Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Åååh.. vært på to intervjuer forrige uke. På begge stedene skulle de bestemme seg i løpet av denne uka. Ikke hørt noe ennå...

Anonymkode: f6a1f...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååh.. vært på to intervjuer forrige uke. På begge stedene skulle de bestemme seg i løpet av denne uka. Ikke hørt noe ennå...

Anonymkode: f6a1f...011

Ikke hørt noe?:sad:

Anonymkode: 275e4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vikariat, men nå har jeg søkt på tre faste stillinger... blant annet den stillingen jeg er vikar for. Har fått søkerlisten, og tror jeg har en Ok sjanse. Men det er akademia, så det er mange faktorer med i bildet. Jeg vil veldig gjerne ha den jobben (eller en av de tre, hos samme arbeidsgiver), for jeg har rett og slett ingen plan B.

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk avslag på enda en sæknad i forrige uke :(  Men! Nå er det utlyst en stilling i et helt annet felt enn det jeg har søkt på til nå, og noe jeg aldri hadde trodd jeg kunne jobbe med, men fy fader så bra den jobben hadde vært for meg! På kompetansekrav-lista haker jeg av på 6 av 7 ting. Jeg regner med det blir maaange søkere på denne, men det er kanskje, muligens, en biiiitteliten sjanse for meg også?

Nå kjenner jeg vedkommende som et kontaktperson/leder litt også. Ikke at det skal gi meg noen fordel altså, men jeg føler terskelen er litt lavere for å ta en telefon/stikke innom kontoret for å få litt mer info om stillingen. Sto blant annet ikke oppstartsdato, og et par andre ting jeg lurer på.

Åh, denne skaljeg søke på. Mitt livs beste søknad, here I come!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2018 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Ikke hørt noe?:sad:

Anonymkode: 275e4...ff0

Fortsatt ikke hørt noe.. men så på postlistene at de hadde hatt tilsettingsmøte samme dag intervjuet var. Så da har jeg ikke fått den. 

Og sikkert ikke den andre heller.

Anonymkode: f6a1f...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle sammen...Har ikke lest hele tråden men er også "arbeidssøkende".

Har høyere utdannelse som sivøk fra en av norges beste høyskoler, en av de beste i klassen når det gjelder karakterer, har internasjonal arbeidserfaring (over 4 år) og snakker flere språk helt flytende. Kom tilbake til Norge etter noen jobber i utlandet sommeren 2017 og...fant ingen jobb på flere måneder..ikke som analytiker, ikke som spesialist, altså ingen jobb på "begynnernivå" engang... Årsaken er den samme hele teden "du nådde dessverre ikke helt opp". Jeg lurer hva som skal til for å "nå helt opp"...må man være en direktør som søker på analytikerstilling for å "nå helt opp"? Er det slike forventninger arbeidsgivere har nå for tiden?

Jeg flyttet tilbake til Norge i 2017 i et håp om at jeg endelig skulle bosette meg, skaffe en familie og bare leve livet, som alle andre....men situasjonen i Norge er så jævla tragisk at jeg klarte å finne meg en jobb i utlandet uten å prate det lokale språket engang.

Har nå søkt jobb i Norge i 15 måneder mens jeg sitter og jobber i utlandet (alt er vel bedre en å nave, ikke sant?)...over 100 søknader sendt, like mange avslag mottatt. Selvtillit er lavere enn det laveste punkte i stillehavet.

Nei, jeg sier ikke at arbeidsgivere skylder meg noe. Det er sikker mange gode folk med bra erfaring og kompetanse...men når jeg ser at jeg "ikke når opp" til begynnerstillinger i Norge så må det være noe virkelig gærnt med arbeidsmarkedet.

Anonymkode: f16a0...877

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men når jeg ser at jeg "ikke når opp" til begynnerstillinger i Norge så må det være noe virkelig gærnt med arbeidsmarkedet.

Anonymkode: f16a0...877

Kan det være at du ikke får jobber du søker på fordi du er overkvalifisert? 

Har du spurt hva som gjorde at du ikke nådde helt opp? Hva var det som gjorde at du ikke ble valgt foran en annen?

Det kan ha noe med alder å gjøre, at de ser at du er ung  og skal starte familie og barn osv, og så velger de en som er etablert med familie allerede? 

Anonymkode: e02ef...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at du ikke får jobber du søker på fordi du er overkvalifisert? 

Nei, HR folka mener nok at jeg er underkvalifisert når de sier at jeg "ikke når helt opp"... Jeg spør hver gang hva som er årsaken til at jeg ikke kom meg til 1. intervju engang men 80% av svarene er "det er ikke hvem du er men hvem du konkurrerer mot", eller "vi søker en med mer senioritet"...

Selv synes jeg dette med senioritet er en bortforklaring. Hadde jeg vært 20 år gammel og søkt på lederstillinger så hadde jeg kanskje skjønt det.

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...skal starte familie og barn osv, og så velger de en som er etablert med familie allerede? 

Ja, jeg må si at jeg har tenkt det også, men nå er jeg en mann og skal ikke sitte i pappaperm i en evighet...så det skulle da ikke være en årsak.

 

 

Anonymkode: f16a0...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo alle sammen...Har ikke lest hele tråden men er også "arbeidssøkende".

Har høyere utdannelse som sivøk fra en av norges beste høyskoler, en av de beste i klassen når det gjelder karakterer, har internasjonal arbeidserfaring (over 4 år) og snakker flere språk helt flytende. Kom tilbake til Norge etter noen jobber i utlandet sommeren 2017 og...fant ingen jobb på flere måneder..ikke som analytiker, ikke som spesialist, altså ingen jobb på "begynnernivå" engang... Årsaken er den samme hele teden "du nådde dessverre ikke helt opp". Jeg lurer hva som skal til for å "nå helt opp"...må man være en direktør som søker på analytikerstilling for å "nå helt opp"? Er det slike forventninger arbeidsgivere har nå for tiden?

Jeg flyttet tilbake til Norge i 2017 i et håp om at jeg endelig skulle bosette meg, skaffe en familie og bare leve livet, som alle andre....men situasjonen i Norge er så jævla tragisk at jeg klarte å finne meg en jobb i utlandet uten å prate det lokale språket engang.

Har nå søkt jobb i Norge i 15 måneder mens jeg sitter og jobber i utlandet (alt er vel bedre en å nave, ikke sant?)...over 100 søknader sendt, like mange avslag mottatt. Selvtillit er lavere enn det laveste punkte i stillehavet.

Nei, jeg sier ikke at arbeidsgivere skylder meg noe. Det er sikker mange gode folk med bra erfaring og kompetanse...men når jeg ser at jeg "ikke når opp" til begynnerstillinger i Norge så må det være noe virkelig gærnt med arbeidsmarkedet.

Anonymkode: f16a0...877

Kanskje du mangler faglig nettverk i Norge?

Etter min erfaring betyr nettverk alt. Har aldri fått en jobb jeg har søkt på (selv om jeg har vært godt kvalifisert og i flere tilfeller overkvalifisert), kun fått jobber via nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Kanskje du mangler faglig nettverk i Norge? 

Jada, det er en del av problemet. Og det er utrolig leit at det er sånn i Norge at noen uten utdannelse og erfaring kan få jobb bare fordi de kjenner noen (hinthint Innovasjon Norge)...

Men du har rett i det. Jeg har ingen nettverk i Norge...det er også en grunn til at jeg søker jobb på "begynnernivå" og ikke på det nivå som tilsvarer kompetansen jeg besitter.

Men kan ikke noe for det. Litt vanskelig å bygge nettverk når man har jobbet i utlandet i en del år...

Anonymkode: f16a0...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, HR folka mener nok at jeg er underkvalifisert når de sier at jeg "ikke når helt opp"... Jeg spør hver gang hva som er årsaken til at jeg ikke kom meg til 1. intervju engang men 80% av svarene er "det er ikke hvem du er men hvem du konkurrerer mot", eller "vi søker en med mer senioritet"...

Selv synes jeg dette med senioritet er en bortforklaring. Hadde jeg vært 20 år gammel og søkt på lederstillinger så hadde jeg kanskje skjønt det.

 

Ja, jeg må si at jeg har tenkt det også, men nå er jeg en mann og skal ikke sitte i pappaperm i en evighet...så det skulle da ikke være en årsak.

 

 

Anonymkode: f16a0...877

 

At du ikke "når helt opp" trenger ikke bety at du er lavere nede. Det kan være bare et uttrykk for at du ikke ble valgt, og trenger ikke ha noe med kvalifikasjonene å gjøre. Siden du har søkt på jobber på begynnernivå og du ikke er begynner så tror jeg uansett at det kan ha noe med at de ser at du er overkvalifisert og at du kommer til å søke deg ut til noe annet når du får nettverket i Norge og en fot innenfor. 

Noen som vil ha folk i nybegynnerjobber vil kanskje ha noen som de kan forme litt selv også? Og siden du sitter inne med mer kunnskap enn på begynnernivå så tenker de at de ikke får formet deg som de vil?

Det er jo sånn at fedre tar permisjon også, men de blir nok ikke like lett ekskludert fordi de er i "stifte-familie-alderen" så det er nok ikke pga det da, nei. 

Det ser ut som du får svar at du ikke har nok erfaring og ikke er "gammel nok"? 

Anonymkode: e02ef...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som du får svar at du ikke har nok erfaring og ikke er "gammel nok"? 

Vel, da får jeg håpe at det er sant og at jeg har "nok" erfaring innen de neste par årene...

Men, er fortsatt utrolig forbanna på denne "nettverk"-logikken i det norske arbeidsmarkedet...utrolig ekskluderende :angry:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er en del av problemet. Og det er utrolig leit at det er sånn i Norge at noen uten utdannelse og erfaring kan få jobb bare fordi de kjenner noen (hinthint Innovasjon Norge)...

Men du har rett i det. Jeg har ingen nettverk i Norge...det er også en grunn til at jeg søker jobb på "begynnernivå" og ikke på det nivå som tilsvarer kompetansen jeg besitter.

Men kan ikke noe for det. Litt vanskelig å bygge nettverk når man har jobbet i utlandet i en del år...

Anonymkode: f16a0...877

Dessverre ikke overraskende at du ikke får deg jobb i Norge da, nei... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dessverre ikke overraskende at du ikke får deg jobb i Norge da, nei... 

Og det er veldig trist at det finnes en slags "allment akseptert" korrupsjon i Norge...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Em_Ma skrev:

Og det er veldig trist at det finnes en slags "allment akseptert" korrupsjon i Norge...

 

Tror de færreste arbeidssøkere aksepterer dette, men hva kan man gjøre? Det er arbeidsgiverne som sitter med makta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo alle sammen...Har ikke lest hele tråden men er også "arbeidssøkende".

Har høyere utdannelse som sivøk fra en av norges beste høyskoler, en av de beste i klassen når det gjelder karakterer, har internasjonal arbeidserfaring (over 4 år) og snakker flere språk helt flytende. Kom tilbake til Norge etter noen jobber i utlandet sommeren 2017 og...fant ingen jobb på flere måneder..ikke som analytiker, ikke som spesialist, altså ingen jobb på "begynnernivå" engang... Årsaken er den samme hele teden "du nådde dessverre ikke helt opp". Jeg lurer hva som skal til for å "nå helt opp"...må man være en direktør som søker på analytikerstilling for å "nå helt opp"? Er det slike forventninger arbeidsgivere har nå for tiden?

Jeg flyttet tilbake til Norge i 2017 i et håp om at jeg endelig skulle bosette meg, skaffe en familie og bare leve livet, som alle andre....men situasjonen i Norge er så jævla tragisk at jeg klarte å finne meg en jobb i utlandet uten å prate det lokale språket engang.

Har nå søkt jobb i Norge i 15 måneder mens jeg sitter og jobber i utlandet (alt er vel bedre en å nave, ikke sant?)...over 100 søknader sendt, like mange avslag mottatt. Selvtillit er lavere enn det laveste punkte i stillehavet.

Nei, jeg sier ikke at arbeidsgivere skylder meg noe. Det er sikker mange gode folk med bra erfaring og kompetanse...men når jeg ser at jeg "ikke når opp" til begynnerstillinger i Norge så må det være noe virkelig gærnt med arbeidsmarkedet.

Anonymkode: f16a0...877

Dette høres litt ille ut. Siv.øk. med gode karakterer, språkkunnskaper, relevant erfaring og ingen positive svar fra 100+ søknader? Hvor jobber du nå? Er i en lignende situajon som deg, og frykter at jeg kommer til å lide samme sjebne. Kan dog ikke skjønne at det ikke skal være mulig å få jobb utenom nettverk, folk flytter da stadig vekk?? Send meg gjerne en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sisti
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, det er en del av problemet. Og det er utrolig leit at det er sånn i Norge at noen uten utdannelse og erfaring kan få jobb bare fordi de kjenner noen (hinthint Innovasjon Norge)...

Men du har rett i det. Jeg har ingen nettverk i Norge...det er også en grunn til at jeg søker jobb på "begynnernivå" og ikke på det nivå som tilsvarer kompetansen jeg besitter.

Men kan ikke noe for det. Litt vanskelig å bygge nettverk når man har jobbet i utlandet i en del år...

Anonymkode: f16a0...877

Skjønner at det er frustrerende, men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig for deg å finne jobb. Søker du i flere byer? Kommer du på intervju, og så stopper det opp etter det? Eller kommer du ikke på intervju en gang? Kanskje du må endre type stillinger du søker på? Endre fremgangsmåten på intervju? 

Jeg er også siviløkonom, med dårlig nettverk, men har ikke hatt problemer med å finne jobb, det har gått ganske kjapt hver gang jeg har vært på jobbjakt. Så etter min erfaring har ikke nettverk mye å si for å få jobb, men det har mye å si for visse typer jobber og i visse bransjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, *melis* skrev:

Send meg gjerne en PM.

Se innboksen :)

2 timer siden, Sisti skrev:

Skjønner at det er frustrerende, men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig for deg å finne jobb. Søker du i flere byer? Kommer du på intervju, og så stopper det opp etter det? Eller kommer du ikke på intervju en gang? Kanskje du må endre type stillinger du søker på? Endre fremgangsmåten på intervju? 

Jeg har søkt i alle byer, alt fra Stavanger til Tromsø. Samt har jeg søkt på ulike typer stillinger (bortsett fra regnskap/revisjon, da det ligger utenfor kompetansen min).

Siden Mars 2017 har jeg vært på totalt fem 1.gangsintervjuer. To av disse fem har resultert i 2.gangsintervjuer...men resultatet er "takk og vi ønsker deg lykke til videre".

Dette med å endre på fremgangsmåten på intervju er kanskje sant. Jeg er egentlig ganske selvkritisk og kan kritisk vurdere hva som kan forbedres til neste gang og prøver å tilpasse meg...men tror generelt ikke at jeg er noe "pushy" eller frastøtende under under selve intervjuet.

2 timer siden, Sisti skrev:

Jeg er også siviløkonom, med dårlig nettverk, men har ikke hatt problemer med å finne jobb, det har gått ganske kjapt hver gang jeg har vært på jobbjakt. Så etter min erfaring har ikke nettverk mye å si for å få jobb, men det har mye å si for visse typer jobber og i visse bransjer. 

Ja, det kan også være sant... Jobber du innenfor finans/controlling/revisjon? Jeg føler at det er relativt OK å få jobb innenfor den type stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
5 hours ago, Em_Ma said:

Se innboksen :)

Jeg har søkt i alle byer, alt fra Stavanger til Tromsø. Samt har jeg søkt på ulike typer stillinger (bortsett fra regnskap/revisjon, da det ligger utenfor kompetansen min).

Siden Mars 2017 har jeg vært på totalt fem 1.gangsintervjuer. To av disse fem har resultert i 2.gangsintervjuer...men resultatet er "takk og vi ønsker deg lykke til videre".

Dette med å endre på fremgangsmåten på intervju er kanskje sant. Jeg er egentlig ganske selvkritisk og kan kritisk vurdere hva som kan forbedres til neste gang og prøver å tilpasse meg...men tror generelt ikke at jeg er noe "pushy" eller frastøtende under under selve intervjuet.

Ja, det kan også være sant... Jobber du innenfor finans/controlling/revisjon? Jeg føler at det er relativt OK å få jobb innenfor den type stillinger.

Hvis du er utdannet siviløkonom mangler du ikke kompetanse til å drive revisjon. De ansetter all slags spesialiteter med økonombakgrunn, siden de har så heftig opplæring uansett. Mulig du bør rette blikket der? Husk at du ikke alltid trenger nøyaktig lik erfaring som de spør etter, lær deg å selge inn din kompetanse som relevant selv om det ikke er den de spør etter. 

Jeg har master i finans, men har jobbet med ikke-finansrelatert analyse. Har blitt innkalt til to intervjuer på stillinger jeg har null erfaring med bare de to siste ukene. Hva jobber du innen nå? 

Det er ganske få intervjuer du har vært på på så lang tid, hvis du har søkt mange stillinger. Kan du få noen med god peiling og erfaring til å se på søknadene? Det er virkelig en kunst å få til, og det er nyttig å få hjelp fra andre fordi de ser kompetansen din med et annet blikk. 

Men igjen, vurder om revisjon kan være noe for deg. De vil ha dyktige folk med gode resultater, bakgrunnen er de ikke så opptatt av så lenge du er siviløkonom er lignende. Noen års revisjonsbakgrunn kan åpne en helt ny verden av stillinger. Jeg hadde vurdert det selv hadde jeg orket all overtiden på våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2018 at 12:07 PM, AnonymBruker said:

Nei, HR folka mener nok at jeg er underkvalifisert når de sier at jeg "ikke når helt opp"... Jeg spør hver gang hva som er årsaken til at jeg ikke kom meg til 1. intervju engang men 80% av svarene er "det er ikke hvem du er men hvem du konkurrerer mot", eller "vi søker en med mer senioritet"...

Selv synes jeg dette med senioritet er en bortforklaring. Hadde jeg vært 20 år gammel og søkt på lederstillinger så hadde jeg kanskje skjønt det.

 

Ja, jeg må si at jeg har tenkt det også, men nå er jeg en mann og skal ikke sitte i pappaperm i en evighet...så det skulle da ikke være en årsak.

 

 

Anonymkode: f16a0...877

Jeg har søkt på diverse senior analytikerstillinger/datascientiststillinger over de to siste årene (ca 15-20 stk). Vært på intervju 6 steder, og fikk tilslutt tilbud fra to av stedene. Jeg opplevde at det som arbeidsgiver legger mest vekt på var spesifikk kunnskap for rollen de skulle besette. Dvs, man må vite hva man vil gjøre, og gjerne bruke litt fritid på å oppdatere seg på det feltet( gjerne både metode og domeme), om man ser seg om etter noe med annet innhold enn der man er. Jeg er igrunnen glad jeg ikke fikk de første jobbene jeg søkte på, for de jeg tilsutt fikk tilbud om, var mye mer mitt i blinken for meg.

Anonymkode: 80fbf...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...