Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonGangerTo said:

Bare tull at du ikke er en god lærer kun fordi du ikke har GLU. Mange som har GLU er dårlige lærere. Saken dreier seg mest om løgnen om mangelen på lærere. Hadde de vært ærlige hadde mange latt være å ta PPU, en utdannelse som er bortkastet etter min mening. 

Mhm.. men de med glu blir nok lagt i ja-bunken først.

Skjønner hva du mener. Det har nok fristet for flere å ta PPU. Har jo hørt folk si til andre som sliter med å få jobb/ vil bytte beite: «du kan jo bare ta PPU, da får du jobb». Det er jo bare tull. Uansett har regjeringen overdrevet den lærermangelen. Medstudenter som har vært ute i jobb noen år nå, får aldri noe fast heller. Noen blir kastet rundt fra skole til skole innen en kommune. Noen får 20% her og 50% der. Det er en veldig uforutsigbar jobb med mindre du har flaks.

Derimot kaster de lærerjobben etter deg i nord. Om du har utdanning eller ei. Men at det kun er der oppe det er mangel, er ikke regjeringen tydelig nok på.

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg vært i andregangsintervju og intervjuet varte i 1 1/2 time! Jeg scoret under snitt på evnetestene, men utifra det jeg skjønte scoret jeg godt i personlighetstesten. De gikk fort bort fra evnetestene heldigvis, og jeg viste også til konkrete eksempler som jeg mente gav et riktigere innblikk i mine evner. Og så kunne de jo gitt beskjed om at slike tester ikke bør rett etter en lang dag på jobb.

Anyway. Jeg følte egentlig at intervjuet gikk bra. Jeg ble skikkelig grillet, men følte jeg på den måten gav et godt bilde av hvem jeg er. Måtte snakke om ulike situasjoner og hvordan jeg ville taklet det og sånn.

Referanser osv var ikke nødvendig. Akkurat som de har sjekket meg opp på andre måter, gudene vet. Har jo jobbet i firmaet tidligere, dog i annen avdeling i en annen del av landet. Mulig de har sjekket med tidligere ledere.

Såvel. Jeg er helt utmattet! :bond:

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SPOCA skrev:
1 time siden, SPOCA skrev:

Såvel. Jeg er helt utmattet! :bond:

 

Gratulerer med vel gjennomført intervju. Godt det er helgen nå så kan du bare slappe av. :) 

Masse lykke til :smilyblomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 20.32, AnonGangerTo skrev:

Bare tull at du ikke er en god lærer kun fordi du ikke har GLU. Mange som har GLU er dårlige lærere. Saken dreier seg mest om løgnen om mangelen på lærere. Hadde de vært ærlige hadde mange latt være å ta PPU, en utdannelse som er bortkastet etter min mening. 

I mitt område så har fylket hatt overtallighet, men flere kommuner er på tredje gangs utlysning fordi de har ikke kvalifiserte søkere. Kom til nordvestlandet <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Polly Ester skrev:

Gratulerer med vel gjennomført intervju. Godt det er helgen nå så kan du bare slappe av. :) 

Masse lykke til :smilyblomst:

Takk for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
41 minutter siden, Neutral90 said:

I mitt område så har fylket hatt overtallighet, men flere kommuner er på tredje gangs utlysning fordi de har ikke kvalifiserte søkere. Kom til nordvestlandet <3

Skulle ønske jeg kunne flytte til nordvestlandet men jeg kan ikke pga familie. Må være tålmodig denne gangen. Tusen takk for tipset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/5/2018 at 3:59 PM, AnonymBruker said:

Gratulerer!! Kan jeg spørre hva du jobber med? Jeg har også utrolig lyst til å jobbe freelance.

Anonymkode: 88029...737

Sorry at jeg svarer litt sent. Jeg jobber som oversetter, og det meste av arbeidet er underteksting for streaming-sider.

Jeg driver med mastergrad i oversetting. Hele livet mitt har vært viet til å en dag kunne jobbe fra hvor som helst i verden og ha total kontroll over eget liv, så jeg er storfornøyd. 
Men det er jo også veldig usikkert arbeid. Jeg vet ikke hvor mange oppdrag jeg får, jeg vet ikke om de plutselig ikke vil gi meg flere oppdrag, og jeg må spare til feriepenger, sykepenger og pensjon på egen hånd, men likevel! Det er kjempegøy!

Anonymkode: ba261...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SPOCA skrev:

Da har jeg vært i andregangsintervju og intervjuet varte i 1 1/2 time! Jeg scoret under snitt på evnetestene, men utifra det jeg skjønte scoret jeg godt i personlighetstesten. De gikk fort bort fra evnetestene heldigvis, og jeg viste også til konkrete eksempler som jeg mente gav et riktigere innblikk i mine evner. Og så kunne de jo gitt beskjed om at slike tester ikke bør rett etter en lang dag på jobb.

Anyway. Jeg følte egentlig at intervjuet gikk bra. Jeg ble skikkelig grillet, men følte jeg på den måten gav et godt bilde av hvem jeg er. Måtte snakke om ulike situasjoner og hvordan jeg ville taklet det og sånn.

Referanser osv var ikke nødvendig. Akkurat som de har sjekket meg opp på andre måter, gudene vet. Har jo jobbet i firmaet tidligere, dog i annen avdeling i en annen del av landet. Mulig de har sjekket med tidligere ledere.

Såvel. Jeg er helt utmattet! :bond:

hva er evnetest, personlighetstest? finnes en til test? var det ikke tre tester?

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er evnetest, personlighetstest? finnes en til test? var det ikke tre tester?

Anonymkode: 35476...87d

Jeg fikk to evnetester og én personlighetstest, disse fikk jeg tilsendt i forkant av intervjuet. Evnetesten minner meg i grunn om en slags iq-test, bare at det er ment å måle ulike evner. F.eks i mitt tilfelle var det vel logikk og organisering. 

Testene fungerte slik at man fikk tilsendt noen oppgaver. Man har en viss tid, dvs en klokke som teller ned, f.eks 10 minutter. Man skal svare på så mange oppgaver som overhodet mulig innenfor denne tiden.

Problemet for min del var at det f.eks på det ene testen sto klart at hvis man ikke vet svaret helt sikkert på oppgaven skal man ikke gå videre. Problemet var at jeg helt ærlig skjønte bæret, det sto ingen forklaring, det var sånn man skulle tenke seg til selv, men dette var helt ny måte å tenke på for meg. Har aldri vært borti lignende. Har aldri studert f.eks matematikk på en slik måte. Jeg har ingen utdanning innenfor denne type tenkning i det hele tatt, så veldig tatt på senga.

Man fikk eksempler først som man skulle løse, og helt uten egentlig helt å skjønne, klarte jeg eksemplene veldig bra, jeg klarte de på første forsøk. Derimot ble jeg veldig stressa over at det sto at man ikke skulle trykke seg videre i selve testen, og da jeg forklarte dette for dem, var de enige at det kanskje var en uheldig formulering. Det gjorde at jeg ble i villrede under testen over hva jeg skulle gjøre. Det endte med at jeg trosset instuksene og trykket meg videre. Det var 11 oppgaver i første test som kunne løses, jeg rakk 5 av dem, og klarte 3 riktige, altså over halvparten. Hadde testen vært lagt opp på en litt annen måte, f.eks uten de innstruksene, er jeg sikker på at jeg hadde kunne klart flere.

Så var det en annen evnetest, hvor man skulle se sammenhenger. Jeg fikk over halvparten riktig her, så SÅ dårlig var det ikke. Her var det slik at man så bilder i noen sekunder og så prøve å finne ut hvor de tilhørte. 

Og det er derfor jeg skriver at jeg gjerne skulle visst hvordan disse testene var, rett og slett fordi jeg tok dem rett etter jobb. Jeg var sliten i hodet og konsentrasjonen var overhodet ikke på topp. 

Personlighetstesten gikk derimot veldig bra, utifra det jeg klarte tolke i intervjuet. Testen bestod av en rekke utsagn, tre og tre utsagn, som jeg skulle rangere mot hverandre. Den var delt opp i fire deler, som målte motivasjon, arbeidsmåte, samarbeid osv. Testen viste at trygghet og trivsel på arbeidsplassen er svært viktig, jeg drives i større grad av indre motivasjon framfor økonomisk gevinster (f.eks provisjoner, bonuser osv), jeg er ansvarsfull, omsorgsfull, strukturert og liker å organisere. Tar lederskap, men ikke et sosialt midtpunkt. Følte i grunn dette stemte godt, spesielt dette med å være organisert. Da lo jeg godt inni meg, for jeg er typen som organiserer hva-det-nå-måtte-være, også hjemme. ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Fikk meg nettopp (vikariat), men nå er drømmejobben utlyst (fast), og jeg MÅ søke - men jeg gruer meg litt og. Oddsen for at jeg får jobben er liten, men en slik sjanse kommer ikke ofte, men jeg er bekymra for hva som skjer om sjefen min finner ut at jeg har søkt.

I tillegg er jeg gravid, så det kompliserer jo saken ytterligere - men det er en jobb jeg har drømt om i flere år og det er virkelig drømmejobben.

Hvorfor løper samvittigheten løpsk???

Anonymkode: ae768...67b

Hvordan blir det med permisjonspenger osv når du ikke har fast jobb?

Anonymkode: 275e4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Neutral90 said:

I mitt område så har fylket hatt overtallighet, men flere kommuner er på tredje gangs utlysning fordi de har ikke kvalifiserte søkere. Kom til nordvestlandet <3

Synd at man helst må flytte til nord for å få lærerjobb. Er det sånn i mange andre yrker og, mon tro? 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det med permisjonspenger osv når du ikke har fast jobb?

Anonymkode: 275e4...ff0

Jeg kommer til å ha jobbet nesten et år når jeg går ut i perm, så har tjent meg opp rett til det  :)

Takk til alle som har sagt «go for it», jeg sendte inn en søknad, så da får vi bare se!

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synd at man helst må flytte til nord for å få lærerjobb. Er det sånn i mange andre yrker og, mon tro? 

Anonymkode: a039c...582

Phø. Nordvest er da langt ifra nord i landet det :) ikke det at nordnorge ikke hadde vært fint, men rett skal være rett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Neutral90 said:

Phø. Nordvest er da langt ifra nord i landet det :) ikke det at nordnorge ikke hadde vært fint, men rett skal være rett. 

Nordvest er for langt nord jo. Og for langt vest. Jeg får formulere meg annerledes: Synd at man må flytte vekk fra Østlandet for å få lærerjobb. Er det sånn i andre yrker? 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2018 at 5:02 PM, AnonymBruker said:

Skal jeg få lærerjobb må jeg visst til Nord-Norge. Men det har jeg og kjæresten så fryktelig lite lyst til. Da tar jeg heller en ny utdanning. 

Anonymkode: a039c...582

Så du synes halve Norge virker så fælt at du heller vil bruke årevis på ny utdanning? Det er jo ganske stor forskjell på Bodø, Karasjok, Tromsø, og Bindal.

On 5/9/2018 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Derimot kaster de lærerjobben etter deg i nord. Om du har utdanning eller ei. Men at det kun er der oppe det er mangel, er ikke regjeringen tydelig nok på.

Anonymkode: a039c...582

Jeg bor for øyeblikket på selve definisjonen av bygda, og de kaster ikke jobber etter lærere her. Kjenner flere lærere som ikke får fast jobb, fordi det ikke er ledige jobber. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Synd at man helst må flytte til nord for å få lærerjobb. Er det sånn i mange andre yrker og, mon tro? 

Anonymkode: a039c...582

Kanskje du hadde hatt godt av noen år i nord, vest eller sør. :) 

Anonymkode: fd8b5...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så du synes halve Norge virker så fælt at du heller vil bruke årevis på ny utdanning? Det er jo ganske stor forskjell på Bodø, Karasjok, Tromsø, og Bindal.

Jeg bor for øyeblikket på selve definisjonen av bygda, og de kaster ikke jobber etter lærere her. Kjenner flere lærere som ikke får fast jobb, fordi det ikke er ledige jobber. 

Kanskje du hadde hatt godt av noen år i nord, vest eller sør. :) 

Anonymkode: fd8b5...0bf

Jeg har bodd i vest og sør. Nå vil jeg slå meg ned i øst. Har jobbet noen år borte, men nå er jeg tilbake der jeg vokste opp. Har hatt avstandsforhold, og vi er lei. Kjæresten har fast jobb der vi vil bo. Må han si opp og flytte med meg i så fall? Da står han uten jobb. 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i vest og sør. Nå vil jeg slå meg ned i øst. Har jobbet noen år borte, men nå er jeg tilbake der jeg vokste opp. Har hatt avstandsforhold, og vi er lei. Kjæresten har fast jobb der vi vil bo. Må han si opp og flytte med meg i så fall? Da står han uten jobb. 

Anonymkode: a039c...582

Det er tøft å si opp en jobb man kjempet å få samt det er ufattelig prosess å komme igjennom nåløyet på nytt. 

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er tøft å si opp en jobb man kjempet å få samt det er ufattelig prosess å komme igjennom nåløyet på nytt. 

Anonymkode: 35476...87d

Ja. Det er jo det. Så hvilket valg skal man ta? Flytte for at jeg skal få jobb og han si opp? Eller skal vi bli ved hans faste jobb og vente og håpe at jeg får noe? 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordvest er for langt nord jo. Og for langt vest. Jeg får formulere meg annerledes: Synd at man må flytte vekk fra Østlandet for å få lærerjobb. Er det sånn i andre yrker? 

Anonymkode: a039c...582

Selvsagt er det det. Det er ingen mennskerett å bo på østlandet. Eller jeg må omformulere meg jeg også: rundt Oslo. For det er vel det du tenker på? Regner med du ikke har noen store ønsker om å flytte til Tynset eller Vinstra, for eksempel. 🙄 Men ja, det er helt vanlig at man må flytte på seg for å få jobb som nyutdannet, ikke bare lærere. Jeg flyttet selv til Nord-Norge for å få jobb. Finnes ikke synd på meg. 

Anonymkode: 032ab...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det det. Det er ingen mennskerett å bo på østlandet. Eller jeg må omformulere meg jeg også: rundt Oslo. For det er vel det du tenker på? Regner med du ikke har noen store ønsker om å flytte til Tynset eller Vinstra, for eksempel. 🙄 Men ja, det er helt vanlig at man må flytte på seg for å få jobb som nyutdannet, ikke bare lærere. Jeg flyttet selv til Nord-Norge for å få jobb. Finnes ikke synd på meg. 

Anonymkode: 032ab...eca

Ser dette kan misforstås: Jeg mener ikke å si noe negativt om Vinstra eller Tynset, mitt poeng var at «Østlandet» ikke er ensbetydende med «storby» og «sentralt». Østlandet er en stor landsdel. 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...