Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Er det bare meg? eller er det skikkelig dritt å skrive søknader? ååååå jeg hater søknader, skulle ønske man kunne bare sende standardgreier, så hadde man brukt så mye mindre tid. Men det er noe som må gjøres :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring som arbeidsledig er å ringe, sende mail til bedrifter. Jeg tar kontakt selv om det ikke er noe som er utlyst.

Jeg sørger for å holde kontakten med de jeg har jobbet med, der jeg har vært vikar. Da får jeg vite omtrent med en gang hva de trenger.

Jeg får stadig jobber. Man må være på hugget hele tiden.

La ikke arbgiver glemme deg. Til slutt er det deg de ringer



Anonymous poster hash: fb3ae...cb5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med arbeidsgivere som ikke evner å holde avtaler? Fikk beskjed etter intervju at de regnet med avgjørelsen skulle være tatt før påske. Det var fire kandidater btw. Nå nesten en uke etter påske, ikke ett ord... Altså helt i orden at ting skjer og ikke blir som planlagt, men SI NÅ IFRA da...! Ihvertfall når det kun er fire stk, bare en liten mld "hei, avgjørelsen blir utsatt to uker" hadde vært helt ok og legitimt!

Nesten så jeg får lyst til å takke nei om jeg får den, jeg synes det er så uprofesjonell behandling. Hvis det er det nivået kommunikasjonsevnene i firmaet ligger på, så blir jeg litt oppgitt. Lei av at arbeidsgivere bare turer frem som de vil, ingen respekt lenger for de som ønsker å jobbe...

Beklager utblåsning, men er litt frustrert..

Anonymous poster hash: eb677...88b

venter på svar jeg og. Greit nok, de ga beskjed om at de skulle bestemme seg innen 1.mai, som er imorgen. Det sa de for en mnd siden. Men jeg har på følelsen at jeg ikke får høre noe idag heller :/

edit: fikk mail nå faktisk. Fikk ikke jobben:( Blæh! Var sikkert pga jobbintervjuet, jeg var så nervøs at jeg ikke klarte å tenke! Kjenner til stedet og folka der litt fra før, vet hvordan ting foregår og sånn pluss at de sa jeg var en veldig god kandidat på intervjuet da,

Blææærghhhhh nå blir det vel bare å studere videre ett eller annet...... Men hva?

Kommer jo ikke å få noe jobb til høsten uansett. De fleste andre på studiet mitt sliter og.

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forstår ikke arbeidsgivere verdien av eb utdannelse fra UiO? Det er offentlig så det er karakterkrav til de fleste programmer. Og når du er inne er studieløpet beinhardt fordi det krever selvdisiplin og iq. En del andre skoler er nok mer yrkesrettet, men av egen erfaring er nivået litt lavere. Opplever til tider at i det private næringsliv er vi litt diskriminert og stemples som sosialister. Har man ratt matte ved UiO burde man vel være godt nok kvalifisert til en analysejobb som en med bachelor fra BI?

Anonymous poster hash: 12f2d...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått jobbtilbud etter å ha vært jobbsøkende siden midten av mars. Er i tenkeboksen. Syns jobben virker meget interessant i en bransje jeg gjerne ønsker å få en fot innenfor, men lønna er ikke å sprette opp og ned for. Dvs, lønna er grei, men med tanke på at jeg har master og flere år i arbeidslivet så burde jeg hatt mer. Det kan de ikke tilby, i hvert fall ikke for øyeblikket.

Jeg driver og veier for og i mot:

For: Interessante, varierte arbeidsoppgaver innad en bransje jeg har et ønske om å gjøre fremtidig karriere i. Er vanskelig å få en fot innenfor uten konkret arbeidserfaring eller riktig utdannelse (jeg har da en master i et samfunnsvitenskapelig fag, en typisk potetutdannelse som ikke direkte passer jobben, men likevel ikke er helt bak mål), så det er sånn sett en gyllen sjanse. Men, fort gjort så blir det ikke ville tilstander rent økonomisk de neste årene.

I mot: Lønna! Jeg går ned i lønn rett og slett. Hadde håpet å komme meg høyere på lønnsstigen i denne jobbsøkerprosessen.

Har sagt jeg skal gi beskjed innen utgangen av denne uka. Jeg tror jeg kommer til å si ja, men har et par andre prosesser på gang (vært på intervju og avventer svar, stillinger mer relevant min tidligere arbeidserfaring og med høyere lønn). Har tenkt å ringe dem opp, men samtidig.... jeg har så lyst på denne jobben jeg har blitt tilbydd og er redd for å bli tilbydd flere for da må jeg ta et valg - følge hjertet eller økonomien. Min kommende mann mener jeg bare kan takke ja, han går opp i lønn til høsten og tjener ganske bra fra før av, men så er saken at vi skal kjøpe oss bil og må låne på leiligheta. Det øker utgiftene, i tillegg til bhg fra høsten, og på sikt skal vi jo ha en unge til.

GAHHHH :bond:

Hva hadde dere gjort? :) (Vet dette er et luksusproblem altså, men det er like fullt et vanskelig valg. Er redd for å velge feil, rett og slett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har master selv i samfunnsvitenskap fra blindern. Opplever det vanskelig, til tross for noe erfaring. Kjett å høre om de som får 500 000 i inntekt og selv ta til takke med lommerusk i forhold

Man skal sette krav. Jeg synes at du kan spørre om betenkningstid på en uke. Forhør deg med den andre jobben også. Tenk også på muligheten for å klatre. Kan være verdt det hvis du på sikt tjener mer enn du allerede har hatt.

name="Pyntestøv" post="14368890" timestamp="1398863537"]

Da har jeg fått jobbtilbud etter å ha vært jobbsøkende siden midten av mars. Er i tenkeboksen. Syns jobben virker meget interessant i en bransje jeg gjerne ønsker å få en fot innenfor, men lønna er ikke å sprette opp og ned for. Dvs, lønna er grei, men med tanke på at jeg har master og flere år i arbeidslivet så burde jeg hatt mer. Det kan de ikke tilby, i hvert fall ikke for øyeblikket.

Jeg driver og veier for og i mot:

For: Interessante, varierte arbeidsoppgaver innad en bransje jeg har et ønske om å gjøre fremtidig karriere i. Er vanskelig å få en fot innenfor uten konkret arbeidserfaring eller riktig utdannelse (jeg har da en master i et samfunnsvitenskapelig fag, en typisk potetutdannelse som ikke direkte passer jobben, men likevel ikke er helt bak mål), så det er sånn sett en gyllen sjanse. Men, fort gjort så blir det ikke ville tilstander rent økonomisk de neste årene.

I mot: Lønna! Jeg går ned i lønn rett og slett. Hadde håpet å komme meg høyere på lønnsstigen i denne jobbsøkerprosessen.

Har sagt jeg skal gi beskjed innen utgangen av denne uka. Jeg tror jeg kommer til å si ja, men har et par andre prosesser på gang (vært på intervju og avventer svar, stillinger mer relevant min tidligere arbeidserfaring og med høyere lønn). Har tenkt å ringe dem opp, men samtidig.... jeg har så lyst på denne jobben jeg har blitt tilbydd og er redd for å bli tilbydd flere for da må jeg ta et valg - følge hjertet eller økonomien. Min kommende mann mener jeg bare kan takke ja, han går opp i lønn til høsten og tjener ganske bra fra før av, men så er saken at vi skal kjøpe oss bil og må låne på leiligheta. Det øker utgiftene, i tillegg til bhg fra høsten, og på sikt skal vi jo ha en unge til.

GAHHHH :bond:

Hva hadde dere gjort? :) (Vet dette er et luksusproblem altså, men det er like fullt et vanskelig valg. Er redd for å velge feil, rett og slett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har master selv i samfunnsvitenskap fra blindern. Opplever det vanskelig, til tross for noe erfaring. Kjett å høre om de som får 500 000 i inntekt og selv ta til takke med lommerusk i forhold

Man skal sette krav. Jeg synes at du kan spørre om betenkningstid på en uke. Forhør deg med den andre jobben også. Tenk også på muligheten for å klatre. Kan være verdt det hvis du på sikt tjener mer enn du allerede har hatt.

Ja, er usikker på hvor mange klatremuligheter det er intern (er nok noe), men tenker at på sikt kan jeg jo eventuelt bytte jobb som er bedre betalt, om de ikke kan tilby meg bedre lønnsvilkår (jeg har toårsperspektiv på dette, vil gjerne jobbe noen år i en bedrift før jeg vurderer å se meg om etter nye utfordringer). Det er ikke helt forferdelig betalt altså, jeg har en grei lønn, men hadde sett for meg å gå opp i lønn i denne jobbsøkerrunden, og ikke ned.

Var jeg som ba om frist til fredag. Føler det blir feil å ringe og be om lenger? Eller? Skal ringe de øvrige jobbene i morga, ser at klokka har løpt i fra meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er usikker på hvor mange klatremuligheter det er intern (er nok noe), men tenker at på sikt kan jeg jo eventuelt bytte jobb som er bedre betalt, om de ikke kan tilby meg bedre lønnsvilkår (jeg har toårsperspektiv på dette, vil gjerne jobbe noen år i en bedrift før jeg vurderer å se meg om etter nye utfordringer). Det er ikke helt forferdelig betalt altså, jeg har en grei lønn, men hadde sett for meg å gå opp i lønn i denne jobbsøkerrunden, og ikke ned.

Var jeg som ba om frist til fredag. Føler det blir feil å ringe og be om lenger? Eller? Skal ringe de øvrige jobbene i morga, ser at klokka har løpt i fra meg i dag.

I morgen er det 1 Mai :)... Jeg synes du burde ta den. Da har du en fot innenfor og kan forhandle videre etterhvert.

Endret av Daxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som ba om frist til fredag. Føler det blir feil å ringe og be om lenger? Eller? Skal ringe de øvrige jobbene i morga, ser at klokka har løpt i fra meg i dag.

Du kan ikke ringe i morgen, det er 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det 1 Mai :)... Jeg synes du burde ta den. Da har du en fot innenfor og kan forhandle videre etterhvert.

Ja, jeg prøver å tenke sånn - da får jeg den erfaringen jeg trenger (om det blir behov for å søke seg videre), i tillegg til at jobben i seg selv virker veldig interessant med et meget hyggelig arbeidsmiljø. Liker veldig godt min potensielle sjef.

Du kan ikke ringe i morgen, det er 1. mai.

Haha, jeg glemmer det stadig vekk. Går i min egen boble når jeg er hjemme i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel nå passert 40 skikkelige søknader. For hver og en så tenker jeg; "denne søknaden er SÅ bra; spesielt kombinert med papirene mine, så den MÅ jeg jo få". Resultat? Nada... Søker heller på sommerskole og forblir student ei stund til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker tilbakemelding kan du sende en sv søknadene på PM, så kan jeg gi deg feedback. Har nemlig vært kursholder i flere år på et jobbsøkerkurs. Jeg kan en del om hvordan skrive en god søknad som skiller seg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Hadde nesten gitt opp, men nå er jeg innkalt til telefonintervju til en stilling i offentlig sektor! Hurra! Og bra det er pr telefon, for med flere på ferie på arbeidsplassen vet jeg ikke om jeg hadde fått fri fra jobb en hel dag for å dra dit stillingen er (og hvor jeg håper å flytte tilbake til når jeg har en jobb der, og bedre råd).

Oppgaveløsningsintervju på onsdag altså, sikker i konkurranse med 100 andre, men jeg skal i hvertfall bruke helgen til å foreberede meg steinbra! Også er det en gigantisk lettelse å se at CV og søknad likevel ikke er helt uspiselig :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg fått jobbtilbud etter å ha vært jobbsøkende siden midten av mars. Er i tenkeboksen. Syns jobben virker meget interessant i en bransje jeg gjerne ønsker å få en fot innenfor, men lønna er ikke å sprette opp og ned for. Dvs, lønna er grei, men med tanke på at jeg har master og flere år i arbeidslivet så burde jeg hatt mer. Det kan de ikke tilby, i hvert fall ikke for øyeblikket.

Jeg driver og veier for og i mot:

For: Interessante, varierte arbeidsoppgaver innad en bransje jeg har et ønske om å gjøre fremtidig karriere i. Er vanskelig å få en fot innenfor uten konkret arbeidserfaring eller riktig utdannelse (jeg har da en master i et samfunnsvitenskapelig fag, en typisk potetutdannelse som ikke direkte passer jobben, men likevel ikke er helt bak mål), så det er sånn sett en gyllen sjanse. Men, fort gjort så blir det ikke ville tilstander rent økonomisk de neste årene.

I mot: Lønna! Jeg går ned i lønn rett og slett. Hadde håpet å komme meg høyere på lønnsstigen i denne jobbsøkerprosessen.

Har sagt jeg skal gi beskjed innen utgangen av denne uka. Jeg tror jeg kommer til å si ja, men har et par andre prosesser på gang (vært på intervju og avventer svar, stillinger mer relevant min tidligere arbeidserfaring og med høyere lønn). Har tenkt å ringe dem opp, men samtidig.... jeg har så lyst på denne jobben jeg har blitt tilbydd og er redd for å bli tilbydd flere for da må jeg ta et valg - følge hjertet eller økonomien. Min kommende mann mener jeg bare kan takke ja, han går opp i lønn til høsten og tjener ganske bra fra før av, men så er saken at vi skal kjøpe oss bil og må låne på leiligheta. Det øker utgiftene, i tillegg til bhg fra høsten, og på sikt skal vi jo ha en unge til.

GAHHHH :bond:

Hva hadde dere gjort? :) (Vet dette er et luksusproblem altså, men det er like fullt et vanskelig valg. Er redd for å velge feil, rett og slett).

Jeg synes du skal ta jobben. Alt er vel bedre enn ingen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg? eller er det skikkelig dritt å skrive søknader? ååååå jeg hater søknader, skulle ønske man kunne bare sende standardgreier, så hadde man brukt så mye mindre tid. Men det er noe som må gjøres :(

Kjenner den følelsen ja.

Har blitt sånn at jeg nesten korser meg og sier "vik fra meg!" hver gang jeg åpner Word og tar fatt på enda en.

Endret av Herandjetzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅåååh er så lei. Jeg får alltid en mail fra arbeidsgiver om at de har intervjuet noen andre med erfaring fra tidligere arbeid, og derfor ikke kan gi meg jobben. hvordan i huleste kan jeg få erfaring hvis jeg aldri får jobb????

Dette gjelder mest som barista. Jeg har utrolig lyst til å jobbe som barista, men det nytter jo ikke hvis jeg ikke vet hvordan jeg lager kaffe! Men hvordan skal jeg få lært det hvis ingen lærer meg det og får erfaring??? UGGGGHHHHHH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sunshine23

ÅÅÅåååh er så lei. Jeg får alltid en mail fra arbeidsgiver om at de har intervjuet noen andre med erfaring fra tidligere arbeid, og derfor ikke kan gi meg jobben. hvordan i huleste kan jeg få erfaring hvis jeg aldri får jobb????

Dette gjelder mest som barista. Jeg har utrolig lyst til å jobbe som barista, men det nytter jo ikke hvis jeg ikke vet hvordan jeg lager kaffe! Men hvordan skal jeg få lært det hvis ingen lærer meg det og får erfaring??? UGGGGHHHHHH

Ja du sier noe der. Fryktelig irriterende at man aldri får en sjanse :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffa. Fikk svar på to av tre jobbsøknader jeg har ute nå, og selvsagt negativt.

Litt kjipt siden det er kun de jobbene å søke på her i området, og jeg må snart ha litt inntekt. Jeg er forsatt student og er ferdig med bachelor om en måned, og har vel ikke mulighet for å få støtte fra Nav etter jeg er ferdig her heller antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg føye meg inn i rekken blant dere som har kunnet juble.

JEG HAR FÅTT MEG JOBB!!! :hoppendeglad:

Det er foreløpig en praksisplass gjennom NAV innen regnskap og diverse kontorarbeid hos en liten bedrift, men det var garantert fast ansettelse om de ser at det fungerer :)

Åååå, nå er jeg så glad og letta at jeg vet ikke hva jeg skal verken si eller gjøre!! For en deilig følelse!

Men gruer meg til en ting da... Og det er å ringe til forrige sjef og si at jeg ikke kan ta de timene jeg skulle i sommer... :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teora

Endelig kan jeg føye meg inn i rekken blant dere som har kunnet juble.

JEG HAR FÅTT MEG JOBB!!! :hoppendeglad:

Det er foreløpig en praksisplass gjennom NAV innen regnskap og diverse kontorarbeid hos en liten bedrift, men det var garantert fast ansettelse om de ser at det fungerer :)

Åååå, nå er jeg så glad og letta at jeg vet ikke hva jeg skal verken si eller gjøre!! For en deilig følelse!

Men gruer meg til en ting da... Og det er å ringe til forrige sjef og si at jeg ikke kan ta de timene jeg skulle i sommer... :(

Gratulerer! Ikke gru deg til å si fra til gamlesjefen, de har jo fortsatt god tid til å finne noen, og bør ha forståelse for at du trenger fulltidsjobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...