Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig gjort at dette skal ødelegge mine jobbsjangser i den nye byen. Så nå håper jeg at min referanse nr 2 kan hjelpe.

Hvordan vet du at den første ref. var dårlig? 

Og dersom du har bevis på der, går det ikke an å saksøke vedkommende for at hn ødela din muøighet for ny jobb? (Kanskje ikke er mulig i Norge, men jeg vet om flere land der det er fullt mulig)

Anonymkode: f16a0...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at den første ref. var dårlig? 

Og dersom du har bevis på der, går det ikke an å saksøke vedkommende for at hn ødela din muøighet for ny jobb? (Kanskje ikke er mulig i Norge, men jeg vet om flere land der det er fullt mulig)

Anonymkode: f16a0...877

Jeg fikk ikke svar fra den nye arbeidsgiveren etter intervjuet, derfor dro jeg til butikken. Da pratet jeg med h*n angående dette for vedkommende var på jobb, for h*n var villig til å ansette meg så lenge referansene var bra. Så da gav jeg h*n min andre referanse i håp om det kunne gå bedre. Virket som om det var greit for h*n å se saken fra begge sider, for h*n ville uansett ha referanse fra den samme butikken i samme kjede. 

Det med saksøking og sånt har jeg vel ikke råd til siden jeg er student og har ikke så mye penger, og faktisk så sa vel min tidligere arbeidsgiver sin subjektive mening og det er vel lov tenker jeg..Men jeg er enig i at det er liksom ikke poeng å være referanse når man bare sier negative ting liksom, jeg spurte jo h*n også om h*n kunne være referanse. 

Anonymkode: 23d87...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her! 

Begynte i ny jobb tidligere i vår, men trives ikke i det hele tatt. Har prøvd å jobbe der i 4,5 måneder, men det blir ikke bedre.  Håper å få ny jobb før prøvetiden går ut. Jeg fikk to jobbtilbud samtidig, sa ja til den jeg har nå uten å være 100% sikker (måtte bare ta et valg og argumentet det til slutt falt på var at den jobben jeg valgte er i gåavstand. 7 minutter å gå til både jobb, barnehage etc hjemmefra mens den andre tar ca 25 minutter med buss)

Jeg så at stilingen i den andre jobben jeg takket nei til var lyst ut igjen, snakket med en tidligere kollega fra et annet selskap som jobber der og h*n sa de ikke hadde funnet riktig kanditat enda. Jeg prøvde å spørre om h*n trodde det var noe sjans for meg ettersom jeg takket nei tidligere i år, og vedkommende hadde snakket med sjefen som sa h*n skulle ringe meg fortløpende vedr. jobben. Dette er nesten 2 uker siden, så jeg regner med nå at det ikke er noe håp? Er veldig usikker på om jeg skal søke igjen ettersom jeg takket nei tidligere. 

Vurderer også å søke et til sted, men er 100% sikker på at jeg kommer til å gå ned en del i lønn samtidig som det er lenger reisevei. Jeg kommer også til å klatre ned i karrierestigen, men jeg tror det kan være lett å jobbe seg oppover da det er et mindre firma. 

 

L

Anonymkode: 1427b...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melder meg inn her! 

Begynte i ny jobb tidligere i vår, men trives ikke i det hele tatt. Har prøvd å jobbe der i 4,5 måneder, men det blir ikke bedre.  Håper å få ny jobb før prøvetiden går ut. Jeg fikk to jobbtilbud samtidig, sa ja til den jeg har nå uten å være 100% sikker (måtte bare ta et valg og argumentet det til slutt falt på var at den jobben jeg valgte er i gåavstand. 7 minutter å gå til både jobb, barnehage etc hjemmefra mens den andre tar ca 25 minutter med buss)

Jeg så at stilingen i den andre jobben jeg takket nei til var lyst ut igjen, snakket med en tidligere kollega fra et annet selskap som jobber der og h*n sa de ikke hadde funnet riktig kanditat enda. Jeg prøvde å spørre om h*n trodde det var noe sjans for meg ettersom jeg takket nei tidligere i år, og vedkommende hadde snakket med sjefen som sa h*n skulle ringe meg fortløpende vedr. jobben. Dette er nesten 2 uker siden, så jeg regner med nå at det ikke er noe håp? Er veldig usikker på om jeg skal søke igjen ettersom jeg takket nei tidligere. 

Vurderer også å søke et til sted, men er 100% sikker på at jeg kommer til å gå ned en del i lønn samtidig som det er lenger reisevei. Jeg kommer også til å klatre ned i karrierestigen, men jeg tror det kan være lett å jobbe seg oppover da det er et mindre firma. 

 

L

Anonymkode: 1427b...943

Ringe de!

Forklar at du var veldig usikker da du valgte forrige gang, men at du ser at nåværende ikke helt var det du så for deg. Og søk på nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle få svar på alle 3 jobbene forrige uke(vært på intervju på alle) men har enda ikke hørt noe! Dårlig tegn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bambi1995 skrev:

Skulle få svar på alle 3 jobbene forrige uke(vært på intervju på alle) men har enda ikke hørt noe! Dårlig tegn?!

Som regel er det et dårlig tegn ja...

Anonymkode: 88029...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
3 timer siden, Bambi1995 skrev:

Skulle få svar på alle 3 jobbene forrige uke(vært på intervju på alle) men har enda ikke hørt noe! Dårlig tegn?!

Ring de, når de ikke kommer med svar til tidsfristen, er det ok å ringe. 

Kan jo være sykdom, HR som er treg, fagforening som skal uttale seg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tranedatter skrev:

Ring de, når de ikke kommer med svar til tidsfristen, er det ok å ringe. 

Kan jo være sykdom, HR som er treg, fagforening som skal uttale seg, etc.

Skrev til hun ene på fb nå, skal sies det var gjennom hennes profil jeg fant stillingen, vi er bekjente(og venner på fb) fra før så har ikke tlf nr. Skal ta å ringe til de andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
32 minutter siden, Bambi1995 skrev:

Skrev til hun ene på fb nå, skal sies det var gjennom hennes profil jeg fant stillingen, vi er bekjente(og venner på fb) fra før så har ikke tlf nr. Skal ta å ringe til de andre :) 

Lykke til!

 

Skal selv på intervju idag. :) Ikke heeelt det jeg ønsket meg, men jeg kan oppgavene og det er antagligvis godt betalt (relativt sett, kvinneyrke...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke var jeg på intervju til en stilling jeg ikke har veldig lyst på, og på uformell samtale hos en bedrift jeg har veldig lyst til å jobbe hos. Intervjuet gikk helt greit, men det var en del andre kandidater som jeg mistenker stiller sterkere grunnet erfaring. Men jeg prøver å ta hvert intervju som en erfaring og en mulighet til å forbedre meg til beste gang:)

Den uformelle samtalen følte jeg gikk kjempebra! Det var en langt mer laid back stemning. Jeg pratet kun med en person, ikke tre, som har vært tilfellet ved de andre intervjuene. Jeg følte dette gjorde meg mer selvsikker, så praten gikk mer naturlig og jeg turde snakke mer om det faglige uten å henge meg opp i å være 100 % korrekt.

På nåværende tidspunkt var han dessverre ikke helt sikker på om det var behov for en ny ansatt, noe som var avhengig av prosjektet de skulle jobbe med fremover. Jeg håper på det beste og fortsetter å søke videre i mellomtiden.

Jeg begynner dog å bli så lei av å ikke ha noe vettugt å gjøre om dagen. Jeg trener en del og prøver å aktivere hjernen ved å friske opp i ting fra studiene, og jeg bruker lang tid på å skredderskrive søknader. Likevel føler jeg dagene går så inn i hverandre, og plutselig er det helg igjen uten at jeg har registrert det. Jeg savner så å ha oppgaver som må gjøres, dager som må struktureres, og den følelsen man får når man når sine mål og endelig kan slappe av. 

Jeg ser helt ærlig altfor mye på TV, og sover for lenge om morgenen. Det er flaut å innrømme. Står jeg opp tidlig føler jeg bare dagene blir enda lenger, og jeg må gjøre enda mer for å fylle dem. Hva gjør dere andre som søker jobber (og er arbeidsledige) for å gi dagene mening? 

 

Anonymkode: 2cf81...fbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tranedatter skrev:

Lykke til!

 

Skal selv på intervju idag. :) Ikke heeelt det jeg ønsket meg, men jeg kan oppgavene og det er antagligvis godt betalt (relativt sett, kvinneyrke...).

Lykke til med intervjuet i dag!:)

Anonymkode: 2cf81...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler litt behov for en liten oppdatering. Hadde 9 måneder hvor jeg gikk arbeidsledig. Var jo på jobbintervju med gallesteinsanfall I september, og fikk utrolig nok sommerjobb på IKEA selv om jeg satt med såpass smerter at jeg nesten ikke husker en dritt. Har I løpet av sommeren søkt på litt stillinger som  var lyst ut internt for å se om det var mulig å få noe videre, siden kontrakten min går ut denne måneden. 

Fikk endelig hatt lapraskopisk operasjon for å bli kvitt galleblæren min mot slutten av august. Når jeg var innom for å levere sykemeldingen min, så ble jeg nærmest kastet ut i et uformelt jobbintervju og endte opp med å få den ene stillingen jeg hadde søkt på! Nå har jeg et vikariat på ett år i en annen avdeling enn den jeg har erfaring i, og det er bare 40% fast, men det er alltid muligheter for ekstravakter, og det er en veldig god begynnelse! Nå har jeg gjallefall noe å Gjøre på det neste året, og mulighet for å jobbe meg opp en enda bedre ansenitet sånn at jeg kan få meg en fast stilling der etter hvert.

Men det er litt interessant at hver gang jeg har endt opp med at det er noe fysisk i veien med meg de siste månedene, så har det skjedd noe positivt med med meg profesjonellt. Men trives heldigvis veldig godt, og håper på å kunne fortsette innenfor samme type jobber lenge fremover.

 

Håper virkelig at noen av dere som har gått arbeidsledige en stund nå ender opp like heldige som meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 7.23, tranedatter skrev:

Lykke til!

 

Skal selv på intervju idag. :) Ikke heeelt det jeg ønsket meg, men jeg kan oppgavene og det er antagligvis godt betalt (relativt sett, kvinneyrke...).

Håper det gikk bra!! :) 

 

hun jeg skrev til på fb hadde ikke bestemt seg enda, håper det er casen med de andre og! :) 

 

på en måte vil jeg bare ha den ringevikarjobben jeg har nå også. Misforstå meg rett; jeg vil ha en fast jobb, men jeg trives så inderlig godt med både kollegaer og arbeidsoppgavene der jeg er nå. Gikk på jobb dag 1 med åpent sinn, og bestemte meg for at jeg skulle være «åpen» og ikke sjenert som jeg pleier. Bam, funka supert! Litt stolt over meg selv altså! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On September 7, 2018 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Jeg begynner dog å bli så lei av å ikke ha noe vettugt å gjøre om dagen. Jeg trener en del og prøver å aktivere hjernen ved å friske opp i ting fra studiene, og jeg bruker lang tid på å skredderskrive søknader. Likevel føler jeg dagene går så inn i hverandre, og plutselig er det helg igjen uten at jeg har registrert det. Jeg savner så å ha oppgaver som må gjøres, dager som må struktureres, og den følelsen man får når man når sine mål og endelig kan slappe av. 

Jeg ser helt ærlig altfor mye på TV, og sover for lenge om morgenen. Det er flaut å innrømme. Står jeg opp tidlig føler jeg bare dagene blir enda lenger, og jeg må gjøre enda mer for å fylle dem. Hva gjør dere andre som søker jobber (og er arbeidsledige) for å gi dagene mening? 

Anonymkode: 2cf81...fbe

Jeg har vært delvis ledig siden mars, og nå 100 % ledig siden juli. Jeg bruker mye tid på å søke jobber, og masse tid på å forberede meg når jeg får intervjuer. Men jeg kjenner også på det du sier, dagene får mindre struktur. Jeg har prøvd å overholde dette:

Stå opp 07:30. Gir meg selv en halvtime/time i senga med kaffe. Det er det beste jeg vet, så kan likesågodt utnytte det å ha muligheten til det nå. Så er det å kle på seg, dusje, spise frokost. Da har klokka blitt rundt 9 og jeg syns dagen skal starte. Sjekker om det er nye jobber, søker de som går ut først. Bruker rundt 2 timer på dette, det er det jeg orker før det blir drepende kjedelig og hodet ikke tenker like raskt lengre. Så blir det gjerne noe husarbeid og gå en tur. Da har klokka blitt rundt kl 13. Prøver å få søkt 1-2 jobber til, eller jobbe med presentasjon av meg selv ettersom jeg føler det er noe jeg sliter litt med på intervjuer. Bruker 1,5-2 timer på dette, så rundt 3-4 timer daglig.

Når klokka er 15 begynner jeg som regel å forberede middagen, eller gå på butikken. Så ja. Ganske kjedelige og like dager og tiden går sakte. Noen ganger tar jeg meg bare en tur i byen for å se litt folk.

Men, jeg har et par hobbyer jeg gjerne bruker kveldene på, da vil jeg ikke sitte og kjenne på at jeg er arbeidsledig. Det hjelper veldig. :)

Anonymkode: 8c145...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har jobbet noen år, studert ett år, og blir arb.ledig, får man dagpenger da? 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ungdomstiden min var jeg syk. Derfor fikk jeg ikke fullført videregående skole. Jeg ble friskmeldt i midten av 20 årene. Dette er snart 20 år siden. Jeg få meg ikke fast jobb! Det er kun vikariater. Har jobbet i skole, butikk, miljøarbeider, kundebehandler i det offentlige m.m. Alle er fornøyde, og jeg får gode referanser. Dette er jobber som jeg vet at er tidsbestemte. Derfor søker jeg alltid på noe. Vil jo gjerne ha fast jobb. 

Men cv’n min blir lengre og lengre. Og min frustrasjon blir større og større. Hva skal man gjøre for å gå fast jobb???

Anonymkode: 0cdad...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk plutselig tilbudt en jobb! «Problemet» er at jeg starta på et studie, bl.a fordi jeg ikke fikk noe jobb i løpet av våren/sommeren. Jeg vil jo fullføre studiet da. Det er gøy, og gir mer kompetanse.

Jeg forklarte at jeg studerte da, men at jeg var interessert i en evt deltidsstilling. Hadde vært greit å få en fot innafor, samt mer å ha på CV-en. De har ikke svart enda, håper de gjør det på mandag. (E-Mail) Har ikke noe jobb ved studiene uansett.

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 19.07, AnonymBruker skrev:

I ungdomstiden min var jeg syk. Derfor fikk jeg ikke fullført videregående skole. Jeg ble friskmeldt i midten av 20 årene. Dette er snart 20 år siden. Jeg få meg ikke fast jobb! Det er kun vikariater. Har jobbet i skole, butikk, miljøarbeider, kundebehandler i det offentlige m.m. Alle er fornøyde, og jeg får gode referanser. Dette er jobber som jeg vet at er tidsbestemte. Derfor søker jeg alltid på noe. Vil jo gjerne ha fast jobb. 

Men cv’n min blir lengre og lengre. Og min frustrasjon blir større og større. Hva skal man gjøre for å gå fast jobb???

Anonymkode: 0cdad...611

Begynn på skole og fullfør. Da stiller du sterkere. Skole er viktig. 

Anonymkode: 23e80...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare og venter på at tilsettingsprosessen skal gå sin skjeve gang... det tar så lang tid i akademia! I mellomtiden har jeg nok å holde på med, med jobb og barn. Det er alltid læringskurve i ny jobb, og jeg vil jo gjerne gjøre en god jobb så jeg får fast stilling...

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Venter også på svar....23. september går søknadsfristen ut, virket som at intervjueren vil ha meg, men hun sa "alle må få rettferdig sjanse, så kan jo ikke si gi deg jobben nå". OM jeg får den så er stillingen ledig fra 1. oktober, da slutter personen nemlig.

Så nå forsøker jeg gjøre ferdig småprosjekt hjemme, har et gammelt hus med renoveringsbehov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...