Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor man i Oslo/Akershus er det kanskje lettere å få et eller annet. 

Anonymkode: 9a72e...a3d

🤣 Du tuller nå sant?! Det er nesten umulig. Jeg har mastergrad og søker mye. Har vært arbeidsledig siden oktober i fjor og VIL HA EN JOBB, men jeg får ikke fordi jeg har ikke nok erfaring sier de. 😞 Jeg søker utenfor det jeg har og. 😕

Anonymkode: cc430...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tærte på forholdet fordi det gikk utover min selvtillit, som gjorde at jeg ble deprimert. Det gikk ut over oss begge, fordi vi etter en stund hadde dårlig økonomi, og måtte tenke på hvordan vi skulle skaffe penger til mat neste uke, neste måned osv.

I tillegg har vi ett barn...ja vi fikk hjelp, men ting var vanskelig for meg og ikke minst henne fordi jeg ble en helt annen person...

jeg sluttet å trene, og ble irritabel osv du forstår tegningen, men det ble så ille at vi slo opp.

idag har jeg jobb, og er tilbake i mitt gamle ESS. Jeg kan trygt si at jeg har vokst aver erfaringen og har blitt en bedre versjon av meg selv pga erfaringen. Men jeg ga opp mentalt...

Etter at jeg fikk jobb, har det blitt mye enklere. Selvtilliten er på topp, og jeg har begynt å trene 5-7 dager i uken og er virkelig klar til å kjempe videre, uansett hva som skjer fremover.  PS: vi er sammen igjen.  :)

 

 

 

 

Anonymkode: fa614...351

Å nå ble jeg riktig glad over å lese at dere er sammen igjen. Bra du vokste på erfaringen. 

Anonymkode: 561c7...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig at det er "dårlig arb.marked" og at det er hard konkurranse om jobbene etc.

Kan noen fortelle meg hva det er som bidro til denne utviklingen i arbeidsmarkedet? Og dersom det er så mange som sliter med å finne en jobb nå, er det noe tiltak regjeringen hadde tenkt å komme med for å forbedre situasjonen? (jeg bryr meg ikke om hvem som styrte før/styrer/skal styre i fremtida, jeg vil bare vite om regjeringen hadde tenkt å gjøre noe med situasjonen eller sitter de bare i en boble og sier at alt er vel?)

Anonymkode: f16a0...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎07‎.‎2018 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare søkt en jobb, men personen som ble innstilt som nummer tre av komiteen fikk jobben. Det er selvsagt mulig at de to andre takket nei, men jeg tror egentlig det er mer sannsynlig at rekkefølgen på kandidatene ble endret pga intervju, prøveforelesning og andre faktorer. Jeg vil ikke skrive så mye mer siden man da kan risikere å identifisere seg, men jeg har selvsagt lest innstillingen og vet derfor endel om kandidatene. Deriblant ting et universitet kan vektlegge tyngre enn en komité gjør.

Anonymkode: 032ab...eca

Jeg vet jeg bare må smøre meg med tålmodighet, men aldri har vel en sommerferie gått så sakte som nå hehe. Stod det noe i innstillingen, om hvorfor nummer 3 ble valgt foran nummer 1 og 2, som du kan fortelle her, uten å risikere å identifisere deg?

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg bare må smøre meg med tålmodighet, men aldri har vel en sommerferie gått så sakte som nå hehe. Stod det noe i innstillingen, om hvorfor nummer 3 ble valgt foran nummer 1 og 2, som du kan fortelle her, uten å risikere å identifisere deg?

Anonymkode: d2372...a63

Jeg leste bare innstillingen fra den sakkyndige komiteen, ikke innstillingen som sikkert ble skrevet etter intervju og prøveforelesning. Men uten å si så mye tror jeg det var fordi det var en intern søker med lang erfaring som arbeidsgiver sannsynligvis vektet tyngre enn den vitenskapelige komiteen gjorde. 

Hvor er du i prosessen, er du ferdig med intervju etc? For meg (søkte på en annen stilling som jeg er mye bedre kvalifisert for) har jeg ikke kommet lengre enn at jeg har fått søkerliste + navn på deltakrne i komiteen. Det blir nok en lang sommer og høst her også... Tror jeg har en god sjanse, men man vet aldri. Er litt usikker på den ene av søkerne spesielt. I praksis utgår 70% av søkerne siden de ikke har doktorgrad eller annen forskningserfaring, så det er heldigvis færre reelle konkurrenter enn man kunne tro ut fra søkerlista (jeg har relevant doktorgrad). 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2018 at 1:25 AM, AnonymBruker said:

Spørs hvor du bor, men arbeidsledigheten er større en man kanskje skulle tro. Uansett her på Hedmarken er det knallhard konkurranse...og jobben min krevde ikke engang utdanning, bare opplæring.

 

Anonymkode: fa614...351

Hva slags jobber søker du på?

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste bare innstillingen fra den sakkyndige komiteen, ikke innstillingen som sikkert ble skrevet etter intervju og prøveforelesning. Men uten å si så mye tror jeg det var fordi det var en intern søker med lang erfaring som arbeidsgiver sannsynligvis vektet tyngre enn den vitenskapelige komiteen gjorde. 

Hvor er du i prosessen, er du ferdig med intervju etc? For meg (søkte på en annen stilling som jeg er mye bedre kvalifisert for) har jeg ikke kommet lengre enn at jeg har fått søkerliste + navn på deltakrne i komiteen. Det blir nok en lang sommer og høst her også... Tror jeg har en god sjanse, men man vet aldri. Er litt usikker på den ene av søkerne spesielt. I praksis utgår 70% av søkerne siden de ikke har doktorgrad eller annen forskningserfaring, så det er heldigvis færre reelle konkurrenter enn man kunne tro ut fra søkerlista (jeg har relevant doktorgrad). 

Anonymkode: 032ab...eca

Jeg har bare fått tilsendt vurdering fra sakkyndig komite her, så skulle det bli innkalt til intervjuer over sommerferien. Jeg har ikke vært med på så mange søknadsprosesser i akademia før, så vet ikke hvor lang tid ting kommer til å ta. 

Kjenner også på usikkerheten her, jeg har både fordeler og ulemper i forhold til de andre som var på lista over kvalifiserte søkere, og ord kan vel egentlig ikke uttrykke hvor spent jeg er på det endelige utfallet. 
 

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare fått tilsendt vurdering fra sakkyndig komite her, så skulle det bli innkalt til intervjuer over sommerferien. Jeg har ikke vært med på så mange søknadsprosesser i akademia før, så vet ikke hvor lang tid ting kommer til å ta. 

Kjenner også på usikkerheten her, jeg har både fordeler og ulemper i forhold til de andre som var på lista over kvalifiserte søkere, og ord kan vel egentlig ikke uttrykke hvor spent jeg er på det endelige utfallet. 
 

Anonymkode: d2372...a63

Hvor var du på lista? Ja, det er utrolig spennende. Hvilken type stilling er det? Førsteamanuensis/førstelektor? Jeg er også veldig spent, og kjenner meg godt igjen i det med plusser og minuser i forhold til de andre på lista... det vil det vel kanskje alltid være, med mindre man er den suverent beste søkeren, og det er kanskje ikke så vanlig? Jeg skal begynne i vikariatet til denne stillingen i august, og jeg har ingen backupplan i form av andre jobbmuligheter hvis jeg ikke får jobben... jeg har satset alt på ett kort med denne jobben, inkludert sagt nei til andre ting.

Masse lykke til! Håper du blir innkalt på intervju! Og jeg håper det hjalp litt å vite at førsteplass på lista ikke er ensbetydende med å få jobben (siden jeg forsto det slik at du ikke var nummer en?). 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor var du på lista? Ja, det er utrolig spennende. Hvilken type stilling er det? Førsteamanuensis/førstelektor? Jeg er også veldig spent, og kjenner meg godt igjen i det med plusser og minuser i forhold til de andre på lista... det vil det vel kanskje alltid være, med mindre man er den suverent beste søkeren, og det er kanskje ikke så vanlig? Jeg skal begynne i vikariatet til denne stillingen i august, og jeg har ingen backupplan i form av andre jobbmuligheter hvis jeg ikke får jobben... jeg har satset alt på ett kort med denne jobben, inkludert sagt nei til andre ting.

Masse lykke til! Håper du blir innkalt på intervju! Og jeg håper det hjalp litt å vite at førsteplass på lista ikke er ensbetydende med å få jobben (siden jeg forsto det slik at du ikke var nummer en?). 

Anonymkode: 032ab...eca

Jeg har jobbet ved dette universitetet tidligere, så de kjenner litt til hvordan jeg er.  Tror det er en veldig stor fordel at du fikk vikariatet. Mulighetene dine til å få jobben øker nok veldig hvis vikariatet ditt går bra :). 

 

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet ved dette universitetet tidligere, så de kjenner litt til hvordan jeg er.  Tror det er en veldig stor fordel at du fikk vikariatet. Mulighetene dine til å få jobben øker nok veldig hvis vikariatet ditt går bra :). 

 

Anonymkode: d2372...a63

Det er det jeg har gamblet på, så får jeg bare håpe at det var lurt av meg å si nei til andre sjanser! Det er nok et pluss for deg at du har jobbet der før. Krysser fingrene!

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg har gamblet på, så får jeg bare håpe at det var lurt av meg å si nei til andre sjanser! Det er nok et pluss for deg at du har jobbet der før. Krysser fingrene! 

Anonymkode: 032ab...eca

And now the wait ;).

 

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leste bare innstillingen fra den sakkyndige komiteen, ikke innstillingen som sikkert ble skrevet etter intervju og prøveforelesning. Men uten å si så mye tror jeg det var fordi det var en intern søker med lang erfaring som arbeidsgiver sannsynligvis vektet tyngre enn den vitenskapelige komiteen gjorde. 

Hvor er du i prosessen, er du ferdig med intervju etc? For meg (søkte på en annen stilling som jeg er mye bedre kvalifisert for) har jeg ikke kommet lengre enn at jeg har fått søkerliste + navn på deltakrne i komiteen. Det blir nok en lang sommer og høst her også... Tror jeg har en god sjanse, men man vet aldri. Er litt usikker på den ene av søkerne spesielt. I praksis utgår 70% av søkerne siden de ikke har doktorgrad eller annen forskningserfaring, så det er heldigvis færre reelle konkurrenter enn man kunne tro ut fra søkerlista (jeg har relevant doktorgrad). 

Anonymkode: 032ab...eca

Kan jeg få lov til å spørre hvilket fylket du søker jobben i og hva du har doktorgraden din i? Evt. kan du sende meg en kort PM. I tilfelle du lurer, jeg er ikke lenger interessert i å søke jobb som førsteamanuensis/lektor da jeg er utbrent, mao. jeg er ikke en konkurrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Jeg er tilbake i "stillingen" som arbeidsledig. Sistgang gikk det 3 år før jeg fikk et 6-måneders vikariat. Hvor lenge blir det denne gangen? Huff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonGangerTo skrev:

Jeg er tilbake i "stillingen" som arbeidsledig. Sistgang gikk det 3 år før jeg fikk et 6-måneders vikariat. Hvor lenge blir det denne gangen? Huff! 

Huff da, hvilken bransje tilhører du?

Anonymkode: 275e4...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff da, hvilken bransje tilhører du?

Anonymkode: 275e4...ff0

Ingen fast bransje. Tenkte at jeg ville få tilbud om å fortsette som lærer på den barneskolen jeg var på men ei, de hadde nok med folk. Søkte 4 stillinger på andre barneskoler i mitt område og fikk avslag. Kontorjobber finnes ikke lenger og lektorjobber er sjeldne. Kan ikke lenge jobbe med det jeg har min doktorgrad i pga fysiske utfordringer. Har lite erfaring fra andre bransjer, noe som gjør det vanskelig å få seg jobb. Det betyr at jeg faller mellom to stoler hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Kan jeg få lov til å spørre hvilket fylket du søker jobben i og hva du har doktorgraden din i? Evt. kan du sende meg en kort PM. I tilfelle du lurer, jeg er ikke lenger interessert i å søke jobb som førsteamanuensis/lektor da jeg er utbrent, mao. jeg er ikke en konkurrent. 

Jeg vil helst ikke svare på det, for det vil være nok info til å identifisere meg. 🙈 Jeg har doktorgrad i et realfag, det kan jeg si. 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

And now the wait ;).

 

Anonymkode: d2372...a63

The long, long wait. 😜

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Ingen fast bransje. Tenkte at jeg ville få tilbud om å fortsette som lærer på den barneskolen jeg var på men ei, de hadde nok med folk. Søkte 4 stillinger på andre barneskoler i mitt område og fikk avslag. Kontorjobber finnes ikke lenger og lektorjobber er sjeldne. Kan ikke lenge jobbe med det jeg har min doktorgrad i pga fysiske utfordringer. Har lite erfaring fra andre bransjer, noe som gjør det vanskelig å få seg jobb. Det betyr at jeg faller mellom to stoler hele tiden. 

Ser at det fort kan bli en problemstilling, ja. I tillegg er man overkvalifisert for mye, og dyr å lønne i skolen. 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil helst ikke svare på det, for det vil være nok info til å identifisere meg. 🙈 Jeg har doktorgrad i et realfag, det kan jeg si. 

Anonymkode: 032ab...eca

Helt i orden. Samme som deg, i et realfag. Etter nesten 25 år i bransjen og 15 publikasjoner ble jeg dessverre utbrent. Håper du er mye yngre enn meg og beholder interessen i faget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at det fort kan bli en problemstilling, ja. I tillegg er man overkvalifisert for mye, og dyr å lønne i skolen. 

Anonymkode: 032ab...eca

Ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...