Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bachelor hva vil det si? 

vet bedriften at du studerer? forstår jeg det riktig at det er deltid stilling du søker da?

Anonymkode: 35476...87d

Det vil si at jeg er i ferd med å ta en bachelorgrad. Altså studerer jeg på siste året på en høyskole som ikke tilbyr mastergrad. Er ordet skrevet feil? Rettskrivningsfunksjonen insisterer på at det er slik det skal skrives.

Bedriften jeg har søkt hos er klar over dette. Jeg fant jobben på en oppslagstavle på skolen min. Jeg bruker en av lærerene som referanse også (det er jeg som spurte om det var greit tidligere i tråden). Det er en deltidsjobb, ja. Den er studierelevant.

Anonymkode: f6bbf...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Jobben kan Ikke si deg opp! Og Hvorfor får du ikke AAP?

Anonymkode: 2184a...aa2

Da har svaret på AAP søknaden kommet og det ble avslag. NAV mener jeg kan få tilsvarende jobb i ett annet firma, men da er jeg like langt. Det er ikke selve jobben som sliter meg ut, men andre krav fra jobben. Jeg skal klage på avslaget for jeg er ikke noe bedre nå enn da jeg ble sykmeldt. Nav gjør det veldig vanskelig med at alle papirer må sendes i posten. Jeg har ingen papirer da alt kom fra en udugelig lege. Legen er hyggelig, men har veldig vanskelig for å skjønne det jeg sier. Han er ikke norsk.

Nav mener jeg kan jobbe som det jeg er utdannet til, men det er i en bransje som er i enorm stor utvikling hele tiden, så det som har skjedd siden jeg ble utdannet har ikke jeg fått med meg. Utdannelsen er idag bare ett ubrukelig papir.

Jeg har en livsvarig diagnose som varierer voldsomt fra dag til dag. Mange dager orker jeg overhode ingenting. Jeg orker ikke engang å ta meg en dusj eller lage mat. Bare å gå på toalettet er noe som føles som en dags jobb.

Nav skal sette meg på tiltak fra Januar og jeg aner ikke hva det får ut på.

Jeg søker jobber, men intervju lar vente på seg.

Jeg er blitt lovet å slippe å flytte for å ta meg jobb, men når jeg ikke får aap, men må gå på sosialen så klarer jeg ikke å beholde boligen jeg har nå idag.

Jeg har virkelig ikke bedt om dette og nå skjønner jeg virkelig andre som sliter seg ut med det rigide systemet til nav.

Anonymkode: d0cb8...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på jobbintervju til Onsdag, drømmejobben!! Er livredd for å ikke få den. Har søkt jobber i snart ett år, dette blir mitt tredje intervju. Har Googlet meg ihjel etter tips til intervju, men har på mine to tidligere intervjuer endt på andreplass.. 

Anonymkode: 7f843...9bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig og har fast jobb, men trives ikke i det hele tatt, verken med oppgaver eller ansatte. Så jeg søker litt rundt nå. Har sendt 10 søknader ca, men har ikke fått innkalling til intervju noen steder. Hadde dog en telefonsamtale vedr. potensiell jobb, men ble dessverre ikke kalt inn til intervju og har ikke hørt noe siden (2 mnd). 

Sendte to søknader i dag (totalt 12 søknader nå) så håper jeg får svar! Krysser i alle fall fingrene! 


E. 

Anonymkode: 1427b...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pågår denne evige søknadsprosessen fremdeles, mer enn et halvt år etter at fristen gikk ut. Det er masse rot, uten at jeg vil gå inn på hva, da jeg kan bli lett å identifisere. Men jeg lurer litt på hvorfor jeg gidder... akademia, altså. Er stygt redd for at jeg ikke vil få fast jobb kun pga tull. 

Anonymkode: 032ab...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg nådd den "magiske" grensen på 100 søknader sendt, og fortsatt uten jobb. Å gå arbeidsledig er verre enn jeg hadde trodd; man føler liksom at hele livet står på vent og at man bare eksisterer, uten å kunne planlegge eller se frem til noe. Noen som har noen tips til hvordan man kan komme seg gjennom dette uten å gå på veggene?

Anonymkode: 88029...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg nådd den "magiske" grensen på 100 søknader sendt, og fortsatt uten jobb. Å gå arbeidsledig er verre enn jeg hadde trodd; man føler liksom at hele livet står på vent og at man bare eksisterer, uten å kunne planlegge eller se frem til noe. Noen som har noen tips til hvordan man kan komme seg gjennom dette uten å gå på veggene?

Anonymkode: 88029...737

Ta imot kurs fra nav. Det er fortsatt tungt, men det er noe i alle fall. Var arbeidsledig i 3 år og sendte minst 5 søknader i uka. Åpne og lukkede. Få folk til å se over noen av søknadene dine.

Det hjelper sikkert å ha en tidskrevende hobby (maling, strikking, kaledekorasjon...), hvis man ikke er sånn som sitter og føler at man kaster bort viktig tid som kunne blitt brukt på flere søknader eller eventuelt oppussning av CVen. Det er vanskelig å ikke miste seg selv.

Lykke til!

Anonymkode: f6bbf...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke på 20 jobber innen Mars. Hva skjer om jeg ikke finner jobber og dermed ikke får søkt på fler enn 12?

Anonymkode: d0cb8...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal søke på 20 jobber innen Mars. Hva skjer om jeg ikke finner jobber og dermed ikke får søkt på fler enn 12?

Anonymkode: d0cb8...eb1

Har det samme her. Søker jobber jeg ikke er kvalifisert til. Er dritlei å søke nå. Vært på 5 intervjuer og 0 jobb.

Anonymkode: 23e80...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta imot kurs fra nav. Det er fortsatt tungt, men det er noe i alle fall. Var arbeidsledig i 3 år og sendte minst 5 søknader i uka. Åpne og lukkede. Få folk til å se over noen av søknadene dine.

Det hjelper sikkert å ha en tidskrevende hobby (maling, strikking, kaledekorasjon...), hvis man ikke er sånn som sitter og føler at man kaster bort viktig tid som kunne blitt brukt på flere søknader eller eventuelt oppussning av CVen. Det er vanskelig å ikke miste seg selv.

Lykke til!

Anonymkode: f6bbf...795

Takk for svar og oppmuntrende ord :) Jeg har for så vidt mange interesser, men litt av problemet er som du er inne på at jeg får så dårlig samvittighet når jeg gjør andre ting enn å skrive søknader. Samtidig er det vanskelig å jobbe effektivt når man sitter mye foran PC'en, så det er fort gjort å havne i en vond sirkel. Jeg har ikke fått noen tilbud om kurs fra Nav enda, tok du selv initiativ til dette? Jeg er god til å skrive og har blitt innkalt til mange intervjuer, så jeg tror ikke det er søknadene mine som er det største hinderet, mer det at jeg ikke har helt den rette kompetansen og at det ofte er stor konkurranse om jobbene jeg søker på. Samtidig er jeg ganske dårlig på å selge meg selv når jeg først kommer til intervju.

Kan jeg spørre hvilken utdanning/erfaring du har? 

Anonymkode: 88029...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke søknadene er så viktig som mange vil ha det til, så vanskelig er ikke dette. Konkrete søknadtekst, rett på sak som forteller om din arbeidserfaring, hva du har gjort. Men dette varierer jo fra yrke til yrke. Problemer er jo bare at for eks 300stk søker samme jobb. Da blir det bare 1 vinner, men jeg er sikker på at flertallet som søkte kunne vært vinnere!. Tviler på arbeidsgivere leser alle søknader, det har vel heller ikke kapasitet til heller.

Mange jobber går jo på bekjentskap. I dag er det heller ikke de som er flinke til jobben sin som gjelder heller, mest de som er gode til å snakke for seg. Gode rumpeslikkere som er venner med sjefen 🙂 Dette har jeg dessverre sett endel av etter 20år i jobb. Arbeidslivet er skittent spill, livets største plage.

Er greit å være ledig synes jeg, men ser med skrekk på evt mange ukers søkerkurs i regi av NAV 😞 . Tror jeg tar flere mndr karantene på dagpengene i stedet om det er mulig.

Anonymkode: 9a72e...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i tråden om et jobbintervju jeg ventet svar på. I dag fikk jeg beskjed om at stillingen var besatt 😣

Er litt nedfor nå. Jeg føler jeg har en ubrukelig utdannelse og at jeg aldri vil få fulltidsjobb. Har per dags dato en deltidsjobb som er relevant for bachelorgraden min. Men jeg tok ikke mastergrad for å fortsette der jeg er nå.

Jeg har en god CV og en tung, formell kompetanse. Er det søknadene mine? Er det væremåten min på intervju? Jeg skal mane meg opp til å spørre om tilbakemeldinger på intervjuet. Også må jeg bare si at jeg misliker sterkt søknadsprosessen, all ventingen som hører med!

 

Anonymkode: 14293...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i tråden om et jobbintervju jeg ventet svar på. I dag fikk jeg beskjed om at stillingen var besatt 😣

Er litt nedfor nå. Jeg føler jeg har en ubrukelig utdannelse og at jeg aldri vil få fulltidsjobb. Har per dags dato en deltidsjobb som er relevant for bachelorgraden min. Men jeg tok ikke mastergrad for å fortsette der jeg er nå.

Jeg har en god CV og en tung, formell kompetanse. Er det søknadene mine? Er det væremåten min på intervju? Jeg skal mane meg opp til å spørre om tilbakemeldinger på intervjuet. Også må jeg bare si at jeg misliker sterkt søknadsprosessen, all ventingen som hører med!

 

Anonymkode: 14293...d2d

Føler med deg, da jeg er i en tilsvarende situasjon. Har du tilfeldigvis en samfunnsvitenskapelig master? Det har jeg, og jeg opplever at det er ekstremt vanskelig å komme gjennom måløyet. Jeg mistenker at det skyldes en kombinasjon av at det er større tilbud enn etterspørsel på denne type kompetanse, og at det for mange av de aktuelle stillingene på området ikke spesifiseres hvilken type utdanning de er på jakt etter, slik at man konkurrerer med søkere fra mange ulike retninger, og at sannsynligheten dermed blir stor for at det finnes noen med en mer relevant utdanning eller erfaring blant de andre søkerne. Tror også at personlige egenskaper blir mye viktigere i denne typen jobben og at det dermed blir helt avgjørende å kunne selge inn seg selv og sin kompetanse. 

Synes absolutt du skal be om tilbakemelding på intervjuet, kanskje det kan hjelpe deg til å gjøre det bedre neste gang :) 

Anonymkode: 88029...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en god CV og en tung, formell kompetanse. Er det søknadene mine? Er det væremåten min på intervju? Jeg skal mane meg opp til å spørre om tilbakemeldinger på intervjuet. Også må jeg bare si at jeg misliker sterkt søknadsprosessen, all ventingen som hører med!

 

Anonymkode: 14293...d2d

Er ikke noe galt med deg, er bare så mange andre de har å velge i. Noen må velges, de fleste ville gjort en like god jobb. Ikke bryt deg selv ned 🙂 Prøv å nyt friheten ved å være ledig.

Anonymkode: 9a72e...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og oppmuntrende ord :) Jeg har for så vidt mange interesser, men litt av problemet er som du er inne på at jeg får så dårlig samvittighet når jeg gjør andre ting enn å skrive søknader. Samtidig er det vanskelig å jobbe effektivt når man sitter mye foran PC'en, så det er fort gjort å havne i en vond sirkel. Jeg har ikke fått noen tilbud om kurs fra Nav enda, tok du selv initiativ til dette? Jeg er god til å skrive og har blitt innkalt til mange intervjuer, så jeg tror ikke det er søknadene mine som er det største hinderet, mer det at jeg ikke har helt den rette kompetansen og at det ofte er stor konkurranse om jobbene jeg søker på. Samtidig er jeg ganske dårlig på å selge meg selv når jeg først kommer til intervju.

Kan jeg spørre hvilken utdanning/erfaring du har? 

Anonymkode: 88029...737

Det første fikk jeg tilbud på, de to andre spurte jeg om de hadde noe kurs eller kunne tilby noen form for utplassering (har hørt om folk som vet om de som har fått utplassering fra Nav, men aldri møtt noen selv).

Hos meg stod det på mangel på erfaring. Hadde kun erfaring i mediedesign (med avisreklamer) i foreldrenes bedrift med et svennebrev som var utdatert når jobben gikk konkurs. Har også utdanning i helse og sosial, men jeg strøk en eksamen og mangler sertifikat for siste året. Søkte på design, butikk, vaskehjelp, resepsjonist, konduktør og alt mulig rart. Det ble jobb etterhvert i en butikk da som gikk konkurs nå nylig :). (Går på høyskole nå da, etter å ha spart opp litt på butikkjobben. Intervju på ny jobb på torsdag).

Litt tips til intervju: Hvis du viser at du er nervøs, så si ifra at du er nervøs. Det er helt naturlig å være litt nervøs i den situasjonen og det er bedre at de vet det er det som "feiler" deg. Man kan lett se ut som en narkoman med abstinenser om man er ordentlig nervøse, haha.

Sjefen min sier hun ble kjempeimonert fordi jeg kjente bedriften såpass godt. Les deg opp om på når bedriften ble stiftet, eventuelt når den byttet navn og hvorfor, hvilken kundebase de har, hvor fort de vokser om det er aktuelt, og se også på bedriftens verdier, og se litt på hvordan kundene ser på bedriften også. Det var visst ikke mange som hadde gjort det, hun mener det viser oppriktig interesse og skiller deg litt ut

Anonymkode: f6bbf...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg, da jeg er i en tilsvarende situasjon. Har du tilfeldigvis en samfunnsvitenskapelig master? Det har jeg, og jeg opplever at det er ekstremt vanskelig å komme gjennom måløyet. Jeg mistenker at det skyldes en kombinasjon av at det er større tilbud enn etterspørsel på denne type kompetanse, og at det for mange av de aktuelle stillingene på området ikke spesifiseres hvilken type utdanning de er på jakt etter, slik at man konkurrerer med søkere fra mange ulike retninger, og at sannsynligheten dermed blir stor for at det finnes noen med en mer relevant utdanning eller erfaring blant de andre søkerne. Tror også at personlige egenskaper blir mye viktigere i denne typen jobben og at det dermed blir helt avgjørende å kunne selge inn seg selv og sin kompetanse. 

Synes absolutt du skal be om tilbakemelding på intervjuet, kanskje det kan hjelpe deg til å gjøre det bedre neste gang :) 

Anonymkode: 88029...737

Haha, ja, det har jeg faktisk 😂 Og naive meg tenkte at en mastergrad ville gi meg et fortrinn og øke jobbmulighetene, men akkurat nå føler jeg meg bare idiot som har 200K ekstra i studielån.

Jeg har vurdert å kontakte en type coach for å trene på å selge meg inn i intervjusituasjoner. Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: 14293...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe galt med deg, er bare så mange andre de har å velge i. Noen må velges, de fleste ville gjort en like god jobb. Ikke bryt deg selv ned 🙂 Prøv å nyt friheten ved å være ledig.

Anonymkode: 9a72e...a3d

Tusen takk for hyggelig svar 💜

Anonymkode: 14293...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på jobbintervju i morgen, dette er så nær drømmejobben jeg kommer og er så utrolig spent! Er det noen som har noen i siste liten tips? 😊 Lenge siden jeg har vært på intervju så har imot alle do og don't som jeg kan! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Sofus21 skrev:

Skal på jobbintervju i morgen, dette er så nær drømmejobben jeg kommer og er så utrolig spent! Er det noen som har noen i siste liten tips? 😊 Lenge siden jeg har vært på intervju så har imot alle do og don't som jeg kan! 

Det jeg har hatt god erfaring med som har resultert i jobb: god og fast håndtrykk. Klare å se de som intervjuer med i øynene. Og stille noe spørsmål når de på slutten ber om jeg lurer på noe. Da virker man interessert. Kan være bra å tenke ut en svar når de spør deg om dine gode og svake sider. Også skal du helt sikkert fortelle litt om deg selv også.

Anonymkode: 561c7...e0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...