Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hvis du har høy stilling allerede, og høy lønn, klarer ikke den usikkerheten å bare være rolig da?

Det kan være dem driver sport med deg, og deres interne prosedyrer du gjør for at det skal være den perfekte personen dem får inn dørene.

 

 

Anonymkode: 35476...87d

Jeg har ikke høy stilling nei, og heller ikke høy lønn (jeg er kun vanlig medarbeider og tjener litt over 400 000 kr pr år). Derimot har jeg gjennom ekstra oppgaver på jobb tillegnet meg ganske attraktiv kompetanse (helt tilfeldig, kompetanse innen dette området har egentlig ikke begynt å bli attraktivt nå før de siste 3-6 mnd). Denne kompetansen kan brukes til muligens å få mer spesialiserte jobber og høyere stillinger. I bedriften jeg jobber er det ingen dedikert stilling, men jeg er eneste dedikerte person til oppgaven (i tillegg til alt det andre jeg gjør), hvis jeg kan si det på den måten. Andre bedrifter har begynt med å gi dedikerte stillinger til oppgaven, og det er det som gjør stillingen attraktiv for mitt vedkommende. Det er få som er spesialiserte på dette i Norge, og jeg er tilfeldigvis en av dem som har fått lov å få denne kompetansen.

Jeg vet ikke hva de vil, men jeg kan si det at jeg har jobbet i denne bedriften tidligere. Som regel er det jo slik at man velger internt først før det lyses ut? Det er ihvertfall min erfaring fra bedriften jeg jobber i nå. Denne stillingen har ligget ute lenge, uten at det tydeligvis har blitt ansatt noen i stillingen.

Vel vel. Får smøre meg med tålmodighet. :)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg har ikke høy stilling nei, og heller ikke høy lønn (jeg er kun vanlig medarbeider og tjener litt over 400 000 kr pr år). Derimot har jeg gjennom ekstra oppgaver på jobb tillegnet meg ganske attraktiv kompetanse (helt tilfeldig, kompetanse innen dette området har egentlig ikke begynt å bli attraktivt nå før de siste 3-6 mnd). Denne kompetansen kan brukes til muligens å få mer spesialiserte jobber og høyere stillinger. I bedriften jeg jobber er det ingen dedikert stilling, men jeg er eneste dedikerte person til oppgaven (i tillegg til alt det andre jeg gjør), hvis jeg kan si det på den måten. Andre bedrifter har begynt med å gi dedikerte stillinger til oppgaven, og det er det som gjør stillingen attraktiv for mitt vedkommende. Det er få som er spesialiserte på dette i Norge, og jeg er tilfeldigvis en av dem som har fått lov å få denne kompetansen.

Jeg vet ikke hva de vil, men jeg kan si det at jeg har jobbet i denne bedriften tidligere. Som regel er det jo slik at man velger internt først før det lyses ut? Det er ihvertfall min erfaring fra bedriften jeg jobber i nå. Denne stillingen har ligget ute lenge, uten at det tydeligvis har blitt ansatt noen i stillingen.

Vel vel. Får smøre meg med tålmodighet. :)

Det er utrolig til prosedyrer bedrifter bruker for å finne den rette kandidaten. I den bransjen jeg er i, vil jeg si ikke er i nærheten sånn. Derfor svært vanskelig å finne en jobb der kulturen er styrkende, og du opplever du er beskyttet av ledelse. 

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2013 den 11.39, Gjest mari kontrari skrev:

 

Har ikke erfaring med dette selv, men ser for meg at det kan være lurte å tenke gjennom hvordan du selv legger det frem.

 

Kan du for eksempel være åpen om at du opplevde en tung periode, men at du nå er trygg på at du er klar for nye arbeidsoppgaver, og at du har lært mye om deg selv som gjør deg bedre rustet for å takle utfordringer i fremtiden? Slik at du nesten vrir det til å være en verdifull erfaring? Dette fordrer selvsagt at du faktisk har fått skikkelig hjelp.

 

Også lurer jeg på om noen har erfaring fra karrieremesser? Er det noen som har fått noe nyttig ut av det?

 

Og enda et spørsmål: Er det dumt å søke på sommerjobber når jeg leverer master til sommeren? Jeg har ikke en utdanning der jobbene blir kastet etter deg, for å si det sånn, så jeg tenker det er et alternativ til en eller annen drittjobb å leve av frem til jeg får en relevant jobb. Tror dere jeg, som nyutdannet, vil bli vurdert?

Haha det dummeste rådet jeg har sett helt ærlig. At jeg har lært meg å bli bedre rustet til å takle framtidige utfordringer ??? Den kommer aldri jeg til å legge fram i hvert fall... Det er jo DET som er med oss som sliter psykisk... vi MÅ takle myyye mer enn dere andre vanlige som klikker når dere ikke har det fint nok hjemme eller ikke har den rette utdanningen... folk har det så himla godt og klager på at de som sliter psykisk ikke takler livets utfordringer! Når de som sliter mest sannsynlig har blitt utsatt for en haug av overgrep, slemme og psyko folk, fattigdom, at de ALDRI får til Noen ting her i livet uansett hvor hardt de prøver, bare motgang, alt på engang over lengre og gjentagende periode, ingen utdanning og ikke mulighet til det, dårlig arbeidsmiljø, arbeidsløs, relasjonproblemer og bare får seg dårlige typer eller damer, får ikke venner, kan ikke flytte noe sted pga at man må ha masse penger for å få leilighet, kommer seg generelt ikke videre i livet pga alt er så vanskelig, regler og dømmende folk i tillegg. Man skal være så suksessfull i dag, på alle plan ! Er man ikke det eller feiler med dating og kjærlighet så ser jeg her inne at alle er lynraske med å være kritiske og fæle og det samme gjelder de som ikke har utdanning, ikke jobber, syke osv. Altså det er jo du og de som har det surt fordi dere er så bitter og misfornøyd at dere sitter å bruker fritiden på å kritisere oss !! Dere har sikkert en kjekk mann som elsker dere, bra jobb, økonomi, venner, masse prosjekter, barn, stort hus osv... og klager fortsatt ?? Velkommen til Norge ! Jeg vet i hvert fall at jeg sliter pga ikke fordi jeg ikke takler livets utfordringer, MEN fordi jeg bare får motgang og ingenting går stortsett min vei. Rart jeg ikke har gitt opp og ruset meg, det hadde de fleste gjort som hadde hatt det livet jeg har og vært igjennom det jeg har opplevd. Men her sitter jeg med problemer som baller seg på og problemer andre også har skapt for meg, men jeg har egen bil i hvert fall, bor for meg selv og vasker og gjør det jeg skal enda alt føles fælt og meningsløst, føler at det ikke hjelper å snakke med profesjonelle eller ingenting hjelper og jeg klarer ikke mer og kan ikke tilby meg noe bedre liv, pga sånn ting er og blir.

Ikke meningen å avspore...

Anonymkode: 4b07b...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig til prosedyrer bedrifter bruker for å finne den rette kandidaten. I den bransjen jeg er i, vil jeg si ikke er i nærheten sånn. Derfor svært vanskelig å finne en jobb der kulturen er styrkende, og du opplever du er beskyttet av ledelse. 

Anonymkode: 35476...87d

Ja, det er forskjellig fra sted til sted.

Har ikke hørt noe, men kan følge med på søknaden og prosessen i en portal de har på nettet, og søknaden har endret status fra "under review" til "in process", hva nå enn det skulle bety. 

Vel vel. Jeg tar det med ro. Heldigvis elsker jeg jobben min, så ingen krise om jobben ikke blir min. ;) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søkte på en jobb som barnehageassistent i går, og føler alle ber meg om å ringe barnehagen.. men burde jeg det? Føler jeg maser om jeg ringer dagen etter jeg har sendt søknaden? 

Jeg leser så mye forskjellig, noen mener man skal ringe andre ser på det som mas og negativt! What to do?

Anonymkode: 7f843...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på en jobb som barnehageassistent i går, og føler alle ber meg om å ringe barnehagen.. men burde jeg det? Føler jeg maser om jeg ringer dagen etter jeg har sendt søknaden? 

Jeg leser så mye forskjellig, noen mener man skal ringe andre ser på det som mas og negativt! What to do?

Anonymkode: 7f843...9bb

Hadde ringt og spurt om søknaden din er mottatt, samt hvordan de ser for seg ansettelsesprosessen fremover. Det viser interesse.

Anonymkode: d2372...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ringt og spurt om søknaden din er mottatt, samt hvordan de ser for seg ansettelsesprosessen fremover. Det viser interesse.

Anonymkode: d2372...a63

Mange jobber har 100-200 søkere. Hva hvis alle disse skulle ringt og spurt om søknaden var mottatt? Å ringe dagen etter er mas. Selvsagt er søknaden mottatt, regner med den er sendt på mail eller via søknadssider, og ikke i posten? 

Man får så å si alltid beskjed om hvordan ansettelsesprosessen blir når søknadsfristen har gått ut. 

Greit å ring etter at man har vært på intervju, men etter at man har sendt søknad blir det nok i de fleste tilfeller oppfattet som mas. Med forbehold om at det varierer fra bransje til bransje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ringt og spurt om søknaden din er mottatt, samt hvordan de ser for seg ansettelsesprosessen fremover. Det viser interesse.

Anonymkode: d2372...a63

Det ville ikke jeg gjort. Det du spør om her er helt selvfølgelige ting, det er rent mas på arbeidsgiver. 

Anonymkode: 032ab...eca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på intervju, og de skulle komme med tilbakemelding i løpet av april. Nå er det jo snart mai. Hadde dere sendt en mail og spurt hvordan det ligger an?

 

Anonymkode: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg blitt innkalt til intervju! :) 

De ringte meg i dag, og kunne fortelle at grunnet tidkrevende prosesser har de ikke hatt mulighet til å kontakte meg før. De beklaget, og ville veldig gjerne ha meg inn til formelt intervju. 

Så da får man se hvordan det går. Fikk inntrykk av at jeg er en av få aktuelle kandidater, og siden jeg har ikke har noe å tape, kommer jeg til å legge lista litt høyt. Jeg trives så godt i nåværende jobb, at de må vise at de også vil ha meg. Kommer ikke til å slutte i nåværende jobb hvis det kun blir tilbudt f.eks 100 000 ekstra i lønn - da kan jeg like gjerne bli værende - trivsel er virkelig det aller viktigste for meg. Kan de derimot f.eks tilby hjemmekontor (grunnet lengre reisevei for mitt vedkommende), fleksitid, veldig god lønn, ennå flere goder enn det jeg har i dag osv, kan jeg vurdere det (jeg har ikke disse godene i dag, så det ville være store pluss).

En deilig, og uvant posisjon å sitte i. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp startet i ny jobb (vikariat) og nå har drømmejobben blitt utlyst. Jeg tror ikke jeg får drømmejobben, men er litt redd for at arbeidsgiver skal finne ut at jeg har søkt ny jobb så kort tid etter at jeg startet - noen som har erfaringer?

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med dere som søker jobb. Har vært jobbsøker i flere år, men endelig fikk jeg fast jobb som jeg trives veldig i. Ikke gi opp. 

Anonymkode: 54984...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbintervju på mandag :D

Blir Evt en time med pendling da. Men det funker tror jeg:)

Anonymkode: a039c...582

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp startet i ny jobb (vikariat) og nå har drømmejobben blitt utlyst. Jeg tror ikke jeg får drømmejobben, men er litt redd for at arbeidsgiver skal finne ut at jeg har søkt ny jobb så kort tid etter at jeg startet - noen som har erfaringer?

Anonymkode: ae768...67b

Bare søk, du har jo ingenting å tape? Du trenger ikke fortelle arbeidsgiver at du søker nye jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har Vært arbeidssøkende i Bergen i ca 8 måneder, etter å ha flyttet hjem etter flere år der jeg bodde og jobbet en annet sted i landet. Savnet familien min og de jeg hadde hjemme.

Har Vært heldig å kunnet reise tilbake til der jeg flyttet fra for å ta noen ekstravakter, og møtes igjen de vennene jeg har derifra men har virkelig savnet å ha noe fast å gå til. Har søkt ca 20+ jobber i måneden innenfor det jeg har mest relevant erfaring, og trives å jobbe med, men ikke fått særlig napp. Vært på 4 jobbintervju i løpet av den tiden.

Var på speedintervju på IKEA for noen uker siden, for sommerjobb hos dem. Hadde hatt en helt ekstrem mageknip i 5 dager allerede, men ville vente med å oppsøke hjelp til etter intervjuet. Endte opp på legevakten etterpå, og så på Haukeland. Fikk konstatert gallestein, og var vist ganske heftig, for hadde vondt og klarte nesten ikke spise på 14 dager til sammen. Men var der bare en natt. Leger og sykepleiere syntes det var ganske ekstremt det jeg hadde  gjort på tross av smertene de 5 dagene Før jeg havnet hos dem.

Trodde ikke det kom til å skje, men i går fikk jeg telefon med tilbud om jobb for sommeren 😻 jeg hadde gjort ett så godt intrykk på intervjuet, på tross at jeg hadde skikkelige smerter, at det var verd å sjekke opp referanse og få masse skryt fra dem. Og jeg har fått jobb til ut september! Det kan gi meg en liten pust i bakken på jobbsøkingen, og litt mer erfaring og inntekt. Så får jeg se hva de neste månedene bringer

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎04‎.‎2018 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Søkte på en jobb som barnehageassistent i går, og føler alle ber meg om å ringe barnehagen.. men burde jeg det? Føler jeg maser om jeg ringer dagen etter jeg har sendt søknaden? 

Jeg leser så mye forskjellig, noen mener man skal ringe andre ser på det som mas og negativt! What to do?

Anonymkode: 7f843...9bb

vent 3 dager.

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎04‎.‎2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Føler med dere som søker jobb. Har vært jobbsøker i flere år, men endelig fikk jeg fast jobb som jeg trives veldig i. Ikke gi opp. 

Anonymkode: 54984...ff1

betyr det at du var innom noen arbeidsplasser du ikke trivdes mens du var arbeidssøker?

 

iallfall bra du fikk en stilling der du kommer i ditt rette element.

Anonymkode: 35476...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise

Endelig kan jeg si at jeg har fått meg ny jobb :yvonne: Veldig glad nå. Etter å ha mistrives i over 2 år så ordnet det seg. Gikk superkjapt, jeg hadde intervju på torsdag og fikk jobben på fredag. De sa at jeg var deres førstevalg så det var jo hyggelig å høre. Gleder meg SÅ til å si opp i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...