altså, som vi vurderer.

Vi begynner å nærme oss alderen der vi vil slå oss ned, og ikke orker å flytte og reise så mye rundt lenger. Venner og familie i samme alder har jobb, hus og barn, mens vi surrer rundt og aner ikke opp og ned på livene våres på grunn av den dumme jobbsituasjonen min. Jeg kan vel umulig gå resten av livet arbeidsledig... Til høsten skal jeg spørre skoler om å få være tilkallingsvikar, jeg skal gå på kurs, jobbe frivillig, være aktiv! Det må vel hjelpe på??

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så mye som 40% som legges ut på finn da? Trodde det heller var rundt 20%?

Ringe før man sender søknad er ikke et godt tips lengre, for det kan bli bare irriterende for den som har dårlig tid fra før. Og HVIS man allikevel skal ringe så må man i hvert fall ha et skikkelig godt spørsmål å komme med som ikke står i utlysningsteksten. 

Anonymkode: f81c4...91e

Hvis bare 20% av stillingene legges ut på Finn, så skal det bety at det akkurat i dag skal være 95 tusen 500 ledige jobber i landet vårt.

45 minutter siden, Egenskap skrev:

hvis du ikke kjenner noen i bedriften, og kun leser stillingsannonse og ikke har noen formening hvem som er i posisjon til å ansette eller hvem du kommer til å bli kollega sammen vil jeg jo si er risiko. 

 

Det er risiko ved alt. Om man bare "kan" (les: tør( søke på jobber hvor man kjenner bedriften og vet hvem som ansetter (som person) og også kjenner majoriteten av de ansatt, - da kan det ta tid å finne en jobb.

Noen sjanser er man nødt til å ta her i livet, og faktisk går det godt i majoriteten av tilfellene.

Anonymkode: 3bde2...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Egenskap skrev:

bare å ringe til bedriften om hvor du står i søknaden, fordi det er jo selvsagt du må engasjere deg såpass for å vite om søknaden i det hele tatt har vært i betraktning. Du skal ikke bare være en sandkorn eller en luft uten identitet men vise ansvar for en jobb som du virkelig ville ha! Fordi den jobbe du virkelig vil ha trenger man selvsagt å være entusiasme til. Og selv om vedkommende på andre siden av røret er nedlatende og likegyldig så vil du også forstå veldig godt at ddet er jo ikke der du skal jobbe. 

Har selvfølgelig ringt :)
"Har ikke sett på den enda, men den er motatt ja! Du hører fra oss!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis bare 20% av stillingene legges ut på Finn, så skal det bety at det akkurat i dag skal være 95 tusen 500 ledige jobber i landet vårt.

Det er risiko ved alt. Om man bare "kan" (les: tør( søke på jobber hvor man kjenner bedriften og vet hvem som ansetter (som person) og også kjenner majoriteten av de ansatt, - da kan det ta tid å finne en jobb.

Noen sjanser er man nødt til å ta her i livet, og faktisk går det godt i majoriteten av tilfellene.

Anonymkode: 3bde2...622

Jeg vet ikke om det er sant, det er bare noe jeg alltid har hørt når jeg har vært på jobbsøkerkurs. Kan hende de som jobber der bare sier 20% for å motivere til å søke utenfor finn.no og finne jobber andre steder og å bruke nettverket. De sier at det er i nettverket 80% av jobbene er. 

Anonymkode: f81c4...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er sant, det er bare noe jeg alltid har hørt når jeg har vært på jobbsøkerkurs. Kan hende de som jobber der bare sier 20% for å motivere til å søke utenfor finn.no og finne jobber andre steder og å bruke nettverket. De sier at det er i nettverket 80% av jobbene er. 

Anonymkode: f81c4...91e

Tror de i så fall mener at 80% får jobb via nettverket sitt. Det betyr ikke at stillingene ikke kan være utlyst på Finn, men at arbeidsgiver velger en kandidat h*n allerede kjenner fra før, eller som er en bekjent av en bekjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *melis* skrev:

Tror de i så fall mener at 80% får jobb via nettverket sitt. Det betyr ikke at stillingene ikke kan være utlyst på Finn, men at arbeidsgiver velger en kandidat h*n allerede kjenner fra før, eller som er en bekjent av en bekjent.

Ja, det har du nok rett i. :) 

Anonymkode: f81c4...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en stilling som ville passe meg 100%, jeg har bakgrunnen de ser etter, riktig utdannelse etc, men mangler noe av erfaringen de spør etter. Dette er virkelig drømmejobben, hvordan burde jeg gå frem?? Vurderer å ringe men føler det bare blir teit siden alt info står klart og tydelig i annonsen. Noen andre tips? Skal skrive en bra søknad og sørge for at cv'n ser bra ut, men er det noen som har noen tips til søknaden? Burde jeg trekke frem at dette er drømmejobben? Sorry for teite spørsmål, bare er så redd for å skrive noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Tanuki skrev:

Har funnet en stilling som ville passe meg 100%, jeg har bakgrunnen de ser etter, riktig utdannelse etc, men mangler noe av erfaringen de spør etter. Dette er virkelig drømmejobben, hvordan burde jeg gå frem?? Vurderer å ringe men føler det bare blir teit siden alt info står klart og tydelig i annonsen. Noen andre tips? Skal skrive en bra søknad og sørge for at cv'n ser bra ut, men er det noen som har noen tips til søknaden? Burde jeg trekke frem at dette er drømmejobben? Sorry for teite spørsmål, bare er så redd for å skrive noe dumt.

hvorfor ikke si til deg selv at du har et bra spørsmål du vil stille, og deretter føle at det er viktig å ta en telefon til bedriften og spørre et saklig spørsmål, deretter få de svarene som du trenger for å være tydelig med din jobbsøknad til dem. Bonusen er også at du har ringt til dem.

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

hvorfor ikke si til deg selv at du har et bra spørsmål du vil stille, og deretter føle at det er viktig å ta en telefon til bedriften og spørre et saklig spørsmål, deretter få de svarene som du trenger for å være tydelig med din jobbsøknad til dem. Bonusen er også at du har ringt til dem.

Anonymkode: 35476...87d

Jo så klart, bare lurer på hva jeg skal spørre om, utlysningen var ganske detaljert så er ikke sikker på hva jeg  burde spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Men hadde han da jobb som ventet på han i Nord-Norge, eller ble han arb.søker der?

Det er jo like ille å flytte et sted der den ene av er arb.ledig som det er der man bor fra før der den andre er arb.ledig? Det koster å flytte også. 

Anonymkode: f81c4...91e

Han bestemte seg for å flytte før han fikk jobb, ja. 

Det vil vel komme an på hvor lett man anser det vil bli å få jobb et nytt sted? Jeg påpeker bare at det er helt vanlig å flytte på seg pga jobb, eller partners jobb. 

Anonymkode: 032ab...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han bestemte seg for å flytte før han fikk jobb, ja. 

Det vil vel komme an på hvor lett man anser det vil bli å få jobb et nytt sted? Jeg påpeker bare at det er helt vanlig å flytte på seg pga jobb, eller partners jobb. 

Anonymkode: 032ab...eca

Ja, det er vanlig å flytte pga jobb, men man er jo like langt hvis man flytter pga den enes jobb og ender opp med at den andre blir arbeidsledig i stedet. Da er det jo fortsatt bare én med jobb... Altså ikke noe å vinne på å flytte (med mindre den som flytter kan få en veldig mye bedre betalt jobb selvsagt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...